stoot kussens over tussenschot heen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

stoot kussens over tussenschot heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 18:58

hoi allemaal!

ik zit met een probleempje! ik heb een 2 paardstrailer en 1 van mijn paarden gaat steeds liggen en hangen in de trailer.

iedere bocht of rotonde oid is het raak en laat ze zich hard vallen naar beneden of tegen het tussenschot aan.. maar als ze zich tegen het tussenschot aan laat vallen komt ze enorm hard met haar si-gewricht en schouder er tegen!

nu heeft ze het nooit gedaan en vind ik het ook heel vreemd, maar nu ben ik toch opzoek naar een oplossing voor het tussenschot! nu zat ik er eigenlijk aan te denken om zoals je vaak ziet bij vrachtwagens, kussens over het tussenschot te laten bouwen...

nu vroeg ik me af, weten jullie adresjes waar je dit voor een niet al te dure prijs kunt laten doen? of heeft iemand het perfecte idee om het zelf na te maken?

ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen want ik ben zo bang voor blessures oid!

groetjes!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:02

soms helpt het juist om het tussenschot schuin te zetten , kan het paard zijn benen wel goed wijd zetten ? loopt jou tussenschot helemaal tot onder door ?

Higoma145

Re: stoot kussens over tussenschot heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:08

wijd zetten gaat helaas niet lukken :( als de merrie in de trailer staat staat ze er samen met mijn andere paard in.

mijn tussenschot ziet er momenteel zo uit, gewoon stangen en enkel het pvc loopt tot ong 10 cm van de grond af door:
Afbeelding

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:16

wijd zetten kan wel moet alleen een lange stang gemaakt worden en een extra gaatje in de bodem van je trailer, mijn paard heeft ook alle ruimte nodig in een 2 paardstrailer.
ik denk alleen niet dat dit je probleem gaat oplossen, is het paard voor heen altijd vervoerd in een 2 paardstrailer?

edit:
niet goed gelezen zie dat er normaal een ander paard naast staat!
ik heb dan ook echt geen idee, wel vreemd dat ze dat nooit eerder heeft gedaan.
ook geen last van de rug oid?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:21

ze is al vaak vervoerd in deze trailer,

altijd samen met mijn andere paard en van de zomer zelfs een rit van 6 uur gemaakt naar de vakantie bestemming en weer 6 uur terug!
het is eigenlijk zo rond oktober begonnen :j

breder zetten gaat trouwens echt niet lukken want het gaat om 2 friezen en als ik het schot breder ga zetten dan past mij andere paard er niet meer in....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:22

En als je ze nu eens verwisseld van plek. Misschien is dat de oplossing.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:25

nou dat is helaas ook nog eens een verhaal :') er is een zadelkamer in gebouwd dus het linkerplekje kan je niet meer tijdens het laden onder de stang door, en alleen mijn ruin laad zichzelf! dus ze moet wel op de rechter plek staan omdat zij zich heel erg moeilijk laat laden...

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:09

niemand verder enig idee waar ik dat kan laten doen of hoe ik het zelf kan doen? -O-

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:22

Er zijn verschillende oplossingen hoor, je mag me pben als je wilt ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:21

Je kunt inderdaad de trailer aanpassen maar je zou je merrie ook eens goed kunnen leren laden dan scheelt dat al een hoop ellende.
Het kan heel goed zijn dat ze niet weet hoe ze balans moet houden, ga eens oefenen met balken en laat haar daar op allerlei manieren voor en achteruit en zijwaarts overheen lopen, dat bevordert ook de balans.
Sommige paarden staan liever wijd en het kan inderdaad schelen als je haar aan de andere kant zet.
Als je haar leert laden dan is dat probleem dat ze niet aan de andere kant kan staan ook voorbij.

Is er al eens kritisch gekeken naar de rijstijl van de chauffeur? het probleem moet nl ergens vandaan komen en heel vaak realiseert men zich niet dat de rijstijl daar een groot aandeel in heeft. Kan de chauffeur de warme koffie op het dasboard test doorstaan? Komen jullie op locatie aan zonder koffie gemorst te hebben?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 00:06

bedankt voor je uitgebreide reactie!! :)

de merrie heeft al vaker op deze trailer gestaan en we hebben nooit problemen gehad, tot afgelopen oktober en ze heeft altijd rechts gestaan en ze gaat alleen maar mee samen met mijn andere paard.. ze staat dus altijd samen!

wij hebben een camera in de trailer en voorheen stond ze gewoon altijd te slapen, geheel relaxt in de trailer een overstapje was geen probleem..
en ineens kwam dit gedrag, wij snappen er echt niks van, er is verder niks veranderd, ze staat waar ze altijd staat, bodem bedekking is altijd het zelfde geweest en de chauffeur ook.. waar tevens niks op aan te merken is... in het begin werd ik inderdaad boos op de chauffeur en hebben we extra goed gelet op de manier van bochten nemen en de snelheid ervan enz, maar dat gaat allemaal echt stapvoets!

wat betreft het laden... van de zomer op het vakantie adres ben ik daar een paar weken mee bezig geweest, en op een duur lade ze zichzelf, maar zodra we echt weg gingen of thuis op stap wilde liet ze het er vanaf hangen... dan wilt ze er met geen mogelijkheid meer in...

ik zit er aan te denken om op haar plek eens de bodem bedekking eruit te halen, maar als ze onderuit gaat ben ik bang dat ze zich dan echt beschadigd oid..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:02

Het klinkt als een leiderschapsprobleem samen met een balansprobleem.
Hoe oefen je als je bezig bent?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:25

al ik oefen dan leid ik haar gewoon naar binnen en wacht tot ze me volgd... op een duur had ik haar zelfs zo ver dat ik enkel nog maar naar binnen hoefde te wijzen en dat ze er vanzelf op liep.. en dat herhaalde we dagenlijks zodat het normaal zou worden maar zodra ik thuis kwam was het weg..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:39

wat doe jij op de momenten dat ze niet op je reageert, hoe zorg je ervoor dat ze naar je luisterd? Kun je het eens filmen toevallig?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:41

pfoe dat zal ik dan eind van de week eens moeten doen... ben momenteel ziek, dus vandaar dat ik nu de tijd heb om een oplossing te vinden... maar als ze niet reageert blijf ik gewoon vragen zodra ze reageert druk weg en belonen :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:50

Is ze toevallig drachtig?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:55

nou dat mag ik hopen van niet :') waarom zou dat verband kunnen hebben? :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:15

Alles staat op valt met de juiste lichaamstaal en timing, vooral voor het loslaten van de druk. Druk geven is niet hetzelfde als trekken en de juiste hoeveelheid druk is ook uitermate belangrijk. Vandaar dat ik vraag om een filmpje om te kunnen zien wat jij doet met je lichaamstaal. Onbewust doen mensen vaak dingen waar het paard heel sterk op kan reageren en dan vragen ze zich af waarom het paard niet laadt.
Jouw positie is dus heel belangrijk.
Waar woon je?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:20

gossa4ever schreef:
nou dat mag ik hopen van niet :') waarom zou dat verband kunnen hebben? :)

Haha, mijn paard ging ook zo raar doen toen ze een aantal maandjes drachtig was :) en paard daarvoor kon ook niet meer smal staan als ze drachtig was. :j

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:23

@ cissy, ik zal eens kijken of ik zo'n filmpje kan maken :j zou goed kunnen dat ik onbewust iets fout doe :j

@CK88 ohke... nou ik geloof niet dat ze drachtig kan zijn want ze staat op een pension stal en daar staan geen hengsten en verder is ze niet in de buurt oid geweest van hengsten :D plus, heb haar nog een aantal keer hengstig gezien

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:44

Ik denk eigenlijk niet dat het aan het laden ligt. Wel een logisch gevolg dat als ze een aantal keer gevallen is een volgende x niet meer wilt.

Aan de andere kant zetten zou je kunnen proberen (als dit met laden lukt).

Ik ken ook een paard dat dit doet. Na een wedstrijd inmiddels thuis stonden ze nog even stil op de trailer (dus lag sowieso niet aan chauffeur) is ze ineens onderuit geschoven. Wij dachten aan gladheid aangezien het andere paard had geplast..

Echter is ze dit sindsdien blijven doen, ze gaat gewoon helemaal naar de zij/achterkant hangen tot ze onderuit gaat. Lijkt paniek..

Waar het vandaan komt blijft een raadsel.. Hoe je het oplost nog meer..

Ze deed dit ook zonder een ander paard ernaast (dit zijn we toen gaan oefenen).

Je trailer met kussens bedenken zal het probleem niet oplossen, maar zal zeker de schade aan beide paarden kunnen beperken.
Staat ze wel weer zelf op? Of hoe doe je dit als ze eenmaal is gevallen?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:50

oke dus dan doen ze het iedere keer een soortje uit angst?

het gaat zegmaar zo:

bij iedere bocht of iets wat daar op lijkt en rotonde is het raak

eest laat ze zich tegen het tussenschot aan knallen met haar schouder en si-gewricht,

dan laat ze zich op de grond vallen en krabbelt weer een beetje op om dat mij ruin haar dan bijt omdat ze moet opstaan, en tijdens het opstaan knalt ze weer tegen het tussenschot aan...

dus ze krijgt iedere rit weer veel te verduren!

glad kan het niet zijn in de trailer, we hebben zaagsel erin liggen, en dat is altijd zo geweest, ook toen er totaal nog geen problemen waren!

ik weet inderdaad dat het het probleem niet op lost maar ik ben zo bang dat ze zich erg beschadigd of een blessure oploopt door het vallen en het knallen tegen het tussen schot aan!

maar ze staat wel altijd zelf op tot nu toe, gelukkig want anders zijn we niet blij :(

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:51

Kun je haar aan de "verkeerde" kant begeleiden en toch op de andere plek zetten? Dus dat je rechts van haar loopt en zelf aan de andere kant van het schot de trailer in loopt?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 23:52

dat zou ik nog wel eens kunnen proberen! weet niet of ze dat doet maar iig het proberen waard!

maar ik vind het wel zo balen want voorheen hadden we nooit laad problemen -O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 06:51

Mijn paard is zz springen, heeft dus veel wedstrijdterreinen gezien en vaak in de trailer gestaan. Altijd zonder problemen.

Toen ze ouder werd, kreeg ze ineens het zelfde probleem. Omvallen in de bochten, klimmem tegen de wand.
Nu is het tussenschot eruit, lange achterstang erin, en ze reist weer als vanouds, omdat ze scheef en bree d kan staan.
Heel rustig en fijn.
Alleen kunnen ze niet meer samen, en dat is jammer. Nu rijd ik 2 x rustig hern en weer en heb weer blij paard gemakkelijk reizend paard.
Waarschijnlijk toch iets met evenwicht en ouder worden?