Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moona

Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:21

Hallo beste bokkers...

(Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats het maar :) )

Ik ga voor het eerst in mijn leven een pony kopen. De man waar ik een pony op het oog heb, heeft veel pony's en alle pony's die hij in gebruik heeft of aan het beleren is heeft hij allemaal op ijzers staan. De pony van mijn keuze is 5 jaar geworden en wordt nu beleerd. Net begonnen. Nu staat deze pony ook voor op ijzers. Ik heb gevraagd waarom dat is, en dat was omdat hij dat beter vind, de pony dan fijner loopt, bla bla, maar kreeg het idee dat het meer uit gewoonte is. Bijna al zijn pony's staan op ijzers heb ik gezien.

Maar ik wil geen ijzers. Het is niet nodig, duur en niet goed voor de benen.
Op dit moment de pony heel lang op de hoeven en moet hij nodig naar de smid. Mocht ik overgaan tot verkoop, dan gaat hij van tevoren eerst nog naar de smid! En dan gaan de ijzers er onderuit !! Dat is al afgesproken.

Ik wil nu voor de tweede keer gaan kijken, maar die ijzers zitten me toch wel dwars.
Ik heb gelezen dat sommige paarden heel lang gevoelig blijven na de ijzers weg zijn, of helemaal niet meer zonder ijzers kunnen ;(

Dus ik vroeg me af:
Hoe moet dat nu met keuren? Wat nou als hij gevoelig loopt nadat de ijzers weg zijn?
Moet ik eerst keuren en daarna bekappen?
Of eerst bekappen en een week erna keuren?
Moet ik eerst keuren, daarna bekappen en twee weken later kijken hoe het ervoor staat en dan pas kopen?
Of laten keuren, dan bekappen en op nemen in het koopcontract dat als de pony na twee weken na het bekappen nog steeds gevoelig loopt, de koop kan worden ontbonden?

De verkoper had bedacht eerst te keuren, en daarna bekappen.....maar wat nou als de pony nog lang last houdt, of nog erger, dat het niet beter wordt, en ik voor de rest van mijn leven aan die stomme ijzers vastzit? Of ik met een kreupele pony zit te kijken?

Ps. Ik was van plan alleen klinisch te keuren.

HELP!
Is dit een probleem? Of zie ik beren op de weg?

Hoe pak je dit het beste aan?
Wie heeft er wel eens een paard gekocht wat op ijzers stond? Heb je die eraf laten halen? En hoe heb je dit aangepakt met keuren? Iemand een idee?

Bedankt voor jullie reacties alvast :)
Laatst bijgewerkt door Moona op 03-05-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:24

Hoe wil je keuren? Alleen klinisch of ook met foto's?

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:25

Je kan de ijzers er af laten halen, En als die pony er veel last van heeft. Zou ik ze toch er weer op doen.
Beter meer geld uitgeven dan een pony die niet meer fijn loopt.
Ik zou ook eerst laten bekappen en dan de ijzers erafhalen, daarna laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:26

Een paard met gezonde voeten loopt ook prima zonder ijzers.... Je kan het bij de keuring aangegeven en kan er een foto van de hoeven worden gemaakt. Dan zie je direct op het hoefbeen goed is en hoe dik de zool is.

Moona

Re: Paard kopen met ijzers, kunnen die eraf? Wanneer keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:29

Bedankt voor de snelle reacties. Ik was van plan alleen klinisch te keuren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:30

Een paard met gezonde hoeven zou gewoon zonder ijzers kunnen. Mijn hoefsmid heeft aangegeven dat een paard dan maximaal 2 dagen wat gevoelig mag zijn maar dat het daarna zonder problemen moet kunnen lopen.
Ik zou het ook bij de keuring aangeven en de ijzers een paar dagen van te voren eronder uit laten halen zodat de pony gewend is geraakt aan zonder ijzers te lopen.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:31

Als je echt een probleem met de ijzers hebt en de eigenaar er mee akkoord gaat, ijzers eraf bekappen een week later laten keuren. Na een week zal de pony naar mijn idee niet meer gevoelig moeten zijn. Waar wil je de pony voor gebruiken recreatief of meer bakwerk. Als je veel buiten gaat rijden veel op harde ondergrond weg zou ik er ijzers vierkant onder zetten i.v.m. snel afslijten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:32

Het hangt af van de hoeven van de pony. Als deze broze hoeven heeft die snel slijten, zou ik toch kijken of ijzers niet beter zijn. Maar over het algemeen kan een paard prima zonder ijzers.
Tenzij je van plan bent hem veel op het harde te laten lopen, dan slijten de hoeven (uiteraard) veel sneller.
Als jij van plan bent om hem niet te gaan beslaan, dan zou ik hem zonder ijzers laten keuren. Dan zie je gelijk hoe hij zonder ijzers loopt. Maar zoals C_arola hierboven ook aangeeft: ik zou de ijzers er dan minstens een paar dagen voor het keuren er onder weg halen zodat de pony weer even de tijd heeft om aan zijn 'blote voeten' te wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:34

Ik heb de mijne ook op ijzers gekocht. Niet eens over nagedacht. Na een paar maanden besloten om ze er onderuit te laten halen. Pony is er verschrikkelijk op vooruit gegaan. Hij had namelijk een beetje last van platvoeten, maar zonder ijzers staat hij echt veel beter op zijn hoeven. De eerste maand liep hij wat gevoelig. En nog steeds loopt hij niet graag over een weg met dikke kiezels. Dat zal ook wel met de vorm van zijn hoeven te maken hebben. Maar verder geen enkel probleem.

Maar dat gevoelig lopen kan dus langer duren dan 2 weken. En sommige paarden blijven een beetje gevoelig, maar ik denk dat dat meer met de vorm van de hoeven te maken heeft dan met of ze ooit op ijzers hebben gestaan.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:36

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het meest safe is om dan inderdaad de ijzers eraf te halen en een week later te laten keuren. :-) Dan weet ik zeker dat hij niet gevoelig is. Ik hoop dat de verkoper hiermee akkoord gaat. Desnoods kan ik een voorlopig koopcontract opstellen waarin ik afspreek dat ik de pony koop als de ijzers eraf zijn en hij na de keuring als ''goed'' wordt bevonden, om de koper wat meer zekerheid te bieden?

Ik wil vooral in de bak rijden. En als hij beleerd is ook naar buiten in een naastgelegen natuurgebied met zandpaden.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:42

Kan.. maar geef dan ook in het contract aan dat als de pony niet goed gekeurd word de kosten voor de verkoper is of 50/50. Als hij daar niet mee akkoord gaat weet hij denk ik meer over hoe het keuren zal verlopen zonder ijzers.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:43

Wat nou als de verkoper vasthoud aan zijn idee van ''eerst keuren, daarna bekappen''.....ik heb er in eerste instantie niet over nagedacht, maar nu wil ik toch wel dat het andersom gebeurt.

Is het gebruikelijk dat een verkoper voor deze volgorde kiest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:45

Maak je dr niet zo druk om := als het paard gewoon goede voeten heeft en dat kan de keurende DA echt wel beoordelen dan is er geen reden om te denken dat die niet zonder ijzers kan... Veel paarden worden van april t/m oktober op ijzers gezet ivm outdoor seizoen en gaan er daarna weer af.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:49

Sorry :-), ja eerste keer kopen, best spannend.

Dus jij zegt ''eerst keuren en daarna bekappen'' geen probleem, komt wel goed? DA kan vantevoren beoordelen of een paard zonder ijzers kan?
Laatst bijgewerkt door Moona op 03-05-14 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:50

En straks de pony niet goedgekeurd en kunnen de ijzers er weer onder (vierkant? 90 euro :$ ) :+ ik zou als verkoper dan denken JA DOEI :7

Als het jouw paard/pony is (dus gekocht en betaald), kun je ermee doen wat je wil!

Ik zou daar al verkoper dus niet in mee gaan...dikke onzin als het paard gewoon goede voeten heeft met, dan ook zonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:52

Moona schreef:
Sorry :-), ja eerste keer kopen, best spannend.

Dus jij zegt ''eerst keuren en daarna bekappen'' geen probleem, komt wel goed? DA kan vantevoren beoordelen of een paard zonder ijzers kan?

Ja, als verkoper ga je toch niet de ijzers eraf halen met het risico dat de koper hem straks toch niet wil?

Ja een KUNDIGE da kan dit inderdaad beoordelen of het paard gezonde voeten heeft. Werd bij mij in de keuring ook meegenomen, werd gekeken naar de hoefstand, kwaliteit van de hoeven en hoe die er op loopt.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 19:54

Het ging om de voorbenen zoals je in eerste bericht kunt lezen.

Het paard moet sowieso eerst naar de smid, ik koop geen paard wat er niet fatsoenlijk op staat (veel te lang)

Daarom schreef ik ook voorlopig koopcontract opstellen waarin de koper aangeeft het paard te kopen als hij naar de smid is geweest en het paard goedgekeurd is. Kun je toch gewoon opnemen?
Laatst bijgewerkt door Moona op 03-05-14 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:55

safina schreef:
Ik heb de mijne ook op ijzers gekocht. Niet eens over nagedacht. Na een paar maanden besloten om ze er onderuit te laten halen. Pony is er verschrikkelijk op vooruit gegaan. Hij had namelijk een beetje last van platvoeten, maar zonder ijzers staat hij echt veel beter op zijn hoeven. De eerste maand liep hij wat gevoelig. En nog steeds loopt hij niet graag over een weg met dikke kiezels. Dat zal ook wel met de vorm van zijn hoeven te maken hebben. Maar verder geen enkel probleem.

Maar dat gevoelig lopen kan dus langer duren dan 2 weken. En sommige paarden blijven een beetje gevoelig, maar ik denk dat dat meer met de vorm van de hoeven te maken heeft dan met of ze ooit op ijzers hebben gestaan.

Helemaal mee eens, en dezelfde ervaring hier!
Zonder ijzers heeft veel voordelen, maar als je veel buiten rijdt, op harde en/of onregelmatige bodem, of met veel kleine steentjes blijven ze gevoeliger.
Je moet dan de hoeven nog beter bij houden dan normaal, en vaak zijn ze na elke bekapbeurt op dat soort bodems nog wel een weekje gevoelig.

Ik vraag me af of een pony na jarenlang op ijzers te hebben gestaan, wel goed zal lopen als je maar 1 week later de keuring doet waarbij hij ook in volte op harde bodem moet draven ....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:56

Als de voeten gelijk zijn van vorm, een goede stand hebben dus geen platvoeten maar ook geen steile voeten en de voeten hebben goede kwaliteit zonder scheuren of brokkels kan die prima zonder ijzers.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:57

Snap eerlijk gezegd het probleem van ijzers niet.
Ja het is wat duurder, maar om daar nu een leuke pony voor te laten staan????
Als hij goed loopt op ijzers dan is hij toch goed?

Zou als eigenaar er niet in mee gaan. Vind het "gezeik" namelijk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:58

Moona schreef:
Wat nou als de verkoper vasthoud aan zijn idee van ''eerst keuren, daarna bekappen''.....ik heb er in eerste instantie niet over nagedacht, maar nu wil ik toch wel dat het andersom gebeurt.

Is het gebruikelijk dat een verkoper voor deze volgorde kiest?

Ik kan me goed voorstellen dat de verkoper de ijzers er niet bij voorbaat af wil laten halen.
Dan moet je fotos laten maken.
Zijn de voeten op de fotos goed, dan kun je het zelf zonder ijzers proberen.

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:00

Ok, in eerste instantie werd gezegd ''eerst bekappen, een week later keuren''......nu neigen de meesten naar "eerst keuren, daarna bekappen'' :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:02

Ik weet dat er fokkerijen zijn die niet helemaal-rad paarden snel op ijzers zetten en dan de paarden verkopen. Uitkijken dus!

Laat het paard zonder ijzers zetten en dan nogmaals keuren door een VA

Moona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 20:04

Ja dat bedoel ik :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:04

Moona schreef:
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het meest safe is om dan inderdaad de ijzers eraf te halen en een week later te laten keuren. :-) Dan weet ik zeker dat hij niet gevoelig is. Ik hoop dat de verkoper hiermee akkoord gaat. Desnoods kan ik een voorlopig koopcontract opstellen waarin ik afspreek dat ik de pony koop als de ijzers eraf zijn en hij na de keuring als ''goed'' wordt bevonden, om de koper wat meer zekerheid te bieden?

Dit zou ik zeker doen!

Een paard wat zonder ijzers niet goed loopt heeft geen gezonde voeten, punt uit.