advies gevraagd voor angstige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tomnaat

advies gevraagd voor angstige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 21:01

Advies gevraagd voor een vriendin en haar pony.

Wanneer is het genoeg voor een pony, wanneer beslis je over de pony zijn leven en besluit je omdat te beëindigen?

Ruim 4 jaar geleden kochten wij een pony via bokt.nl, onder het mom 'groene' pony. Maar groen Was niet hij niet, veel mensen vonden hem 'vals', maar vals is iets heel anders. Deze pony is angstig, zo gemaakt/gecreëerd door mensen mogelijk.

Vangen was/is lastig, in de begin periode trapte hij je de stal uit. Vertrok je niet sprong hij over de wanden. Na maanden vertrouwen gewonnen te hebben kon hij vrij snel gelokt worden in stal om toch even buitenlucht te zien en in de kudde te gaan spelen. Zodra hij de kans zag sprong hij door hele sloten om hem niet gevangen te willen worden. We hebben geregeld met 8 man de pony moeten vangen.

Angstig voor elke aanraking, hoefsmid/dierenarts waren uit ten boze. In deze tijd heeft hij ook eens een 3 jarig meisje getrapt uit angst.
Hierna met de dierenarts overlegd voor medicatie om hem zelf rustiger te krijgen.

Ruim 1,5 jaar later ging het vrij goed, pony is nog lastig te vangen poetsen, voeten optillen mocht absoluut niet en vreemde mensen stond hij al heel ergens anders. Langzaam ingereden want dit vond hij wonderbaarlijk wel oké. Onder het zadel is hij braaf. Zo braaf dat hij lekker mee loopt, tja de balken zijn bijv eng met springen.
We hebben hem nog weg gebracht naar een Annemarie Vd toorn, conclusie pony is getraumatiseerd.

Toen ging het weer slechter, weer erg schrikkerig, niet vangbaar, trapte vrij snel en begon langzaam te steigeren als hij iets moest.

Nu ruim 4 jaar later, hebben wij hem voor de kar langzaam laten wennen.
Uiteindelijk voor de kar gezet en dit ging prima, fijn gement netjes afgesloten.
2 dagen later wilde we opnieuw mennen, stond braaf stil en fijn rondje gereden(15 minuutjes) en daarna nog even in de paddock wat bochtjes willen oefenen, daar ging het mis. Vanuit stap sprong hij naar galop, bokte en rende tegen het hek op, schrok draaide en rende tegen de andere kant op, galoppeerde door de paddock uit over het erf liep 6 man en kruiwagen om en sprong over het hek met kar en al en mij over het hek. Gevolg pony terug bij af van vier jaar geleden, kar en tuig kapot pony mankeert gelukkig verder niks dan weer een flinke deuk in zijn ego.

Anyway, het is voor mij aan de ene kant genoeg/klaar. Hij zal nooit voor 100% te vertrouwen zijn. Mensen vallen op z'n uiterlijk ben hem zo kwijt op marktplaats en krijg nog leuke biedingen ook ondanks zijn verhaal. Maar het is juist MIJN verantwoordelijkheid en gezien zijn schofthoogte valt hij in de kinderpony maat en dat is hij juist niet, ik kan niet op m'n geweten hebben dat er straks ongelukken gebeuren met kinderen en de pony weer de handel in gaat, optie is dus de slager bruut gezegd.

Andere kant, hoelang ga je ermee door en blijf je doorzetten. Zal hij ooit maar dan ook ooit te vertrouwen worden zonder terug val?

Mijn leven is na 4 jaar ook verandert en kan me ook niet meer veroorloven om steeds door te zetten en steeds te vangen, heb nog meer beestjes die hun aandacht opeisen.

Dit verhaal is maar slechts een gedeelte van de afgelopen vier jaar.

2a54z6e45r6r

Re: advies gevraagd voor achtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:07

Blijkbaar heeft de pony nog niet genoeg vertrouwen om aan de kar te staan.
Zelf zou ik het ook een hele verantwoordelijkheid vinden om voor dergelijke pony een thuis te zoeken.

Hij heeft het goed waar hij nu is maar als dit niet verder kan en deze pony een gevaar kan zijn voor andere mensen (toekomstige kopers, enz). Als de kans klein is dat de pony behandeld wordt hoe jij het wil. Dan zou ik hem laten inslapen. Het is eerlijker voor dit dier. In plaats van verscheept te worden als hij bij z'n nieuwe eigenaar toch een complexer geval blijkt te zijn dan gedacht.

Tenzij je iemand vind, begin met zoeken naar een verzorger, die echt een band heeft met hem. Die hij echt kan vertrouwen en die ook de tijd en moeite in de pony wil steken zonder iets van de pony zelf te verwachten. Maar die kans is klein.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:13

Je hebt het steeds over vangen, maar waarom laat je het paard niet naar jou toe komen. ik heb nu ook 2 jaar een shet die heeeeeeel angstig was voor mensen. Ik had hem bij mij in het land gegooit en ja mooi zitten in het land net zolang tot het paard naar jou komt. Bij mij had het de gehele zomer gekost dat hij zelf naar mij toe komt en nu zijn we dikke maatjes. Vertrouwd hij jullie wel? Zijn jullie met allemaal verschillende personen bezig? Dan is mijn advies ga 1 of 2 persoon aan de slag en dan steeds dezelfde waar het paard aan kan wennen.

sallandval

Re: advies gevraagd voor angstige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:17

De veiligheid van andere mensen is jouw verantwoordelijkheid niet. Als jij het verhaal eerlijk verteld ben je zo zuiver als je kunt zijn. En wie weet komt de juiste persoon dan wel op zijn pad, wie weet zoekt die persoon wel een pony voor grondwerk of elke week een bakstapritje; weet jij veel?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:18

Ja ik ben het eens met lianne: vertrouwt de pony jullie wel of zijn eigenaar?
Maar anderzijds vind ik het een risico om dergelijke pony te verkopen aan iemand die geen kennis van zaken heeft.
Iedereen wil wel de Horse(wo)man zijn maar dat gaan nu eenmaal niet, je moet het in je hebben. En door mensen die denken die aanleg hebben maar het toch niet zo is, kan de pony zo bij de verkeerde zitten. En dat is het minste dat je wilt. Pony zijn vertrouwen omzeep en mensen in gevaar.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:20

sallandval schreef:
De veiligheid van andere mensen is jouw verantwoordelijkheid niet. Als jij het verhaal eerlijk verteld ben je zo zuiver als je kunt zijn. En wie weet komt de juiste persoon dan wel op zijn pad, wie weet zoekt die persoon wel een pony voor grondwerk of elke week een bakstapritje; weet jij veel?

Maar uit de veiligheid van andere mensen volgt direct het welzijn van de pony.
Kans is groot dat hij dan per maand bij wijze van spreken een nieuwe eigenaar heeft.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:21

Eerlijk: laten gaan, voor een ieders veiligheid en zeker die van het dier zelf.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:32

Wat ik niet begrijp is waarom je met zo een pony nieuwe dingen wilt gaan ondernemen. Volgens mij is het leven an sich voor hem al spannend genoeg, die zou ik persoonlijk niet continu belasten met nieuwe dingen als mennen. Zeker niet aanvallend bedoeld, maar het was de eerste vraag die bij me opkwam.

Wat was het advies van Annemarie?

Persoonlijk zou ik een huisje zoeken bij iemand die dit als een projectje ziet en weinig verwachtingen heeft.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:37

Sandraa schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom je met zo een pony nieuwe dingen wilt gaan ondernemen. Volgens mij is het leven an sich voor hem al spannend genoeg, die zou ik persoonlijk niet continu belasten met nieuwe dingen als mennen. Zeker niet aanvallend bedoeld, maar het was de eerste vraag die bij me opkwam.

Persoonlijk zou ik een huisje zoeken bij iemand die dit als een projectje ziet en weinig verwachtingen heeft.

Daar ben ik het mee eens. Het borstelen vind hij dood eng en dan wel beleren voor de kar. Ga daar eens mee aan de slag. Hij moet jou leren vertrouwen en de kans daar voor krijgen. Mijn shet vind andere mensen dood eng maar door mij bij zijn en me stem vertrouwd hij op een gegeven die persoon.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:48

lianne484 schreef:
Sandraa schreef:

Mensen, we hebben het hier over een klein stukje uitleg van TS. Ze heeft de pony al vier jaar in het bezit. Ze zal hem heus niet gelijk voor de wagen ingespannen hebben. Daarnaast is het realistisch om niet allemaal als pennymeisje te denken dat iemand anders wellicht wel met het beestje uit de voeten kan. Feit is nu eenmaal dat een knappe kinderpony makkelijk de handel in gaat. TS kent de pony het best, dus dergelijke ongelukken bij een ander, wil je niet op je geweten hebben.
Daar ben ik het mee eens. Het borstelen vind hij dood eng en dan wel beleren voor de kar. Ga daar eens mee aan de slag. Hij moet jou leren vertrouwen en de kans daar voor krijgen. Mijn shet vind andere mensen dood eng maar door mij bij zijn en me stem vertrouwd hij op een gegeven die persoon.

sanasoufi

Re: advies gevraagd voor angstige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:50

Ik zou er afstand van nemen.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:52

zoals het er staat komt inderdaad over dat we niet eerst bezig zijn geweest met grondwerk.
maar dit is wel gebeurd. me vriendin heeft het zo geschreven. sorry hiervoor.

Wij hebben de kar er pas achter gehangen nadat hij wel degelijk vertrouwen in ons had.
Borstelen voetjes alles kon.
rustig opgebouwd naar kar.
Daarna 1 op de kar 1 ernaast zo rustig aan gedaan.
Later met zijn 2en op de kar.
Dit ging super halverwege de rit zelfs zijn hals strekken in ontspannen lekker briesje erbij.
ongeveer 2 dagen later weer ingespannen zoals die keer ervoor dat het goed ging.
De rest kunnen jullie lezen hoe dat is afgelopen.
Nu is de pony weer terug bij af als angstige pony.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:02

Of ook je eigen waarheid onder ogen zien en er wat aan doen met een goede trainer of de pony wegdoen naar iemand die het wel aandurft en het een kans wil geven. Ik weet hoe moeilijk het is, maar echt, je kunt jezelf overwinnen en daarmee je paardje houden. Ik vind het wel behoorlijk onbezonnen om zo'n paard in te spannen. Daarvoor heb je een training in onvoorwaardelijke gehoorzaamheid nodig en hebben paard en menner vertrouwen in elkaar. Je bent zeker wel verantwoordelijk voor jezelf, je paard en anderen. Ik wens je succes en wijsheid toe.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:44

tomnaat schreef:
zoals het er staat komt inderdaad over dat we niet eerst bezig zijn geweest met grondwerk.

Wij hebben de kar er pas achter gehangen nadat hij wel degelijk vertrouwen in ons had.
Dit ging super halverwege de rit zelfs zijn hals strekken in ontspannen lekker briesje erbij.
ongeveer 2 dagen later weer ingespannen zoals die keer ervoor dat het goed ging.
Maar waarom gelijk die kar? Waarom niet eerst een maandje alleen borstelen, voetjes optillen et cetera?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:46

fourseasons schreef:
tomnaat schreef:

Maar waarom gelijk die kar? Waarom niet eerst een maandje alleen borstelen, voetjes optillen et cetera?

Ze zijn al 4 jaar met de pony bezig :+

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:49

Goof schreef:
Ze zijn al 4 jaar met de pony bezig :+

Maar blijkbaar is het iedere keer alsnog te snel gegaan. Met zo'n beest heb je nou eenmaal héél veel geduld nodig.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:04

Kan je wel zo de pony pakken of moet je hem eerst vangen en doe je dat ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:08

is hij wel gewoon geschikt als gezelschap pony??
ik snap dat je graag veel met dit dier wilt doen, maar misschien is hij daar niet geschikt voor?
niet elk dier kan voor een kar of onder het zadel.. mijn pony is als de dood voor een kar er achter, die zou precies hetzelfde gereageerd hebben.. dus dan maar geen kar er achter :j

misschien een idee om te kijken naar iemand die hem wil hebben gewoon om wie hij is, waar hij niet voor de kar hoeft en niet onder het zadel.
gewoon verzorgen en wie weet komt hij dan wel tot rust?

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:16

Wauw, ik zou die pony graag hebben. Ben dol op zulke gevallen, maar heb het geld er niet voor om voor nog een dier te zorgen.

Zou je misschien nog willen vertellen wat het advies van Annemarie was? Daar zijn de meeste volgens mij wel nieuwsgierig naar. Ikzelf (student bij Annemarie) ben daar ook erg nieuwsgierig naar.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander om zo'n beestje naar de slacht te sturen. Er is na goed zoeken vast een geschikt nieuw huis voor hem te vinden :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:51

tomnaat schreef:
Vangen was/is lastig, in de begin periode trapte hij je de stal uit.
Na maanden vertrouwen gewonnen te hebben kon hij vrij snel gelokt worden in stal om toch even buitenlucht te zien en in de kudde te gaan spelen. We hebben geregeld met 8 man de pony moeten vangen.

Angstig voor elke aanraking, hoefsmid/dierenarts waren uit ten boze. In deze tijd heeft hij ook eens een 3 jarig meisje getrapt uit angst.
Ruim 1,5 jaar later ging het vrij goed, pony is nog lastig te vangen poetsen, voeten optillen mocht absoluut niet en vreemde mensen stond hij al heel ergens anders.
We hebben hem nog weg gebracht naar een Annemarie Vd toorn, conclusie pony is getraumatiseerd.
Toen ging het weer slechter, weer erg schrikkerig, niet vangbaar, trapte vrij snel en begon langzaam te steigeren als hij iets moest.

Hij zal nooit voor 100% te vertrouwen zijn.

Andere kant, hoelang ga je ermee door en blijf je doorzetten. Zal hij ooit maar dan ook ooit te vertrouwen worden zonder terug val?

Ik heb even wat dingen gequote. Omdat deze dingen voor mij een grote indicator zijn dat het paard waarschijnlijk op een onjuiste manier door jouw vriendin benaderd wordt. Niet dat ze het paard slecht behandeld, maar dit paard heeft wel 'speciale zorg' nodig. Gezien zijn angst.
Een angstig vluchtdier willen vangen is een recept voor ongelukken.
Het feit dat dit met regelmaat door 8 man gedaan moest worden, bevestigd voor het paard nogmaals dat mensen niet te vertrouwen roofdieren zijn.

Dan zegt je vriendin: na maanden vertrouwen gewonnen te hebben, kon ze het paard de stal uit LOKKEN. Als je een paard moet lokken, kun je nog niet van vertrouwen spreken.

1,5 jaar na aankoop, zijn jullie nog steeds het paard aan het vangen, ipv het paard naar jullie toe te laten komen. Paard vertrouwd vreemden niet (want dat zijn roofdieren) en lijkt de eigenaresse enigszins te verdragen, maar nog steeds niet te vertrouwen.
Toen hebben jullie het paard 2x laten verhuizen. 1x naar Annemarie en weer terug.
Het recept om een angstig paard instabieler te maken. Wat jullie dus terugzagen in het gedrag.

Na dit alles, is de conclusie van je vriendin dat het paard nooit helemaal te vertrouwen zal zijn. Wat betekent, dat hij dat bij haar ook nooit zal worden.
Ik geloof best dat je vriendin het paard met alle goede bedoelingen heeft proberen te helpen. Ik wijs nu dan ook alleen naar de fouten, om te laten zien dat het paard met de JUISTE aanpak zeer zeker nog een prima rijpaard kan worden.
En het dus absoluut niet nodig is om het paard in te laten slapen of als gevaarlijk te bestempelen. Wel zul je moeten zoeken naar iemand die werkt vanuit de psyche van het paard, een prooidier.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:44

BrenKaCaNo schreef:
Wauw, ik zou die pony graag hebben. Ben dol op zulke gevallen, maar heb het geld er niet voor om voor nog een dier te zorgen.

Zou je misschien nog willen vertellen wat het advies van Annemarie was? Daar zijn de meeste volgens mij wel nieuwsgierig naar. Ikzelf (student bij Annemarie) ben daar ook erg nieuwsgierig naar.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander om zo'n beestje naar de slacht te sturen. Er is na goed zoeken vast een geschikt nieuw huis voor hem te vinden :)

Dat dacht ik dus ook. Super omdat te doen vind!

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:06

[/quote]

Mensen, we hebben het hier over een klein stukje uitleg van TS. Ze heeft de pony al vier jaar in het bezit. Ze zal hem heus niet gelijk voor de wagen ingespannen hebben. Daarnaast is het realistisch om niet allemaal als pennymeisje te denken dat iemand anders wellicht wel met het beestje uit de voeten kan. Feit is nu eenmaal dat een knappe kinderpony makkelijk de handel in gaat. TS kent de pony het best, dus dergelijke ongelukken bij een ander, wil je niet op je geweten hebben.
[/quote][/quote]

Ik denk zeker niet als pennymeisje, maar ik heb genoeg probleempaarden bij de juiste persoon zien veranderen in het VOOR HET PAARD maximaal haalbare. Soms is dat inderdaad concluderen dat het niet als rij/menpaard geschikt is. Maar ik heb van studenten van Annemarie ook hele bijzondere dingen gezien, in het stukje wat hier beschreven is lees ik best wat dingen die in mijn ogen niet de meest handige stap zijn. Hoewel ze natuurlijk met de goede bedoelingen zijn uitgevoerd. En ik denk ook echt dat deze vriendin met haar kennis en kunde vier jaar er voor gestreden heeft om er nog wat van te maken, maar dat dit toch een te gecompliceerd paard is geweest.

Je kan 2 dingen doen IMO, paard naar de slager óf voor de laatste keer een kans geven en het proberen bij iemand die al veel ervaring heeft. Maar zeker niet de handel in gooien, maar dat is ook niet de bedoeling als ik het zo lees. Paard is bij de slager denk ik beter af dan bij de handelaar. Maar ik denk dat er nog wel een tussenoplossing is.