Is je paard wel echt je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is je paard wel echt je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:05

Hallo.

Sorry als dit verkeerd staat.

Als je een paard koopt, handje contantje. Zonder op papier vast gelegd. Hoe kun je dan aantonen dat het paard van jou is?
De papieren van het paard zijn toch geen eigendoms papieren?

Stel je paard wordt gestolen, hoe kun jij aan de politie aantonen dat het jou paard is?

Ik zit gelukkig niet in z'n situatie, maar het beangstigend me soms wel.

HorseTopShop

Re: Is je paard wel echt je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:06

Zonder koopcontract is het volgens mij niet vast te stellen dat het jouw paard is.
Sowieso nooit zonder contract kopen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:08

Ik zou sowieso een contract opstellen voor het kopen, zodat de oude eigenaar geen vieze geintjes uit kan gaan halen. Tegenwoordig kun je maar weinig mensen vertrouwen ... Helaas.

Misschien dat het paspoort van je paard een rol kan spelen wanneer hij/zij gestolen wordt, maar als ze die meenemen ben je wel echt de sjaak.. Gewoon een contractje opstellen, weinig moeite en het voorkomt latere problemen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:11

Heb je je paard toch handje contantje gekocht, zorg dat je een archief aanlegt met foto's van jullie tweeen. Dan kun je bij politie aannemelijk maken dat dit beest toch echt bij jou hoort. Is niet rechtsgeldig, maar de politie is natuurlijk ook niet geheel onbekend met de juridische toestanden rond het eigenaarschap van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:14

Kan ik nu nog iets doen om het officieel vast te leggen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:15

AmoorM schreef:

Wanneer heb je het paard gekocht? En heb je het paard bij een handelaar vandaan of particulier?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:15

Ik heb rekeningen van de stalling en dierenartsen om aan te tonen dat ik diegene ben die alles bekostigd voor het paard, dus aannemelijk dat ik de eigenaar ben,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:20

HorseTopShop schreef:
AmoorM schreef:

Wanneer heb je het paard gekocht? En heb je het paard bij een handelaar vandaan of particulier?

1 september 2013.
Van een particulier.
Wat is het verschil dan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:20

ik heb het geld via de bank overgemaakt naar de vorige eigenaar met vermelding van aankoop paard met naam er bij. En een bevestiging van de afspraken op papier gekregen.

Mijn pony heb ik gekocht van mensen die een bouwbedrijfje hadden. Daar heb ik netjes een factuur van gekregen met naam en chipnummer er op en het bedrag met hun gegevens en mijn gegevens. Contant betaald.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:21

Je kan nog even contact opnemen met diegene waar je het paard van hebt gekocht of ze nog even een contractje wilt ondertekenen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:25

Wij hebben een koopcontract en we staan bij het stamboek geregistreerd als de eigenaren.
Daarnaast betalen we inderdaad ook alle rekeningen en kunnen wij zo ook aantonen dat wij de eigenaar zijn

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:26

AmoorM schreef:
Hallo.

Als je een paard koopt, handje contantje. Zonder op papier vast gelegd. Hoe kun je dan aantonen dat het paard van jou is?

Stel je paard wordt gestolen, hoe kun jij aan de politie aantonen dat het jou paard is?

Als er stamboekpapier bijzit, dan gewoon op naam laten zetten bij het stamboek? Een paspoort is idd geen eigendomsbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:28

DatBenIkNou schreef:
AmoorM schreef:
Hallo.

Als er stamboekpapier bijzit, dan gewoon op naam laten zetten bij het stamboek? Een paspoort is idd geen eigendomsbewijs.

Dit klinkt wel aangenaam.
Hoe doe je dat? En staat het paard dan op je eigen naam?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:28

Eerlijk gezegd vind ik dit wel lastig.. Je hebt gelijk hoe ga ik aantonen dat ik eigenaar ben van het paard. Mijn paarden staan nog steeds op naam van de fokker.. Da word indien nodig door mij gebeld en word contant betaald.. Weide die ik huur word via de bank betaald maar toont niet aan dat ik de eigenaar ben van mijn paarden.. Het voer wat ik koop word meestal door mij gedaan maar bewijst nog steeds niet dat ik dat koop voor mijn paarden..
In de bijna 30 jaar dat ik paarden heb, heb ik nog nooit een paard gekocht of verkocht met een koopcontract..

edit;typfout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 28-04-14 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:31

Grinnik. En dan heb je je eigen veulen gefokt, aangehouden, opgefokt, ingereden en het paard wordt gestolen als het tien is. Hoezo koopcontract bij een zelfgefokt veulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:35

Ibbel schreef:
Grinnik. En dan heb je je eigen veulen gefokt, aangehouden, opgefokt, ingereden en het paard wordt gestolen als het tien is. Hoezo koopcontract bij een zelfgefokt veulen?

Maar hoe toon jij dan aan dat het jou paard is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:39

AmoorM schreef:
Ibbel schreef:

Dat antwoord heb ik gegeven; je kan wel aantonen dat je altijd voor het dier hebt betaald bv. Denk aan de hoefsmid, dierenarts etc daarmee is het aannemelijk dat jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:42

AmoorM schreef:
Ibbel schreef:

Als het paard in geschreven staat bij een stamboek, staan haar gegevens erbij. Daarmee kan ze aantonen dat zij de eigenaresse is

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:42

AmoorM schreef:
Ibbel schreef:

Stamboek papier als er tenminste een bij het veulen is aangevraagd.. Deze komt op naam te staan van de fokker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:45

vuurneon schreef:
AmoorM schreef:

Dat antwoord heb ik gegeven; je kan wel aantonen dat je altijd voor het dier hebt betaald bv. Denk aan de hoefsmid, dierenarts etc daarmee is het aannemelijk dat jij ook daadwerkelijk de eigenaar bent.[/quote]

Dat is een officieel bewijs?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:46

Ibbel schreef:

Dan staat er geregistreerd dat jij de fokker bent en dat het dus jouw paard is.
Dat heeft verder niks hiermee te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:50

Amoor; ja, dat is inderdaad bewijs. Op het moment dat jij kan aantonen al lange tijd voor het paard te zorgen en voor de kosten op te draaien (en paard is dus niet als gestolen opgegeven), telt het zeker mee in de zaak om aan te tonen dat jij de eigenaar bent.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:59

HorseTopShop schreef:
Ibbel schreef:

Dan staat er geregistreerd dat jij de fokker bent en dat het dus jouw paard is.
Dat heeft verder niks hiermee te maken.

Was het maar zo simpel. En als het nou eens geen stamboekdier is en geen papieren heeft?
Afgezien daarvan, stamboekregistratie zegt ook nul komma niks.

Het enige dat bewijskracht heeft is bewijs van houderschap (dus rekeningen van DA en stalling - leuk als je ze aan huis hebt - en in het geval van zelf fokken dekgeld) en/of een kwitantie. Niets meer, niets minder. Alle andere registraties zijn niet rechtsgeldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:02

vuurneon schreef:
Amoor; ja, dat is inderdaad bewijs. Op het moment dat jij kan aantonen al lange tijd voor het paard te zorgen en voor de kosten op te draaien (en paard is dus niet als gestolen opgegeven), telt het zeker mee in de zaak om aan te tonen dat jij de eigenaar bent.

Ja het telt mee in de overweging. Maar is het echt 100% een officieel bewijs dat jij de echte eigenaar bent?
Als je met foto's en rekeningen aan komt bij de rechter denk ik dat dat gewoon bij zaak is. Of dat het de zaak juist versterkt als het paard wel op jou naam staat.
Ik denk dat het qua rechter verschilt of die rekeningen bewijs zijn. Maar dat als je het paard echt op je naam laat zetten kei hard waterdicht bewijs is.
Of is dit ook niet zo?

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:03

In belgie moet je je paard laten registreren in de databank op basis van het chipnummer. Je krijgt dan ook een mutatiedocument. Dus wanneer je een paard koopt, moet dit document ingevuld en ondertekend worden door beide partijen en daarna wordt dit weer opgestuurd naar de databank. Zo wordt het paard dan op de naam van de koper gezet. Dit staat los van eventuele stamboekpapieren. Want die zij inderdaad geen eigendomsbewijs. Maar die papieren van de databank dus wel.
Is dat dan in Nederland niet zo? Want dan zou ik ook niet gerust zijn :/