Brevet halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Brevet halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:38

Moderators: Indien dit in een ander topic thuis hoort, gelieve het dan te verplaatsen.

Beste Bokkers,

Sommigen van jullie weten dat ik een haflinger aan het trainen ben om buitenritten te kunnen doen.
In België is het NOG niet verplicht om een brevet te hebben voor als je op buitenrit gaat.
Echter vind ik het veiliger om deze toch te hebben, je weet maar nooit hé.

Alleen heb ik nog een aantal vragen.
Kan dit met een manegepaard behaald worden, of een leasepaard die ik voor die dag lease?
Met de haflinger wil ik sowieso niet omdat iemand me zei dat je 3 hindernissen moet springen van minstens 70cm hoog.
Aangezien de haflinger dat nooit gedaan heeft lijkt me dat ook niet slim om de proeven met hem te doen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Art_Ificious

Re: Brevet halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 13:16

iemand??

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:35

Hoi, is er via de club niets te regelen?
Verder kan ik je niet helpen, ik woon in Nederland en daar is het lenen van een paard meestal geen probleem, omdat het vaak via een manége gaat, zo'n ruiterbewijs halen.
Ik heb een link waar ook nuttige adressen in staan, misschien kun je er wat mee...

http://www.vlp.be/_downloads/op_bundel_richtlijnen.pdf

Succes!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:39

Ik heb mijn brevet gehaald toen ik op kamp was, en dus een paardje die daar op de manege stond gebruikt. De manege waar ik normaal gezien rijdt organiseert ook elk jaar een moment waarop je een brevet kan halen. Je kan dan ook een paard/paarden gebruiken van de manege zelf, mits een kleine vergoeding. Het hangt dus gewoon af van de plaats waar je hem aflegt of het mogelijk is om een manegepaard/leasepaard te gebruiken. Daarvoor moet je informeren op de plaats dat je hem zal afleggen.
En het kan natuurlijk zijn dat ik mis ben want het is al een heel eind geleden dat ik mijn brevet gehaald heb, maar volgens mij was het lager dan 70 cm dat wij moesten springen, ik dacht 50 ofzo.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:43

Je kan je brevet perfect halen met een manegepaard.
Ja kan ook 1 van de praktijkonderdelen met een manegepaard doen. Ik heb bijvoorbeeld mijn dressuur voor het B-brevet met mijn eigen pony gedaan en het springen met een manegepaard waar ik de weken ervoor een paar keer mee was gaan oefenen.

De hoogte van de hindernissen hangt af van de schofthoogte van je paard.
B ponys: 40-50 cm
C ponys: 50-60 cm
D ponys: 60-70 cm
Paard: 60-70 cm

Mijn ervaring zegt wel dat ze niet voor iedere pony de hoogte van de hindernissen aanpassen. Als er 1 c-pony is en voor de rest allemaal D-ponys dan zullen de sprongen voor iedereen tussen de 60 en 70 staab

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:11

bedankt allen voor de goede uitleg.

Een brevet kan dus ook in een manege behaald worden? Dat wist ik nog niet, ik denk dat ik dan eens zal informeren bij de maneges in mijn buurt.
Want de enige datum van Open Examens in Belgisch Limburg is 25 mei (over 25 dagen dus) en heb ergens gelezen dat je minstens 1 à 2 maanden op voorhand moet inschrijven.
In Vlaams Brabant doen ze het vaker miss ook wel een optie gezien dat niet zo ver van thuis af ligt.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:01

Ja dat kan zeker op een manege, ik heb mijn brevet destijds in Massenhoven gedaan.
Je kan altijd proberen om je nog in te schrijven, als het nog niet volzet is zullen ze je er zeker wel willen bijnemen als het nog 25 dagen is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 19:46

heb gevraagd bij een manege in Vlaams-Brabant (20 min rijden met de auto) daar doen ze het examen 28-06-2014 in stoeterij Oranje Military Ruiters.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 19:47

nu hopen dat er nog plaats is. want de eerstvolgende is bij hen al bezet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:56

Wat denk je eigenlijk dat er veiliger wordt met zo'n brevet??

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:00

Brevetten zijn vooral intressant voor een wedstrijdlicentie: je moet je B brevet halen om een wedstrijdlicentie te kunnen aanvragen. Wil je onder de (14 of 16) jaar alleen het bos in kunnen dan moet je je A brevet hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:33

wat ik niet begrijp is waarom het je een veiliger gevoel geeft. Wat heb je aan een papiertje met bepaalde eisen als je denkt dat je dat met je eigen haf niet kunt halen? In Nl kennen we het ruiterbewijs waar een WA verzekering aan zit, en dat kan wel eens handig zijn. Maar het papiertje op zich betekent niet dat je veiliger buiten rijdt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:36

Het is veiliger omdat sommige verzekeringen pas dekken buiten als je het A brevet hebt, maar dat is bij lang niet alle verzekeringen zo, dus dat zou je bij je verzekering moeten navragen.

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:47

Met de manegepaard lukt het prima. Gisteren mijn brevet ermee binnen gehaald *\o/*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:38

nou het geeft me geen veiliger gevoel (staat toch ook nergens?) Dat "veiliger" doelde op het voorkomen van eventuele boetes.

In België:
Iedere ruiter die de openbare weg betreedt met een paard of pony, moet over voldoende fysieke kwaliteiten, kennis en vaardigheden beschikken om het dier onder controle te houden.

Het ruiterbrevet A toont aan dat de ruiter in staat is om zijn paard te beheersen. Dit brevet wordt vaak gebruikt om aan te tonen dat een ruiter over voldoende vaardigheden beschikt om op de weg te rijden. Dit brevet is echter (nog) niet verplicht om de baan op te gaan.

Aangezien die NOG dus altijd en elk moment veranderd kan worden wil ik dat brevet dus toch hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:41

Daar hoef je niet over in te zitten, die nog stond er al toen ik mijn brevetten haalde.
Als je trouwens toch je A gaat halen, rij dan gewoon even je B er achteraan, je kunt het maar hebben!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:42

haha idd je weet nooit in de toekomst al sik uiteindelijk toch een eigen paard heb. Wie weet wil ik dan eens aan wedstrijden meedoen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:07

MaricoGraphy schreef:
Echter vind ik het veiliger om deze toch te hebben, je weet maar nooit hé.

nou ja, dat staat hier toch wel. Maar ik snap nu hoe je het bedoelt. Er is ook niets mis mee, ik vind het ook niet veel toevoegen maar dat is persoonlijk.