De Anky Elegance van enkele jaren terug soepeler krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Man_Li

De Anky Elegance van enkele jaren terug soepeler krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:21

Hallo,

Een jaar of vier, vijf geleden kocht ik de Petrie Anky Elegance, toen de enige laars die in cognac verkrijgbaar was. Het is een schitterende laars, nog steeds. Ik heb hem ook goed ingelopen en heb er met regelmaat mee gereden. Alleen: ter hoogte van mijn enkelgewrichten (die knokkels zeg maar) doet de laars zo vreselijk pijn, nog steeds.. Ik kan de laars alleen maar aandoen vlak voor het rijden, en daarna dan snel uit. Tijdens het rijden gaat het wel maar comfortabel is het niet. Ik heb de zooltjes er ook uitgehaald, waardoor ik iets meer beweging in de laars heb, maar de hiel ook minder mooi aansluit. Verder heb ik bij een schoenmaker geprobeerd de laars bij de enkel een beetje op te rekken, maar het leer is daar - bij de naden - zo stug dat dat geen zin had.

Dat de laars verder hard en stug is vind ik prima, is voor dressuurmatig rijden wel best. Ik begrijp ook dat de nieuwe types Anky Elegance en soortgelijke Petries een systeem hebben waardoor het bij de enkel minder pijnlijk zou zijn.

Ik vroeg me af of anderen met dezelfde ervaring hier ooit een oplossing voor hebben gevonden?

xLian

Re: De Anky Elegance van enkele jaren terug soepeler krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:25

Ik vind de lederdressing van rapide wel fijn spul. Mijn ervaring is dat die stug leer weer soepel maakt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:32

Bij de primark kun je dunne gel-inleg stukjes kopen, ik heb hetzelfde gevoel bij een paar gewone schoenen van mij gehad en dit heb ik opgelost met de inleg/op plak-stukjes :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:36

Is het niet gewoon zo dat de hak van de laars te hoog genaaid is?
Ik zou dat waarschijnlijk met bijvoorbeeld Cavallo krijgen, die kwamen met passen bij mij al over de knokkels met de naad.
Terwijl mijn Petries (Olympic) dat juist totaal niet hebben, die zitten keurig.

Man_Li

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 18:29

Nee de laars zit verder prima. Ben net bij Van Huet geweest, waar ik de laars jaren terug gekocht heb. De oude Elegance heeft echt een enorm harde contrefort; de latere laarzen hebben dat niet. Hij heeft ze nu daar bij de contrefort een keer flink gevouwen en ze zitten alweer een stuk beter.

Gel inleg stukjes klinkt wel lekker trouwens :-) maar verhelpt in dit geval het probleem niet, omdat de laarzen dan juist bij de enkels nog smaller worden.

Dank voor het meedenken!