Wat zegt dit paardengedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar_Desiree

Wat zegt dit paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:16

Mijn pony stond in diepe rust toen ik vorig weekend bij het land aankwam en van plan was om te gaan rijden. Ze schrok zelfs toen ik haar naam riep. Gelijk het zadel erop en gaan rijden vond ik iets teveel gevraagd, dus ben ik even bij haar op de grond gaan zitten. Het zonnetje scheen volop en ze had een lekker plekje in de luwte uitgezocht voor haar middagdutje.

Toen ik al een tijdje vlakbij haar lag te zonnen voelde ik opeens een hoef op me rug. Ze tilde heel rustig haar been op, ging met haar hoef langs mij en zette haar been weer rustig neer. Gedurende het half uur heeft ze dit een stuk of vijf keer gedaan.

http://instagram-ps.5thvillage.com/p/702257543314173737_281376306/ -- link naar een foto van vorig weekend

Ook gister toen ik bij haar zit deed ze het weer. Als ze het doet heeft ze een vriendelijke en ontspannen blik in haar ogen. Ze doet onwijs voorzichtig met haar hoef, ze raakt mij alleen maar aan.

Ik vraag me af wat voor gedrag dit is. Ik maak me natuurlijk onderdanig door op de grond te gaan zitten.

Herkennen jullie dit gedrag bij paarden? Is het iets dat bij merrie en veulen voorkomt of in kuddes?

Anoniem

Re: Wat zegt dit paardengedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:29

Het doet me denken aan wat merries bij hun veulens doen om te zeggen dat ze weer moeten drinken of op moeten staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:31

Even checken of je nog leeft.

En misschien vindt ze het tijd voor "wisselen van de wacht", dus jij op de uitkijk gaan staan voor wolven en beren en zij lekker languit in het zonnetje :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:33

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de kudde (In dit geval jouw paard) degene die op de grond ligt (Jij dus) aanraken om ze duidelijk te maken dat ze op moeten staan, omdat als je stil ligt en niet beweegt, je niet kunt vluchten voor eventueel gevaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:51

Ik heb het ook gezien bij merries die hun veulens in de benen wilden hebben. In ieder geval is het een vriendelijk gebaar van een paard dat zich een beetje zorgen maakt. Ik vind het eigenlijk wel heel erg lief.
Als ik in de paddock zit of lig probeert mijn verzorgoudje me er alleen maar uit te rollen of ze gaat pontificaal in mijn zon staan. Ik dien te werken en niet zomaar lukraak te gaan niksen, daar heeft ze haar dochter al voor.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:52

geen idee, maar het zal wss wel iets zijn van merrie en haar veulen. Het lijkt me wel super schattige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:54

Pluizebolpum schreef:
Ik heb het ook gezien bij merries die hun veulens in de benen wilden hebben. In ieder geval is het een vriendelijk gebaar van een paard dat zich een beetje zorgen maakt. Ik vind het eigenlijk wel heel erg lief.
Als ik in de paddock zit of lig probeert mijn verzorgoudje me er alleen maar uit te rollen of ze gaat pontificaal in mijn zon staan. Ik dien te werken en niet zomaar lukraak te gaan niksen, daar heeft ze haar dochter al voor.

_O-

TS, het klinkt wel heel aandoenlijk! :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:55

Shirley schreef:
Even checken of je nog leeft.

En misschien vindt ze het tijd voor "wisselen van de wacht", dus jij op de uitkijk gaan staan voor wolven en beren en zij lekker languit in het zonnetje :z

_O-

Denk idd dat het het zelfde is als je merries ziet doen als ze hun veulens wakker maken, of willen vertellen dat ze opmoeten staan.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:03

Ooh, bijzonder hoor. Ik vind dit soort momenten altijd de mooiste, zit ook vaak bij mijn twee paarden in de wei en merk dat mijn merrie mij altijd opzoekt als ze aan het dutten is. En als ze dan wil dat ik dr ff krabbel, gaat ze heel voorzichtig met haar hoofd over mijn hoofd heen staan en heel lichtjes met haar hoef tegen mij aan: zo van kriebel maar ff (onder haar hals is haar favo plekje, vandaar haar hoofd over mij heen! ) Ze doet dit heel respectvol en weet gelukkig vanuit veel grondwerken dat onrespectvol niet geduld wordt! Ik denk dus zeker dat jouw paardje je iets duidelijk wil maken, misschien inderdaad opstaan ofzo.... Lijkt me wel een lief gebaar!