Juryleden en social Media, hoe ga jij er mee om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Juryleden en social Media, hoe ga jij er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:31

Hoe ga jij als jury zijnde om met social media? (twitter/Facebook/etc)
Ik doel dan meer op vragen/reacties als; noem jij waar je gaat jureren?
Plak je er een fototje van je uitzicht bij?
Feliciteer of becommentarieer jij bekenden uit je vriendenlijstje die ook in je ring hebben gestart?
Een boel vragen, maar eigenlijk komt het er op neer dat afgelopen week tijdens de bijscholing dit werd aangehaald door de KNHS. Omdat hier toch wel de nodige kritiek over kwam.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Want tijdens de bijscholing gaf het wel de nodige discussies.

Astaloca

Re: Juryleden en social Media, hoe ga jij er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:33

Als ik ergens jureer zet ik dat er gewoon neer.. :) Niet specifiek welke baan, maar wel dat ik er aanwezig ben :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:51

Ik zeg wel "lekker middagje jureren" en soms (als het bekende regio is achteraf) waar ik ben geweest.

Maar maak geen foto's van uitslagen/noem geen ruiters enz. Reageer niet op ruiters die bij mij hebben gereden/die ik ken in openbaar (als ik het al zou doen per prive bericht, maar dan is het eerder dat ik benieuwd ben naar wat voor paard ze bij hadden oid).

Ik ken wel juryleden die dat doen (ook die alles mogen jureren), snap het maar zou zelf nooit die "mengeling" van belangen willen (al is de jury vaak objectief) dat kan toch anders overkomen en dat wil ik graag vermijden.

Heb ook fb profiel alles op prive/voor vrienden bewust.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:30

Ik ben zelf geen jurylid, maar heb wel enkele juryleden op fb. Soms zie je eens een keer foto of een berichtje voorbij komen als; "Lekker weer even jureren".

Heb ook wel eens gehad dat ik in de ring reed van een jurylid die ik ook op fb heb, maar nog nooit heel wat commentaar op mijn status gehad als ik er achteraf wat over op fb had gezet (jurylid noem ik zelf overigens nooit, maar goed we weten beide natuurlijk wel dat ik bij hem/haar in de ring heb gereden :P ). Het commentaar heb ik op mijn coupon staan en als het betreffende jurylid meer kwijt wou, of ik vragen had kon dat op de betreffende wedstrijd in de kantine, dat doe je niet via social media. Op mijn status ontvang ik dan wel eens een like of een reactie als "gefeliciteerd" bv. gewoon wat iedereen doet. ;)

Mijn inziens moet dat ook gewoon kunnen...
Alleen ik vraag me wel af hoe de KNHS het ziet? In principe mag je als jurylid toch ook geen bekenden jureren? Maar eigenlijk voorkom je dat toch niet, alleen door social media word het allemaal wel veel meer een open boek en kan er veel beter gecontroleerd worden of jurylid en deelnemer elkaar kennen. :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:32

_Marinke_ schreef:
Mijn inziens moet dat ook gewoon kunnen...
Alleen ik vraag me wel af hoe de KNHS het ziet? In principe mag je als jurylid toch ook geen bekenden jureren? Maar eigenlijk voorkom je dat toch niet, alleen door social media word het allemaal wel veel meer een open boek en kan er veel beter gecontroleerd worden of jurylid en deelnemer elkaar kennen. :+

Als je geen bekenden mag jureren, kan je niet meer jureren... :+
Het klopt wel dat je geen directe familieleden, mensen die jouw paard rijden (of andersom), leerlingen etc mag jureren.

Ik plaats op FB nog wel eens ene foto van een lege (!) baan waar ik aan het jureren ben. Feliciteren doe ik evt. via persoonlijk bericht op FB, of gewoon op wedstrijd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:43

Niet.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 10-09-24 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:10

Ik zet wel eens op facebook dat ik ga jureren of dat ik ergens een leuke dag gehad heb. 'Negatieve dingen' zal ik er nooit opzetten, maar altijd rechtstreeks aan de vereniging terugkoppelen.

Een enkele keer feliciteer ik weleens een ruiter die er een leuke foto oid opzet. Dat moet in mijn ogen ook wel kunnen. De meeste ruiters ken ik toch persoonlijk aangezien ik zelf ook nog actief rij en regelmatig als groom op concours aanwezig ben, bovendien heb ik in de springring als jury ook weinig invloed op de uitslag.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind zijn ruiters die juryleden op social media persoonlijk af gaan zitten kraken. Daar mag de KNHS van mij ook wel wat meer aandacht aan besteden!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:15

gomir schreef:
Wat ik persoonlijk erg jammer vind zijn ruiters die juryleden op social media persoonlijk af gaan zitten kraken. Daar mag de KNHS van mij ook wel wat meer aandacht aan besteden!

Ik ben geen jurylid, maar hier ben ik het volmondig mee eens!!

Mocht je het niet eens zijn met een bepaald jurylid, bespreek dat dan aub in een persoonlijk gesprek, maar ga niet in het openbaar met modder gooien. Vind ik zo níet kunnen, gaat wat mij betreft tegen alle fatsoensnormen in!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:25

ik plaats op facebook achteraf vaak geen dingen... als ik een schrijver zoek voor een bepaalde datum wil ik dat er wel eens op zetten... De manege waar ik reed doen ze sowieso eigenlijk geen jury's uit eigen gelederen vragen voor de FNRS wedstrijden...

Af en toe zie ik wel eens een opmerking van ruiters langs komen over juryleden en hoe die hun proef beoordeeld hebben waarvan ik vind dat ze niet kunnen...

Paardrijden is een jurysport... kun je er niet tegen dat je punten een keer lager zijn dan verwacht zou je naar mijn mening niet moeten willen starten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:46

ynskek schreef:
Paardrijden is een jurysport... kun je er niet tegen dat je punten een keer lager zijn dan verwacht zou je naar mijn mening niet moeten willen starten..

Dressuur is een jurysport :o
Bij springen zal er weinig discussie ontstaan, balk erop of balk eraf, that's it :+

Maar ik zie op fb ook wel is berichtjes voorbij komen die ik best onrespectvool naar de jury vind... Weliswaar zonder naam, maar toch... Als je niet tegen kritiek kan, moet je geen dressuur starten. Je kan nou eenmaal niet alleen maar complimentjes krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-14 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:47

Anoniem schreef:
ynskek schreef:

Bij springen zal er weinig discussie ontstaan, balk erop of balk eraf, that's it :+

Maar ik zie op fb ook wel is berichtjes voorbij komen die ik best onrespectvool naar de jury vind... Weliswaar zonder naam, maar toch... Als je niet tegen kritiek kan, moet je geen dressuur starten ;)

Dat bedoelde ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:48

Ja dacht ik ook wel hoor haha :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:21

Het kan ook te ver gaan. Ik heb een jurylid op facebook die altijd even ongevraagd moet vertellen waar betreffend persoon gaat jureren en dat jij als deelnemer daar vast ook start (goh, ik weet echt wel wat ik zelf opgeef), op statussen reageert of er/je goed is/hebt gereden, of juist slecht. Zelden statusupdates, reageren op andermans status is leuker, kan je vaker vertellen waar je jureert ;) . Betreffende persoon heeft overigens al eens een waarschuwing vanuit de KNHS gehad, dat betreffend persoon op social media te close is/was met bepaalde ruiters/amazones en dat op wedstrijden ook blijkt dat betreffend persoon echt voorkeur heeft.

Sorry voor het 'betreffend persoon', maar anders is degene denk ik wel erg snel eruit te vissen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:44

Ik zit sowieso niet op Facebook omdat ik het een gevaarlijk iets vind en me niet kan vinden in de privacyregels. Maar als ik er wel op zat dan zou ik misschien alleen vermelden dat ik ergens geweest ben maar verder geen uitspraken doen. Ik zou er ook niet van tevoren opzetten waar ik ging jureren omdat er echt mensen zijn die gaan afmelden bij bepaalde jury's. Daarbij gaat het niemand aan waar ik wanneer zit.
Als jury ben je professioneel en moet je altijd alle schijn van partijdigheid mijden dus je zal sowieso al uit moeten kijken wie je als vriendje in de lijst hebt en wat je dan schrijft aan diegene. (wat anderen ook kunnen lezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:05

Suzanne F. schreef:
Als jury ben je professioneel en moet je altijd alle schijn van partijdigheid mijden dus je zal sowieso al uit moeten kijken wie je als vriendje in de lijst hebt en wat je dan schrijft aan diegene. (wat anderen ook kunnen lezen)

Maar aan de andere kant... Snap wat je bedoeld hoor, maar een jury is ook gewoon een mens met vrienden die toevallig wedstrijden rijden :(:)
Pfoe, lijkt me echt lastig, wat je wel en niet kan zeggen als jury op sm...

Agnes67

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:40

Zet soms wel eens op facebook dat ik moet jureren, bijna nooit waar. Achteraf noem ik wel eens dat ik een leuke ring, mooi terrein in bepaalde plaats had. Ga verder niet inhoudelijk in op deelnemers of het gereden zijn dat vindt ik niet passen. Negatieve uitlatingen achteraf via facebook vindt is zo wie zo "not done". Heel veel succes en plezier iedereen met het rijden en jureren!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:03

Ik zet nooit iets over jureren op fb, volgens mij krijg je daar alleen maar praat van.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:36

Ik zet er regelmatig op als ik ga jureren of een schrijfster zoek. Maak ook wel eens een foto van een lege ring en complimenteer een vereniging over hoe mooi de banen erbij liggen. Als ik een fijne rubriek heb gehad zet ik rustig neer dat ik een topdag had met alleen maar fijne combinaties en dat t genieten was om dat te mogen jureren. Ik maak het nooit persoonlijk, noem geen namen en laat me nergens negatief overuit.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 09:43

ynskek schreef:
Anoniem schreef:
ynskek schreef:

Maar ik zie op fb ook wel is berichtjes voorbij komen die ik best onrespectvool naar de jury vind... Weliswaar zonder naam, maar toch... Als je niet tegen kritiek kan, moet je geen dressuur starten ;)

Dat bedoelde ik ;)

Zie ook mijn (aantal jaar oude) onderschrift. :=

Leuk om te lezen hoe iedereen op eigen wijze er mee omgaat.
Ik zit sinds kort ook bij een jurygroep op FB. Heb er zelf nog maar amper in gereageerd. Maar als ik zie wat daarin voorbij komt...

Naar mijn idee is het helemaal niet verkeerd om te omschrijven dat je gaat jureren of dat je een fijne ring of organisatie hebt gehad. Maar vaak het persoonlijke daar heb ik zelf minder mee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:51

En die groep van juryleden vind ik ook niet kunnen. Ook al is hij besloten. Want er wordt hier wel gezeurd over dat juryleden door de ruiters en amazones worden besproken. Maar dat gebeurt dus ook andersom, zoals hierboven wordt gezegd. Dan kan degene waar het over gaat dus ook geen weerwoord geven.

Als ik het zelf niet eens ben met de jury en ik zet een verhaaltje op facebook over mijn wedstrijd. Zet ik er altijd in dat de jury er anders over dacht dan mij. Zal ook nooit namen er in zetten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:50

Ik zit ook bij de besloten juryleden groep, lees wel mee maar heb nog niet gezien dat er ruiters met naam en al besproken werden?
Wel klachten over organisaties (met naam) of "wat doe jij in zo'n geval". Vind het wel prettig dat er een besloten medium is waar randgevallen (en dan bedoel ik reglementair wat doe je in die situatie) besproken worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:58

Dan heb ik het over een andere besloten groep dan jij, Ashley5760. Want ik hoor toch wat anders in mijn omgeving.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:56

Ik heb bewust geen facebook, en ik heb nog nooit getwitterd. Geen idee ook of ik ooit besproken ben op facebook en dat hou ik graag zo.
Een besloten jurygroep lijkt me geen probleem als die gebruikt wordt om echte juryzaken te bespreken. Zoals hierboven inderdaad genoemd wordt : hoe los jij zoiets op, etc.