Om te beginnen zal ik het hele verhaal even uitleggen, Vorig jaar heeft mijn pony erg veel last van koliek aanvallen gehad, uit eindelijk bleek dit te komen door maagzweren. dit is behandeld en helemaal weer over gegaan. toch bleef ze vorig jaar erg gevoelig voor gras dus hebben we in overleg met de dierenarts besloten om haar uit de wei te laten en onbeperkt hooi aan te bieden. Dit vond ze verder geen probleem en ging allemaal goed. De pony is ongeveer 75% volbloed, is inmiddels 14 jaar oud. en word recreatief bereden.
Dit jaar hebben we weer in overleg met de dierenarts besloten om te proberen of ze weer in de wei kon zonder koliek te krijgen. ze staat nu op de wei met graasmasker op zodat ze niet te veel binnen krijgt, maar wel lekker in de wei kan staan. dit gaat tot nu toe erg goed en daar zijn we natuurlijk erg blij om, maar dan nu het probleem:
Ze is zo vrolijk dat ze weer lekker in de wei mag dat ze af en toe rondjes gaat galopperen en lekker wil spelen met m'n andere paard en shetlander, dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar tijdens het rennen en spelen tikt ze af en toe met haar achterbenen haar voorbenen aan en hier ontstaan dan wondjes, ze heeft er verder niet echt pijn aan, maar krijgt wel dikke benen, en erg prettig lijkt het me sowieso niet voor haar, nou vroeg ik me af, is het een idee om haar in de wei springschoenen om te doen, zou dit kwaad kunnen als ik die de hele dag om laat zitten? Of is hier een andere oplossing voor
Ze heeft geen ijzers en ze staan overdag buiten en gaan 's nachts op stal.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt.
xSlvna
Geplaatst: 02-05-14 19:04
Kan geen kwaad. Ik zou wel gaan voor iets met bont zodat geen wondjes ontstaan (schuren).
xSlvna: Komt er dan geen zand in dat bont, wat dan weer schuurt?
rathmiron
Geplaatst: 04-05-14 13:19
beauXayala schreef:
xSlvna: Komt er dan geen zand in dat bont, wat dan weer schuurt?
Ik denk dat dat wel zal meevallen. Dat bontlaagje is vrij dik, dus zand wat er inkomt zal er in wegzakken lijkt me. Wel zou ik ze dan elke dag goed uitkloppen.
Bij mij op stal zijn er ook wat paarden die ze omhebben. Fijne/zachte springschoenen kunnen indd geen kwaad!
KozieZ
Geplaatst: 04-05-14 13:25
Ik zou juist niet met bont doen. Dat wordt veel warmer, gaat zweten, komt er zand aan het zweet en dat gaat wel schuren + het opgedroogde zweet als het weer kouder wordt kan ook gaan jeuken/schuren.
Mijn paard staat het hele jaar los met neopreen springschoenen. Even schoonspoelen als we er zijn en weer om.
Kermis
Geplaatst: 04-05-14 13:26
Wij hebben op stal 1 paardje die altijd springschoenen om heeft in de weide. Wel 24/7 maar zijn van bont en neopreem en dat gaat gewoon prima