angst bij een kwekerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

angst bij een kwekerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 11:37

Ik zit al enige tijd met een probleem dat mijn paard lief bang is om een kwekerij voor bij te lopen.

Een dag na de schrik training ging het voorbij lopen goed, ik haar toen ook even neerwaarts gevraagd maar de laatste keer vond ze het toch weer erg eng en ik had voor de zekerheid toch maar even afgestapt en aan de hand voorbij gestapt.

Toen we de kwekerij voorbij waren kon ik ook weer zonder problemen erop en is ze weer zo mak als een lammetje.
Dit heb ik nu al zo een beetje anderhalf jaar sinds ik op de nieuwe stal staat.

Ik moet hierbij nog eens proberen te regelen met andere paard er achter aan te stappen.

Zijn er eventueel hints en tips die ik kan gebruiken?

friesiszwart

Re: angst bij een kwekerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:03

ga eens naar de betreffende kweker en vraag of je met je paard het terrein op mag. Zo ja, er naar toe rijden en dan rustig je paard alles laten zien. Jij naast het paard en dan loop je zelf zelfverzekerd op de verschillende 'enge' dingen af. Laat maar aan je paard zien dat er niets engs is.
Met geduld bereik je heel veel, en probeer zeker niet ongeduldig op boos te worden. Succes.

kensha

Re: angst bij een kwekerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 12:13

@friesiszwart,
ik zal eens kijken of ik een afspraak kan krijgen om met mijn paard op het terrein te mogen lopen.
Eventueel eens kijken een ander paard die dag dan ook mee wilt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:04

Hoe reageerd jou paard als je vanuit je zadel iets lekkers wilt geven?Als je paard dat kan,dus omkijken naar jou om het eetbare aan te nemen dan kun je dat toepassen onderweg langs die kwekerij.
Het gaat erom dat je je paard uit die maffe denkzone haalt.

Op het moment van passeren tik je op de schouder om aan te geven dat je iets wilt geven.
Oefen dit anders eerst eventjes thuis dat je paard de link legt met tikje met je vingers op de schouder betekend omkijken om iets lekkers aan te nemen.

Ik garandeer je dat het werkt,geen gestress meer,geen gehops omdat je paard aan iets anders moet denken.En waar denkt een paard het liefste aan?Juist aan eten hahaha.
Het is iets heel kleins maar werkt wonderen!!!

Zodra je merkt dat je paard zich druk wilt maken direct reageren met dit truukje.Dat kun je dan uitbouwen.In het begin zul je het wat vaker op dat stukje moeten doen maar als je het vaker doet zul je de afstand steeds langer kunnen maken qua afleiden.

Gebruik ook je stem erbij,vertel gewoon iets op het moment van geven als je maar alle aandacht weghaalt van dát moment van druk maken.

Probeer het maar eens. :)