Van engel naar draak help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mara05

Van engel naar draak help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 00:35

Hallo allemaal,

ik zit op het moment een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb sinds 4 maanden een (lease) 5 jarige merrie, ze is nog ontzettend groen, ze is verleden jaar ingereden en er is niet veel met haar gedaan sinds dien, een kennis van mij reed haar zo nu en dan voor dat ik haar kreeg. Ze is altijd een absolute engel geweest, zij deed af en toe een wedstrijdje met haar en zelf op nieuwe locaties een schat van een paard. Ondanks dat ze zo groen is, is ze het minst schrikachtige paard dat ik ken.
Nu is het opeens iedere keer feest als ik haar rij, bokken, steigeren en er vandoor gaan. Normaal rijden is er niet meer bij. Of ik nou rond rij op het terrein, op de weg of in bak. Er is niks veranderd of gebeurd. Ik heb de fyio langs laten komen omdat ze een beetje ongebalanceerd liep met haar rechter achter been en na twee behandelingen heb ik groen ligt en is alles goed met haar. Er is geen lichamelijke reden voor dit gedrag.
Het gedrag wordt nu zelf erger op de grond, schoppen als je hoeven wil uitkrabben, niet stil staan, gewoon rond uit stront vervelend!

Ik heb van week een goede vriendin op haar laten rijden, om te kijken wat zij zou doen (zij is een uitstekende ruiter) en zij was ook bij haar niet te houden. Dus ligt niet aan mij haha. Is dit gewoon puber gedrag? Ik heb meerdere jongen paarden gereden en gehad, maar nog nooit dit ervaren, van een engel naar een draak in een mum van tijd.

Als iemand advies heeft graag!

Groetjes Mara

callass

Re: Van engel naar draak help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:44

Zadel laten controleren omdat ze zo jong is en nu veranderd het lichaam ook in bespiering doordat jij haar meer rijd. Tanden laten nakijken zou ook nog een optie zijn. Het hoeft zeker niet rijtechnisch te zijn omdat je zelf al aangeeft dat er nu meer met haar gedaam word, het lichaam veranderd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:44

Alle lichamelijke gebreken nagekeken?
Tanden?
Zadel?
Hoeven?

Gedrag bij eerdere berijders niet bekend?
Veranderd kwa voer?
Stalling?
Buren?
Weidegang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:05

Het kan wel door jou komen. Waarschijnlijk was de vorige ruiter zelfverzekerd en stond stevig in haar schoenen en ben jij dat onbewust minder, dus het paard neemt de leiding over.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:53

Sommige merries zijn erg lunatiek vooral in het voorjaar, wacht een paar dagen af of het vanzelf verbetert, zo ja dan weet je wat je elke maand te wachten staat...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:29

Er zijn idd duizenden mogelijke oorzaken, hormonen schommelingen en de gevoeligheid van het betreffende paard, de beperkte opleiding, voorjaars fitheid, .....
Zoals anderen ook al zeiden, past het zadel nog wel goed, zijn de tanden in orde, hoeven , en heel de fysieke toestand en medische probleempjes, ....
Maar idd het kan ook aan gedeeltelijk aan jou liggen, je hebt ervaring met jonge paarden zeg je maar nog nooit eentje van dit kaliber, dat is dan toch altijd even schrikken en heel zeker een aanpassing.
Je zegt paard maakt zich sterk en vertrekt en je kan hem dan niet houden...... Het paard heeft dus niet echt geleerd of is toch niet zo geprogrammeerd om na te geven en te wijken voor druk (eigenlijk is dit basistraining al voor het zadelmak maken) dit is blijkbaar maar half of niet goed aangeleerd.
Er is onvoldoende aandacht voor jou, dit is dus een probleem met leiderschap en de leiding kunnen behouden.
Er zijn uiteraard oefeningen mogelijk om dit alles meer onder controle te krijgen, ik stel dus voor, zoek een trainer die je daarbij kan helpen, doe het niet alleen op eigen houtje.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:40

Misschien met de dierarts overleggen. Mogelijk weet deze persoon wat een oorzaak kan zijn van de verandering in het gedrag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:21

Meestal is het toch dat de vorige eigenaar een stuk korter en consequenter was. Je ziet het zo vaak: jong paard is super braaf in het begin maar na een half jaar is er geen land meer mee te bezeilen.

Ik zou jezelf dus even opnieuw voorstellen als het ware. Maar dan een strengere, consequentere versie van jezelf die minder toegeeflijk is. Jonge paarden hebben behoefte aan duidelijkheid en leiding.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:33

Het is wel een beetje de tijd van het jaar :) Misschien waait het over?!
Anders: jij bent de baas, dus wees consequent!