Achterhand jong paard (bijna 3) versterken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Achterhand jong paard (bijna 3) versterken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:02

Hallo bokkers,

Ik heb een jong paard dat deze maand 3 wordt. Het staat op de planning om hem pas volgend jaar te laten beleren, rond deze tijd. Nu ben ik wat aan het longeren met touwhalster (af en toe hoofdstel met tussenstukje) en een longeersingel er omheen. De singel zit er altijd omheen, dit zodat de druk went. Nu wil ik lekker vanaf de grond gaan trainen. Wat is de beste manier om de achterhand van je paard goed te trainen/versterken? Wat gebruiken jullie, waarom wel, of waarom juist niet dat?

Alvast bedankt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:03

Veel wandelen is goed voor zijn kont. :Y) Ik zou zelf aan de slag gaan met balkjes. Ik zou ze bijzet en alles nog achterwegen laten.

En overgangen, ik weet niet hoe goed het paard die al beheerst. Stap - draf - stap - galop - draf - galop... overgangen blijven maken. Moet het paard de achterhand eronder zetten, ook zonder bijzet.

Batlow

Re: Achterhand jong paard (bijna 3) versterken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:13

Overgangen ben ik mee bezig. Ben eerst bezig om alles op stem te zetten, het enige is nog van draf terug naar stap, dat duurt meestal nog eventjes.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:14

ik zou hem gewoon vakantie laten vieren :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:16

Ga jij lekker je draver klaarstomen voor voltige.

Draf naar stap is vaak ook lastig, merk ik bij mijn puppy ook. Maar vaak 'plaag' ik hier wat met draf - galop - draf - galop - draf - galop. Iedere keer als ze de achterhand er actief onderzet om te springen, laat ik haar 2 keer springen en weer opnieuw.

Heb ik bij mijn draver ook gedaan, werkt goed zonder het paard vast te binden of andere gekke dingen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:28

Ook niet de bedoeling om hem vast te binden uiteraard. Ik laat hem vrij in heel veel dingen, merk dat dat ook relaxt werkt. Als hij gewoon achter me loopt vanuit de wei kan hij van de gekste dingen schrikken, niet luisteren of andere dingen. Maar als ik hem longeer, dan is het een beest van goud. Zo braaf dat hij is met longeren. Ik kan hem ook vanuit stap op de andere hand zetten.

Kan je dan gewoon balkjes neer leggen tijdens het longeren? Dus dat er 2 balken liggen op een rechte lijn, dat ik er tussen in sta?

@unihorses, mijn paard heeft altijd vakantie ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:34

Ik leg hier meerdere balken achter elkaar in de circel van het paard. Als het paard even loopt (zonder balken) trekt het meestal een spoor, op dat spoor leg ik balken (die draaien uiteraard mee met de cirkel). Als ik me verveel leg ik zo 10/12 balken achter elkaar.

Zelfs hierover oefen ik met overgangen. 6 balkjes in draf, over de balkjes terug naar stap, tot halverwege het balkloze deel in stap, weer aandraven tot halverwege het balkdeel en zo door. Of na de balken direct aangaloperen en voor de balken weer in draf.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:36

als je 10/12 balken achter elkaar hebt, heb je die dan recht achter elkaar of wel in een cirkel? Ik kan ze in principe recht achter elkaar leggen, ik kan wat betreft met hem alles qua longeren, dan loop ik een stuk mee rechtdoor en daarna weer de bocht om. Alleen worden 10 balken iets te veel gesjouw :+ :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:38

xSlvna schreef:
Ga jij lekker je draver klaarstomen voor voltige.

Draf naar stap is vaak ook lastig, merk ik bij mijn puppy ook. Maar vaak 'plaag' ik hier wat met draf - galop - draf - galop - draf - galop. Iedere keer als ze de achterhand er actief onderzet om te springen, laat ik haar 2 keer springen en weer opnieuw.

Heb ik bij mijn draver ook gedaan, werkt goed zonder het paard vast te binden of andere gekke dingen.

wauw jij hebt een goed humeur :') is dit soms een vriendin van je? aangezien de akelige gewoonte elkaar te steunen ... misschien moet je eens up to date blijven voor dat je wat schreeuwt nieuwsflash: ze is blind nu ga ik er een springpaard van maken :+
Laatst bijgewerkt door unihorses op 05-05-14 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 23:39

Ik vond jouw reactie ook niet erg van toepassing hier unihorses.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:47

De balken leg ik, net zoals ik net wil, in een rechte lijn (en dus meelopen) of in een cirkel. Ik neem ook niet vaak veel balken hoor, ben ik veel te lui voor, vaak vind ik 5 wel prima.

Ook bij minder balken werk ik veel met stap-draf of draf-galop. Lekker blijven werken, ik oefen dan wel niet lang.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:01

ok, bedankt in ieder geval, ga ik met balken aan de slag!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:03

Batlow schreef:

Want? Paard is nog geen 3, heeft nog een heel leven voor zich waarin het wat moet doen en moet nog een aantal jaar groeien. Hoe kan je je nu al druk maken om het versterken van de achterhand? :+

Überhaupt wordt longeren onderschat, het is meer belasting dan je denkt en ik vind dat niet geschikt voor een jong paard zonder balans. Na 3,5 zou ik daar pas heel rustig mee beginnen.

Wil je toch beweging geven dan kan je em beter loslaten in de bak en daar aan reactie op stemcommando werken. Ook balkjes neerleggen gaat dan een stuk makkelijker. Eerst maar eens rechtuit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:09

Air schreef:
Batlow schreef:

Want? Paard is nog geen 3, heeft nog een heel leven voor zich waarin het wat moet doen en moet nog een aantal jaar groeien. Hoe kan je je nu al druk maken om het versterken van de achterhand? :+

Überhaupt wordt longeren onderschat, het is meer belasting dan je denkt en ik vind dat niet geschikt voor een jong paard zonder balans. Na 3,5 zou ik daar pas heel rustig mee beginnen.

Wil je toch beweging geven dan kan je em beter loslaten in de bak en daar aan reactie op stemcommando werken. Ook balkjes neerleggen gaat dan een stuk makkelijker. Eerst maar eens rechtuit.

Omdat ik niet vraag wat ik met mijn paard aan moet, lezen is schijnbaar redelijk lastig. Alle groeischijven in de benen sluiten met 2,5, dus wat wordt er zo belast?

Ik kan mijn paard in dit stadium echt niet zo maar los over een paar balkjes sturen en ga er niet als een halve gare met een zweep achteraan. Eerst aan de lijn, daarna komt pas het gedeelte 'los' overheen sturen, net zoals grondwerken.

edit: ook omdat mijn paard erg dominant was, moest ik een grondwerk oefening uitbreiden naar longeren (links en rechts sturen). Door middel van 'werken' (lees, af en toe bezig zijn) werd hij braver. Als ik hem 2/3 weken stil liet staan (lees, niks doen), werd hij weer vervelend. 'Werk' werkte positief bij hem.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:21

Achterwaarts bergop! Heb ik als tip van de osteopaat gekregen en is een vrij intensieve oefening. :j
Verder kun je balkjes draven voor meer knieactie en dus uiteindelijk een sterkere achterhand.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:33

Helaas heb ik hier niks van een berg/viaduct in de buurt. Denk dat mensen me ook vreemd zullen aankijken :Y)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:37

tijdens het wandelen achterwaarts en dan maar een of twee passen daarna lopen ze scheef weg. lekker balkjes neerleggen en los overheen laten gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:39

Wel met grondwerken werk ik aan achteruit lopen, op stem enkele passen naar achter en dan weer vooruit.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:42

maar is de achterhand of zijn de knieën nog niet zo sterk

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:46

Beide, alhoewel hij wel kan 'sjouwen' los. Aan de lijn is dit voor hem nog moeilijk. Ik longeer korte tijd, maar merk dat hij gedurende de tijd wat afzwakt. De bodem is ook wat zwaarder dus wil ook niet overvragen, gezien de pezen ook nog moeten sterken

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:23

Veel afwisselen op verschillende ondergrondes.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:24

Ik zou alleen nog maar wandelen (recht uit) met zo'n jong paard. Vind longeren (ook zonder bijzet) een flinke belasting voor de benen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:33

Ervoor zorgen dat je paard de achterhand onder de massa zet. Dit kun je ook gewoon doen als je van de wei naar de poetsplaats doet. Of los in een roundpen/bak.

Je kunt op een willekeurig moment energie in het paard stoppen (door klikken met de tong, of zweepgebruik of hoe je dat dan ook doet) of je kunt het op het juiste moment doen:
-op de volte als het paard het binnenachterbeen af gaat zetten
-op een rechte lijn bij beide achterbenen op de momenten dat ze af moeten zetten of het been wat het het meest nodig heeft op dat moment.

Als een paard zijn been krachtiger afzet, komt die vanzelf verder naar voren en dus onder de massa. De rest (ontspannen rug en hals) volgt vanzelf.

Longeren is wel degelijk belastend voor een jong paard. Zie hier het plaatje:
Afbeelding
Zoals je kunt zien zijn de groeischijven in de voorbenen al wel dichtgegroeid, maar is moet er bij de achterbenen nog veel ontwikkelen.

Ik zou dus toch oppassen met veel ronde figuren maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 11:57

Aha ok, dacht inderdaad dat voor en achter met 2,5 sloot. De achterste nog niet helemaal. Maar wat dat betreft blijf ik wel longeren. Ik doe het niet te vaak en niet te lang. Ik moet bezig blijven met hem, maar ik doe niet alleen longeren. Als ik dat plaatje moet aanhouden kan ik pas over 3 jaar op mijn paard gaat zitten, hoeveel mensen zijn er die dat doen? bijna alles wat je doet met een jong paard is belastend. Als je het maar verdeelt en niet te veel in een keer belast, ben ik van mening dat het zeker geen kwaad kan.