Angst voor vallen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimjollie

Angst voor vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:37

Hoi,

Ik wil dit toch even van me af schrijven en mening van anderen horen.
Dus hier komt ie ;

Voor een jaar terug ben ik van een pony van de manege afgevallen. Het was echt een schat van een pony tot dat je er op zat. Er waren dus ook maar een paar die op haar mochten en konden rijden. Ze was ook nog heel erg jong en had dus nog al wat streken.
De weken voor de val ging het echt heel goed, ze was heel braaf en deed alles wat er van haar gevraagt werd. Tot dat ze ineens een knopje om ging zetten en heel leuk dacht te gaan stijgeren. Mijn les geefster weet dat ik totaal geen opgever ben, maar hier werd ik een beetje bang van. Ik deed mijn best om niks te laten merken en deed of er niks aan de hand was. Tot een gegeven moment, ze stijgerde zo hoog dat ik achter over van haar af viel, en zij half boven op mij kwam! Ik ben daar natuurlijk heel erg van geschokken en durfde er echt niet meer op.
Een aantal weken later is ze weg gegaan, omdat er nog maar 1 iemand was die op haar reed.
Nu is er een pony op de manege, ook een heeeele lieverd, waar je zo mee weg rijd. Ook nog redelijk jong, maar zal totaal niet stijgeren. Daar heb ik nu een keer of 7 op gerden, ik kan alles met die pony doen, tot dat hij gaat versnellen of gaat aangaloperen. Eenmaal in galop is er geen probleem, maar puur vanuit die draf naar de galop word ik vreselijk bang. Op een andere pony heb ik dat nooit, al gaan ze nog zo hard.

Heeft iemand enig idee hoe ik hier vanaf kom? Ik heb ook al met mijn les geefster er over gepraat, maar ze zei dat dat iets in mij is.
Sorry voor het lange, en misschien wat moeilijk te begrijpen, verhaal.

Liefs

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:41

Hoi hoi, heeft deze pony toevallig dan zo veel 'power' dag ie echt epwegsprint als ie aangaloppeerd? Zo niet, denk ik echt dat het een kwestie is van vaak doen, expres vaker terug nemen naar draf en weer aangalopperen, tot je het niet meer eng vind omdat je er gewend aan raakt. Succes!

antje_vip

Re: Angst voor vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:44

Toch een kwestie van vaak doen; probeer het eens via voltige dan kun je je vasthouden aan 2 grote beugels. Daarnaast als je echt bang bent om te vallen, er zijn ook valcursussen :) Dat zou je ook kunnen helpen!

Splendid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:44

/3 Gewoon rustig blijven en zeggen hardop: Ik kan het ! ik kan het ! ik kan het ! hielp bij mij ook met springen :)

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:46

Dankje, dat vind ik echt een hele goeie! :)
Ohja, ik rijd hem trouwens met het aanspringen vaak op een volte, dus als paard te hard gaat rem ik hem makkelijker, dus springt hij fijner aan :)
Ik raak vaak heel erg onrustig als het me niet lukt na 3 keer proberen, dan baal ik gewoon van mezelf ik niet durf door te zetten..
Laatst bijgewerkt door kimjollie op 30-04-14 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:48

Floriske schreef:
Hoi hoi, heeft deze pony toevallig dan zo veel 'power' dag ie echt epwegsprint als ie aangaloppeerd? Zo niet, denk ik echt dat het een kwestie is van vaak doen, expres vaker terug nemen naar draf en weer aangalopperen, tot je het niet meer eng vind omdat je er gewend aan raakt. Succes!

Ja, hij is heel erg voorwaarts, waardoor hij vaak vanuit een snelled draf aanspringt, waardoor ik bang word dat hij er vandoor gaat en ik hem niet meer kan houden, plus dat hij gaat bokken enz enz

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:49

de tip hier boven is een hele goeie, veel de overgang van draf naar galop oefenen! :)
ik ben ook een tijd enorm angstig geweest om te galloperen, precies hetzelfde als bij jou. ook door een paard wat er ongeveer in rengalop vandoor ging := mijn instructeur heeft een tijdje met me staan praten, en ik heb zitten huilen als een klein kind op dat paard, hij zei tegen mij; angst bestaat niet, angst is iets wat in je hoofd zit, en waarvan jij nu moet gaan denken dat het er niet is! die tip heeft zo goed geholpen bij mij! ik heb die les gewoon gegallopeerd, en ben daarna niet meer bang geweest.
jij moet denken dat er geen angst is. jij bent de enige die dat voor je kan doen, niemand anders! je moet in jezelf geloven. je kan waarschijnlijk aardig goed rijden, anders hadden ze je er niet op gelaten, alleen jij moet dat nog gaan geloven!

veel succes!

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:53

xZiva_ schreef:
de tip hier boven is een hele goeie, veel de overgang van draf naar galop oefenen! :)
ik ben ook een tijd enorm angstig geweest om te galloperen, precies hetzelfde als bij jou. ook door een paard wat er ongeveer in rengalop vandoor ging := mijn instructeur heeft een tijdje met me staan praten, en ik heb zitten huilen als een klein kind op dat paard, hij zei tegen mij; angst bestaat niet, angst is iets wat in je hoofd zit, en waarvan jij nu moet gaan denken dat het er niet is! die tip heeft zo goed geholpen bij mij! ik heb die les gewoon gegallopeerd, en ben daarna niet meer bang geweest.
jij moet denken dat er geen angst is. jij bent de enige die dat voor je kan doen, niemand anders! je moet in jezelf geloven. je kan waarschijnlijk aardig goed rijden, anders hadden ze je er niet op gelaten, alleen jij moet dat nog gaan geloven!

veel succes!

Dankje! Precies dat is het ook, zet me op een andere pony en ik galoppeer er zo mee weg. Maar met hem weet ik het niet zo haha. Ik ben na die val ook niet meer zo ' gek ' op een paard, eerder was ik van ; een nieuw paard? Cool laat mij er maar op. Nu wou ik precies weten hoe hij liep, of hij iets deed, hoe oud enz

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:29

eigenlijk is het net als met fietsen....gaat altijd met vallen en opstaan

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:03

Ik fluister naar de paarden :'' Wij samen kunnen het''
En jou angst voelt het paard , als je angstig blijft zijn dan snap ik wel dat het paard boos word.
Maar natuurlijk snap ik dat je er erg van geschrokken bent.

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 23:51

Skittlez schreef:
Ik fluister naar de paarden :'' Wij samen kunnen het''
En jou angst voelt het paard , als je angstig blijft zijn dan snap ik wel dat het paard boos word.
Maar natuurlijk snap ik dat je er erg van geschrokken bent.

Ik doe elke keer mn best om tegen mezelf te zeggen ; door zetten, wij kunnen dit wel! Maar op de een of andere manier zakt dan de moet in de schoenen. Nu weet ik wel dat als je je paard voorwaarts hebt, in bijvoorbeeld draf, dat hij niet zomaar kan gaan stijgeren, maar toch, een heel apart gevoel is het.

youaremylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 02:05

Maar is het wel eens gebeurd dat het paard wat harder ging dat hij toen ging bokken of stijgeren of ben je hier alleen bang voor? Want als het het laatste het geval is dan is het misschien wel goed om juist veel overgangen te rijden van een rustige galop en dan een stukje iets sneller en dan weer terug pakken. Is ook goed voor het paard om te leren (: Misschien dat je het dan steeds minder eng gaat vinden?

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:42

joannanhx schreef:
Maar is het wel eens gebeurd dat het paard wat harder ging dat hij toen ging bokken of stijgeren of ben je hier alleen bang voor? Want als het het laatste het geval is dan is het misschien wel goed om juist veel overgangen te rijden van een rustige galop en dan een stukje iets sneller en dan weer terug pakken. Is ook goed voor het paard om te leren (: Misschien dat je het dan steeds minder eng gaat vinden?

Hij heeft bij mij nog nooit gebokt in galop, maar een meisje is er een paar maanden terug heel hard vanaf gevallen en moest de zelfde dag nog geopereerd worden aan haar pols. Van zichzelf is hij al heel erg voorwaarts en in galop vind hij het moeilijk om langzaam of rustig te galloperen. Hij heeft het thempo er altijd lekker op zitten, super natuurlijk, maar op de een of andere manier vind ik dat toch een beetje eng.

Tsjerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:33

Ik heb door een val en een ziekte ook een soort van angst gekregen. Ik heb toen een bodyprotector aangeschaft, en wanneer ik een "bange" dag heb doe ik die vaak aan. Dit helpt wel een beetje. Wat bij mij ook helpt is eerst een band opbouwen met een paard, voordat ik er op klim. Maar dat zal bij een manege paard lastig worden

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 14:40

Tsjerk schreef:
Ik heb door een val en een ziekte ook een soort van angst gekregen. Ik heb toen een bodyprotector aangeschaft, en wanneer ik een "bange" dag heb doe ik die vaak aan. Dit helpt wel een beetje. Wat bij mij ook helpt is eerst een band opbouwen met een paard, voordat ik er op klim. Maar dat zal bij een manege paard lastig worden

Op woensdag als zijn verzorgsters niet komen doe ik hem vaak, dus daarmee bedoel ik stal, poetsen, opzadelen enz. En dat deed ik ook al de weken vooordat ik er ooit op ben gestapt. Ik kan eigenlijk alles met hem tot nja, tot ik dr mee moet gaan galloperen, zoals ik al eerder zei, ik weet weld at als hin goed voorwaarts is dat hij niet zomaar kan gaan stijgeren, maar het is inderdaad een heel apparte angst die er maar blijft zitten.

Anri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:14

Gewoon vaak oefenen, zou ik ook zeggen. zelf rijd ik met een supernerveus paard, in het begin was ik ook heel bang, maar die angst is nu helemaal weg: ik weet dat hij heel betrouwbaar is en mij nooit zal proberen af te gooien. Alleen moet ik goed opletten als we buiten gaan wandelen, want van alles en nog wat kan hij hevig schrikken. Maar dat went! En als je zelf rustig bent, wordt je paard ook rustig!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:45

Ik ben een keer van een paardje afgevallen dat er als een gek vandoor ging in galop terwijl er niets engs was in de buurt. Was de eerste keer dat ze aansprong vanuit stap naar galop direct. De eerste keren dat ik er weer op zat wilde ik maar even niet galopperen en ik was dus ook bang als ze hard ging draven dat ze zou gaan galopperen. Toen ben ik dus eerst bezig geweest met terug rijden in draf en toen ik weer durfde aan te galopperen, ben ik heel veel bezig geweest met controle in de galop. Was voor t paard best lastig, want die moest heel langzaam gaan galopperen. Als ze dat goed deed kreeg ze wat meer ruimte van mij, tot ze weer te hard ging. Als ik het eng ging vinden, nam ik haar weer een beetje terug.

De eerste keer vond ik het super spannend, maar na een keer of 3 merkte ik dat ze ook gewoon heel goed kon luisteren en durfde ik steeds een beetje meer.

Dus ik zou zeggen eerst controle in draf, dan komt dat in galop ook wel. Het paard moet lopen zoals jij dat wilt, niet zoals jij kunt uitzitten.

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 11:57

mirriezz schreef:
Ik ben een keer van een paardje afgevallen dat er als een gek vandoor ging in galop terwijl er niets engs was in de buurt. Was de eerste keer dat ze aansprong vanuit stap naar galop direct. De eerste keren dat ik er weer op zat wilde ik maar even niet galopperen en ik was dus ook bang als ze hard ging draven dat ze zou gaan galopperen. Toen ben ik dus eerst bezig geweest met terug rijden in draf en toen ik weer durfde aan te galopperen, ben ik heel veel bezig geweest met controle in de galop. Was voor t paard best lastig, want die moest heel langzaam gaan galopperen. Als ze dat goed deed kreeg ze wat meer ruimte van mij, tot ze weer te hard ging. Als ik het eng ging vinden, nam ik haar weer een beetje terug.

De eerste keer vond ik het super spannend, maar na een keer of 3 merkte ik dat ze ook gewoon heel goed kon luisteren en durfde ik steeds een beetje meer.

Dus ik zou zeggen eerst controle in draf, dan komt dat in galop ook wel. Het paard moet lopen zoals jij dat wilt, niet zoals jij kunt uitzitten.

In de draf gaat het heel goed, maar aan springen in galop vind ik alleen zo eng. 2 weken geleden reed ik nog op hem en het ging al stukken beter ! Telkens stukjes galoperen, terug nemen, weer aanspringen . :)