Reizen met 2 paarden op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Reizen met 2 paarden op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:46

Een vriendin en ik zijn van plan in oktober mee te doen aan een endurance wedstrijd. Nu hebben we op stal een 2 paards trailer staan die we kunnen huren. Ik vind het alleen op 1 of andere manier heel spannend. Ten eerste staan de 2 merries samen op de wei, maar is die van mij echt de alpha merrie en is erg dominant. Ze kan dan ook heel lelijk doen (blijft wel altijd bij met oren in de nek flink dreigen en kont een x in de lucht, niet echt gericht trappen ofzo), ten tweede is het zoveel gewicht! We hebben zelf geen auto die zoveel kan trekken, dus we gaan sowieso een auto huren die dit zeker aan kan. Mijn stiefvader heeft zijn vrachtwagen rijbewijs dus hij kan gewoon rijden. Ik ben even benieuwd of er meer mensen zijn die met 2 paarden reizen. Kunnen ze elkaar niet helemaal opjutten onderweg? Ik ben ook bang dat de merrie lager in de rangorde in paniek kan raken als mijn merrie lelijk doet, ze moet namelijk in de wei constant voor haar uitwijken.

We willen sowieso de komende maanden al eens oefenen met samen reizen op de trailer, het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van proberen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/tips!

Heleennn

Re: Reizen met 2 paarden op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:53

Komt vast goed hoor, bij ons gaan ze soms op de vrachtwagen met paarden die ze nog nooit gezien of geroken hebben. Gewoon ervoor zorgen dat ze met hun neuzen niet bij elkaar kunnen en dat het tussenschot netjes in orde is. Misschien een hooinetje ter afleiding? Tenzij de dominante merrie dit dan gaat opeisen. Je kan natuurlijk al eens proberen oefenen? Vooral geen zorgen maken! Wij hebben al gekkere dingen gedaan :')

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:55

Gewoon een flink hooinet voor allebei ophangen zodat ze niet elkaar gaan vervelen.
Niet te lang vastzetten zodat ze elkaar niet met de tanden kunnen raken. Verder zit er neem ik aan dat er een tussenschot in zit dus voor trapgevaar hoef je niet zo bang te zien.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:57

Gewoon doen, ik heb n dominante ruin en die ging gister ook naast n vreemd paard, ging prima! Geen hapjes of iets gedaan

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:04

Wij hebben hier een hengst en een ruin die ik niet samen op de wei laat omdat de hengst wil spelen en de ruin daar niet van gediend is. Deze twee gaan wel samen op de trailer. Allebei krijgen ze een hooinet. Ik heb geen hengstenrek en ze hebben beide keren een paar uur samen op de trailer moeten wachten. Was geen enkel probleem.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:07

Gewoon van te voren een aantal keren oefenen en je dominantie merrie (indien mogelijk) iets korter vast zetten zodat ze niet bij die andere merrie kan 'komen'. En verder gewoon vooral relaxed blijven, met 2 paarden in de trailer rijden is niet veel anders dan met 1 paard in de trailer :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:08

Kan prima als ze maar een goed tussenschot hebben!
Mijn merrie is een drama naar haar dochter, maar kan wel op de vrachtwagen naast haar staan zonder kleerscheuren, terwijl ze normaal de ander helemaal tot moes slaat. Maar zonder neus contact en met een goed schot, gaat het gewoon prima :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:14

Zou ik me helemaal niet druk om maken. Paarden goed vastzetten, hooinet erbij en rijden.

Zorg wel dat je een auto met voldoende massa voor de trailer zet, mochten de paarden een keer klieren onderweg dan is dat wel heel erg fijn!

En denk eraan dat er iemand de combinatie bestuurt die hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Vrachtwagenrijbewijs alleen is niet voldoende om ook met een zware aanhanger te mogen rijden :n

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:16

Heel erg bedankt voor de reacties! Er zitten idd gewoon een tussenschot in en er hangt 1 hooi net in, maar we kunnen er uiteraard gewoon 2 ophangen. Mijn merrie eist normaal gesproken al het eten voor haar zelf, in de wei/paddock met voeren wordt het hooi altijd ver uit elkaar gelegd, maar geen idee hoe ze dit in de trailer doet. Mijn merrie is overigens braaf op de trailer, loopt er in 1x op en staat rustig onderweg. Het paard van mijn vriendin is minder ervaren maar kent de trailer wel. Ze ziet mijn merrie wel echt als leider dus ik verwacht dat mijn merrie in die zin een positief effect op haar kan hebben. We zullen het gewoon moeten proberen! Ik ben iig al wat meer gerust gesteld voor jullie berichtjes :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:17

gomir schreef:
Zou ik me helemaal niet druk om maken. Paarden goed vastzetten, hooinet erbij en rijden.

Zorg wel dat je een auto met voldoende massa voor de trailer zet, mochten de paarden een keer klieren onderweg dan is dat wel heel erg fijn!

En denk eraan dat er iemand de combinatie bestuurt die hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Vrachtwagenrijbewijs alleen is niet voldoende om ook met een zware aanhanger te mogen rijden :n

Een auto die het kan en mag trekken gaan we zeker voor zorgen. Maar wat voor rijbewijs zou je moeten hebben om een zware trailer te mogen trekken? Volgens mij heeft mn stiefvader bijna alle rijbewijzen die er maar zijn :+ , maar ik zal het dan eens navragen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:25

Voor een 2-paardstrailer heb je altijd een E-rijbewijs nodig, wsl zal je stiefvader dat dan ook wel hebben, maar is wel belangrijk om dit zeker te weten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 04:20

Ik geef mijn paarden onderweg nooit een hooinet en zij staan dan toch een 2,5 uur op de trailer. Juist een hooinet (voernijd) zou in jouw geval voor problemen kunnen zorgen lijkt mij.

Zorg ervoor dat de hoofden niet bij elkaar kunnen komen. Veel plezier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:42

Zet de minst dominante als eerste op de trailer en de dominante daarna erop. Anders zou het kunnen dat wanneer de dominante een keer met haar staart zwaait op moment van laden dat die andere er dan niet meer op durft.

Als je een hooinet ophangt hang m dan aan de zijkant zodat ze ieder hun eigen net hebben.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:41

Zoals hierboven aangegeven beide een eigen hooinet geven, zodat ze niet echt met de hoofden bij elkaar zitten. In principe zou het gewoon moeten lukken, aangezien ze ook bij elkaar op de wei staan :)

Zorg ervoor dat het touw niet al te lang wordt, zodat de hoofden niet bij elkaar kunnen. Dan zou het goed moeten komen. Succes!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:54

friesiszwart schreef:
Ik geef mijn paarden onderweg nooit een hooinet en zij staan dan toch een 2,5 uur op de trailer. Juist een hooinet (voernijd) zou in jouw geval voor problemen kunnen zorgen lijkt mij.

Zorg ervoor dat de hoofden niet bij elkaar kunnen komen. Veel plezier.

Ik heb een heel erg dominant paard die vaak alleen reist. Als er een ander bij in staat wordt hij erg narrig omdat hij de trailer cleemt zeg maar. Als er dan geen hooinet is dan blijft dit Door gaan. 2 hooinetten zorgen er voor dat de paarden hun focus bij het eten hebben en wanneer er 2 hangen in een trailer krijgen ze ook geen last van voernijd (wel de hooinetten aan de zijkant van de trailer hangen).

De dominantste gaat als eerste op de trailer omdat dat de leider is. Hierdoor gaat de onderdanige makkelijker de trailer op.