Oefeningen voor oudje, tips gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

Oefeningen voor oudje, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:27

Hoi allemaal,
ik gok dat er miljoenen topics hierover zijn, dus in dat geval mijn excuses. Ik zal kort de situatie schetsen.
Ik heb een hele lieve 27 jarige merrie overgenomen. Ze staat nu in een kudde (waar ze na een week echt in is opgenomen) waar ze niet de leidende merrie is. Ze is dus best wel dominant en verwend.

Het begon dus al met het meelopen aan het halster vanaf de wei. Ze vindt de omgeving super interessant. Echter heb ik graag dat ze haar aandacht bij mij houdt en mij dus niet klakkeloos voorbij wandelt. Oke, dat probleem is inmiddels opgelost. Ze volgt netjes en houdt de gepaste afstand.

Toen poetsen tussen de palen. Ze is onwijs ongeduldig. Wilt geen 2 minuten stilstaan. De vorige eigenaar gaf haar een hooinet tijdens het poetsen. Nou noem mij wreed, maar dat weiger ik.
Dus heb haar al een paar keer uit de wei gehaald. Neergezet, heeeeeeel kort gepoetst en na misschien 5 minuten al weer in de wei terug gezet. Onder het mom van: zie je wel, je mag wel terug naar je vriendinnetjes.

Dus nu zoek ik nog meer oefeningen die ik kan doen met dit omaatje zodat we een betere verstandhouding krijgen en ik er binnenkort toch echt op kan klimmen. De vorige eigenaar had haar 23 jaar, dus die kon zonder zadel met teenslippers erop springen en wandelen.
Nou begin ik daar niet aan omdat ik toch eerst even een wederzijdse vertrouwensband wil hebben voordat ik haar zadel erop gooi. Ook zou ze geen eens lang genoeg stilstaan om op te zadelen. :Y)

Iemand tips?

xlexxii

Re: Oefeningen voor oudje, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:41

( les in ) Parelli?
Heeft bij mij onwijs geholpen..

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:38

Misschien van schriktraining wat simpele oefeningetjes? Samen stukjes wandelen of aan de hand laten grazan buiten de wei
(gras is altijd groener aan de overkant) Wat lekkers ergens tussen of onder verstoppen zodat ze samen met jou bezig is om het op te zoeken.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:43

Toevallig mag ik sinds deze week ook met een 'oudje' aan de slag, dus ik lees even mee. Deze dame op leeftijd is heel gauw zenuwachtig, dus ik probeer het haar vooral niet te moeilijk te maken.

Wat ik met haar inmiddels doe is:

- Netjes stilstaan (zonder haar vast te zetten)
- Achteruit lopen.
- Rondje om me heen stappen,
- Achterhand wijken (voorhand vindt ze nog te moeilijk.)
- Haar ergens anders 'parkeren' zonder dat ik zelf beweeg.

Aangezien die van jou niet stil wil staan, zou ik zorgen dat ze in ieder geval haar energie kwijt kan. Verder is het handig als je haar ontspanning kunt geven. Bij stilstaan dus zelf de rust uitstralen. Het kan zijn dat ze met poetsen extra ongeduldig is, omdat ze weet dat ze dan te eten krijgt.

Stilstaan kan je ook goed in de bak oefenen, zonder dat je gelijk poetst. Je 'parkeert' haar ergens, en iedere keer als zij beweegt, dan zet je haar terug. Probeer zelf zo weinig mogelijk te bewegen, als het lukt, blijven jouw voeten op dezelfde plaats staan. Als ze ontspant, dan beloon je haar. Je kan wat voorbereidende oefeningen hierin doen, leer haar bijvoorbeeld achteruit te gaan als je met je touw wiebelt, of haar achterhand/voorhand te wijken terwijl je zelf op één plaats blijft staan.

En les van iemand die je echt helpt is altijd goed. :-)

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:35

Gewoon simpele oefeningetjes hebben mijn merrie en ik al heel veel verder geholpen :)
Dingen zoals aan touw braaf meelopen en dan uit het niets halt houden, soms een paar pasjes achteruit of dat soort makkelijke dingen. Ook gewoon ergens stil zetten, en proberen weg te lopen terwijl zij moet blijven. Eerst heel lastig, maar wordt langzaam beter.
Eerst liep ze altijd door me heen, inmiddels als ik met mijn vinger zachtjes in haar borst prik gaat ze al achteruit en als het hek van de bak open doe blijft ze netjes wachten tot ik haar pak een meeneem, terwijl ze zo de vrijheid in kan sprinten

Alvast veel succes! <3

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 03:53

Aangezien ik lees dat ze best wel wat verwend en dominant is, is het inderdaad een goed idee van je om eerst maar eens op de grond je leiderschap duidelijk te maken voordat je zonder pardon op d'r rug springt :)

Ik zou beginnen met leidoefeningen, zoals je al bezig bent. Netjes meelopen, niet in jouw persoonlijke ruimte komen, stoppen wanneer jij stopt. Dan kun je ook eens in een longeercirkel of een afgezet stukje piste wat loswerken. Haar een aantal opdrachten geven met je stem en lichaamstaal, zoals rechtsom draven, linksom stappen, van hand veranderen, halthouden. Als ze in een hoekje staat, ga haar plekje eens zelfverzekerd innemen, dus zij moet weggaan en haar plekje afstaan aan jou nog voor je bij haar bent. Hou altijd een lang zweepje vast (later kun je dat vervangen door een halstertouw oid) om je aanwijzingen duidelijker te maken. Als ze alert op je is en netjes meewerkt, loop je ontspannen (beetje zijwaarts, niet recht erop af) naar haar toe en kun je haar aaien en belonen. Je kunt dan zelfs even kijken of ze je daarna uit zichzelf volgt. Vergeet ook niet je lichaam meteen te ontspannen zodra ze reageert op je hulp (dus op een teken van je lichaam + stem). Succes, jullie gaan het vast goed met elkaar vinden aangezien je de tijd wilt nemen om een band op te bouwen!

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:04

Je zou eventueel grondwerk kunnen gaan doen. Er zijn hier genoeg sites over te vinden, gewoon even grondwerk googelen.
Of misschien vrijheidsdressuur kunnen gaan doen? Gewoon wat simpele trucjes.
Ook kun je een parcours neerzetten en haar daar rustig over heen lijden. Heb ik ooit gedaan op een tinker: er zag een simpele "wipwap", een paar pionnen, een grote hoepel en nog meer maar je kunt natuurlijk zelf wat bedenken.
Misschien gewoon wat volgoefeningen doen om te zorgen dat ze rustig naast je blijft gewoon met belonen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:53

'Mijn' oudje vind langelijnen helemaal geweldig, longeersingel om, twee touwtjes aan het halster, en ze is helemaal blij! :-)