bijrijdpaard toont onaangenaam gedrag tijdens training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden16gek

bijrijdpaard toont onaangenaam gedrag tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:09

hee allenmaal,

sinds 12-03-2014 heb ik een bijrijdpaard een haflinger van 23 (ze willen ht rijden weer oppakken met haar)
ik rij lady 2 keer in de week een half uur, ik wissel de training af met zo nu en dan een buitenrit en ik laat haar 1 keer per week los in de bak rennen.

maar dan nu mijn probleem met lady.

lady is een super lief paard heel kindvriendelijk en ze vindt alles prima.
maar als ze is opgezadelt stap ik haar in zoals ik altijd doe, maar zodra ik wil aandraven begint ze gelijk met haar hoofd te schudden(hevig schudden) ook als ik naar rechts stuur gooid ze haar hoofd de linkerkant op en schiet ze gelijk in galop weg waardoor ik haar echt niet kan houden. ook als er een hindernis in de bak staat rijd ze heel strak langs het hindernis standaard waardoor ik op dinsdag 6 mei mijn knie heb gekeust ze reed zoals ik al zei strak langs het standaard. en zodra je wil aan galoperen gooid ze der hoofd in de lucht en gaat bokken. ik weet niet wat ik hier nog langer mee moet doen. lady krijgt alles wat ze nodig heeft en ik ben ook gewoon streng als het nodig is maar als ik zolanger nog moet rijden is het gewoon niet leuk meer. hulpteugels helpen ook al niet en met longeren trekt ze de longe uit me handen

kan iemand mij helpen, als iemand tips heeft lees ik die graag.

groetjes cheyenne

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:12

Kan het niet zijn dat ze last heeft van haar lichaam? En dus de pijn op deze manier dus laat zien?

Brainless

Als ze voor de rest (in de omgang) braaf is kan het ook bv aan haar tanden/kiezen liggen.
Is er al eens een tandarts bij geweest?

Ook kan het (gezien haar leeftijd) met artrose te maken hebben en dat ze daarom moeilijker een bepaalde kant op kan buigen.

Anoniem

Ik zou dat paard eens laten onderzoeken, nek en rug (en mss heupen). Ik zelf zou het liefste de hele zaak op de röntgen zetten. Dit klinkt alsof het paard echt heel erg pijn heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:13

Hoe lang is die pony al niet meer gereden?
En wat is de reden dat ze gestopt zijn met rijden.
Hoofd schudden kan een nekprobleem of zere kiezen betekenen, maar het kan ook een head-shaker zijn.
Probeer eerst maar eens uit te vinden of ze dat eerder ook al deed.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:16

Ik zou ook het laten onderzoeken. Zou het aangeven aan de eigenaar. Het klinkt alsof t paard pijn heeft tijdens het rijden. Het kan aan haar rug liggen of nek of heupen het kan ook zijn dat er een verkeerd zadel op ligt! Is ze verder wel braa met longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:19

paarden16gek schreef:
en met longeren trekt ze de longe uit me handen

Nee dus.

meisje2000

Re: bijrijdpaard toont onaangenaam gedrag tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:22

laat haar eens nakijken, rug tanden nek schouders eigenlijk alles.
Klinkt mij als ongemak of pijn.
Laat het zadel ook eens nakijken want ook dat kan verkeerd liggen ook al lijkt het op het oog goed te liggen.

paarden16gek

Re: bijrijdpaard toont onaangenaam gedrag tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:25

bedankt voor de tips ik laat de dierenarts maar een snel langs komen voor de rest is haar gebit goed onderhouden.

bedankt greetz cheyenne