gecastreerd maar nog steeds veel hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supereendje

gecastreerd maar nog steeds veel hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 00:01

Hooii

Mijn pony is gecastreerd op 3, 5 jarige leeftijd (wat al wel laat is) omdat zijn gedrag niet meer te doen was.. steigeren en slaan trappen bokken rennen
Een echte hengst dus :D
Maar nu ik hem longeer of vrijheidsdressuur met hem doe komt hij nog wel heel vaak omhoog zeker met longeren kan hij heel wild worden.
Eerst heb ik geprobeerd het te negeren maar nu hij het blijft doen straf ik het wel af
Ik deins niet terug en ren niet gillend weg ofz maar ik krijg liever geen trap heeft iemand tipss /3

mavantos

Re: gecastreerd maar nog steeds veel hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 00:07

Gewoon een keer flink aanpakken. Als het fout gaat ben je verder van huis. Beter 1x duidelijk dan 100x lief vragen.

supereendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 00:26

Oja hij is nu net 5 , miss ook wel handig om te weten :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 02:16

Uhm hengsten steigeren, bijten en bokken etc niet als ze gewoon opgevoed zijn hoor :+ dit klinkt in mijn oren gewoon als een gebrek aan opvoeding... Gewoon hard en consequent aanpakken werkt het beste

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 04:31

Dat is geen 'hengstengedrag', beest is gewoon niet opgevoed :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:54

Dit is inderdaad slechte opvoeding. Zo te lezen hebben jullie de hengst zelf opgevoed (de laatste jaren), en is het dus tijd om het paard naar een prof te doen voor heropvoeding.

supereendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:37

Hij is net zo opgevoed als mijn andere hengst en daar was niks mee aan de hand en wat is volgens jullie dan een "goede opvoeding"?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:40

Dat is vooral consequent zijn en gedrag op de juiste manier (passend bij het karakter van het paard) afstraffen.

De ene hengst is de andere niet. Dat de ene hengst bij jullie dus wel braaf is, maakt niet dat je de andere hengst daarmee ook de juiste opvoeding kunt (of hebt) gegeven. Ieder paard vraagt zijn eigen aanpak, en blijkbaar is voor deze hengst de aanpak niet juist geweest, anders was het probleem er niet geweest.

Fantasycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:44

Je zou anders ook zelf kunnen proberen het paard te heropvoeden, dat heb ik ook gedaan met mijn hond. Kost veel tijd en aandacht, maar hij is nog niet zo oud. Je moet in ieder geval proberen strenger te zijn.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:03

Er wordt wel gelijk erg heftig gesproken van straffen en hard zijn.. Opvoeden van een paard en zeker een hengst heeft voornamelijk te maken met consequent zijn en je grenzen stellen. Leer hem dat aan bepaalde acties consequenties hangen, zodat hij zelf de keuzes leert maken om op een leuke manier met jou te gaan samenwerken. Een poging doen om verkeer gedrag eruit te krijgen door simpel weg de baas te gaan spelen, gaat zeker met een hengst niet werken. Het is een kwestie van samenwerken en wederzijds respect creëren.
Ja tuurlijk als hij doorslaat of iets doet wat echt even te ver gaat moet je hem op zijn plaats zetten, als een paard dwars door mij heen dendert kan hij ook zeker wel even een tik verwachten, maar dit hoort niet de rode draad van een opvoeding te zijn.

Ik zou bijvoorbeeld hem een extra moeilijke oefeningen geven zodra hij om niks begint te steigeren. Helaas pindakaas, als je zo gaat doen, dan ga je maar eerst 10meter achteruit/netjes zijwaarts/kleine cirkel/overgangen. In elk geval een oefeningen waarvoor hij echt zijn best moet gaan doen. Doet hij daar een poging toe, goedzo belonen en weer verder met het werk waar je ervoor mee bezig was. Gaat hij weer raar doen, hopla weer een moeilijke oefeningen. Zo leert hij in no time dat hij maar beter braaf zijn rondjes kan lopen, want vervelend doen levert hem alleen maar nog meer werk op. Maar houd het allemaal luchtig, geef duidelijk aan wat je wilt, maar raak niet gefrustreerd als hij het niet gelijk doet. Lekker veel met hem bezig zijn en vooral veel afwisseling, dat houd het ook leuk voor hem.

Als het toch te heftig wordt zou ik ervoor zorgen dat je professionele hulp inroept. Niet alleen maar om hem 'mak' te maken, maar vooral om jou te leren hem netjes op te voeden. Want uiteindelijk moet jij het toch echt gaan doen :D Succes ermee in elk geval!

supereendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:37

canisia schreef:
Er wordt wel gelijk erg heftig gesproken van straffen en hard zijn.. Opvoeden van een paard en zeker een hengst heeft voornamelijk te maken met consequent zijn en je grenzen stellen. Leer hem dat aan bepaalde acties consequenties hangen, zodat hij zelf de keuzes leert maken om op een leuke manier met jou te gaan samenwerken. Een poging doen om verkeer gedrag eruit te krijgen door simpel weg de baas te gaan spelen, gaat zeker met een hengst niet werken. Het is een kwestie van samenwerken en wederzijds respect creëren.
Ja tuurlijk als hij doorslaat of iets doet wat echt even te ver gaat moet je hem op zijn plaats zetten, als een paard dwars door mij heen dendert kan hij ook zeker wel even een tik verwachten, maar dit hoort niet de rode draad van een opvoeding te zijn.

Ik zou bijvoorbeeld hem een extra moeilijke oefeningen geven zodra hij om niks begint te steigeren. Helaas pindakaas, als je zo gaat doen, dan ga je maar eerst 10meter achteruit/netjes zijwaarts/kleine cirkel/overgangen. In elk geval een oefeningen waarvoor hij echt zijn best moet gaan doen. Doet hij daar een poging toe, goedzo belonen en weer verder met het werk waar je ervoor mee bezig was. Gaat hij weer raar doen, hopla weer een moeilijke oefeningen. Zo leert hij in no time dat hij maar beter braaf zijn rondjes kan lopen, want vervelend doen levert hem alleen maar nog meer werk op. Maar houd het allemaal luchtig, geef duidelijk aan wat je wilt, maar raak niet gefrustreerd als hij het niet gelijk doet. Lekker veel met hem bezig zijn en vooral veel afwisseling, dat houd het ook leuk voor hem.

Als het toch te heftig wordt zou ik ervoor zorgen dat je professionele hulp inroept. Niet alleen maar om hem 'mak' te maken, maar vooral om jou te leren hem netjes op te voeden. Want uiteindelijk moet jij het toch echt gaan doen :D Succes ermee in elk geval!

Hier heb ik wat aan dankjewel!! Ik ga gelijk beginnen.
Ik weet echt wel hoe je een paard op moet voeden even voor de rest maar dit is blijkbaar gwn een lastige en ik ga er zeker aan werken aan de hand van jullie tips :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:40

canisia schreef:

Het gaat hier dus niet om een hengst maar een ruin :) Bij hengsten moet je sowieso gewoon consequent blijven omdat die anders over je heen lopen maar het ene paard is het andere niet. Genoeg hengsten die doodbraaf zijn en waar je kleine kinderen mee kan laten rijden. Maar ook genoeg ruinen die alleen maar lopen te kloten. Bij elk paard moet je kijken hoe je die het beste de grenzen kan laten zien.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:47

Vijf jaar dan zitten ze ook in de puberteit, dan zoeken veel paarden de grens op, kijken hoever ze kunnen gaan. Weet je zeker dat het geen klophengst is?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:20

Achterwaarts gaan is nou niet bepaald een goede correctie bij een steigerend/ maaiend paard :o

Je moet gewoon consequent zijn zonder boos te worden. Als jij iets vraagt moet hij niet zeuren maar gewoon doen. Als jij angst hebt of niet weet hoe gedrag opgelost moet worden, kun je beter een professional inschakelen dan bokt...