Brave maar soms geweldig ongeduldige 6-jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vulpes_96

Brave maar soms geweldig ongeduldige 6-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:32

Sinds juni 2013 rijdt ik een (nu) 6-jarige KWPN merrie. Ze is half tuiger (van Manno) en half gewoon rijpaard (Jackson van Equador). Ze wordt dressuur- en springmatig gereden. De laatste tijd ben ik qua gedrag tegen wat problemen aangelopen die ik graag wil oplossen.

Neem het trailerprobleem. De eerste paar keer dat ze daar op moest was het even snuiven en daarna meteen erop, geen probleem dus. Toen is er een keer geweest dat ze er ineens niet meer op wilde, we zijn er toen 3 kwartier mee bezig geweest, uiteindelijk is het gelukt door de trailer langs een wand te zetten zodat ze daar iig niet meer langs kon. Daarna gebeurde het vaker maar merkte ik op zodra er veel gedoe van werd gemaakt (geschreeuw, stokken erachter), het erger werd. Zodra je stress veroorzaakt blokkeert ze volledig. Daar ben ik op gaan letten en ben meer rustiger en duidelijker geworden. De laatste tijd gaat ze daarom meteen of na 1 keer omdraaien er weer op.
Alleen het eraf gaan is een probleem. Zodra de trailer stilstaat is mevrouw sowieso al gigantisch ongeduldig en begint goed te schrapen en te slaan (tuigersmentaliteit toch wel een beetje). Zodra je in de trailer bij haar staat en de klep is naar beneden, duwt ze steeds tegen de balk erachter aan en zodra die eraf is, gooit ze zichzelf helemaal naar achter. Verder merk ik overigens geen angst bij haar op.

Nou is er dit weekend iets gebeurd, waardoor ik hulp wil gaan zoeken. Soms is ze, nadat ik haar van het weiland heb gehaald en in de stal ga opzadelen, wat druk, staat ze slecht stil en is heel gefocust op wat er om haar heen gebeurd. Meestal is ze dan wel te corrigeren, maar dat is toch vaak nog wel lastig. Maar dit weekend was ze zo door het dolle heen, stond de hele tijd rondjes te draaien, terwijl ik eerst nog wel vrij rustig was. Maargoed, ze moet niet over me heen lopen en dit jonge paard heeft nog wel eens nodig dat iemand haar goed corrigeert. Maar daar ging het mis. Door streng toe te spreken, werd ze alleen nog maar nerveuzer en ik kon haar totaal niet meer bereiken. Normaal kan ik haar hoofdstel nog normaal omdoen omdat ze standaard haar hoofd laat zakken. Nu gooide ze die constant in de lucht en zag mij niet meer staan. Vervolgens had ik alleen nog maar de teugels van het hoofdstel om de hals en op dat moment schoot ze langs mee heen, de stal uit, het erf en de weilanden op. Helemaal gek, galoppeerde ze overal heen. Toen we haar weer te pakken hadden was er weinig meer aan de hand.
Verder is het een paard dat, voor de training behoorlijk ongeduldig kan zijn en constant schraapt en slaat en na de training zo mak als een lammetje (of eigenlijk, een normaal paard).

Sorry dat het verhaal zo lang is geworden maar ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk kan maken.
Ik weet niet precies waar ik het moet zoeken. Is dit karakter en moet ik er mee leren dealen of is er wel dergelijk iets om aan te werken, hetzij het paard of mijzelf? Mochten er nog vragen zijn, stel gerust.

Als iemand denkt hierbij te kunnen helpen, thanks alvast!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:13

judithvos schreef:
Nou is er dit weekend iets gebeurd, waardoor ik hulp wil gaan zoeken. Soms is ze, nadat ik haar van het weiland heb gehaald en in de stal ga opzadelen, wat druk, staat ze slecht stil en is heel gefocust op wat er om haar heen gebeurd. Meestal is ze dan wel te corrigeren, maar dat is toch vaak nog wel lastig. Maar dit weekend was ze zo door het dolle heen, stond de hele tijd rondjes te draaien, terwijl ik eerst nog wel vrij rustig was. Maargoed, ze moet niet over me heen lopen en dit jonge paard heeft nog wel eens nodig dat iemand haar goed corrigeert. Maar daar ging het mis. Door streng toe te spreken, werd ze alleen nog maar nerveuzer en ik kon haar totaal niet meer bereiken. Normaal kan ik haar hoofdstel nog normaal omdoen omdat ze standaard haar hoofd laat zakken. Nu gooide ze die constant in de lucht en zag mij niet meer staan. Vervolgens had ik alleen nog maar de teugels van het hoofdstel om de hals en op dat moment schoot ze langs mee heen, de stal uit, het erf en de weilanden op.

Je probleem is niet zozeer het ongeduld, maar het gebrek aan focus op jou. Daarbij ga jij door met je stappen terwijl ze onrustig is. Altijd eerst terug de rust op zoeken voor je een stap verder gaat. En dit dus al vanaf de wei doen. Rustig, met het hoofd naar beneden vanuit de wei naar de stal lopen. Daar, met hoofd naar beneden poetsen. Als je het zadel pakt, niet er op doen voor ze rustig is etc. etc.

Hiervoor is het wel zaak dat je paard het principe 'wijken voor druk' kent. Zodat jij het hoofd naar beneden kan brengen als ze wat onrustig is om zo weer terug de rust op te zoeken.

Elk stapje wat ze naar voren zet, moet ze weer terug zetten. Elk stapje wat ze naar links zet, moet ze er weer eentje naar rechts zetten etc. Niet op de plek blijven staan = geen optie.

stalbluemoon

Re: Brave maar soms geweldig ongeduldige 6-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:23

Wij hebben er hier ook 1 die zo was, geduld geduld geduld werd ons verteld.
Madame wilde alleen haar zin en keek dan nergens naar, ook niet naar ons.
Nu hebben we haar een week op vakantie gestuurd waar ze alleen stond en dus niet zoals bij ons met mini's.
Daar heeft ze weer rust in haar lijf gekregen en is ze heel rustig, thuis ook de mini's in een andere wei gedaan en wat een verschil.
We hebben de training weer opgepakt, dit gaat inmiddels super en ze gaat hier nu zelfs op stal rustig liggen, dat hadden we van haar nog nooit gezien.
Al met al is die van ons gewoon een irritante stresskip en super gevoelig, dus inderdaad als we haar ook harder aanpakken dan gaat dit echt helemaal fout.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:30

Oei , herkenbaar verhaal.
Hier een friese merrie die hetzelfde deed.
Ik ben het helemaal eens met het verhaal van Sassol.
Met nog 2 ''kleine'' toevoegingen , oké 3...
Geduld bewaren en vriendelijk blijven. Zorg dat je intentie altijd vriendelijk blijft bij het terugzetten op de plaats die jij in gedachten hebt. Ben daar zeer consequent in , met alles wat je doet. Dus ook tijdens het rijden. Jij bepaalt tempo en plaats.
Gebruik een zweepje als verlenging van je arm , dus met een vriendelijke intentie. Dit zorgt ervoor dat jij op je plek kan blijven staan , en niet onrust om het paard creëert , door elke keer van de ene schouder naar de andere moet stappen.Wees zo duidelijk als je moet zijn , maar blijf vriendelijk!
Wat de trailer betreft , ik weet niet wie mij dat ooit verteld heeft , maar een paard die stress opbouwt in een trailer , moet je de stress ook laten afbouwen in de trailer. Haal haar pas van de trailer als ze weer rustig is.
Oefen wat vaker , zonder auto te rijden , want als ze er makkelijk opgaat , en je blijft dan nog even stilstaan , dan is ze niet onrustig? Dus blijkbaar bouwt ze dan stress op tijdens het rijden. Als de trailer dan weer stilstaat , geeft haar dan de kans om de rijstress kwijt te raken voordat ze er weer af gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:31

Sassol schreef:
Je probleem is niet zozeer het ongeduld, maar het gebrek aan focus op jou. Daarbij ga jij door met je stappen terwijl ze onrustig is. Altijd eerst terug de rust op zoeken voor je een stap verder gaat. En dit dus al vanaf de wei doen. Rustig, met het hoofd naar beneden vanuit de wei naar de stal lopen. Daar, met hoofd naar beneden poetsen. Als je het zadel pakt, niet er op doen voor ze rustig is etc. etc.

Prima antwoord!
Zelf de rust bewaren zodat het paard zich kan hernemen.
Streng toespreken heeft geen zin: de toon van je stem wordt anders en tenslotte spreekt het paard geen Nederlands. Zelf diep en rustig ademhalen.

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:06

Nammie schreef:
Wat de trailer betreft , ik weet niet wie mij dat ooit verteld heeft , maar een paard die stress opbouwt in een trailer , moet je de stress ook laten afbouwen in de trailer. Haal haar pas van de trailer als ze weer rustig is.
Oefen wat vaker , zonder auto te rijden , want als ze er makkelijk opgaat , en je blijft dan nog even stilstaan , dan is ze niet onrustig? Dus blijkbaar bouwt ze dan stress op tijdens het rijden. Als de trailer dan weer stilstaat , geeft haar dan de kans om de rijstress kwijt te raken voordat ze er weer af gaat.

Zodra ze in de trailer staat is het goed, zolang je de balk erachter er langs hebt. Als die er niet is, loopt of schiet ze ook gewoon weer achteruit. Verder heb ik niet het idee dat ze het rijden in de trailer eng vind. Voorheen had ze dit wel, dan merk je dat ze goed warm is als je op bestemming aankomt. Dit heeft ze de laatste tijd nooit meer.

Maar bedankt voor de tips! Geduld bewaren is niet altijd het makkelijkste, maar wel het verstandigste inderdaad! En jullie hebben gelijk met het feit dat de focus niet altijd bij mij ligt. Zij is een jong paard en ik loop snel te dromen :P Dus daar gaat het vaak wel eens mis.

Van de wei halen is ze overigens erg braaf, wacht netjes tot je het halster om hebt en loopt rustig mee. Dus daar is niks mis mee.