Slaan met het hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

Slaan met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:10

Na lang nadenken open ik toch maar een topic.

Klein paspoortje omdat ik denk dat dat wel belangrijk is
Merrie
bijna 4 jaar (04-06-2010)
sinds december rustig aan onder het zadel.
Ze loopt maximaal 3 keer in de week, longeren of rijden en dan een half uur. (ik heb wisselende werktijden dus soms staat ze wat vaker stil)
Overdag buiten op de wei(sinds eind maart) en 's nachts binnen.
Ze krijgt 1 kilo muesli per dag (2 voerbeurten) en seniores priores bijgevoerd halve schep per dag.

Sinds een week of 3 is mijn merrie zeer opstandig en de aanleiding hiervan is eigenlijk 'onvindbaar'.
Het begon eigenlijk er mee dat ik haar een keer in stap wat meer heb laten buigen omdat ze op een kant alleen maar in contra wilde gaan lopen wat ze eerst niet deed. Daar was ze het niet mee eens maar toch heeft ze goed haar best gedaan. Toen kreeg ze weer even vrij en de keer erna dat ik er op stapte kwam ze in verzet. Nou logisch, spierpijn gehad waarschijnlijk en dat zal heus niet fijn geweest zijn. Na dat we even rustig aan gedaan hebben werd ze weer rustig en konden we weer gewoon rijden. Ze heeft daarna paar dagen vrij gehad (3 geloof ik) en daarna ging het wel weer redelijk goed. Aan de longe was er niks aan de hand en liep ze prima zonder verzet. (ik longeer met pessoa en die staat niet erg strak, voor het longeren heb ik hem los voor het instappen en na een kwartiertje 'strak' doe ik hem weer los om uit te draven en te stappen)
Pas ben ik een keer naar de club hier in de buurt gegaan voor een lesje, hartstikke spannend natuurlijk en toen begon het echte gedonder. (hiervoor had ze wel 1x dit gedrag een beetje vertoond maar op de club was het 3x zo erg) ze heeft 25 minuten alleen maar gestuiterd, met haar hoofd omhoog geslagen (behoorlijk gevaarlijk, het leek alsof ze omhoog kwam maar op de film lijkt het niet zo. Gevoel tegenstrijdig met het beeld dus) daarna begon ze zelfs met aandraven een vreemde huppel te maken terwijl ze daarna weer gewoon ging draven.
Instructrice zei dat ik haar heel langzaam moest laten aandraven en het gehuppel verdween soms maar soms deed ze het weer. Slaan met haar hoofd werd naarmate we langer reden minder en verdween zelfs voor 10 minuten. Dit deed ze alleen in stap en draf, galop niks aan de hand.
Zo heb ik haar weer een paar dagen vrij gegeven om het te verwerken. Les was maandag en donderdag heb ik haar even gelongeerd (niks geks dus). Zondag wilde ik erop en toen kwam ze meteen in verzet, ik ben toen eerst gaan controleren. Haar zadel is eind februari aangemeten en helemaal pas gemaakt dus dat kan het eigenlijk niet zijn maar toch voor de zekerheid het bontje er onderuit gehaald. Kon wel opstappen maar we stapte weg en meteen begon ze weer met haar hoofd te slaan en een beetje te 'dribbelen'. Uiteindelijk weer afgestapt want ik vertrouwde het niet. Rug gevoeld en dat was goed, zonder hoofdstel gelongeerd hielp niet ze bleef 'slaan'. Nou toen heb ik haar tot gister weer vrij gegeven en de tandarts erbij laten komen. Haar gebit bleek helemaal goed te zijn en het bit wat ik er in heb is super.
Nu had ik gelezen over headshaken maar ze heeft geen symptomen van pollen allergie of last van de zon want in de wei is er niks aan de hand.
Gister middag heb ik haar met halster om gelongeerd (helemaal los was ze verder, in de longeerton) en in het begin was er niets aan de hand. Stap, draf en galop niks aan de hand. Tot ze uit zichzelf ging stappen en mijn verzorger haar weer aanzette naar draf, toen begon ze ineens weer met haar hoofd te slaan.

Ik ben even het spoor bijster over wat dit nu is. Meeste zeggen: Ze probeert uit tot hoe ver ze kan gaan en dit is de makkelijkste weg om niks te hoeven doen. Paard met karakter. Karakter heeft ze zeker maar toch..

Sorry voor dit ontzettend lange verhaal maar dit is denk ik duidelijk genoeg om er misschien een 'oordeel' over te vellen van achter een pc.

Liefs.

Anoniem

Re: Slaan met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:42

Uitproberen kan, maar hoofdschudden en dribbelen etc hebben daar imo niks mee te maken. Ik vraag me af wat je gedaan hebt toen je bent gaan inbuigen? HOe heb je dat gedaan?

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:47

Ik heb haar hoofd wat naar binnen gevraagd, gewoon stelling vragen. Volte sluiten en volte openen. Op haar makkelijke kant wat minder naar binnen laten kijken en soms wat richting 'contra' vragen. Alles in stap en dan 20 minuten gestapt geloof ik, kan ook korter zijn. Als zij buiging aan nam heb ik weer los gelaten. Paar pasjes opzij mee genomen in de stap en dat is het eigenlijk. Heb haar niet met haar neus op mijn knie gezet oid, gewoon simpel stelling naar binnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:49

Nevaya schreef:
Ik heb haar hoofd wat naar binnen gevraagd, gewoon stelling vragen. Volte sluiten en volte openen. Op haar makkelijke kant wat minder naar binnen laten kijken en soms wat richting 'contra' vragen. Alles in stap en dan 20 minuten gestapt geloof ik, kan ook korter zijn. Als zij buiging aan nam heb ik weer los gelaten. Paar pasjes opzij mee genomen in de stap en dat is het eigenlijk. Heb haar niet met haar neus op mijn knie gezet oid, gewoon simpel stelling naar binnen vragen.

Nee ok, sommige mensen gaan zon paard helemaal dubbelvouwen, dus vandaar dat ik het vroeg :P

Maar ik zie t zeker als een pijnlijk verzet, rug, nek, spieren. Zadel is ook niet onmogelijk, jonge paarden kunnen heel snel veranderen van bespiering.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:58

Ja als ik dat had gedaan had ik geen topic geopend haha. Dan is het overduidelijk, maar ik heb echt niks geks van haar gevraagd maar misschien was het toch net te veel. Al kan ik het me haast niet voorstellen aangezien we dat in het gewone rijden ook mee vragen maar dan minder gericht en niet alleen in de stap.

Zadel is niet onmogelijk maar ik heb zelf nagevoeld en het ligt niet anders. Uiteraard ga ik het laten uitsluiten als dit gedrag niet veranderd en er verder geen aanleiding voor gevonden word. Nek zou nog wel eens kunnen. Ze loopt van zichzelf liever opgericht en we zijn gaan werken aan naar beneden begeleiden wat ze prima op pakte. Ze laat erg mooi los en zakt graag naar beneden inmiddels. Wat wel handig is om te weten, ze doet dit in het begin van het rijden en naarmate je even gereden hebt en wat galop hebt mee gepakt neemt het af. Het lijkt dan alsof ze heel fris is en de frissigheid er uiteindelijk vanaf gaat.

Na dat ze in verzet gekomen is heb ik weer een bepaalde 'angst'/spanning opgebouwd en uiteindelijk verergerde haar gedrag. Misschien kan dat ook mee helpen eraan?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:07

Tandarts al laten kijken? Jonge paarden wisselen sneller. Tot de 6 jaar is het verstandig om 2x per jaar de tanden te laten controleren. Misschien zit er een wolskiesje in de weg.

Verder klinkt het inderdaad als een rug "probleem". Als het afneemt door galoperen dan is de kans groot dat ze door het galoperen even de ontspanning in de rug krijgt.

Ik zou haar lekker los stappen en dan eerst een stukje galoperen voor je haar oppakt. Even de ontspanning opzoeken.

Je zou haar ook een keer door een masseur/chiropractor kunnen laten nakijken. Mogelijk is het serieuzer.

Maar bij jonge paarden hoort dit er wel bij. Als het niet te lang duurt en steeds minder wordt zou ik me niet teveel zorgen maken.

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:11

Is ze al wel eens naar de tandarts geweest? Mijn nieuwe paard van 8 is vorige week voor het eerst naar de tandarts geweest (zou volgens verkoper al gebeurd zijn, zelfs de rekening gezien) en dat was een slagveld.. Nu ruim een week na de behandeling doet hij dit ook nog met lopen. Hij krijgt nog geen bit in zijn mond en loopt dus los maar omdat er veel spanning op de kaak staat probeert hij het door zijn hoofd omhoog te gooien met een huppeltje dit als het ware te ontspannen.
Misschien het waard om te checken?

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:15

Misschien hebben jullie er overheen gelezen maar ik heb gister de tandarts erbij gehad (staat in OP) omdat ik dacht dat daar het probleem in zat. Super gebit, geen wolfskiezen en hij zei dat ze die ook niet gaat krijgen.

Masseur zal ik eens over na denken, ben daar zelf niet zo'n fan van. Maar wie weet is dat de oplossing. Bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:18

Misschien wil je ook wel te snel, zie is misschien niet ideaal gebouwd en daardoor moet je niet te snel willen, ze is immers nog niet zo lang onder het zadel. Spieren kunnen snel overbelast raken.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:22

Haar bouw heeft ze juist wel mee en daarom doen we ook heel rustig aan. Paard met genoeg potentie maar dan ga je vaak te snel. Daarom loopt ze ook erg weinig en vragen we ook erg weinig van haar. Ze gaat wel eens mee naar buiten, hebben pas voor de 2e keer een laag huppeltje gemaakt wat ze heel leuk vind. Probeer veel afwisseling erin te houden en met dressuur doen we nog erg weinig, beetje figuren, lang en laag rijden voor de rug en dat is het ook wel.
Ik ben heel zuinig op haar maar blijkbaar is dat toch niet genoeg. Ga toch maar verder laten kijken naar haar. Bedankt!

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:28

mmm...raadselachtig. Ik denk niet aan headshaken.
Tandarts is al geweest, dus het zal geen wolfskies zijn. Daar dacht ik echter ook aan gezien de leeftijd van het paard. Misschien dat er toch nog eentje aan het doorkomen is.

Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk, maar heb je al aan de hoeven gedacht? Loopt ze wel regelmatig?

Waar ik verder aan denk is gewoon onrust doordat het paard misschien te veel te verwerken heeft gehad. Misschien in de training een stapje terug doen en eerst goede bevestiging zoeken?
Bij oudere paarden zie je ook wel ooit dat ze schudden met het hoofd, en mijn ervaring is dan dat een rustige stabiele benadering in het rijden de oplossing is. Niet op het hoofd gaan focussen, maar probeer de aandacht van het paard vast te houden in 'simpele' dingen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:38

Paard was 3,5 jaar toen je begon met inrijden.
Misschien dat je idd te vroeg en te veel vraagt van het paard.
Zou haar na laten kijken door een chiroprator en dan 1 maandje rust geven op de wei. Kan ze alles even verwerken.
Heeft ze misschien even nodig. Zeker als je zegt dat het een paard met karakter is.

Het uitprobeer verhaal geloof ik niet.
Ik denk dat een paard niet zo denk.
Maar ik denk wel dat je paard je iets wil vertellen. Iets zit er niet goed.
Alleen wat, ja dat blijft lastig.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:25

Zelfde gehad met mijn merrie toen ze 5 was.
Wij zijn verder aan de hand gegaan zodat ze weer haar balans kom vinden.
Nu ze haar balans weer heeft, is het schudden en dribbelen ook weg

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:46

Heeft ze recent gehangen? Als ik het goed begrijp maakt ze spanning aan zodra je buiging vraagt. Haar reactie erop was in eerste instantie ietwat verzet. Naarmate stress situaties zich voordoen wordt het erger (lees: club). Ik zou graag een filmpje willen zien als dat kan. Ik heb namelijk een soortgelijk verhaal gehad, wat ik uiteindelijk wel kon oplossen. Ik hoor het wel van je:).

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:38

Ben vandaag weer gaan rijden voor het eerst sinds vorige week zondag. (vrijdag heeft ze aan de longe gelopen) Het probleem zit in haar 'energie' ze kan het niet goed kwijt in het begin en dan wil ze hard, ik hou haar tegen en dan is haar enige uitweg 'omhoog'. Vandaag heb ik haar even laten galloperen op beide kanten en daarna was ze heel fijn te rijden. Voer gaat nu een stuk minder om te kijken of dat het wat makkelijker voor haar kan maken. Ze is gewoon een bonk energie en loopt niet zo veel omdat ik haar te jong vind voor meer. Ze heeft overigens niet meer met haar hoofd geslagen vanaf het moment dat ik in galop ging.

Gurly, dat is een hele handige tip! Bedankt!

Iertje7, nee ze heeft niet gehangen. Ben benieuwd hoe je het opgelost hebt. Stuur je wel even een pb.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:58

Fijn! Had die van mij ook altijd. To much energy.
Succes. ben benieuwd hoe het straks gaat :)