165 jaar ´cap´.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

165 jaar ´cap´.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 15:34

165 jaar geleden, in 1849, is de hoofdbescherming voor ruiters geboren.

Het begon met de bolhoed. Dit model werd specifiek voor (ook ´s nachts!) paardrijdende jachtopzichters ontwikkeld om hun hoofd tegen laaghangende takken te beschermen.

Edward Coke, de jongere broer van de 2e Earl of Leicester bedacht dit model met laag profiel en harde schaal.
De hoedemakers Thomas en William Bowler vervulden de opdracht aan de firma Lock & Co. welke de bestelling van de Earl of Leicester voor zijn jachtopzichters hadden gekregen.

17 december is de exacte verjaardag. Op die dag nam Coke het eerste exemplaar in ontvangst en zette er prompt zijn voet op ter toetsing van de stevigheid. De ´bowler´ doorstond de test en hij betaalde er 12 schilling voor.

Ondanks dat het model na de tweede wereldoorlog steeds meer in ongebruik raakte en toen de ruiterij gepopulariseerd werd geheel verdrongen is door het model zonder rand, is het origineel nog steeds te koop bij Cristy´s maar ook nog steeds!! bij de verkopers van het eerste exemplaar; de firma Locke & Co.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-05-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 175 jaar ´cap´.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:37

Interessant!
Misschien een kijkje nemen.

Rena100

Re: 175 jaar ´cap´.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:39

Wat een lekkere truttige hoedjes hebben ze daar, geweldig. Beetje prijzig, maar ach.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 15:51

Rena100 schreef:
Beetje prijzig, maar ach.

Alles is relatief.
Lock ís de hofleverancier op het moment en daar betaal je voor.
Wil je daar niet voor betalen, dan is het nuttig om te weten dat de duurdere hoeden gemaakt worden bij Isesa in Sevilla.
Zij leveren ook aan andere engelse hoedenhuizen maar ook onder hun eigen merk Fernández & Roche.
Onder dat merk hebben ze een boutique in Sevilla en leveren ze aan de Corte Inglés.

http://www.sombrerosgorras.es/bombin-fe ... mbrero.htm

Rena100

Re: 165 jaar ´cap´.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:23

Ik snap wel dat ze prijzig zijn hoor. Ben nou toch niet bepaald een hoedenmens. Is ook een bepaald (voornamelijk rijk) type mens natuurlijk die dat soort dingen draagt. Uitzonderingen daar gelaten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:37

Rena100 schreef:
Is ook een bepaald (voornamelijk rijk) type mens natuurlijk die dat soort dingen draagt.

Vreemde uitspraak op een ruiterforum.

Blijft relatief namelijk, helemáál bezien tegenover de modale kosten van een paard hebben/houden/rijden in NL.

Je koopt een héél goede kwaliteit bolhoed voor een modaal maandbedrag paard volpension plus rijkosten (vervoer) in de Randstad.

Vergelijk het ook gerust met leren merk-rijlaarzen.

Is dat ook allemaal voor een bepaald, voornamelijk rijk, type mens?

´Hoedenmens´ vind ik overigens een bijzonder generaliserende opmerinking. Paardenmens, poezenmens, hondenmens, gooi maar in de hokjes.
Ik heb paarden, honden, poezen, vriendinnen, hoeden, motorfietsen, autos en... minder dan het NL minimumloon :D

Laten we het er liever op houden dat we allemaal gewoon mensen zijn met een eigen smaak. Uitzondering daargelaten.

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:42

Bestaat het zo lang? Lijkt me best leuk om alle "verbeteringen" naast elkaar te zien. Van bolhoed tot de caps die we nu kennen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:53

Wacht wacht wacht, even ter verduidelijking. Ik bedoel de truttige hoedjes, niet de caps of bolhoeden. Zoals deze bijvoorbeeld (dat draag ik nou niet bepaald):
Afbeelding

Ik snap je verwarring, maar daar had ik het over haha! Maar goed, het is relatief. Maar ik persoonlijk zou niet zo'n hoed dragen, rijk of niet. Niet mijn smaak, je caps...tja voor veiligheid betaalt men wel vaker wat meer, kijk naar die GPA caps bijvoorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 17:23

Tirzaah schreef:
Bestaat het zo lang? Lijkt me best leuk om alle "verbeteringen" naast elkaar te zien. Van bolhoed tot de caps die we nu kennen.

Inderdaad.

Eigenlijk is een goede, veilige, ´cap´ geen cap meer, maar een echte valhelm met nog wat paardrij-achtige retro stijlelementen.

Volgende, in mijn ogen HOOGnodige, stap is de mogelijkheid om enige gezichtsbescherming te monteren. Al is het maar een optionele, opschroefbare beugel.
Ikzelf gebruik bij hoog risico-ritten alweer járen een helm zoals die bij ATB afdaling gebruikt wordt.

Maar goed, dat terzijde.
Het onderwerp is het memoreren van het feit dat in 1849 de bolhoed is uitgevonden als de eerste paardrij-helm.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-05-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 17:29

Rena100 schreef:
Zoals deze bijvoorbeeld (dat draag ik nou niet bepaald)

Ik draag:

1939 vintage Glynn:

Afbeelding

50tiger jaren Resistol:

Afbeelding

Ik héb een bolhoed uit 1850er jaren (cadeau gekregen) maar die mag fijn eerbiedwaardig zijn op een rustige plek :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:38

Voor een man vind ik dat toch weer anders dan voor een vrouw. Heb nog nooit een vrouw met zo'n type hoed zien lopen in real life! Maar goed...smaken verschillen. Ieder z'n ding. Heb niet de intentie om stempels te drukken op mensen of iets dergelijks!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:47

Ik heb vroeger nog rijles gekregen van een ouderwetse instructeur mèt bolhoed! :)
Met geruit bruin tweedjasje en rijbroek van voor de jaren '70 en hij droeg daarbij ook degelijke bruinleren jodhpurs die je nèrgens anders zag in Nederland, zeker niet bij gewone ruiters, maar wel in Engeland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 18:37

Rena100 schreef:
Voor een man vind ik dat toch weer anders dan voor een vrouw. Heb nog nooit een vrouw met zo'n type hoed zien lopen in real life!

Ik wel.
Bepaald niet bij paardenrennen ook.

Citaat:
Heb niet de intentie om stempels te drukken op mensen of iets dergelijks!

Euh.... lees nog eens wat je eerst schreef. Dat was een HEEL vét stempel.

Enneh, anders voor man dan voor vrouw??? :?
Als het al anders in, is het voor een vrouw juist veel normaler, gewoner.
Ook in hatiquette (hoed etiquette) is het bijvoorbeeld zo dat een vrouw een hoed ophoud binnenshuis en een man niet. Zelfs in de kerk! en in de synagoge is het verplicht dat de vrouw het hoofd bedekt.

Je (in onpersoonlijke zin) weet niet wat je niet weet Rena100 en het líjkt erop dat jouw wereld niet de grootste is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-05-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 18:39

Zoolgangster schreef:
Ik heb vroeger nog rijles gekregen van een ouderwetse instructeur mèt bolhoed! :)
Met geruit bruin tweedjasje en rijbroek van voor de jaren '70 en hij droeg daarbij ook degelijke bruinleren jodhpurs die je nèrgens anders zag in Nederland, zeker niet bij gewone ruiters, maar wel in Engeland.

Gewéldig _/-\o_

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:17

Ik weet wat ik typte, bedoelde het niet zo. Lastig om iets duidelijk te maken over internet. Mijn excuses mocht je je aangesproken voelen.

Paardenrennen kom ik niet, maar kan me voorstellen dat daar wel voorkomt. Maar goed, mannen met hoeden ken ik wel, mijn oom is getrouwd met soortgelijk hoed dat jij op hebt op een van de foto's. Vrouwen met hoeden, nee die ken ik niet.

Mijn wereld is groot zat, alleen anders dan de jouwe. Ben 25, vrouw en ik zit in de IT. Waarschijnlijk een heel ander soort wereld waar jij in zit. En dat is niet erg, dat is juist mooi. Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik bedoel echt serieus niet neerbuigend of iets dergelijks over te komen, het spijt me als dat wel zo het geval was. VInd het stoer dat jij wel een hoed draagt, en het lijkt alsof je meer doet dan alleen dragen, het is volgens mij een grote passie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 19:39

Rena100 schreef:
het is volgens mij een grote passie!

Mijn léven is een grote passie, hoeden slechts een stijlvol accessoire.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:54

Ik word nostalgisch als ik die zwarte bolhoed van die winkel zie... :z

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:06

Minus bolhoed heb ik ook een periode les gehad van iemand die altijd super netjes Engels gekleed ging. Incl stropdas, vest, jasje. En dat eigenlijk ook van zijn leerlingen eiste. Hij was niet zo streng op de kleding als hij dat voor zichzelf was, maar haren moesten bijv. altijd in een netje zitten. En nette, aansluitende kleding (lees: jasje). Ergens snap ik het nu ook wel. Engels rijden gaat over stijl en zo kon hij het best checken of je netjes op het paard zat.

Ik ben het langzamerhand weer aan het invoeren. Want laten we eerlijk zijn. Wat ziet er mooier uit dan een goed verzorgde ruiter/amazone op een goed verzorgd paard? Ook in training en zeker in de les.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:30

Zoolgangster schreef:
Ik word nostalgisch als ik die zwarte bolhoed van die winkel zie... :z

Een bezoek aan de fabriek staat op mijn ´te doen´ lijst en ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik daar niet met lege handen weg ga.
Ik heb nog drie hoeden op mijn wenslijst, waarvan twee bolhoeden. Ben bang dat mijn eisen echter te hoog zijn, dat ik die alleen vintage vind, dus alleen de derde wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:51

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 12:13

Vanmorgen naar het dorp gelopen om eieren weg te brengen: stormwind dus geen hoofdeksel.
Een ruiter-bolhoed zou ideaal geweest zijn. Vangt minimaal wind en heeft een kinbandje.
De ´windtrolley´ op sommige luxe vintage hoeden voorkomt niet dat de hoed áf waait, alleen maar dat die wég waait.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:23

Over dat wegwaaien van een hoed: Mijn oma verloor haar broer begin vorige eeuw toen hij op rondreis in de VS zijn (hoge?) hoed verloor terwijl hij met de trein reisde... in die tijd was een heer zonder hoed not done en hij rende de hoed achterna, tegen een heuvel op... toen moet hij zijn gevallen, viel tegen de trein en zo verongelukte hij...

Echt bizar om op zo'n manier aan je eind te komen.

(Wat een hoedentopic voor herinneringen terugbrengt!)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 15:03

Zoolgangster schreef:
Over dat wegwaaien van een hoed: Mijn oma verloor haar broer begin vorige eeuw toen hij op rondreis in de VS zijn (hoge?) hoed verloor terwijl hij met de trein reisde... in die tijd was een heer zonder hoed not done en hij rende de hoed achterna, tegen een heuvel op... toen moet hij zijn gevallen, viel tegen de trein en zo verongelukte hij...

Echt bizar om op zo'n manier aan je eind te komen.

(Wat een hoedentopic voor herinneringen terugbrengt!)

Wat een verhaal!! Inderdaad bizar.

Was waarschijnlijk geen hoge hoed, maar of een bolhoed of een homburg.

In de VS was per de jaren 40 tot hoed dragen in onmin raakte de ' wind trolley' populair op de duurdere hoeden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:39

Moderatoropmerking:
Omdat dit topic op [RUI] staat wil ik jullie verzoeken om on topic te blijven en het topic alleen te houden voor berichten over "165 jaar cap"
Bedankt alvast.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:15

[Schrikt van Marga >;) en gaat meteen on topic]
In de VS waren race caps in de jaren '30 van de vorige eeuw nog erg slecht, een verwijzing daarnaar valt te vinden in het boek van Laura Hillenbrand, "Seabiscuit, an American Legend." Die caps waren weinig meer dan karton, meen ik me te herinneren, maar dat zal ook vanwege de behoefte aan een laag gewicht zijn geweest. In ieder geval waren ze vaak niet voldoende om verwondingen te voorkomen.