[OPG] Jaarling leren voetje geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alindakamink

[OPG] Jaarling leren voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:56

hoi,

Ik heb paar maanden geleden een leuk 9 maand oude shetlanderhengstje gekocht, die dus alles nog moet leren. Poetsen kent hij al helemaal, ook staart en manen. Alleen het geven van voetje is een ramp! Hij is er lief en aanhankelijk maar zodra je zn voet wil optillen gaat hij steigeren etc. Wie heeft er handige tips om een pony voetje aan te leren? benen aanraken gaat wel, hoef aanraken gaat niet. ohja en ik was benieuwd hoe jullie een veulen bestraffen, bijvoorbeeld als hij bijt, tik op de neus of word hij daar kopschuw van?

Horsenart95

Re: [OPG] Jaarling leren voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:48

Ik denk dat je doormiddel van beloning, consequentie en heeel veel geduld al ver kunt komen. Ik heb verder niet veel ervaring met veulens, maar ik denk niet dat het handig is om hem te slaan als straf. Ik denk dat je verder komt door elke stap in de goede richting te belonen en niet te veel aandacht te besteden aan negatief gedrag

chantaleddie

Re: [OPG] Jaarling leren voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:51

ik heb geen idee hoe maar mijn veulentje wou eerst ook geen hoef geven, kwam er een ervaren man even kijken binnen 5 minuten helemaal stil. bij de hoefsmid was die wel onrustig zoals steigeren enzo, hoefsmid hield hoef gewoon vast totdat die stilstond en gaf niet toe. bij d 4e hoef helemaal rustig :)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:53

Hoe ik het mijn jaarling aan geleerd heb is gewoon voetje op tillen en vast blijven houden als ze om willen stappen of hem neer willen zetten. Wanneer ze rustig staan laat je het voetje los en hiermee beloon je het brave gedrag. Door het been vast te houden als ze gaan lopen rotzooien en pas loslaten op het moment van rust leren ze dat dat drukke gedrag geen nut heeft.