Ouder paard nog van angsten afhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Ouder paard nog van angsten afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:27

Is dit mogelijk?
Zo ja, hoe?

Ik geloof er zelf nl niet in om een paard "in het diepe" te gooien (dus ineens confronteren met angst en het paard daar doorheen trekken en schoppen)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:33

Om wat voor angsten gaat het? tijdens het rijden, aan de hand, in het algemeen voor mensen/honden/auto's/...? Iets meer informatie is misschien wel handig.

Een mens of dier is nooit te oud om te leren. Maar als de angst komt door slechte ervaringen zijn er daar misschien wel meer van met een ouder dier. Maar het kan ook onbekendheid met iets of een situatie zijn.

Hoe kun je zonder info niks over zeggen. behalve algemene kreten als rust en vertrouwen

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:37

De grootste angst is sproeierangst. Blinde blinde paniek (vluchtmodus, oogwit etc).
En buitenrijden in het algemeen is ook alles behalve ontspannend (door bomen 'heen' rennen).
Ik ben ontspannen, want ik moet haar vertrouwen geven maar het is heel moeilijk met een bom onder je.
Ze heeft wel buitenritten gemaakt maar altijd met haar neus in de staart van de voorgangster en ze kwam dan opgefokt en kletsnat terug.

(Van mij hoeven we ook niet de bossen in om tochten te maken hoor, ik vind het prima in de bak maar ben benieuwd maar jullie meningen over angsten wegnemen bij (voornamelijk oudere) paarden)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:39

Hoe oud is je paard?
Ben je van plan om veel weg tegaan met je paard? Is het dus verstandig om veel tijd er in te steken? Zoja, schakel hulp in van iemand wiens baan het is om angstige paarden de trailer in te helpen. Vaak als mensen maar wat doen, raken ze verder van huis en dat is zonde.
Maar bedenk of je paard er profijt van heeft :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:43

Dat kan zeker hoor. Die van mij was vorig jaar nog bang voor tractors, nu staat ze op een stal waar die dingen af en aan rijden. Ook zij is van die angst af gekomen. Die van mij is inmiddels 20 trouwens.
Waar ze eerst niet langs tractors durfde te lopen, loopt ze er nu rustig langs.
Nu de trailerangst nog aanpakken, maar ook oudere paarden kunnen zeker over hun angsten heen komen!

En inderdaad, met goede hulp kom je een stuk verder dan zelf aan blijven modderen.

Cassidy

Re: Ouder paard nog van angsten afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:44

De leeftijd maakt niet uit, ook een ouder paard kan gedesensibiliseerd worden voor enge dingen. Verdiep je eens in Parelli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:47

Ik heb een trauma paard van 10 jaar oud...
Desensibiliseren werkt voor haar averechts. Hebben we geprobeerd. Ik ga nu met zoveel mogelijk rust en regelmaat te werk en stel dagelijks mijn doelen bij, gaat het niet, dan gaat het niet en ik ga er zeker geen druk opzetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:48

Desensibiliseren werkt voor ieder paard, alleen dien je wel te weten wanneer je moet doorgaan met wat je doet, en wanneer je kunt stoppen. Succes zal dus afhangen van de persoon die het desensibiliseren doet, en niet zozeer van het paard zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:49

Nee, ik heb het met een angst-therapeute samen gedaan en we zijn echt moeten stoppen, werkte echt niet voor haar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:51

Ik heb nog nooit van een angst-therapeute gehoord? En waar zijn jullie dan begonnen en hoe lang zijn jullie bezig geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:52

Wij zijn heel simpel begonnen met haar grootste angst, bewegingen van de ruiter. Extreem klein begonnen, ze ging alleen maar meer over de zeik :') Echt wel een paar keer doorgezet maar het ging echt niet.

Deze persoon heeft een heel lestraject afgelegd voor angst bij zowel ruiter als paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:53

Trainen van paarden is een kwestie van sensibiliseren en desensibiliseren. Een paard heeft twee hersenhelften en wat het ene oog ziet, kan voor het andere oog compleet nieuw zijn als je er van de andere kant langs moet.

Op het moment dat ze iets eng vinden en ze er langs zijn, omdraaien en er weer langs. En weer, en weer. Paard het enge object van beide kanten laten zien. Misschien 100 keer, misschien 200 keer. Pas doorrijden als ze geen krimp meer geven. Dan pas ben je aan het desensibiliseren. Van binnenbeen erbij, en dan snel doorrijden als ze er langs zijn leert een paard niets.

Op het moment dat je er niet langs kunt, maar er wel voldoende ruimte is om eromheen te rijden, ga je dat doen. Paar cirkels de ene kant uit, binnendoor draaien, dan de andere kant uit, je naar het vreemde object toetasten. Als ze er dicht genoeg bij zijn, halthouden en laten uitrusten.

En op het moment dat je er niet omheen kunt, dan pas je advance en retreat toe. Achterwaarts moet wel bevestigd zijn. Rij op het enge obstakel af en stop voordat je paard wil stoppen. Ga achterwaarts en tast je vervolgens voorwaarts er weer naartoe. Weer stoppen voordat hij stopt. Zo kun je geleidelijk aan verder komen. Ben je er dan langs, omdraaien en het zelfde verhaal weer. Als het moet 100 keer. Tot hij geen krimp meer geeft. Pas dan kun je door.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:56

Robijntjah schreef:
Wij zijn heel simpel begonnen met haar grootste angst, bewegingen van de ruiter. Extreem klein begonnen, ze ging alleen maar meer over de zeik :') Echt wel een paar keer doorgezet maar het ging echt niet.

Deze persoon heeft een heel lestraject afgelegd voor angst bij zowel ruiter als paard.

Je hoort niet klein te beginnen. En niet meteen vanuit het zadel. Begin vanaf de grond, en als alles vanaf de grond goed gaat, kun je uiteindelijk dingen vanuit het zadel aanpakken.

@ ts: kijk even naar onderstaande filmpjes. De methode is Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel. Dit is een jong paard maar dit kan met een ouder paard ook. Zie de ontwikkeling die het paard doormaakt. En dan kan op dat 3 na zadelmak maken een trailparcours doorlopen worden, filmpje staat als laatste.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0 ... g&index=19

http://www.youtube.com/watch?v=FQcg5zR- ... g&index=18

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6 ... ShRkKpDQXg

http://www.youtube.com/watch?v=MjRYxyMy ... g&index=16

http://www.youtube.com/watch?v=ojqsLwry ... g&index=15

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCW ... ShRkKpDQXg

http://www.youtube.com/watch?v=TAanGzFh ... g&index=13

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4 ... ShRkKpDQXg

http://www.youtube.com/watch?v=dHi7YGCKlgE
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-05-14 23:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:59

Op de grond heb ik zelf gedaan vooraf gaande aan het zadelmak maken ;)

En groot beginnen was echt geen optie, daar zijn we bijna mee verongelukt samen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:01

Robijntjah schreef:
Op de grond heb ik zelf gedaan vooraf gaande aan het zadelmak maken ;)

En groot beginnen was echt geen optie, daar zijn we bijna mee verongelukt samen ;)

Al aan gedacht om het dier uit handen te geven voor dit probleem?
Maar goed, als je je doelen hebt bijgesteld, is het toch ook goed? Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:02

Dier uit handen geven doe ik niet, dan gaan er zeker ongelukken gebeuren.

Voor mij is het zeker goed, voor haar duidelijk ook op het moment, tot ik er eens af pleur door een domme actie :+ Dan zijn we weer 2 maanden kwijt om ontspanning terug te krijgen... Hoort bij haar, kwestie van accepteren denk ik dan maar.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 23:06

Op stal hoor ik wel eens "gooi haar gewoon in een longeercirkel met een sproeier aan, dan went ze wel".

Ik word al ziek als ik er aan denk. Mijn paard krijg ik eindelijk (Na heeeel veeeeeel rust) in de molen met een sproeier een eind verderop aan. Dan rent ze nog wel maar ze weet dat het goed is, ze is al een stuk rustiger. Ook kan ik aan de hand met haar naar een sproeier lopen. Dat gaat moeilijk en erg dichtbij komen we niet maar ik kan al aan de hand met haar stilstaan en haar laten kijken (ze vertrouwt volledig op mij).

Vind het heel vervelend dat sommige mensen in de omgeving denken dat je een paard vol moet confronteren met angsten en dan door moet trekken schoppen slaan.
Ik weet niet wat er met mijn paardje is gebeurd vroeger. Ik weet alleen dat dit echte angsten zijn en geen 'fratsen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:07

Dan kan ik alleen maar zeggen: rust en geduld en zo verder gaan.
Dwingen werkt echt niet inderdaad en paard moet leren door ervaring compleet in alle situaties volledig op je te kunnen vertrouwen. Dat gaat gewoon niet over 1 nacht ijs.

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:10

De leeftijd maakt niets uit. Rustig blootstellen aan de enge objecten en heel vaak herhalen (desensibiliseren). Volgens mij heeft Cassidy je het beste antwoord al gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:16

Een paard dien je zeer zeker niet in de buurt van iets waar hij bang voor is door te trekken, te schoppen en te slaan.

Maar verdiep je eens in hoe een paard denkt, en waarom hij reageert zoals hij reageert. Paarden zijn namelijk hele goede mensentrainers.

Neem nu eens een spuitfles met vliegenspray. Je leest het zo vaak dat paarden daar bang voor zijn. Zo bang dat mensen de spuitfles weglaten en met sponsen enz te werk gaan.

Maar goed, je hebt een paard met angst voor vliegenspray. Jij komt met een fles met vliegenspray, paard schrikt, jij haalt fles weg of stopt waar je mee bezig bent. Paard leert, eng ding, ik schrik, eng ding gaat weg. Één - nul voor het paard.

Zelfde situatie, paard met angst voor vliegenspray. Jij komt met fles met vliegenspray, paard schrikt, jij gaat door, paard ontspant, jij stopt.
Paard leert: eng ding, ik schrik, eng ding gaat niet weg, ik ontspan, eng ding gaat weg. Zo leer je paarden dat ze niet bang hoeven te zijn voor vliegenspray.

En dit kun je toepassen met van alles. Angst voor pistolenschoten, voor fanfarekorpsen, voor harde geluiden. Er zijn speciale CD's te krijgen met geluiden waar je je paard voor kunt desensibliseren. En als je het geluid van de sproeier niet op CD kunt krijgen, dan neem het op en confronteer je paard daarmee.

Wat betreft de angst op buitenritten, dit is ook aan te pakken, ongeacht de leeftijd van het paard. Zorg voor een goede basis vanaf de grond, monteer de One Rein Stop, en als je dan op buitenrit gaat, hou je paard bezig.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 23:40

Ik ga me er zeker meer in verdiepen.
De laatste keer buitenrit was echt geen pretje.
Een hond die geluidloos over een heg sprong, kon ze nog wel aan (voor dieren is ze niet bang).
Maar verderop flipte ze helemaal, ogen rollen, compleet stuur (en bit-)loos, zelfs een boom en een ander paard konden haar niet stoppen. Alleen maar blinde paniek en tollen tollen tollen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:34

Ik ga helemaal met Cassidy mee.
Dit paard heeft vooral een nuchter persoon (die dus niet mee gaat lopen stressen) nodig met een hele hoop geduld.
Niet gaan rijden voor je een noodrem hebt (de ORS). Naar buiten gaan op een paard wat stuurloos raakt is vragen om ongelukken. Niet doen dus!

Verder maakt de leeftijd van een paard hooguit een verschil in hoeveel energie je erin moet stoppen, maar je kunt gewoon dezelfde resultaten boeken.

En ik ben van mening dat als de 'gewone' manier niet lukt, je creatief moet zijn. (Zoals inderdaad het geluid opnemen, eerst beginnen met vliegenspray of andere sproeiende dingen, met 8 paarden die niet bang zijn voor sproeiers door de sproeiers lopen etc. etc.)

Probeer ook je beeld van je paard neutraal en nuchter te houden. Als jij in je hoofd hebt dat een paard helemaal 'flipt' geeft dat al een beetje jouw emotie (en dus beeld van het paard) aan. Je kunt ook zeggen: ze had een paniekreactie.
Zo kun je jezelf helpen om nuchterder naar het probleem te blijven kijken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:40

Dat kan wel denk ik :j Mijn paard heb ik gekocht toen hij 20 jaar was, hij had nogal een angst voor sprays (vliegenspray, glansspray). Hij is nu 23 jaar en door desensibilisering kan ik hem insprayen. Gewoon kleine stapjes nemen en veel geduld.

edit: Cassidy heeft beschreven hoe ik de vliegenspray-angst heb aangepakt. Zelf gewoon heel kalm en rustig blijven, maar het enge ding verdwijnt pas als paard zelf rustig is. (heb het wel opgebouwd, eerst gewoon spraybus bij hem gehouden, dan eens gesprayed maar een eind van hem weg, dan spraybus bij hem gehouden en zelf het spraygeluid gemaakt, en dan pas effectief gesprayed. Telkens volhouden tot hij dat rustig ondergaat en weer verder).

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:37

Beste Ginger,

Ja, dat kan. Net als bij oude mensen, kunnen ook oude paarden over hun angsten heen komen. Angst werkt nl bij ieder levend wezen hetzelfde; of je nu een mens of dier bent. Het gaat altijd om een conditionerings-principe (operante conditionering). Het paard heeft geleerd: "sproeier is eng/gevaarlijk." Het zal moeten leren: "sproeier is niet eng/gevaarlijk."
Echter: hoe langer een angst er al zit; hoe dieper het verankerd zit, hoe meer tijd het kost om de angst kwijt te raken.
Dit werkt idd met desensibilisering. In principe leer je het paard dan: "sproeier is niet gevaarlijk." Dit doe je door niet meer te vermijden, maar het paard juist bloot te stellen aan het "gevaarlijke object." Echter, binnen zijn grenzen. Net als bij mensen mag angst nooit op een piek zitten omdat er op dat moment geen leervermogen meer aanwezig is, alleen nog blinde paniek. Je moet dus blootstellen, maar dan aan een aanvaardbaar niveau (stel hoogste angst is 10; dan beginnen met een 2 ed).
Als het paard extreem angstig is, zit zijn angst al snel op een 10...dit betekent dus heeeeel klein beginnen bijv idd het geluid van een sproeier opnemen en zachtjes afspelen in stal, terwijl ze aan het eten is (geluid sproeier is lekker)..dit dan heel langzaam uitbreiden, maar dat pas doen als de vorige situatie echt goed gaat (de angst dus gezakt is).
Bij de meeste mensen is het struikelblok dat ze te snel willen gaan (dit terwijl de eerste situatie nog niet voldoende uitgedoofd is).
Het kan dus wel; maar vergt veel geduld!

Als je er meer over wilt weten zou ik je adviseren niet naar Parelli ed te kijken, maar gewoon een psychologie boek te pakken dat gericht is op conditionering en gedragstherapie. Daar zijn al die stromingen zoals Parelli ed allemaal op gebouwd

Veel succes :) :) :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:02

Het is natuurlijk wel zo dat een jong paard sneller de dingen zal leren dan een ouder, maar ieder paard ongeacht de leeftijd kan deze dingen leren.
Sensibiliseren en desensibiliseren, dit doe je gewoon zonder veel druk maar ook zonder problemen, gewoon zwart-wit denken.
Wat "robijntjah" daar allemaal verteld daar klopt helemaal niets van, ieder paard ook het hare kan dit leren.
Om nu simpel een antwoord te geven op jouw voorbeeld de angst voor spray's, dit kan al bij de eerste training, je moet het gewoon goed aanpakken, en dat kan echt bij elk paard.