Paarden die elkaar niet uit kunnen staan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Paarden die elkaar niet uit kunnen staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 13:09

Oftewel, paarden die samen niet door één deur kunnen, die constant elkaar het licht niet gunnen, en steeds met elkaar in gevecht gaan... zijn er eigenlijk zulke gevallen bekend? Ben er wel benieuwd naar. Ik weet dat het in het wild vaak voorkomt (bescherming kudde/territorium) maar bij gedomesticeerde paarden?

En wat te doen bij een échte knokpartij? (dus geen spel?)

Pauline

Re: Paarden die elkaar niet uit kunnen staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:11

Ja dat kan. Die moet je uit elkaar halen en uit elkaar houden. Een keer meegemaakt dat een merrie de mijne niet accepteerde en ook niet ging accepteren, die bleven vechten. Dat moet je dan gewoon niet riskeren.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:16

Als ze echt gaan vechten, voor je eigen veiligheid wachten tot je een moment ziet dat je er een kan pakken. Zou er nooit tussen springen! Heb t weleens meegemaakt, we liepen naar de wei, en ik liep achter de hoogste merrie in rang met de op een na hoogste ruin. De ruin viel de merrie aan, wou m tegenhouden maar ik kan niet met 60 kilo optrekken tegen 600. Dus laten gaan en geroepen naar degene die voor me liep. Bleek uiteindelijk een dreiging te zijn. Gelukkig. Enige verwondingvwas dat de merrie een lelijke mep had gehad

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:29

Ja, dat kan. 1 keer meegemaakt bij ons op stal, en liever nooit meer!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:31

Ik heb een Pitbull in New-Forest uitvoering. Die pony heeft isolatie op de wei, want andere paarden/pony's maakt ie letterlijk kapot... In de bak of met buitenritten kan ie prima met anderen, hij is op stal ook niet nijdig naar de buren. Maar op het land is hij wel zo verschrikkelijk dominant dat het niet verstandig is andere paarden erbij te zetten...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:33

Die van mij heeft dat met een van de andere paarden op stal, ze staan gelukkig niet bij elkaar maar zelfs toen er een hek tussen zat viel dat paard die van mij aan, het leek wel of die gewoon door het hek wou en hij was niet te stoppen, naja hij verwonde zichzelf daarbij dus hopelijk doet die het niet meer, maar als die van mij in de buurt van die gemene komt moet die gemene echt vast zitten, anders is het niet veilig. Jammere is wel dat die eigenaar mij nu haat, want die vind dat het de schuld van mijn paard is dat die van haar verwond is, grappige is dat die van mij gras stond te eten en die van haar uit t niets bijna door het hek vloog, nu moet die van mij met slecht weer dus binnen blijven :(
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 21-05-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:34

Ja, dat bestaat. Sterker nog, het bestaat op vrijwel elke (pension)stal en ik ken er geen die niet de juiste maatregelen hebben genomen.

Als ze daadwerkelijk op de vuist gaan en je hebt middelen beschikbaar dan zijn, naar mijn opvatting, alle middelen geoorloofd om ze uit elkaar te drijven. Daarbij niet te bang zijn om, desnoods, hele rake klappen uit te delen! Denk hierbij wel om je eigen veiligheid!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:36

Mijn paard heeft een hekel aan bijna alle pony's. tot nu toe zijn er maar 3 waar hij niet tegen uit haalt.
Kan dus zeker, en is aan de eigenaar van het paard (in dit geval ik dus), om te zorgen dat het paard niet bij de paarden/pony's inkomt waar het fout mee gaat.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:45

Ja zeker, wij hebben een '' kudde '' op de wei staan zowel merrie als ruinen, en het paard van de staleigenaresse ( een fries) is daar altijd de leider van geweest en elk paard wat er bij kwam '' luisterde'' ook naar hem, zelfs mijn super dominante merrie was onder de indruk van hem. Nu heb ik een nieuw paard ook een fries, een 4 jarige ruin en DIE combinatie gaat dus echt niet!! We hebben ze samen in de bak gezet een van de eerste dagen waar we bij waren om aan elkaar te laten wennen, ging goed ze aten samen van een pluk hooi! Daarna in de wei gezet, in het begin ging het redelijk goed maar je merkte zodra er andere paarden kennis wilde maken met mijn paard dat dat niet werd gepikt door de '' leider '', maar mijn paard pikte het ook niet en ze gingen het gevecht aan, we hebben ze vervolgens met gevaar voor eigen leven uit de wei moeten halen. NOOIT MEER DUS! Nu dus de kudde gesplitst en dat gaat goed! Ze kunnen beide dus met de rest van de paarden maar absoluut niet met elkaar.

+ tijdens het rijden willen ze echt uithalen naar elkaar, erg vreemd maar ze kunnen elkaar dus echt niet uitstaan! haha

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:01

Heb ook ruin die op stal echt t liefste paard ever is, tegen mensen maar bijvoorbeeld ook tegen honden. Maarrr zet em niet samen met onze oude merrie want hij gaat volledig door t lint, drijft arme oma in een hoek en mept tr gewoon in elkaar (niet echt gebeurd ik was net optijd) helemaal ongeschonden is ze er toendertijd niet vanaf gekomen, had een enorme hap uit dr rug, wil het iig niet meer meemaken ik herkende m'n paard niet terug op dat moment. Met onze andere ruin kan hij dan weer wel samen dus ik geloof wel dat sommige paarden elkaar inderdaad niet uit kunnen staan..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:27

PP >> OPG

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:46

AronenLoutje schreef:
Heb ook ruin die op stal echt t liefste paard ever is, tegen mensen maar bijvoorbeeld ook tegen honden. Maarrr zet em niet samen met onze oude merrie want hij gaat volledig door t lint, drijft arme oma in een hoek en mept tr gewoon in elkaar (niet echt gebeurd ik was net optijd) helemaal ongeschonden is ze er toendertijd niet vanaf gekomen, had een enorme hap uit dr rug, wil het iig niet meer meemaken ik herkende m'n paard niet terug op dat moment. Met onze andere ruin kan hij dan weer wel samen dus ik geloof wel dat sommige paarden elkaar inderdaad niet uit kunnen staan..

Gaat het ondertussen weer goed met paardlief? Klinkt erg extreem! :(:)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:16

Ja gelukkig is de wond goed geheeld maar tot op de dag van vandaag heb ik ze niet meer bij elkaar gezet (is +- 2 jr geleden) de merrie wilde gewoon rustig grazen en hij pikte het niet dat ze hem geen aandacht gaf, na een half uur proberen ging hij dus over tot 'de aanval' }:)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 23:31

AronenLoutje schreef:
Ja gelukkig is de wond goed geheeld maar tot op de dag van vandaag heb ik ze niet meer bij elkaar gezet (is +- 2 jr geleden) de merrie wilde gewoon rustig grazen en hij pikte het niet dat ze hem geen aandacht gaf, na een half uur proberen ging hij dus over tot 'de aanval' }:)

Tja, zijn lieve dieren paarden maar soms gunnen ze mekaar het licht in de ogen niet...