Vertrouwen winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette61

Vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:00

Hoi!

Ik heb een lieveling die snel zenuwachtig is in stal.
Al doe ik niks, heb ik niet eens iets in mijn hand, dan rolt hij met zin ogen en draait zich om.
Gewoon omdat hij bang is, wat ik echt heel rot vind....
Het is een manege pony, dus wat kan ik doen om hem gerust te stellen, en te laten merken dat ik zijn vriend wil zijn!

sorry als dit niet goed staat, dit is een van mijn eerste topics! :o

Iemand een tip?

Ps: hij staat in de wei, en daar kan ik niet rustig alleen met hem zijn, de andere paarden willen dan aandacht! :')
Snoepjes zijn dus ook niet echt een optie, dan gaan de paarden me stalken! :o

AllieCD

Re: Vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:04

Hoi Juliette,

Manege pony's zien vaak heel veel mensen, kinderen op een dag die allemaal anders met hem of haar omgaan. De ene persoon is heel rustig en consequent een ander weer druk en heeft nog niet echt een idee hoe je met paarden om moet gaan dus mijn mening is dat manege pony's inderdaad vaak argwanend zijn naar mensen. Ze weten nooit wie hun stal in komt lopen.

Mijn tip zou zijn probeer zo vaak mogelijk naar hem toe te gaan en stel je voor jezelf een plan op met doelen die je wilt bereiken. Bijvoorbeeld gewoon in zijn stal aaien. Bouw dit dan iedere keer op. Kijk of je zn favo plekje vindt om te aaien en blijf consequent in wat je doet. Als hij je daar uiteindelijk in vertrouwt dat je hem gewoon wilt aaien kun je verder met je wilt.

Hopelijk heb je er wat aan! succes

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:56

Helemaal mee eens. Veel situaties zijn ook onveilig voor een manege paard.
Lekker kroelen bij zijn schoft en rustig blijven.
Succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:34

Ik denk dat deze pony het prettig vindt als jij zo duidelijk mogelijk bent. Daar heeft hij houvast aan. Het lijkt er nu op dat hij gewoon niet weet wat de bedoeling is.

Dus: als je wil poetsen pak je een halster, doe je het halster zonder te twijfelen gewoon efficiënt om z'n hoofd, pony vast zetten en poetsen.
Als je wil zadelen idem: hup halster om, vastzetten, opzadelen.

Zonder gedoe. Als je niks van 'm wil gewoon met rust laten, deze pony wordt blijkbaar onrustig als hij niet snapt wat de bedoeling is.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 19:20

@Koper, hij is al bang als er iemand de stal in komt, maar als ik hem probeer consequent het halster omdoe, of zadel omdoe, dan wordt hij juist bang.

Nu wel een manier gevonden, als ik hem in de stal totaal negeer, DAN komt hij naar me toe.
Als ik heel rustig blijf, dan doet hij wat minder bang.
Als hij eenmaal gepoetst, vind hij het heerlijk, al schik hij van elk geluid, bij iedere ruiter...
Tijdens de lessen waarin hij niet loopt, dan ga ik nu vaker naar hem toe.
Als hij wat meer ontspant, dan is hij kalmer, maar ik wil hem gewoon helpen om daar sneller naartoe te helpen!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:27

Juliette61 schreef:
@Koper, hij is al bang als er iemand de stal in komt, maar als ik hem probeer consequent het halster omdoe, of zadel omdoe, dan wordt hij juist bang.

Nu wel een manier gevonden, als ik hem in de stal totaal negeer, DAN komt hij naar me toe.
Als ik heel rustig blijf, dan doet hij wat minder bang.
Als hij eenmaal gepoetst, vind hij het heerlijk, al schik hij van elk geluid, bij iedere ruiter...
Tijdens de lessen waarin hij niet loopt, dan ga ik nu vaker naar hem toe.
Als hij wat meer ontspant, dan is hij kalmer, maar ik wil hem gewoon helpen om daar sneller naartoe te helpen!

Klinkt goed, Juliette!

Ik denk dat je te maken hebt met een heel onzekere pony, juist doordat hij zoveel verschillende mensen ziet op een dag die alles weer op een andere manier doen. Wat je nu omschrijft is een manier om de pony de mogelijkheid te geven zelf contact te zoeken wanneer hij dat wil, dus zonder opdringen met halsters enzo. Dat is denk ik ook de goede manier. Geef hem een beetje het heft in handen, laat hem bepalen wanneer hij contact wil en accepteer het ook wanneer hij het niet wil. Hierdoor krijgt hij wat meer controle over zijn omgeving, wat zijn stressniveau weer kan verlagen.

Als jij dit als enige doet, zal de pony gestresst blijven reageren bij andere mensen. Het probleem wordt dan ook niet opgelost. Wel kan je hem een rustpunt geven op de dag door op deze manier door te gaan. :)

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 18:25

@Djaikha dat is leuk om te horen.
Hij is inderdaad nogal zenuwachtig als hij dan eindelijk rustig is, en er komt iemand bij is hij onmiddellijk weer angstig.

Wel leuk, als ik het op de manier doe als ik net beschreef, dan kijkt hij de hele tijd naar me als hij ergens van schrikt! :)

Maar als ik hem zo kan helpen, dan blijf ik het zeker zo doen!!
Erg bedankt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 04:08

zolang hij niets 'gevaarlijks' doet als er iemand anders bij komt, maar slechts 'angstig' kijkt, dan zou ik die angst negeren.. hij zoekt dan steun.. als jij doet alsof er niets aan de hand is en gewoon doorgaat met wat je deed, zal hij het ook eerder als 'normaal' ervaren..

op het moment dat je aandacht aan hem zou geven op het moment dat hij angstig op een ander reageert, dan versterk je eigenlijk alleen het gevoel dat hij bij jou dan wel veilig is, maar dat die ander inderdaad niet ok is (je bevestigd dan zijn angst)..

eigenlijk gewoon dan ook doen wat je eerst deed, hem negeren.. zodat hij die angst zelf laat varen en zodra hij dan weer rustig staat kun je hem daarvoor belonen met aandacht.

zo leert hij stukje bij beetje dat hij meer bereikt bij jou met 'normaal' doen dan met angstig zijn. En als dat maar positief genoeg is, zal hij het ook langzaam maar zeker in andere situaties gaan toepassen.

wonderen verwachten zou ik niet zo snel, zoals eerder gezegd is, er komen zeer veel mensen bij zo'n paardje.. het kan dus heel gemakkelijk dat iemand anders hem de dag erop weer vreselijk laat schrikken..

met een eigen paardje kun je iedere keer een stapje verder gaan en heel af en toe een verkeerde dag hebben.. met een manage paardje kun je meer verwachten zoals de slak in de wiskunde som.. iedere dag 2 meter omhoog kruipen en snachts glijdt ie weer een meter terug. Het heeft meer tijd nodig dan bij een prive paardje