Wat zijn goede rijlaarzen/jodhpurs voor recreatieruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody85

Wat zijn goede rijlaarzen/jodhpurs voor recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 07:30

Ik ben van plan om nieuwe rijlaarzen of jodhpurs te kopen. Ik ben een recreatieruiter en rij 1 keer in de week gewoon in de les, niks bijzonders gewoon genieten. Ik wil zo'n rond de 100 euro uitgeven. Het liefst in de kleur bruin. Hoeft niet perse leer te zijn.

Ik heb er alleen helemaal geen verstand van. Mijn lerenlaarzen heb ik nu al jaren. Wat is slim, rijlaarzen of jodhpurs? Welke winkel raden jullie aan? En natuurlijk wat zijn de modelen die zijn aan te raden? Of juist niet.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Laatst bijgewerkt door Somebody85 op 21-05-14 07:44, in het totaal 2 keer bewerkt

fourseasons

Re: Wat zijn goede rijlaarzen/caps voor recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:33

Een cap is altijd slim. :Y)

Ik neem aan dat je daarmee jodhpurs bedoelt?

Somebody85

Re: Wat zijn goede rijlaarzen/caps voor recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 07:42

Stom, het is nog vroeg, zal het even aanpassen :o

Donna89

Re: Wat zijn goede rijlaarzen/jodhpurs voor recreatieruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:52

laarzen of jodhpurs is een kwestie van smaak. Wat vind je zelf fijn? Daar kunnen wij je niet mee helpen denk ik.
Ik weet dat divoza van mondoni niet al te dure leren laarzen heeft.
De een vind ze heel fijn en rijd er jaren mee. De anders is er minder tevreden over.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:52

Ik heb die van ariat die zijn super fijn. Alleen is dat boven budget.
Een vriendin van mij heeft de chaps en jophurs van mondoni.
En die zien er best goed uit en volgens haar zitten ze heerlijk.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:58

ik heb de leren laarzen van mondoni, bruin. Ik heb een hele smalle kuit en deze passen goed. Scheelde veel geld :j anders had ik ze op maat moeten laten maken.

ik heb deze, meestal heeft divoza wel korting acties dan zijn ze vaak een stuk goedkoper

http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... laars.html

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:10

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 08:34

Dank je wel voor de snelle antwoorden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:36

Wat jammer is aan die goedkope laarzen je moet precies in die kuitmaat passen.
Dus ik denk dat chaps makkelijker zijn.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:40

mountain horse laarzen vind ik erg fijn. hoeven niet te worden ingelopen en zijn ook duurzaam. Die van mij heb ik een jaar of 6 gebruikt en ze zijn nog niet versleten. Helaas ben ik dikker geworden (ook mijn kuiten) en passen ze nu niet meer. Heb via marktplaats een ander zelfde paar gekocht met grotere kuitmaat.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:41

Misschien petrie jodhpurs?
NU zijn ze op meerdere plekken met korting en volgensmij ook binnen je budget.
Dan heb je hele mooie jodhpurs waar je jaren mee vooruit kunt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:42

Mountain horse laarzen vind ik ook echt super fijne laarzen. Zijn wel boven je budget maar zijn kwalitatief heel goed dus wellicht kun je een 2e hands paar vinden?

Die mondoni laarzen van divoza heb ik ook, maar dat vind ik echt flutkwaliteit.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:45

Ik heb ook de laarzen van mondoni. Heb ze sinds begin 2011. Reed eerst eens per week, nu sinds twee jaar twee keer per week. Laarzen zien er nog prima uit..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:56

ik gebruik de laarzen zomers altijd en ze zijn altijd mooi gebleven :) dan rijd ik er sowieso 3 a 4 keer mee

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:00

Ik zou voor nu even voor jodhpurs gaan (hoeven niet eens per se chaps bij hoor) en als je een hoger budget hebt voor leren laarzen. Die goedkope laarzen zijn toch echt flutkwaliteit, in mijn omgeving eigenlijk allemaal binnen een paar weken afgetrapt terwijl ze echt wel goed onderhouden werden. Zou dus gewoon jodhpurs kopen en ondertussen gaan sparen voor petrie laarzen of zo.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:28

Ik heb op dit moment jodhpurs en vind dat ideaal, omdat ik op de fiets naar paardrijden ga en niet echt handig gewoon schoenen zou kunnen wisselen voor laarzen op stal, en laarzen meenemen naast een cap etc is niet handig. Verder lijken laarzen mij wel comfortabeler te paard, maar dat is ook gewoon wat je voorkeur heeft.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:55

hier een zeer verwende recreatie ruiter, ik heb namelijk zowel leren laarzen als leren jodphurs/chaps. Mijn laarzen heb ik een paar jaar geleden gekocht, HKM Spain, en ben daar nog steeds super blij mee. Gewoon mooie simpele zwarte laarzen (zijn er ook in het bruin) die er nu na een jaar of 3 a 4 nog steeds mooi uit zien. Meerdere vriendinnen hebben al jaren precies dezelfde en we zijn allemaal nog erg blij met ze.
Paar maanden geleden tegen goede aanbieding aan gelopen, dus nu heb ik ook bruine jodphurs/chaps (Mondoni/Petrie).
Mijn laarzen zijn vrij laag en mijn jodphurs mooi hoog, dus dressuur rij ik met chaps, de rest met laarzen.
Hoewel ik met allebei lekker kan rijden zijn de laarzen nog steeds favoriet.
Meenemen valt 100% mee als je een goede laarzentas hebt (ik moet een half uur fietsen) en schoenen verwisselen voor laarzen kost me evenveel tijd als chaps aantrekken.
Ik zou wel je budget iets ruimer zetten, mijn laarzen waren 150, de chaps/jodpurs 130, dus beide boven de 100 euro, maar die extra tientjes zijn ze absoluut waard. Koop ook zeker echt leer, dat blijft namelijk veel mooier dan nep of coating.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 14:17

Bedankt voor al jullie tips. Ga ze allemaal nakijken op internet. Neig na naar chaps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:28

Ik ga binnenkort de ELT/Waldhausen rijschoenen kopen, met veter en rits. Mijn vriendin heeft ze ook al heel lang en ik vind ze ook mooi, dus ik ga ze ook kopen :) Zijn ook bij de Welkoop te koop, maar ik ga ze bestellen via amazon.de omdat dat veel goedkoper is. Maten staan op waldhausen.com dus alles kan je makkelijk opmeten.

De Elegance Chaps van ELT vind ik ook heel cool en is ook niet zo duur voor leren, dus die koop ik er ook nog bij, haha :P

xLian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:22

Ik vind jodhpurs niet fijn. Ik heb nu rijlaarzen van lipica, maar het nadeel daarvan is dat je heel lang moet wachten tot ze klaar zijn.
Mountain horse rijlaarzen zijn ook fijn als je een wat bredere voet heb(dat is mijn ervaring).

Het is heel erg persoonlijk. Ik zou even kijken bij een ruitershop bij jou in de buurt.

Amborella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:37

Ik zou persoonlijk voor leren Mondoni laarzen gaan. Zelf heb ik de Mondoni plain rijlaars (bij divoza 99,95 :D ) . Die passen zich vrij snel aan je voet aan. Als je ze goed onderhoud zijn het prima laarzen, vind ik. Heb ook jaren met chaps en jodhpurs gereden maar ik vind dat vergeleken met rijlaarzen niks.
Het is inderdaad persoonlijk gewoon een paar passen en kijken wat je het beste vind ;) Wel in je achterhoofd houden dat leren laarzen qua lengte nog wat zakken en soepeler worden. Succes!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:34

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:01

Wat een goede tips, dank jullie wel!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:22

Roulette_ schreef:
Meenemen valt 100% mee als je een goede laarzentas hebt (ik moet een half uur fietsen) en schoenen verwisselen voor laarzen kost me evenveel tijd als chaps aantrekken.

Ik ben het helemaal met je eens, als je een situatie hebt, waar je ruimte hebt om je schoenen te wisselen enzo is het allemaal geen probleem. Bij een gemiddelde manege (schat ik in) is dat goed te doen.
Ik rijd op een kleine stal, alleen buitenbak en de stal ligt vol met dekjes, zadels etc. Worden ze niet echt blij van, als ik er een paar schoenen bij gooi. Bij mij dus geen optie.

Ik denk dat als ik ruimte had om schoenen goed om te wisselen voor laarzen, dat ik dan ook voor laarzen zou gaan.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:28