Alles is een gevecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieva

Alles is een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 15:26

Hoi,

Ik zit met een probleem..

Ik heb een 6 jarige haflinger merrie die een jaar in handen is zegmaar.. Toen ik met haar begon was ze zo groen als gras en kende ze nog niks.
In het begin ging alles goed en ze accepteerde en leerde snel. Nadat ik haar ingereden had ging er na een paar weken een knop om.. Van een braaf lief paard begon ze ineens veel streken uit te halen.. Opzich niet erg, het is een jong "puberend" paard. Ik kreeg het advies haar een paar weken te laten staan om alles te laten bezinken wat ze in korte tijd had geleerd (had al buiten gereden en zelfs al gesprongen onder het zadel)

Na een paar weken heb ik haar weer opgepakt en het ging met ups en downs. Weer begonnen bij het begin en allemaal wat rustiger aan gedaan.. Ik ging steeds met meer tegenzin naar stal en heb meerdere malen op het punt gestaan haar te verkopen.

Momenteel gaat het nog steeds niet goed.. Met Alles wat ik van haar vraag krijg ik weerstand.

Het bruggetje op stal waar ze al 100x over heen is gegaan? Er zijn dagen dat ze het vertikt erover te gaan.
De hoefsmid komt elke 6 weken, maar nog accepteert ze het niet en is ze vervelend.
Buiten wandelen(rijden doe ik al niet meer) is steeds weer een drama
Longeren? Gaat even goed maar in 30 min tijd is ze wel 10x vervelend dmv omdraaien of weerstand bieden.
Afspuiten? Al zovaak gedaan en "ineens" is het doodeng en krijg ik het niet meer voor elkaar.
Evenals vastzetten.. Drama, trekt de hele boel stuk..

Dit zijn kleine voorbeelden van haar gedrag.. Ze kan verder heel lief zijn en grondwerken gaat prima (vooral vrij)

Ik heb meerdere paarden beleerd maar zo'n moeilijk paard heb ik nog nooit mee gemaakt .. Zit echt met m'n handen in het haar. Wil zo graag verder met haar maar tegelijkertijd vraag ik me vaak af of ze m'n geld en tijd wel waard is..

Iemand tips?

Ik rijd nu al maanden niet meer , wil het wel gaan oppakken dus ben nu bezig met een nieuw zadel kopen..
Verder doen we dus grondwerken, longeren, vrij springen, beetje parelli en wandelen..

Maar 9 v/d 10 keer kom ik gefrustreerd/verdrietig thuis omdat ze weer vervelend was..
En m'n stalgenootjes die hebben ook moeite met der, en snappen ook dat ze me vaak vreselijk frustreert ..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:31

Dierenarts bellen en na laten kijken. Is het paard in orde dan hulp zoeken en doorzetten.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 04-05-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:33

Inderdaad weer bij de basis beginnen, grondwerk dus.

En op tijd stoppen, zodat jullie het beide het goed / positief afsluiten zonder frustratie.

Een half uur longeren is misschien wel te lang voor haar... Probeer het eens wat korter, zorg dat het positief blijft. En vanuit de goede ervaringen kan je het langzaam uitbouwen.

Is ze medisch gezien in orde??

Schakel hulp van derde in, weet niet in welke regio je zit??

Groetjes
Bianca

Mieva

Re: Alles is een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 15:41

De tandarts is vorige maand geweest
2 maanden terug in de kliniek geweest en benen op de foto gezet en osteopaat laten kijken.

Waar zou ik nog meer naar kunnen laten kijken?

Ik heb grondwerk les met haar gehad en daar reageert ze goed op, ze is heel gevoelig daarmee.

Les onder het zadel heb ik ook uiteraard maar aangezien ik al maanden niet meer rij ook niet meer.

Ik ben dus al maanden vanaf de grond bezig en probeer bijv het longeren ook leuker te maken door bijv balkjes en afwisselend een longeerhulp of elastiek te gebruiken.

Regio noord-Holland btw

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:29

Een bloed onderzoek? Gaat het buiten rijden wel goed? Je zou dan ook kunnen overwegen om een trektocht te doen. Op vakantie met je paard versterkt de onderlinge band en verstandhoudingen goed. Het is intensief maar het is een jong paard en geen piep jong paard.
Ik lees dat je bijna niet meer rijd. Da's jammer en dat kan niet de bedoeling zijn. Zoek een buitenrijmaatje en ga lekker km maken. Daar krijgt ze een goeie basis conditie van. Een paard wat lekker gereden wordt wordt ook leeg in het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:53

Zet je wel door als ze bijv niet over het bruggetje wil? Ik zou zeggen aanpakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:12

Welkom in de wereld van de haflingers.
5/6 jaar zijn ze op hun stouts. Er zijn hier op bokt meer haflingereigenaren die hun haf op die leeftijd achter het behang willen plakken. Ze heeft duidelijk geen respect. Je trapt in hun lieve uiterlijk.

Stap terug. Heeeeel consequent zijn als je met ze bezig bent. Links is links, rechts is rechts en stil staan is stilstaan. Rechtvaardig, maar duidelijk. Niet spelen.
Korte trainingssessies, houd haar bezig, zodat ze zich niet verveeld. Liever 5 minuten goed, dan na 20 minuten gezeur.
Na 5 minuten goed, dan los laten.
Als je een gevecht niet kan voorkomen, dan moet zorgen dat je niet verliest.

Vraag niet teveel, gewoon heel rustig opbiuwen, wees blij met 4 rondjes stap onder het zadel en bouw dat rustig uit.

Komt goed. Het bewijs loopt hier in de wei.
Nu zz dressuur en zz vaardigheid. Ooit achter het behang geplakt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:28

Eens met Janouk: niet teveel van je Haf vragen. Misschien doe je juist even iets teveel met haar of te lang (of zelfs iets te moeilijk voor haar?). Zolang je geen verwachtingen hebt, zul je merken dat het veel makkelijker gaat. Lukt het niet, jammer dan, maar als er wel iets lukt: top! Maak voor jezelf ook geen (grote) doelen op (te) korte termijn, maar hoop een klein iets te kunnen bereiken, al doe je er weken over.
Haflingers (eigenlijk alle paarden, ongeacht het ras) zijn erg gevoelig voor frustratie, dus probeer de knop om te zetten en blij te zijn met iets kleins. Wat nu heel onbenullig lijkt, kan groots uitpakken in de toekomst. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:25

Mieva schreef:
Het bruggetje op stal waar ze al 100x over heen is gegaan? Er zijn dagen dat ze het vertikt erover te gaan.
De hoefsmid komt elke 6 weken, maar nog accepteert ze het niet en is ze vervelend.
Buiten wandelen(rijden doe ik al niet meer) is steeds weer een drama
Longeren? Gaat even goed maar in 30 min tijd is ze wel 10x vervelend dmv omdraaien of weerstand bieden.
Afspuiten? Al zovaak gedaan en "ineens" is het doodeng en krijg ik het niet meer voor elkaar.
Evenals vastzetten.. Drama, trekt de hele boel stuk..

Ze kan verder heel lief zijn en grondwerken gaat prima (vooral vrij)

Ik heb even dit stuk uit je OP gehaald, omdat je jezelf tegenspreekt. Grondwerk is namelijk alles wat je doet met je paard op de grond. Althans, dat hoort het te zijn. Dus als je ergens heen wandelt (of dat nu buiten is of van wei naar stal) moet de aandacht van het paard bij jou zijn.
Dit geld ook voor stilstaan met poetsen, benen afspuiten of meewerken bij de hoefsmid.
Longeren hoort ook bij grondwerk.
Grondwerk is niet iets wat je als losstaand ding doet (zoals longeren bijvoorbeeld). Met grondwerk leer je de voeten van het paard te beheersen in ALLE situaties. En niet alleen in de bak.

Dus ik zou nogmaals helemaal overnieuw beginnen. En er dan voor zorgen dat je de aandacht behoudt en de voeten van je paard kan verplaatsen. Maar eerlijk gezegd zou ik eerst beginnen met niks doen. Er is zoveel frustratie en weerstand, dat dat geen goede basis is om van daaruit opnieuw te beginnen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:38

Respecteert hij jou en jij hem, vind je hem nog leuk, echt opnieuw beginnen, stap voor stap laat iemand mee kijken wat en hoe je het doet. succes.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:03

Ohh wat bekend. Je wilt niet weten hoe vaak ik die van mij weg wilde doen. Ik kan je alleen zeggen, hou stug vol, heel consequent blijven en uiteindelijk komt hetallemaal goed

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:07

Bij alle paarden is consequent zijn de sleutel en daar komt bij dat paarden zo gevoelig zijn dat ze echt jouw tegenzin voelen, je straalt het onbewust uit en als je zo'n mens tegenkwam had je ook geen zin om daar leuke dingen mee te doen. Simpel uitgelegd maar dus veel werk aan de winkel.

yanaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:28

Ik heb ook zo'n pony! heb haar inmiddels 10 maanden en ze is de laatste maand zo erg veranderd dat een 8 jarige met haar weg rijdt! Volhouden, consuquent blijven en NOOIT opgeven! beloon de goede dingen dat is het aller belangrijkste!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:57

Ik ga helemaal mee met "Sassol" die geeft idd heel duidelijk aan dat jij blijkbaar niet helemaal weet wat grondwerk allemaal inhoudt.
Paard toont dus helemaal geen respect naar jou toe en dus ook niet naar bv de hoefsmid en .....
Een paard rijden is iets heel anders dan een paard opleiden, jouw kennis en kunde zijn onvoldoende om een paard op te leiden.
Zoek hulp.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:18

Je zegt het zelf... je hebt met een puber te maken... :)

Ik weet niet hoe jij was of misschien nog bent als puber?.. ik was zelf een regelrechte ramp en ik 'verheug' me er al op als ik onze dame van nu anderhalf als puber moet voorstellen... ;)

Bij paarden is het niets anders ;)

Leg die lat eens een treetje lager, van wie moet jouw paard ineens vanalles? Van jou,of wil je misschien iets bewijzen?
Weet het niet he, ik spiegel enkel wat zaken...aan jou om eens even wat zaken bij jezelf na te gaan: jij weet zelf het beste hoe het zit!

Zo ben ik juist door dit soort paardjes veel over mezelf en in het omgaan met paardengaan leren...

Wat is nu evht belangrijk: dat jij elke keer een geweldige rit op je paard hebt gehad ( maar je paard psychisch of fysiek overvraagd raakt)
Of dat je een rudtig maar constant tempo elkaar mag leren kennen en een band voor het leven opbouwt waarin je je richt op de mogelijkheden van die dag ipv de totaalsom van problemen waar je tegenaan loopt... :)

Ik schrijf het even zo nuchter neer omdat het gewoon een keuze is vanuit jezelf... niets anders...

En ja, ik ben ervaringsdeskundige... mijn nieuwe projectje heb ik een jaar nu en ik begin nu pas ( voor mij 'al') met rijden omdat onze overvraagde en licht getraumatiseerde welsh er nu pas / al klaar voor is :)

Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:09

Nog een tip, haal hem van het krachtvoer af, daar worden veel haflingers dwars, schrikkerig en brutaal van.

Als ik mijn haf care for life geef, explodeert ze.
En echt mijn paard wordt intensief getraind , maar is dan redelijk onhandelbaar. Met alleen basisbrok is ze super fijn te handelen

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:13

klinkt als puber :)

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 10:46

Bedankt voor alle reacties! Ik ga als ik meer tijd heb vanavond of morgen overal even op in.

Zoals ik al eerder aangaf rijd ik nu al maanden niet meer omdat ik eerst de basis weer goed wil, de connectie.

Misschien wat verkeerd neergezet maar met grondwerken bedoel ik dus het (los) werken in de bak. Oa volgen, achteruit, wijken voor druk en wat spelen.

Ik durf haar nu niet goed door te pakken omdat ik dus niet weet of het vervelend gedrag is of dat ze het doet omdat ze ergens last van heeft (maar wat kan het zijn, waar komt het vandaag en door wie moet ik haar na laten kijken?) ik ga in ieder geval afspraak maken voor bloedonderzoek.

Dankjewel Janouk. Daar kan ik wat mee.. Ik doe laatste paar maanden het al op deze manier .. Veel afwisselen, niks hetzelfde en stoppen wanneer het goed gaat.

Ik geef geen krachtvoer ze staat alleen op hooi (en gras nu)

Bedankt voor de reacties ga later overal even meer op in

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:00

Waar in Nh?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:36

janouk schreef:
Welkom in de wereld van de haflingers.
5/6 jaar zijn ze op hun stouts. Er zijn hier op bokt meer haflingereigenaren die hun haf op die leeftijd achter het behang willen plakken. Ze heeft duidelijk geen respect. Je trapt in hun lieve uiterlijk.

Stap terug. Heeeeel consequent zijn als je met ze bezig bent. Links is links, rechts is rechts en stil staan is stilstaan. Rechtvaardig, maar duidelijk. Niet spelen.
Korte trainingssessies, houd haar bezig, zodat ze zich niet verveeld. Liever 5 minuten goed, dan na 20 minuten gezeur.
Na 5 minuten goed, dan los laten.
Als je een gevecht niet kan voorkomen, dan moet zorgen dat je niet verliest.

Vraag niet teveel, gewoon heel rustig opbiuwen, wees blij met 4 rondjes stap onder het zadel en bouw dat rustig uit.

Komt goed. Het bewijs loopt hier in de wei.
Nu zz dressuur en zz vaardigheid. Ooit achter het behang geplakt.

Hier ook bewijs inderdaad.
Als 4/5/6 jarige bloedirritant. Nu onwijs braaf, makkelijk, maar ook vooral: goed opgevoed.
Type: geef ze een vinger en ze vreten je arm erbij op. Heel consequent zijn. Zwart is zwart, wit is wit. Grijs gebied is onduidelijk, waardoor ze de leiding overnemen.
En dat gaat niet altijd zacht. ik heb het buiten wandelen met hengstenketting en hoofdstel geleerd. Was hij braaf, hing het slap en prees ik hem de hemel in. Ging hij lopen trekken, had hij alleen zichzelf er maar mee en dramde hij echt door, heb ik er echt wel een ruk aan gegeven. Je correctie en beloning op het juiste moment geven is enorm belangrijk. In alles. Zelfs met simpel vast staan en poetsen.
Zomaar een voorbeeld, maar je moet dit voorlopig, elke dag weer doen.

Het kost veel tijd, energie, tranen, maar je krijgt er enorm veel voor terug.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:06

Mee eens! Hier ook een ernstig geval van tegendraadse pestkopperigheid gehad. Radeloos geworden.Ook te koop gezet. Maar...
Wel gehouden en toch doorgezet.
Gewoon terug naar de allereerste basis-voorwaarden, niet alleen met rijden, maar gewoon op de grond.
Noem het "opnieuw beginnen".
Dan leer je elkaar ook "opnieuw" kennen. en vind je de draak opeens weer aardig omdat je die begint te begrijpen, en die jou ook, dan verdwijnt je weerzin ook.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:48

ik geef je een virtueel schouderklopje
ik weet hoe het is maar inderdaad niet twijfelen
gewoon doorzetten
jij bent de baas en niet je haf /3
uit eindelijk als jullie er samen doorheen zijn snap je waarvoor je er doorheen bent gegaan
ik verzorg zo een puber af en toe wil ik m onder zn stal plakken
maar meestal snap ik wel waarvoor ik het doe
:)
blijf volhouden en dan komt alles goed!!