Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milo2012

Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:24

Ik ben vanmiddag bij een paard wezen kijken.
Onwijs lieve merrie! We hadden haar rustig opgezadeld, niks aan de hand.
meisje dat hem zou rijden wou opstappen, de merrie werd wat druk en liet zich uit het niets vallen.
ze zeiden dat ze dit vaker had gedaan, maar ze dachten dat ze over dit punt heen was omdat het al een redelijke tijd goed ging. Ze is er daarna nog eens opgestapt en dit ging goed. Ik ben er daarna zelf ook nog opgestapt en ook dit ging goed.

Is hier een verklaring voor?
Kan het zijn dat een paard zo gestrest is dat het naar de grond gaat alsof ze een soort blackout heeft?

Paardje is een franse draver van 6 jaar oud. Is nog redelijk groen onder het zadel en is in frankrijk zelf niet fijn behandeld.

ik hoor graag mensen die hier ervaring mee hebben.. en wat jullie denken waarom een paard dit doet.

Petrichor

Re: Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:25

Dit klinkt als een werkweigering!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:27

Daar kunnen vrees ik een stuk of wat redenen voor zijn. Idd stress zoals je zei, maar dan moet het wel echt heftig zijn, maar ook rugproblemen. Ik zou in elk geval zo'n paard niet kopen zonder die door de gehele medische molen te hebben gehaald. En in alle eerlijkheid betekent dat dat je de helft van de waarde van de gemiddelde draver (hoe leuk ze ook kunnen zijn!) dan kwijt bent aan keuringskosten. Of het je dat waard is..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:29

Laat eens naar het zadel kijken. Ik heb het ooit meegemaakt met een zadel dat dat paard net te krap vond (leek prima te liggen) maar toen ik een maat wijder pakte was het ineens over.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:31

zoals hier boven staat ik zou er niet voor gaan ookal word het paard misschien wel goed gekeurd, je weet nooit of ze alles vinden.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:31

Kan ook extreme singelnijd zijn. Mijn merrie deed dat ook. Die moest ik lopend aansingelen. Als ik dat niet deed en direct na het aansingelen opstapte, liet ze zich ook vallen. Hoewel ik heel blij met mijn paard was, zou ik niet een paard kopen waar ik het van te voren van wist.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:32

Ik zou dit paard laten gaan. Er zijn genoeg leuke paarden te koop en zo een kopen is vragen om problemen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:34

Ashley5760 schreef:
Laat eens naar het zadel kijken. Ik heb het ooit meegemaakt met een zadel dat dat paard net te krap vond (leek prima te liggen) maar toen ik een maat wijder pakte was het ineens over.

Ik denk niet dat je zomaar het zadel van een nog niet gekocht paard kunt laten nakijken. Mits ik de ts goed begrepen heb.

Klinkt als een extreem gevoelig dier, en dit is geen gedrag wat men zomaar even op lost. Persoonlijk zou ik zo'n paard laten staan.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:42

Paard is goedgekeurd. Ik ben voor haar gevallen ze is enorm lief.. ik kan haar voor een klein bedrag overnemen na wat er vanmiddag is gebeurd omdat ik(en de eigenaresse) haar een kans wil geven. Het is een erg gevoelig en onzeker paard. En ik denk dat ik met veel grondwerk en 1 op 1 contact ( dit krijgt ze hier niet, ze staat op een handelstal waar de dravers komen en gaan) heel veel uit haar kan krijgen en het een heel leuk paard kan zijn. Ook stel ik met de eigenaresse een contract op dat mocht het binnen een jaar niet lukken met haar ze dr terug koopt.

Ik ben alleen erg benieuwd of er mensen zijn die dit zelf meegemaakt hebben. We zijn er daarna nog 2 keer opgestapt. En dat was verder geen probleem.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:47

Google eens op cold back. Ik heb ooit een paardje gehad die ook erg gevoelig was, ik ging altijd een rondje aan de hand lopen voordat ik opstapte. Nooit meer last gehad.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:48

Het kan ook zijn dat ze gewoon geen zin had. Hier hebben we soms ook heel veel kopers in een week en die willen dan ook allemaal een proefritje maken natuurlijk. Na een tijdje zijn die paarden dat ook zat dus dan gaan ze gewoon niet vooruit of ze hebben een andere streek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:48

Milo2012 schreef:
Paard is goedgekeurd. Ik ben voor haar gevallen ze is enorm lief.. ik kan haar voor een klein bedrag overnemen na wat er vanmiddag is gebeurd omdat ik(en de eigenaresse) haar een kans wil geven. Het is een erg gevoelig en onzeker paard. En ik denk dat ik met veel grondwerk en 1 op 1 contact ( dit krijgt ze hier niet, ze staat op een handelstal waar de dravers komen en gaan) heel veel uit haar kan krijgen en het een heel leuk paard kan zijn. Ook stel ik met de eigenaresse een contract op dat mocht het binnen een jaar niet lukken met haar ze dr terug koopt.

Ik ben alleen erg benieuwd of er mensen zijn die dit zelf meegemaakt hebben. We zijn er daarna nog 2 keer opgestapt. En dat was verder geen probleem.

Is het paard gekeurd terwijl je er bij was, zo nee, overnieuw keuren door een da die een goede keuring doet. En mooi dat je je in wil dekken maar gan er maar van uit dat jij na een jaar dit paard niet kwijt wilt, oude eigenaar hoeft dan alleen maar te zeggen dat ze naar de slacht gaat en je bent weg. Trap er niet in en ga eerst maar een proeftijd bedingen van een maand.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:58

bigone schreef:
Milo2012 schreef:

Is het paard gekeurd terwijl je er bij was, zo nee, overnieuw keuren door een da die een goede keuring doet. En mooi dat je je in wil dekken maar gan er maar van uit dat jij na een jaar dit paard niet kwijt wilt, oude eigenaar hoeft dan alleen maar te zeggen dat ze naar de slacht gaat en je bent weg. Trap er niet in en ga eerst maar een proeftijd bedingen van een maand.

Vind t toch wel knap dat jij weet hoe ik of de eigenaresse zou reageren mocht het zover komen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:59

Tilmar schreef:
Google eens op cold back. Ik heb ooit een paardje gehad die ook erg gevoelig was, ik ging altijd een rondje aan de hand lopen voordat ik opstapte. Nooit meer last gehad.

Dankje! Daar ga ik even op zoeken.

Liet jou paard zich ook echt vallen? Of was het alleen een erg gevoelig paard?

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:03

fourseasons schreef:
Het kan ook zijn dat ze gewoon geen zin had. Hier hebben we soms ook heel veel kopers in een week en die willen dan ook allemaal een proefritje maken natuurlijk. Na een tijdje zijn die paarden dat ook zat dus dan gaan ze gewoon niet vooruit of ze hebben een andere streek.

Als het paard gewoon 'geen zin' zou hebben lijkt me dit een erg heftige reactie.

in dat laatste heb je zeker gelijk!!! Daarom wil ik haar ook zo graag een kans geven. Ik denk dat als ik een goede band met haar kan opbouwen het zeker al een stuk beter word. Op de stal waar ze nu staat is het komen en gaan. Ze staat er nu ongeveer 3 maanden en word ongeveer 3 keer pw gereden. De meid die de paarden daar rijdt zei dat ze er soms wel 10 pd rijdt. Sommige paarden kunnen het zonder echt individueel contact en de ander heeft daar meer behoefte aan in mijn ogen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:10

Is het geen faint reactie?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:11

Petrichor schreef:
Dit klinkt als een werkweigering!

:( lijkt mij niet.

Is denk ik of een lichamelijk probleem, neurologisch oid.
Of idd stress.
Ik zou zeggen goed lichamelijk onderzoek en daarna grondwerk, ga eerst werken aan vertrouwen op de grond, met zadel etc.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:12

Was je bij de keuring zelf aanwezig?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:14

Duidelijk is dat jij voor dit paardje bent gevallen. Duidelijk is dat de oude eigenares daar blij mee is en het paard voor een zacht prijsje van de hand doet. Jij hebt je keuze gemaakt dat is voor mij duidelijk. Adviezen van nog een onafhankelijke keuring enz. neem je niet ter harte.
Het kan zijn dat jullie de juiste match zijn. Het kan ook zijn dat je een enorme kat in de zak koopt. Dat kan niemand en wij zeker niet vanaf hier beoordelen.
Persoonlijk vind ik het erg eng als een paard zich laat vallen tijdens het opstappen. Het advies van een rondje lopen vind ik een goed advies. Ook om het zadel even na te laten kijken en het paard nog onafhankelijk te laten keuren.
Ik wil je vooral heel veel succes en plezier met dit paard wensen in de oprechte hoop dat het jullie beiden gelukkig maakt. Slechte gewoonten waarvan je niet weet waar ze vandaan komen zijn moeilijk om te veranderen maar het is wel degelijk mogelijk. En de post van Petrichor is ook waar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-05-14 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:14

Ik vind deze koop enorm dom. Je gaat toch geen paard kopen waarvan je weet dat het een gebrek heeft? Kan je hem nog zo lief en leuk vinden er zijn voldoende andere leuke en lieve paarden!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:17

Ik geef regelmatig les in Den Helder, en ik wil best eens met je meekijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:19

Een paard kan in een stresssituatie een aantal dingen laten zien. De belangrijkste 4 zijn: fight, flight, faint en freeze. Dit klinkt als een faint reactie, daar gaan een aantal punten aan vooraf, maar sommige paarden gaan daar heel snel doorheen, en soms moet je echt moeite doen om het te zien. ( afwezige blik, eventueel spanning in lichaam)

bowi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:22

Ik heb ook op een paard opgestapt die in een keer ging liggen dat had hij al vaker gedaan. De dierenarts zegt dat er gewoon iets in zijn hoofd zegt als hij gestrest/bang is dat hij zich moet laten vallen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:24

Bokt weer op z'n mooist :roll:
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij vraagt TS er hier niet naar of ze het paard nu wel of niet moet kopen, wat een vriendelijke reacties weer hoor..

OT: ik heb hier geen ervaring mee, maar heb het wel een aantal keren op wedstrijd bij een paard gezien. Het ging steeds om hetzelfde paard en deed dat blijkbaar vaker in stresssituaties, zoals op een wedstrijd bijvoorbeeld, het kan dus goed zijn dat dit met stress te maken heeft..
Als jij voor dit paard gevallen bent en het gevoel hebt dat je er iets fatsoenlijks uit kan krijgen kan ik je alleen maar aanmoedigen! Ik ben van mening dat er van elk paard wat te maken valt, mits de klik er is en het op een juiste manier gebeurt +:)+

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:25

Nogmaals mocht het niet lukken kan ze terug naar de oude eigenaresse en dit gebeurd met contract. Ze is na vanmiddag de helft in prijs gezakt. Zowel ik als de oude eigenaresse willen dat ze goed terrecht komt. Ze zou anders als draagmoeder aangeboden worden en ze zei dat eigenlijk meteen nadat het gebeurd was.. maar ik heb zelf door gevraagt of er niet iets te regelen valt.
(Hierover meer info via PB)

het idee van mij was om met haar helemaal vanaf het begin te beginnen. Beginnen met grond werk.. de eerste maanden zal er dan ook geen zadel op komen. Eerst moet er vanaf haar kant meer vertrouwen komen naar de mens toe (in dit verhaal naar mij!)
Als we zover zijn het rijden op proberen te pakken gaan wij opzoek naar een goed passend zadel aangemeten door een zaddelpasser!
Uiteraard zal ik haar laten nakijken als ze er is.
Ze heeft echt geen totaal geen kwaad in zich.