Contract voor eigenaar nieuw weidemaatje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Contract voor eigenaar nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:01

Dag allemaal.

Na de dood van mijn paard heb ik vorige week een jaarling gekocht, een Arabisch volbloedhengstje.

Falco, mijn overleden paard, kon goed opschieten met de ezels. Het nieuwe paard is echter veel te bruut voor hen, gevolg: hij jaagt hen op omdat hij wilt spelen, ezels geraken uitgeput en gefrustreerd en willen niet spelen met dat jong geweld. Jammer, zeker als er dan stampen volgen met een bloedneus bij het paard tot gevolg... Omdat ik hem niet apart wil zetten van de ezels om dan een monster te creëren, ben ik op zoek gegaan naar een weidemaatje.

Ik heb nu een vriendin gevonden die een vierjarig paard heeft. Ze wilt hem brengen. Hij zou dan bij Adrahil en de ezels op de wei komen, hij speelt graag, dus dat zou fijn zijn. Ik zou het paard ook mogen rijden, want zij heeft de tijd er niet voor. Zij betaalt de kosten voor haar paard (voer, ontworming, smid...), maar verder mag hij zo bij ons staan zonder echt stalgeld oid.

Nu willen we het graag een beetje op papier zetten. Wat nemen we er best in op?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:03

Wat voor ons al goed is:
-We nemen een proefperiode van een week.
-Het paard kan ten alle tijden teruggehaald worden en mag niet verkocht worden.
-Ik geef hem de nodige zorg, wat wilt zeggen dat ik zorg dat hij voer heeft en dat in nood de veearts door mij gebeld wordt.
-Ik mag op hem rijden.
-Ik mag hem transporteren.
-De papieren moeten bij mij zijn, zodat die bij controle of bezoek van veearts voorgelegd kunnen worden.

Mij lijkt het ook goed als er iets staat in de zin van verantwoordelijkheid in geval van ongelukjes of zo, iemand die daar iets over weet? En schade aan de omheining en dergelijke...?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:07

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:09

Bedankt voor de tip, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht! De term 'leasen' is hier nog niet ingeburgerd qua paarden :+

BigOne

Re: Contract voor eigenaar nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:22

Als er toch een paard bijkomt dan zou ik de ezels en paarden scheiden , heb je ook minder kans op besmetting met longworm en hebben de ezeltjes hun rust.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 19:23

Longworm is geen probleem met correcte ontworming. Dat is altijd goed gegaan. Ezels scheiden is een optie, maar dat valt te bekijken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:13

leasecontract heeft geen zin, want dan ben je een bedrijf als verleaser zeg maar. en moet jouw vriendin verzekeringen afsluiten die horen bij een bedrijf.

Je kunt verder weinig met een contract. Ja behalve met opzegtermijnen, eventuele regelingen over de betaling(Dus dat zij zelf voer, smid etc betaald) en jij enkel rijdt naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid.
Probleem is, je vriendin blijft verantwoordelijk voor haar paard. dus als paard iets sloopt of jouw paard trapt of jou, dan is je vriendin aansprakelijk. als ze een Aansprakelijkheidsverzekering heeft is dit geen probleem. meot ze even navragen of dat een paard gedekt wordt door haar polis.