Paspoort aanvragen, waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Paspoort aanvragen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:56

Hallo,

4 jaar geleden is mijn merrie onverwachts bevallen.
Het veulentje was meer dan welkom en we hebben besloten haar te houden. Ze heeft een paar jaar samen met onze andere pony's in het land gestaan en nu is ze er wel klaar voor om aan het werk te gaan.
We hebben haar naar mensen gebracht die haar voor ons in wilden rijden. Echter vroegen zij aan ons of wij een paspoort voor haar hadden. Hier hebben wij helemaal nooit aan gedacht en dat hebben we dus niet (ze is wel gechipt).

Wij zijn ons er nu dus in aan het verdiepen om een paspoort aan te vragen, maar waar kan je dit nou het beste doen? Maakt het uit bij wie je het aanvraagt? En wat zijn de kosten?

Alvast bedankt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paspoort aanvragen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:17

Ik heb voor mijn pony een knhs paspoort aangevraagd. Dierenarts had een aanvraagformulier.

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:20

Volgens mij kan je bij verschillende stamboeken paspoort aanvragen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:21

Vraag ik nu iets soms als ik zeg dat je die er normaal bij krijgt?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:23

LukieBradley schreef:
Vraag ik nu iets soms als ik zeg dat je die er normaal bij krijgt?

Nee, die krijg je volgens mij automatisch toegestuurd na het chippen.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:33

Ik heb geen paspoort toegestuurd gekregen nadat ik haar gechipt heb?
Via verschillende sites heb ik begrepen dat je je aan moet melden bij een stamboek? Alleen bij welk stamboek moet ik haar dan aanmelden? Vader is onbekend, moeder is een kruising New Forest. Als ik mij niet vergis staat moeder ingeschreven bij het appaloosa stamboek. Dit kan ik thuis nog even nakijken.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:41

Je hoort bij het chippen een formulier te krijgen voor paspoortaanvraag.
Bij het KNHS kun je elk willekeurig aangeven en een paspoort aanvragen. Ik zou bij hun informatie gaan zoeken of anders even mailen. Of even je dierenarts aan z'n mouw trekken.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:49

Oke dank je wel!
Moet je hiervoor aangemeld zijn bij het KNHS?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:49

Vraag aan de dierenarts een formulier om een paspoort aan te kunnen vragen. Het maakt niet zoveel uit waar je een paspoort aanvraagt, neem gewoon de goedkoopste. Ze heeft nl geen stamboek dus KNHS is de meest logische optie.
Heb je nog wel de chipbarcode stickers? die heb je nodig bij aanvraag van het paspoort.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:52

Zie dit topic en mijn antwoord daarin:
JoyCiej007 @ [TAO] Paspoort aanvragen

JoyCiej007 schreef:
Alle stamboeken + het KNHS zijn paspoort uitgevende instanties.

Zo heb ik ooit een papierloze (dus stamboomloze) shet gewonnen. Bij aflevering bleek het dier echter niet gechipt en ge-ent te zijn, en had daarnaast geen paspoort. Nu is dat al sinds enkele jaren verplicht, anders mag je een paard niet eens over de weg vervoeren en kun je er ook niets mee (zelfs voor de slacht is chip + paspoort vereist).

Daarom heb ik de vereniging waar ik de pony van kreeg, daarop aangesproken. Pony was welkom, maar wél met paspoort en chip. Dat is uiteindelijk op hun kosten gedaan, wat ik niet meer dan logisch vond.

Pony is opgeladen en meegeweest naar de DA. DA heeft pony gechipt, en heeft vervolgens een aanvraag gedaan voor een paspoort. Aangezien het een papierloze shet betrof maakte het dus ook niet uit bij welk stamboek het gebeurde; pony kreeg toch geen stamboekpapieren. Het Fjordenpaardenstamboek was op dat moment (dat kan nu anders zijn) het goedkoopste in het leveren van een paspoort, en bovendien ook de snelste.
Dus heeft de DA dáár het paspoort aangevraagd. DA chipt de pony, plakt een sticker op een formulier, vult daar wat in, stuurt het naar de paspoortuitgevende instantie, en jij krijgt dan vanzelf je paspoort voor bij het paard.

Uiteindelijk had ik dus een papierloze shet met paspoort van het Fjordenpaardenstamboek :D

Ik zou dus gewoon voor de goedkoopste en/of snelst leverbare gaan.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:12

Oke bedankt! Ga ik even op zoek naar de goedkoopste en ik ga mijn dierenarts even aan de mouw trekken! :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:47

Bij de KNHS hoef je geen lid te zijn (althans, 10 jaar geleden niet :Y) )
Succes met je zoektocht!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:44

DieL_Zor schreef:
Succes met je zoektocht!

Bij geen enkele paspoortuitgevende instantie hoef je lid te zijn om een paspoort aan te vragen ;) Echter verlenen ze soms korting aan leden bij het aanvragen van een paspoort.

Dus jou opmerking is goedbedoeld, maar slaat eigenlijk helemaal nergens op ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:10

JoyCiej007 schreef:
DieL_Zor schreef:
Succes met je zoektocht!

Bij geen enkele paspoortuitgevende instantie hoef je lid te zijn om een paspoort aan te vragen ;) Echter verlenen ze soms korting aan leden bij het aanvragen van een paspoort.

Dus jou opmerking is goedbedoeld, maar slaat eigenlijk helemaal nergens op ;)

Toch wel; het is een antwoord op een vraag die TS eerder stelde:

chaanttaall schreef:
Moet je hiervoor aangemeld zijn bij het KNHS?

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:00

Ik weet bij de nmprs dat je paspoort kan krijgen zonder dat je lid ben . Maar dat is een mini paardjes stamboek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:19

Moonshine schreef:
Ik weet bij de nmprs dat je paspoort kan krijgen zonder dat je lid ben . Maar dat is een mini paardjes stamboek.

nogmaals.......... bij alle stamboeken/paspoortuitgevende instanties hoef je géén lid te zijn om een paspoort aan te vragen!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:46

Rustig, je hoeft niet gelijk te gaan schreeuwen.

Mijn opmerking was inderdaad als antwoord op ts haar vraag. Dat jij het aan kunt vullen is alleen maar fijn! Maar dat betekent niet dat mijn antwoord gelijk nergens op slaat...het is gewoon waarheid ;)

En moonshine heeft misschien over jouw reactie heen gelezen. Ook geen drama, want haar reactie is na jouw post misschien wel een beetje overbodig, maar ook gewoon realiteit. :)
Je posts komen een beetje denigrerend over en dat is helemaal niet nodig ;)

Anyway, ts lukt het met je zoektocht?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:01

het is maar net hoe je het leest. :j

Als ik wil schreeuwen, DAN DOE IK DAT WEL ZO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
;)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:19

Prima!
Kwam je toevallig net in een ander topic ook tegen waar een beetje dezelfde discussie ontstond...Af en toe is wat verder kijken en wat zelfreflectie niet verkeerd, niemand is perfect (ik ook niet).
Maar als je het er niet mee eens bent, vooral niet veranderen. Even goede vrienden, ik lig er niet wakker van. Het is alleen een tip en je moet doen wat je ermee wilt :)

Laten we weer ontopic gaan :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:24

ik wordt anders naar niemand persoonlijk......... en dat doe jij wel.
zelfreflectie is inderdaad helemaal niets mis mee, en nee, ik ben zeker niet perfect. andere topics hebben daar helemaal niets mee van doen, misschien in jou ogen.

Als het dan persoonlijk wordt, vind je links onderaan je post een hele mooie pb knop, dan hoef je ook niet offtopic te gaan en vervolgens te roepen 'laten we weer on-topic gaan'. ;)