Wanneer is het paard van jou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Wanneer is het paard van jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:44

Ik vernam laatst van een vriendin dat alleen het in bezit hebben van het paardenpaspoort niet betekent dat het betreffende paard van jou is. Wat moet je dan - in geval van - nog meer kunnen overleggen of wat moet je doen? Ik heb zojuist een startkaart aangevraagd en daar staat mijn paard dus nog altijd op z'n 'oude' naam geregistreerd, maar hij is al twee jaar van mij! Welke instanties moet ik benaderen cq wat moet ik nog verder doen voor overschrijving op mijn naam?

Lara_Silver

Re: Wanneer is het paard van jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:46

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:17

:j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:25

Als jij het paard gewoon hebt gekocht en het is gewoon jou paard, dan is dat ook zo. Ook voor 'de wet'.
Maak je niet druk om problemen die er helemaal niet zijn, nergens voor nodig.

Oh en geloof ook alsjeblieft niet allerlei rare spookverhalen die er hier soms op bokt de ronde doen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:28

Er moet een bewijs van eigendomsoverdracht zijn. Het is altijd het beste als je een aankoopbewijs hebt, bv. een koopcontract waarin paard beschreven wordt met chipnummer er bij plus naam en adres koper en verkoper.

Een paspoort of stamboekpapier is op zichzelf geen bewijs van eigendom, evenmin als bewijs wie bv. stalgeld betaalt. Het maakt het hooguit meer aannemelijk als er een rechtszaak over is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 00:32

Martie schreef:
Er moet een bewijs van eigendomsoverdracht zijn. Het is altijd het beste als je een aankoopbewijs hebt, bv. een koopcontract waarin paard beschreven wordt met chipnummer er bij plus naam en adres koper en verkoper.

Een paspoort of stamboekpapier is op zichzelf geen bewijs van eigendom, evenmin als bewijs wie bv. stalgeld betaalt. Het maakt het hooguit meer aannemelijk als er een rechtszaak over is.

Ga ik helemaal in mee. Maar mensen die toevallig geen koopcontract van hun paard hebben, hoeven niet ineens bang te zijn om straks niet meer als eigenaar van het paard gezien te worden, of dat ze helemaal geen eigenaar zouden zijn.

Immers, bij een zelfgefokt en aangehouden veulen zit ook geen koopcontract (en niet alle dekkingen gaan netjes via dekbonnen).

Het is zeker aan te raden en heel erg handig, máár als TS niet in een netelige situatie zit wat betreft haar paard, zou ze zich daar ook niet druk over hoeven te maken vind ik :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 07:18

Ik zit niet in een netelige situatie gelukkig. Maar ik was er door iemand op attent gemaakt. Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik hem (mbt) naam kan 'overschrijven'. Moet ik daarvoor de KNHS benaderen?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:29

De informatie uit het paspoort word meestal gebruikt voor wedstrijden. Staat het paspoort wel op jou naam?