Thiedemanteugel gebruiken tijdens een bixie wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idapaulien

Thiedemanteugel gebruiken tijdens een bixie wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:07

Hallo,

Ik zit met een vraagje, maar ik heb het nergens kunnen vinden.
Binnenkort gaat een meisje van 8 met mijn D-pony bixie wedstrijdjes rijden.
Nu gebruikt ze tijdens het rijden een thiedemanteugel. Deze staat niet strak, maar is meer voor het geval dat omdat de pony nog al sterk kan worden en op deze manier heeft een klein meisje net iets meer te vertellen.
Maar mag je deze hulpteugel eigenlijk wel gebruiken tijdens een bixiewedstrijd?

Alvast bedankt!

Ibonn

Re: Thiedemanteugel gebruiken tijdens een bixie wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:14

Nee, officieel niet. Heel krom natuurlijk want dit zou veel kleine kinderen heel veel kunnen helpen. we zijn in Limburg bezig met een proef waarbij hulpteugels wel toegestaan worden maar de KNHS is er niet zo happy mee...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:56

Vind ik niet krom, Ibonn. Regels zijn er niet voor niks. Dan zijn die kinderen gewoon nog niet toe aan welke vorm van wedstrijden ook.
@ ts weet wel dat je er op de gewone wedstrijden mee los mag rijden. Dus misschien is dat dan een optie.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:36

Het ligt er imo wel aan wat voor hulp teugels er toegestaan gaan worden, een martingaal vind ik bv. al een heel ander verhaal als een slof. ;)

Voor zover ik weet mag er ook bij de bixie geen hulp teugels gebruikt worden, maar mag een volwassene wel mee lopen. Kan het fout hebben hoor, voor de zekerheid zou je de KNHS even kunnen mailen of de reglementen opzoeken. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:38

Bij de bixie mag inderdaad iemand meelopen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:43

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar F proefjes bij manege's.
Mijn oppaskindje heeft daar wedstrijdjes gereden op mijn E-pony en zij
mocht de thiedeman gebruiken :j

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:46

FriesWytske schreef:
Vind ik niet krom, Ibonn. Regels zijn er niet voor niks. Dan zijn die kinderen gewoon nog niet toe aan welke vorm van wedstrijden ook.
@ ts weet wel dat je er op de gewone wedstrijden mee los mag rijden. Dus misschien is dat dan een optie.

Ik jureer heel vaak de Bixie dus zie heel veel voorbeelden van pony's die de jonge kinderen gewoon voorover uit het zadel trekken. Met een thiedemann of martingaaltje hebben die kinderen gewoon net wat meer te zeggen over de pony. En dat die kinderen er nog niet aan toe zijn, is wel erg kort door de bocht, niet? Het is juist bedoeld voor kinderen die nog niet klaar zijn voor de B maar wel meewillen met broertje of zusje ;) Terreinen moeten afgesloten zijn en ouders mogen niet voor niets meelopen. Toch kan ook een ouder niet altijd voorkomen dat die pony er tussenuit schiet of een hapje gras wil nemen maar de ruiters gelijk meetrekt. Het zijn ook niet de makkelijkste pony's die heel fijn aan de hulpen staan, eerder dikke eigenwijze shetten ... Dus ik denk dat een correcte gebruikte hulpteugel (geen elastiek) wel een toevoeging is voor de Bixie, zeker bij het Bixie-springen.

mohicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:35

In frankrijk mag je in bepaalde proeven met een gogue starten. Weet niet goed in detail hoe en wat maar in sommige proeven mag het dus wel

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:49

Maar daar heeft TS weinig aan mohica ;)

Een thiedemanteugel is idd niet toegestaan tijdens de proef (wel bij het losrijden!), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik als jury hier bij de bixie niet heel moeilijk over zou doen als dit tevoren even netjes gevraagd wordt. Zeker niet als het een wedstrijd is waar geen klassement opgemaakt wordt en anders is er ook wel een oplossing te vinden.
Het moet voor de kinderen vooral leuk zijn om mee te doen en veiligheid staat voorop!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:18

Bedankt allemaal voor de reacties! Wij zijn nu thuis aan het oefenen zonder thiedeman en dat gaat best goed, maar thuis gaat het natuurlijk altijd beter dan op onbekend terrein. We nemen het gewoon voor de zekerheid mee op wedstrijd en als het mis gaat kunnen we hem altijd nog om doen.