Scheiden van de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Scheiden van de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:28

Hoi Medebokkers
Hier ben ik weer met een vraag.

Ondertussen staat mijn trekpaard Sato al een paar weken op zijn nieuwe weide.
We hebben al wat oeitjes en oepsies voorgehad maar ondertussen gaat het wel weer goed.
Alleen heeft hij zo'n verschrikkelijk gevaarlijk gedrag ontwikkeld dat ik hem wil afleren als we op buitenrit gaan.
Hij staat momenteel bij dravers , 1 oude merrie , een jaarling en een twenter ruin wie zijn beste maatje is.
Binnenkort komen er waarschijnlijk nog 2 merries bij te staan.

In het begin liep de kudde niet mee naar de poetsplek , dan begon hij te roepen en te gillen , langs mij te trippelen en is hij zelfs is aan de haal gegaan met touw en mijn vinger (die er tussen zat).
Je kan al raden wat er dus gebeurt als we buiten de weide gaan. Roepen , tieren , niet verder willen gaan. Op zijn oude weide had hij dit minder , maar als zijn hoofd naar huis stond moest je stevig in je schoenen staan. Het is meer als eens voorgevallen dat hij in volle galop vertrok op weg naar de weide. (maar ik kon hem wel stoppen) En toen stond hij bij 2 schapen , dus ik vermoed dat dit gedrag zich nog meer gaat uitspreken nu hij terug bij een kudde staat.

Op mijn oude weide was dit gedrag minder erg omdat we in het midden van de bossen zaten en ik hem wel kon stoppen zonder anderen in gevaar te brengen. Op de nieuwe weide gaat dit dus wel voor problemen zorgen want deze ligt naast een straat. Ik wil mezelf , mijn paard en anderen niet in gevaar brengen door onbezonnen met hem te gaan rijden en dan hem niet meer tegen te kunnen houden als we terugkomen van buitenrit.

Nu ben ik bezig met buiten te gaan aan het touw , kleine afstanden te gaan wandelen en hem te belonen voor rustig gedrag. Elke dag een stukje verder en dit loont natuurlijk wel want ondertussen is hij al een pak kalmer. Maar zijn er nog andere dingen die ik kan toepassen dat dit gedrag kan afgeleerd worden ? Ik zal toch niet de enige zijn met een paard die dit voor heeft ?

pompompom

Re: Scheiden van de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:33

Hoi Kitsu,

Wat een lastige situatie. Aan de ene kant zou ik zeggen gewoon doorzetten, maar het moet wel veilig blijven natuurlijk.

Kan er niet iemand met een paard met je mee op buitenrit om het zo langzaam wat op te bouwen? of iemand die helpt bij het laatste stukje van het terugkomen. Zodat Sato het laatste stuk niet de benen kan nemen. Ik zou vooral proberen bij terugkomst (daar zit het probleem toch?) rust in te bouwen. Dus een paar keer halthouden weer omdraaien en ander kant op stappen etc. elke keer als Sato het initiatief wil nemen halt houden of de andere kant op stappen. Zorgen dat het initiatief bij jou ligt.

Maar ik denk ook dat het wat tijd nodig heeft. Meike heeft een tijdje alleen gestaan, toen de shet erbij kwam brulde ze beiden ook de boel bij elkaar als de ene nét het hoekje om was. Nu soms wel wat gehinnik en maar verder gewoon oké. Ze weten nu beiden dat ze gewoon weer bij elkaar terug komen.

Succes!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:21

Ik ga dat eens proberen , mijn plan is om over een week terug te beginnen met buitenritten ipv te gaan wandelen aan de hand. Wou hem zeker de tijd geven om te wennen aan de omgeving en wat grondwerk te doen als het op scheiden van de kudde aankomt. Maar vanaf ik terug ga buitenrijden gaat er wel altijd iemand mee. Je weet maar nooit met zo'n dikkont wat hij gaat forceren haha

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:39

Hij is niet echt gehoorzaam als ik het zo lees.
Zorg ervoor dat je hij wat meer respect voor je krijgt.
Dat hij niet gewend is aan de omgeving mag helemaal niets uitmaken. Je bent de baas en daar moet hij maar naar luisteren. Dat gillen en idioot doen is een teken dat hij jou al helemaal niet ziet staan en serieus neemt.
Zoek eens naar een goede menner die weet wel raad met dit gedrag en wil je dat ook wel leren.

Ik zie dat je een mooi onderschrift heb, maar volgens mij voldoet je paard daar niet aan.... hij is nog niet echt noble.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 09:05

Midden Juni komt er een vriendin hem trainen om te mennen. Zij zei het mij ook dat als ze degelijk getrained zijn ze normaal ook kalmer onder het zadel gaan zijn. En dat stom gedrag minder gaan vertonen.
Moet zeggen dat het ondertussen beter is hoor. Veel oefenen en voldoende positieve beloning heeft veel uitgehaald

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:14

Dan gaat het zeker goed komen :-)
heel veel succes!

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:05

yarrah schreef:
Hij is niet echt gehoorzaam als ik het zo lees.
Zorg ervoor dat je hij wat meer respect voor je krijgt.
Dat hij niet gewend is aan de omgeving mag helemaal niets uitmaken. Je bent de baas en daar moet hij maar naar luisteren. Dat gillen en idioot doen is een teken dat hij jou al helemaal niet ziet staan en serieus neemt.
Zoek eens naar een goede menner die weet wel raad met dit gedrag en wil je dat ook wel leren.

Ik zie dat je een mooi onderschrift heb, maar volgens mij voldoet je paard daar niet aan.... hij is nog niet echt noble.

Dat heeft niet alles met gehoorzaamheid te maken volgens mij. Mijn paard is altijd gehoorzaam behalve als ik haar uit een vaste groep haal. Soort verlatingsangst, het is af te leren door het regelmatig te doen maar moet wel veilig zijn

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:13

Hoi hoi, mooi om te lezen dat het al beter gaat. Paarden hebben soms veel tijd nodig om te wennen. Of ze nou veel stress laten zien of niet, een paard is pas na een jaar helemaal zijn oude ik, heb ik wel gemerkt. Ik zou het rustigaan doen, wat je ook doet heb ik het idee. Hij heeft als ik het goed lees een tijd zonder paarden gestaan, dus misschien dat daar ook onrust vandaan komt. Als hij meer op zijn gemak raakt zal het ook makkelijker worden. Ik denk zeker dat gehoorzaamheid mee werkt, en dat kan ook in de buurt van de andere paarden getraind worden, maar je moet ook niet overvragen als hij nog niet gesetteld is... succes! Klinkt alsof jullie al op de goede weg zijn met kleine stapjes.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:11

Ja we doen alles heel erg traag momenteel :p heb hem al bijna 4 weken niet meer gereden (buiten dan wat zonder zadel op de wei rondtaffelen ) Maar ik wil het veilig houden. Nu kijk ik al uit naar als we leren mennen want ze zeiden me dat ie dan onder het zadel ook een pak kalmer is :)