(Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaats het maar
)Ik ga voor het eerst in mijn leven een pony kopen. De man waar ik een pony op het oog heb, heeft veel pony's en alle pony's die hij in gebruik heeft of aan het beleren is heeft hij allemaal op ijzers staan. De pony van mijn keuze is 5 jaar geworden en wordt nu beleerd. Net begonnen. Nu staat deze pony ook voor op ijzers. Ik heb gevraagd waarom dat is, en dat was omdat hij dat beter vind, de pony dan fijner loopt, bla bla, maar kreeg het idee dat het meer uit gewoonte is. Bijna al zijn pony's staan op ijzers heb ik gezien.
Maar ik wil geen ijzers. Het is niet nodig, duur en niet goed voor de benen.
Op dit moment de pony heel lang op de hoeven en moet hij nodig naar de smid. Mocht ik overgaan tot verkoop, dan gaat hij van tevoren eerst nog naar de smid! En dan gaan de ijzers er onderuit !! Dat is al afgesproken.
Ik wil nu voor de tweede keer gaan kijken, maar die ijzers zitten me toch wel dwars.
Ik heb gelezen dat sommige paarden heel lang gevoelig blijven na de ijzers weg zijn, of helemaal niet meer zonder ijzers kunnen
Dus ik vroeg me af:
Hoe moet dat nu met keuren? Wat nou als hij gevoelig loopt nadat de ijzers weg zijn?
Moet ik eerst keuren en daarna bekappen?
Of eerst bekappen en een week erna keuren?
Moet ik eerst keuren, daarna bekappen en twee weken later kijken hoe het ervoor staat en dan pas kopen?
Of laten keuren, dan bekappen en op nemen in het koopcontract dat als de pony na twee weken na het bekappen nog steeds gevoelig loopt, de koop kan worden ontbonden?
De verkoper had bedacht eerst te keuren, en daarna bekappen.....maar wat nou als de pony nog lang last houdt, of nog erger, dat het niet beter wordt, en ik voor de rest van mijn leven aan die stomme ijzers vastzit? Of ik met een kreupele pony zit te kijken?
Ps. Ik was van plan alleen klinisch te keuren.
HELP!
Is dit een probleem? Of zie ik beren op de weg?
Hoe pak je dit het beste aan?
Wie heeft er wel eens een paard gekocht wat op ijzers stond? Heb je die eraf laten halen? En hoe heb je dit aangepakt met keuren? Iemand een idee?
Bedankt voor jullie reacties alvast

als het paard gewoon goede voeten heeft en dat kan de keurende DA echt wel beoordelen dan is er geen reden om te denken dat die niet zonder ijzers kan... Veel paarden worden van april t/m oktober op ijzers gezet ivm outdoor seizoen en gaan er daarna weer af.
)
ik zou als verkoper dan denken JA DOEI