wat ben ik nog verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

wat ben ik nog verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:45

Hallo beste bokkers.

Beetje rare titel maar ik wist t even niet anders neer te zetten :')
Ik heb een beetje een vervelende situatie aan de hand. Ik wil graag een beetje discreet blijven en daarom ga ik niet de lange versie op internet zetten. Ik wil eigenlijk gewoon feitelijk weten wat ik nu wel en niet verplicht ben.

Ik heb op stal flink wat mot gehad voornamelijk met een stalgenoot. Dit alles heeft mij na een aantal maanden ook doen besluiten dat ik mijn paard wilde verhuizen. vorige week heb ik dit netjes aangegeven bij mijn stalbaas. Hij maakte me erop attent dat ik een opzegtermijn van een maand had. Dit is natuurlijk ook gewoon gebruikelijk en ik heb dan ook gezegd de stalling bij deze op te zeggen en mei nog te blijven. we zouden dus per Juni weggaan.

Nu is helaas de ruzie zo uit de hand gelopen, met aangifte die ik heb gedaan en alles erbij, dat ik op een punt stond echt uit mn naatje te gaan. Ik heb de stalbaas gesproken en die zei tegen mij, het lijkt me verstandig dat je nu weg gaat. Al is het maar tijdelijk.
Ik heb dus diezelfde dag mn paard opgehaald en hier flink kosten voor moeten maken. Denk aan een andere stalling vooruitbetalen, trailerhuur, borg van het eea. etcetera.
Maargoed hij staat er nu, afgesloten hoofdstuk zou je denken.

Vandaag stuur ik mijn ex stalbaas een bericht dat ik mijn spullen die daar nog liggen even kom halen. Waarop ik de reactie krijg dat hij het geld wilt hebben voor de maand Mei.
Ik vind dit een beetje vreemd. Een opzegtermijn werkt toch 2 kanten op? Ik moest op stel en sprong weg, en heb dus ook mijn maand waar ik nog ''recht op had'' ook niet gekregen.
Ik vind het om plat te zeggen een beetje belachelijk. Ik had netjes een maand willen blijven, ben de beroerdste niet. Maar ik moest op stel & sprong weg en nu kan ik dus alsnog gaan betalen?

Hoe zit dit precies? Ben ik dit gewoon schuldig aan hem of werkt dat niet zo?

P.S. Ik heb niks van een contract ondertekend op die stal.

Alvast bedankt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:46

Ligt er aan, als er op stal een opzeg termijn van een maand geld ja dan moet je Mei betalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:47

Moest je weg of zei die gewoon dat het verstandiger zou zijn om weg te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:47

Heb je een contract?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:48

Lastige situatie en jammer dat het zo is gelopen.

Wat Gini zegt, moest je weg of dacht hij dat het beter was?
Kun je niet vragen of jullie elkaar tegemoet kunnen komen en dat je 2 weken betaald?

En over je spullen; Gewoon erheen rijden, spullen inladen en meenemen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:49

Ik heb niks getekend.

Ik moest weg ja. daar waren de omstandigheden gewoon naar. En nu zegt hij dat t mijn eigen keuze was. Dat was het dus niet.

Hij zei zelf op dat moment letterlijk, het lijkt mij verstandig dat je weggaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:49

Zie net dat je geen contract hebt, dan ben je hem niks schuldig er zijn immers geen afspraken over gemaakt. Of had je wel een mondelinge overeenkomst hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:50

Volgens mij ben je heb dat inderdaad helaas nog schuldig :(:)
Je hebt een opzegtermijn, en jij bent eerder weggegaan, of dat nou moest of niet...
Volgens mij kan hij het bedrag van de maand Mei inderdaad van jou "eisen"...
Maar ik vind dit wel een beetje een aparte situatie, omdat de staleigenaar zelf jou 'weggestuurd' heeft, dan weet ik namelijk niet of het moet...

Want stel de staleigenaar had jou weggestuurd zonder dat dit beter was voor één of beide partijen, dan kan er ook geen geld 'ge-eist' worden omdat je weggestuurd bent, en dus niet op eigen keuze gegaan bent... Lijkt me een beetje raar als je gedwongen wordt weg te gaan en vervolgens wel moet betalen...

Maargoed, zo heel veel weet ik hier ook niet vanaf ;) Ik blijf even volgens, wil wel weten wat de mensen die er meer van weten hiervan zeggen!

EDIT: lees dat je geen contract heb, dan lijkt het mij niet, als er niks afgesproken is...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re: wat ben ik nog verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:51

Volgens mij was het van zijn kant hooguit een advies, niet bindend. Dus ik denk dat je gewoon moet betalen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:52

Had je al opgezegd vóórdat hij zei dat het verstandiger was om te gaan? Dan lijkt het mij zo dat je gewoon de maand mei hoort te betalen. Maar ik ben geen rechtsgeleerde...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:52

Ik lees het ook als een advies van de eigenaar. Als jullie destijds het mondeling zijn overeengekomen dat het een maand opzegtermijn is, dan zou ik het netjes vinden als je dan maand mei ook betaald.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:52

Hij probeert het nu zo te draaien dat het mijn eigen keuze was, maar dat was het dus niet. Ik ben in principe gewoon weggestuurd. Ik heb dus mijn maand ook niet uit kunnen ''zitten''

Er is inderdaad nooit een contract geweest. De mondelinge afspraak is 1 maand opzegtermijn. Maar daar heeft hij zich toch net zo goed niet aan gehouden? ik had immers nog een maand willen blijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:53

PenP2014 schreef:
Hij zei zelf op dat moment letterlijk, het lijkt mij verstandig dat je weggaat.

Dit zie ik niet als een eis. Een eis is: Jantje, ik wil dat je tegen 1 mei je paard en je spullen verhuisd heb omwille van de dringende reden xxx.

Mondelinge overeenkomst is even wettelijk als een schriftelijke, maar moeilijker te bewijzen. Dus wil je het vuil spelen, betaal je niet, wil je het netjes afronden, betaal je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:53

Is die mondelinge afspraak gemaakt toen je daar op stal kwam of pas nu dit escaleert?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:55

Nu pas Yvank_

Nou geloof mij, hij was vrij duidelijk dat ik diezelfde dag nog maar moest vertrekken hoor. Maar misschien zie ik het verkeerd..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:56

Jij hebt er zelf voor gekozen weg te gaan, het was een advies van hem om weg te gaan maar geen verplichting.

Misschien voorstellen om naar elkaar toe te komen door de helft te betalen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:57

Het leek hem verstandig dat je weg ging lees ik nu twee keer. Dat is een advies, anders was het 'je moet nu weg' geweest. Het leek hem verstandig en jou schijnbaar ook, je had ook onverstandig kunnen zijn.

Gewoon betalen dus. Een mondelinge afspraak is ook een rechtsgeldige afspraak.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:58

@Vuurneon, en maaikemuis nogmaals. dit was niet mijn eigen keuze. Dit was in overleg met de stalbaas. Ik heb zelfs diezelfde dag nog aangegeven dat ik best een maand wilde blijven op mn kiezen bijten. Hij wilde dit niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:58

Als je onder zulke omstandigheden vertrekt lijkt het me dat je niks meer hoeft te betalen. Wat een ramp toerist die stalhouder. Eerst de situatie uit de hand laten lopen en dan ook nog eens zakken vullen. Maar goed dat is mijn mening dan weer. Ieders de helft komt dan nog eerst.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:59

Het is wel zo (en ik weet niet hoe dat bij jou is gelopen) dat je, ook al wordt je er uit gegooid je nog wel de laatste maand moet betalen.

Anders zou het heel makkelijk zijn om onder je opzegtermijn uit te komen door ruzie te gaan schoppen, en hopen dat je verwijderd wordt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:00

Net zoals bij bijna alle andere verhalen horen/lezen we nu maar 1 kant. Wellicht heeft de stalhouder een andere visie op het gebeuren, maar die zullen wij niet te weten komen. Om nu de stalhouder een ramp toerist of weet ik veel wat te noemen vind ik niet eerlijk, die man kan zich immers niet verdedigen...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:00

Brainless schreef:
Het is wel zo (en ik weet niet hoe dat bij jou is gelopen) dat je, ook al wordt je er uit gegooid je nog wel de laatste maand moet betalen.

Anders zou het heel makkelijk zijn om onder je opzegtermijn uit te komen door ruzie te gaan schoppen, en hopen dat je verwijderd wordt.

Ik heb in deze geen ruzie geschopt. Maar dat word een eindeloze welles nietes discussie natuurlijk.. Ik heb wel aangifte tegen deze personen gedaan. Maar onze ruzie wilt mn stalhouder niks van weten. Heeft ie niks mee te maken zegt ie.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:02

Ik zou de helft betalen, me spullen pakken en weg gaan..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:02

Kan je het daarover dan niet met je stalhouder hebben? Dat je het niet eerlijk vind dat je de maand moet betalen terwijl je weg moest. Er is geen sluitend contract, dus eigenlijk hangt een beetje af van de goodwill van beide partijen of dit netjes opgelost kan worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:03

Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat die man geen gedonder op zijn erf wil hebben tussen twee of meer pensionklanten, en dat hij daarom jou heeft geadviseerd eerder te vertrekken.
Nogmaals, zonder de andere kant van het verhaal blijft het erg lastig de juiste antwoorden te geven...