Hulp gevraagt voor enthousiaste paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimipony

Hulp gevraagt voor enthousiaste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 15:41

Hallo iedereen,

Ik heb twee verzorgpaarden. Allebei zijn ze enorm enthousiast als ze naar de weide of stal etc moeten. Dan beginnen ze te trekken en zijn ze amper nog tegen te houden. Bij de ene lukt het, maar de andere trekt me helemaal mee en ik ben niet zo groot en sterk dus ik hang er dan eigenlijk gewoon maar aan. Wat kan ik hieraan doen en hoe zorg ik ervoor dat ze bij me blijven tijdens het wandelen aan halster? Cirkeltjes draaien helpt voor even, maar daarna is het toch weer direct vollebak vooruit..

Help me aub :)

aeolusnr1

Re: Hulp gevraagt voor enthousiaste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:41

Het leiden aan het halstertouw is eigenlijk onderdeel van het geheel grondwerken.
Zoek les in dit onderdeel, jij moet het paard zijn aandacht vragen en behouden, jij moet leider van de kleine kudde worden, wederzijds respect, vertrouwen en begrip, ..... Nu blijkt dat geen enkel van deze onderdelen eigenlijk aanwezig zijn, dus je moet les nemen en jezelf dus veranderen, dan heb je dus op heel korte tijd een heel ander paard.
Met heel korte tijd bedoel ik echt korte tijd, een trainer kan jou laten zien dat al bij de eerste training het paard zonder enig getrek aan een los en doorhangend touw rustig en braaf kan meelopen.
Dit kan dus echt op zo'n korte tijd.
Zoek les, dat kan je niet leren door hier tips te lezen.

steur_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:11

Hoi! Misschien kun je met nog iemand de paarden halen. Dan kunnen jullie de paarden allebei goed vasthouden en elkaar helpen. Zijn ze tijdens het rijden ook zo druk?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:33

Klopt wat aeolusnr1 zegt! Ik had er ook zo eentje in training, in het zadel mocht ie klieren wat ie wilde, dat was geen probleem. Maar op de grond was hij vaak zó erg dat ik er toch echt maar een professional heb bijgehaald (ik ben zelf ook maar een klein tenger mensje :) )
Heb ontzettend veel geleerd over leiderschap, dat ik nu ook bij alle verdere trainingspaarden kan toepassen, ook al zijn die makkelijker in omgang. Na 1 lesje was er bij dat ene paard al een wereld van verschil. En dat merk je ook onder het zadel! Echt een aanrader om je daarin te verdiepen en te laten begeleiden. Succes!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:41

Heee hoi!

Het probleem is zo veel voorkomend! We kunnen je helpen, stuur me even een berichtje.

Groeten