Voetjes geef probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mayrafamke

Voetjes geef probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:30

Hallo lieve bokkers!

Ik heb een jaarling haflinger hengstje, die ook bij mij thuis is geboren. Ik heb van begin af aan al wat geoefend aan zijn voetjes te zitten, en dan heel zachtjes klein stukje optillen enzo.
Loop nu tegen een probleempje aan: hij tilt zijn hoef wel op, maar na 5 tot 10 seconden wil hij hem weer neerzetten. Ik probeer hem dan juist vast te houden, ook als ie een beetje gaat trappelen alleen op het gegeven moment zakt hij door zijn andere benen heen...

Weet iemand wat ik nu moet doen? Blijven vasthouden en maar laten zakken, loslaten en gelijk opnieuw pakken of eerder loslaten? Want voorheen liet steeds wel optijd los, binnen 10 seconden als hij nog braaf was dus. Alleen ik wil hem ook leren dat hij net zo lang zijn been goed houdt dat ik de hoeven kan uitkrabben...

Iemand tips? :)

Lara_Silver

Re: Voetjes geef probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:34

Blijven vasthouden, hij heeft nog 3 andere benen om op te staan en als hij wil gaan liggen dit met de stem verhinderen. Desnoods met een tweede persoon. Belonen als jij diegene bent die los laat omdat je klaar bent.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:37

Maar ik ben bang dat hij gewoon nog niet zo sterk is of beetje evenwichtsprobleem, want dat hebben veel jonge paarden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:43

Dat kan ik natuurlijk niet bepalen vanuit hier. Persoonlijk vind ik het al heel goed dat hij netjes de hoeven geeft. Maar als je zelf denkt dat het een kracht of balansprobleem is, waarom wil je dan nu al die hoeven zolang optillen? Ik ben persoonlijk van mening dat als je ze niet te hoog houd er geen probleem is, ze hebben immers nog 3 benen over. Ik denk eerder dat hij gewoon 'zijn voet terug wil' en dat uit op diverse manieren.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:46

Mijn haflinger heeft dit tot 2 week geleden ook gedaan.
Vooral volhouden. Als hij zich laat vallen dan laat hij zich maar vallen is waarschijnlijk 1 keer en nooit weer. Die van mij heeft dat ook 1 keer gedaan en daarna nooit weer.
Die van mij begon gigantisch te trekken en alles proberen om zijn been los te krijgen.
Sinds 2 weken is bij mijn haf de knop om en geeft hij gewoon zijn voetjes.
Ik heb hier meer dan een jaar mee geworsteld.

En je gaat hier nog heel veel moeite mee hebben, heb ik namelijk ook gehad.
Ik heb soms bij hem staan janken omdat hij zo moeilijk deed, maar blijf volhouden en blijf doorgaan!
En ook ik heb getwijfeld of hij geen problemen had met zijn rug of last van zijn benen... maar bij de hoefsmid kon hij het ook... dus dan kan hij het zo gewoon ook.

Die van jou is nog een stuk jonger dus je hebt het er waarschijnlijk eerder uit.
Werk met beloningen. Ik ben op een gegeven moment gaan werken met de clicker maar daarna over gestapt op voer beloning.
Ik kan nu zijn hoeven uitkrabben het gaat soms wel nog met moeite maar een simpele nee is dan voldoende om hem weer bij de les te halen.

Mijn haf is nu 3 en half.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:54

Okee, dan ga ik wel gewoon door en blijf hem vasthouden O:)

Dankjulliewel! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:58

Goed dat hij zijn hoefjes al geeft idd, maar nu is het dus aan jou ook te kunnen bepalen voor hoelang, en daar mag het paard niet gaan in meekiezen.
Let op een strijd mag je enkel aangaan als je hem kan winnen.
Dit aanleren is eigenlijk niet eens zo heel moeilijk, een paar trainingen en klaar is kees.