leren chaps, de moeite waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

leren chaps, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:57

Ik twijfel op dit moment over het kopen van leren chaps.
Een paar jaar terug al heb ik een paar fijne jodphurs gekocht. Toen waren er helaas alleen stoffen chaps (of leren ver boven mijn budget). Ik vind leren chaps er netter uitzien en het lijkt me wat steviger, dus vandaar dat ik misschien leren chaps wil kopen.
Op zich is er niets mis met mijn stoffen chaps op dit moment, vandaar dat ik twijfel of ik niet het geld spaar om over een paar jaar misschien toch voor laarzen te gaan (op dit moment gaat dat iig niet lukken).

Hebben jullie ervaring met stoffen en leren chaps, en wat vind je fijner?

Een bepaalde chap heb ik nog niet uitgekozen, dus als je een goede suggestie hebt, graag!

Rena100

Re: leren chaps, de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:00

Misschien moet je gewoon eens gaan passen in de winkel. Dan weet je meteen of je het fijn vindt zitten. Wat voor budget heb je nu voor eventuele chaps? Leren laarzen heb je ook al vanaf 100/120 euro bijvoorbeeld van Divoza.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:00

Ik lees even mee :P
Mijn stoffen zijn helemaal versleten en ik zoek ook leren nu.
Maar dan wel een beetje goedkoop B-)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:00

Mijn budget ligt wel een beetje rond de 50 euro. Ik weet dat je inderdaad voor 100 euro rijlaarzen kunt kopen, maar als ik laarzen koop, dan wil ik liever ook écht goede kopen.
Niet dat die van Divoza slecht zijn hoor, maar ik heb moeilijke voetjes (brede voorvoet, hoge wreef en redelijk stevige kuiten). Dus dan beland ik vrij waarschijnlijk in de wat duurdere laarzen, waardoor ik dus nu een mooie tussenoplossing zoek.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:03

De zomer komt eraan en ik rijd dan altijd zonder chaps vanwege de warmte. Ik zou persoonlijk gewoon door sparen voor laarzen, die zijn sowieso fijner dan jodhpurs.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:04

Ik heb een soort van tussenoplossing van Kieffer: http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... chaps.html

Op de foto zit er een bovensluiting met klittenband, maar dit is nu een knoopje geworden (staat ook in de omschrijving). Ben er heel tevreden over! Makkelijk in onderhoud, niet te stug, maar ook niet slap als stoffen chaps :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:17

@ fourseasons: die laarzen die gaan er ook wel komen hoor, ik twijfel alleen of ik mijn outfit nu kan verbeteren.

@ Amaryllis: dankjewel! Ik had ook zulke chaps gezien, maar dan ook weer twijfel of dat echt verschil zou maken, en wat dan weer t verschil is tussen deze en echt leren xD Ik ben gewoon een echte twijfelkont.. :o

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:18

Ik heb leren chaps van 35 euro :) Ze zitten prima en ik vind ze mooi.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:21

Amaryllis schreef:
Ik heb een soort van tussenoplossing van Kieffer: http://www.divoza.com/collectie/ruiter/ ... chaps.html

Op de foto zit er een bovensluiting met klittenband, maar dit is nu een knoopje geworden (staat ook in de omschrijving). Ben er heel tevreden over! Makkelijk in onderhoud, niet te stug, maar ook niet slap als stoffen chaps :j

Dit zijn echt ideale chaps! Zien er uit als leer, maar gewoon met water en sop schoon te maken :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:24

Ik ben benieuwd of laarzen je gaan bevallen. Ik had ook altijd met jodhpurs en chaps gereden, ik ben nu denk ik 2 jaar aan het proberen met laarzen te rijden, maar ik vind het te stug bij de enkel. Als ik geen reactie op been krijg, wil ik een iets snellere reactie met mn hak kunnen geven. Zodat je been stil ligt, alleen dat lukt me niet met mn laars, die knik kan ik niet maken.

Ik heb deze winter expres doorgereden met laarzen met het motto 'ooit moet ik het toch leren'. Maar als ik dit van te voren had geweten was ik bij mn ariat jodhpur en chaps gebleven.
In leer zit overigens wel verschil hoor, mijn ariatjes zitten strak en stevig, maar de EJ eigen merk zitten als een soort sok om mn been, maar voelden niet als iets 'extra's'.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:26

Misschien kan je eens naar de Divoza gaan? Daar hebben ze ook leren chaps die niet gigantisch duur zijn. :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 13:31

xMyrth: welke en waar heb je ze gekocht?

Jotoma: ik snap het verhaal. Het punt is wel een beetje dat ik juist de neiging heb om altijd mijn hak op te trekken, dus laarzen zouden me wel kunnen helpen.
Maar nogmaals, dat komt nog. Eerst nu dus het dilemma: heeft het zin om over te stappen van stoffen naar leren chaps?

Dephnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:31

Bij de decathlon hebben ze ook veel rijspullen, helemaal niet prijzig. En volgens mij zit dat qua kwaliteit best goed..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:33

ik vind lederen chaps aangenamer dan (kunst)stoffen. Heb er zelf goedkope van HH en maar een fractie duurdere lederen (weet het merk niet, is ook niets dat me bekend in de oren klonk). Maar de lederen geven veel meer steun en zijn steviger.

Maar ja ik rij dan ook nog het liefst met stijve dressuurlaarzen

Selina

Dephnii schreef:
Bij de decathlon hebben ze ook veel rijspullen, helemaal niet prijzig. En volgens mij zit dat qua kwaliteit best goed..

Ik heb allemaal chaps geprobeerd bij de decathlon. Wat een rare modellen zijn dat zeg. Er bleef een heel stuk aan de voorkant omhoog steken.

Petrichor

Ja dat heeft zin, leren chaps zijn veel stugger/steviger. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:35

Dat van je hak niet kunnen bewegen ligt ook heel erg aan het type laars. Ik vind chaps weer veel te beweeglijk, maar ik kan met mijn laarzen prima mijn hakken gebruiken.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:41

mirriezz schreef:
xMyrth: welke en waar heb je ze gekocht?

Ik had er een aantal besteld op agradi.
Ik had hardleren chaps (gaiters van rider pro) en ook zachtleren chaps besteld. Thuis heb ik de spullen geprobeerd en de fijnste gehouden, want de rest kun je gewoon terugsturen!
Uiteindelijk heb ik gekozen voor: Covalliero Minichaps Elasto Leder.

Ik zie dat ze 39,59€ kosten, ipv 35

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:37

Ik zou toch even doorsparen voor laarzen, ik vind chaps echt niet fijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:54

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:58

Het ligt er maar net aan wat je zelf fijner vindt :)
ik heb helaas geen keus, gewone (leren) rijlaarzen passen mij niet ivm kleine voeten en grote kuiten
dwz kindermaat voeten maar volwassenen maat kuiten. Op maat laten maken kan, maar dat hoeft niet. ik vind chaps voor mij beter.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:00

Ik vind leren chaps ontzettend fijn! Heb een tijdje geleden nieuwe gekocht en hoewel ze een beetje strak zitten (kuitvetjes :o ) bevallen ze erg goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:00

Hak optrekken kan met laarzen ook nog, juf zegt zelfs dat ik dat met laarzen erger doe dan met chaps. Ik blijf dan in een bevroren standje staan met mn enkel zegmaar.
Maar dat is voor later.

Ik denk dat je het beste naar een ruitersportwinkel kan gaan. Het is erg persoonlijk en dan kan je verschillen voelen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:01

Ik heb leren chaps van Decathlon, ik vind ze super zitten en ze gaan ondertussen al jaren mee. Ik had vroeger stoffen maar vind lederen toch veel fijner zitten.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:06

Ik heb leren chaps, dacht dat ze 80 euro waren, en vind het ideaal!
De stevigheid van een laars, maar de vrijheid van jodhpurs/chaps, die van mij zien er ook net uit als een laars. Mooie dressuurboog, rijd er ook mijn wedstrijden mee. Ik vind het erg fijn :j