Hoe lang duurt wennen ongeveer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetjeIris

Hoe lang duurt wennen ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 17:09

Mijn pony is afgelopen donderdag verhuisd en uiteraard nog niet gewend.

Wat is jullie ervaring met het verhuizen naar een andere plek? Wanneer werd je paard weer een beetje de oude?

Anoniem

Re: Hoe lang duurt wennen ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:18

Dat verschilt per paard. Sommige doen net alsof ze er jaren staan, anderen hebben een paar weken nodig, soms nog langer. Ik zou een paard of pony de week teminste de tijd geven om de boel een beetje te verkennen, lekker wat poetsen en wandelen, beetje losgooien en longeren en dan wat meer an het werk zetten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:26

Dat hangt inderdaad heel erg van het paard af, maar ook waar het paard vandaan komt en naartoe gaat.

Een paard wat eerst de hele dag op stal stond en dan 24/7 op de wei gaat, zal langer nodig hebben. Omdat er simpelweg veel meer gevaren zijn om rekening mee te houden. Een stal is lekker prikkelarm en veilig.
Of als een paard eerst met 10 anderen stond, en nu met maar 4, kan er ook langer over doen.

En dan is er nog het stuk van wat ga jij veranderen. Reed je eerst elke dag intensief en ga je ineens niets doen, zal het ook langer duren.
Natuurlijk kun je een stapje terug doen in training, maar liever niet te veel.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:29

Mijn pony was binnen een week gewend toen hij was verhuisd. Maar toen hij net bij kwam duurde het een 3 maanden! Elk paard is anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:31

Mijn beide paarden (die elkaar nog niet kenden) hadden afgelopen week ongeveer een kwartier nodig op stal. Daarna was alles rustig en normaal. De volgende dag op de wei was het na een half uurtje ook wel bekeken.

Op mijn vorige stal wilde een van mijn merries niet goed wennen dus heb ik verder gezocht. Als een paard niet binnen een week redelijk op zijn gemak is, dan blijft het meestal een beetje behelpen.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:38

Ik ga met Joolien mee. Dit verschilt zo erg per paard.
Ik heb met al mijn paarden andere ervaringen. Mijn oudste merrie is soort van autist en heeft een aantal weken, maanden nodig om echt op haar gemak te zijn met de hele omgeving en de rituelen op de nieuwe stal. Mijn jonge ruin interesseert het allemaal helemaal niets lijkt het, als er eten is is het goed. Hij maakt vreselijk makkelijk vriendjes en dat is geen probleem. Mijn jongste merrie gaat drie weken staan mokken in de weide en wil niets met de andere te maken hebben. Daarna gaat het goed en voegt ze zich bij de rest. Ik ga einde van de maand verhuizen en hier ook fingers crossed, maak me nu meeste zorgen om de oudste merrie, de rest is niet zo'n probleem ;)

Ik heb eens een onderzoek gelezen dat paarden in een nieuwe omgeving zo'n drie maanden nodig hebben om weer helemaal zichzelf te zijn. Dit was op basis van bloedwaardes. Geen idee meer waar ik dat gelezen heb, ik zal eens googlen.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 06-05-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:40

Zal per paard verschillen, mijn paard is woensdag verhuist van de manege naar huis. Vanaf de eerste minuut was hij al helemaal op zn gemak.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:40

Sassol schreef:
Een stal is lekker prikkelarm en veilig.

Paarden, vluchtdieren, staan juist graag in een open omgeving waar ze gevaar van alle kanten goed zien aankomen. Ik denk dat het gemiddelde paard een weiland eerder als veilig ervaart dan een stal.

Ik kan me overigens heel goed een gedragsverandering voorstellen als je paard van stal naar 24/7 weide gaat. Maar dat gaat er dan meer om dat het paard zich meer als paard kan gedragen. Dat zul je ook in de omgang merken.

Wennen is per paard en locatie verschillend. Mijn ervaring is dat het soms maanden duurt en andere keren met een paar dagen zo goed als gewoon is. Ik let goed op gedrag en stem het werk met het paard daarop af.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:42

Dit verschilt idd per paard. mijn eerste merrie was 3 maanden van slag als ze verhuisd was. De laatste keer met vehuizen heb ik haar bach bloesem gegeven dat maakte echt een verschil.
Mijn tweede merrie was totaal anders. Die was na een week al helemaal gesetteld op der nieuwe plekje.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:45

Mijn paard heb ik begin november gekocht en hij ging van 24/7 wei met 3 shetty's naar een stalling waar hij alleen nog enkele uren buiten kwam overdag met soortgenootjes die even groot waren. Heb hem expres 2 weken niks laten doen en toen opgepakt(scheelt dat ik hem al kende omdat ik hem gereden heb enz). Toeval was dat hij nu op dezelfde stalling staat als waar zijn vorige eigenaresse hem gekocht heeft, dus hij had enige herkenningspunten(ook sommige paarden kende hij nog).
Heb toen verder niet het idee gehad dat hij erg moest wennen. Natuurlijk stond hij nu meer op stal, maar ook dit heeft hem niet echt iets gedaan denk ik, had vanaf dag 1 al meteen een vrolijk en druk paard :)
Ondertussen voelt hij zich zo thuis dat ik hem alleen het erf niet meer af krijg :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:11

Ir111 schreef:
Sassol schreef:
Een stal is lekker prikkelarm en veilig.

Paarden, vluchtdieren, staan juist graag in een open omgeving waar ze gevaar van alle kanten goed zien aankomen. Ik denk dat het gemiddelde paard een weiland eerder als veilig ervaart dan een stal.

Een paard wat gewend is op stal te staan, weet dat daar geen gevaar dreigt omdat elke dag hetzelfde voorbij komt. Als zo'n paard dan ineens op de wei gaat zijn er ritselende bosjes, veel meer geuren etc.

Uiteraard als je een weidepaard op stal zet, zal deze zich niet veiliger voelen in een stal.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:16

Ik heb 14 december een paard gekocht dat altijd in n stal heeft gestaan en die kwam nu 24/7 op paddock/weide met schuilstal. Ze vond t vreselijk eng als t donker werd en ze werd dan helemaal zenuwachtig. Nu gaat dat stukken beter en begint ze t buiten leven ook echt heerlijk te vinden. Ook onder t rijden komen er nu wat meer 'randjes/spatjes' aan. Ze begint zich nu langzamer hand echt thuis te voelen iets wat in het begint zeker het geval niet was. Ze zal zich nog verder ontplooien dus die van mij heeft er meer als 5 maanden voor nodig gehad om zich echt op dr gemak te gaan voelen. Na n week was t al n stuk beter maar ik krijg nu steeds meer t paard te zien dat ik destijds ben gaan bekijken en heb gekocht.