verzekerings vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:36

Hallo,

Ik heb een vraagje over verzekeringen ed :)

Twee paarden van mij staan bij een kennis, eentje in bruikleen en de ander staat daar tegen betaling van hooi en ik lever zelf het krachtvoer aan.
Nu geef ik ook een beetje les aan die kennis waar ze staan en komen er ook andere oudklanten ( van mijn manege) die ik ook lesgeef op die twee paarden.
Nu vroegen we ons eigenlijk af hoe het zit met verzekeringen? Ik snap dat als ik les geef ik een dienst lever en dan ook verantwoordelijk ben maar ik heb ook jaren een manege gehad en daar les gegeven maar liet de mensen dan een inschrijfformulier tekenen met hun handtekening eronder dat het op eigen risico was maar hoe zit het dan als ze gaan rijden terwijl ik er niet bij ben?
Ben ik dan nog verantwoordelijk omdat ik eigenaar ben van de paarden?
En als er dan dingen gebeuren waartoe ik geen toestemming zou geven in de les en het dan wel gebeurd en ze vallen en breken hun nek? ( in het eerste geval)

Ik heb hier nooit erg over nagedacht omdat het nooit echt van toepassing is geweest omdat ik een manege had en dat er officieel aan toe ging maar dit is dus gewoon op recreatief nivo en verder ook zonder verplichtingen ed.

Hoor graag hoe het zit :)

Groetjes Alja

BMHP

Re: verzekerings vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:58

Uit jouw profiel lees ik dat je in Duitsland woont.
Duitsland verschild van Nederland in de aard en soort van de verzekeringen.

Ik denk ook dat je verschillende dingen uit elkaar moet halen.

zoals:
aansprakelijkheidsverzekering paarden (haftpflicht)
ongevallen verzekering/ziektekosten paarden

aansprakelijkheidsverzekering voor lesgeven.
ongevallen verzekering voor "verhuur" paarden.

verzekeringen doen moeilijk als het verzekerd object (paard) voor "commerciële" doeleinden wordt gebruikt.
ik weet te weinig van paarden verzekeringen, en van de Duitse regels, beste is met een verzekeringsagent om tafel te gaan zitten.

Als het niet om commerciële doeleinden gaat maar om een vriendendienst. zou ik met de anderen om tafel gaan zitten omdat de verzekering in ieder zijn belang is.
(hoe ga je om met een gebroken been op een buitenrit van een geleend paard?)
Ik neem aan dat er een vergoeding voor stal/hoefsmid, voer, paard bespreekbaar is, maar ingeval van problemen is een verzekering daarin ook belangrijk.

ik ben benieuwd naar de uitkomst omdat wij ook in Duitsland zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 12:05

het gaat om paarden die in nederland staan :)
mijn paarden thuis in duitsland zijn verzekerd maar daar ben ik ook de enigste die erop rijd

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:46

Een tijdje terug was er een vraag van een Nederlandse dame die af en toe in Duitsland reed.
Lijkt heel erg op dit verhaal, misschien ff daar terug lezen?

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft, je Nederlandse paarden zijn NIET in Duitsland op gunstige voorwaarden te verzekeren.

Dus als iemand jouw paard in Nederland in bruikleen heeft, kan die in Nederland de benodigde verzekeringen veel gunstiger afsluiten dan jij in Duitsland.

Advies blijft om bij een verzekeringsagent (Nederlandse) dit voor te leggen / je laten adviseren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 15:05

volgens mij heeft dit helemaal niks met elkaar te maken....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:22

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:44

als jij les geeft ben jij een bedrijf(als je het legaal doet en dus belasting betaald) want je genereert inkomen..
Je moet (als bedrijf of als particulier) een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten om te voorkomen dat je je levenlang moet betalen voor iemand die inderdaad van jouw paard afvalt en blijvend letsel overhoudt.

Je kunt geen formulier laten tekenen om van die aansprakelijk af te komen(omdat dit zo in het burgelijk wetboek staat en de rechter dit soort overeenkomst als nutteloos heeft geclassificeerd).
De ruiter die zijn handtekening zet, kan NOOIT weten waarvoor hij nu precies tekent, ja op papier is het duidleijk maar je weet neit waarvoor je tekent (hoe weet een ruiter hoe het is om een dwarslaesie te hebben??)daarom is het nutteloos.
Ruiter kan zn handtekening zetten maar dan gaat de verzekering van die persoon die bv een dwarslaesie overhoudt met jouw verzekering een rechtszaak aanspannen en die wint de verzekering van het slachtoffer.

Je kunt niet aftekenen van je aansprakelijkheid in de paardensport.
Je blijft als eigenaar altijd verantwoordelijk. Tenzij(!) iemand op je paard stapt en bv keihard door een veld met kuilen gaat crossen, of zonder cap gaat rijden, of bezopen op het paard kruipt etc. dan is het eigen schuld dikke bult.
Of het paard bv door hard te schoppen en opfokken een bok maakt en iemand valt eraf.

Trouwens, een gebroken pootje etc wordt gewoon vergoed door de zorgverzekering van die persoon.