Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
judithvos schreef:Nou is er dit weekend iets gebeurd, waardoor ik hulp wil gaan zoeken. Soms is ze, nadat ik haar van het weiland heb gehaald en in de stal ga opzadelen, wat druk, staat ze slecht stil en is heel gefocust op wat er om haar heen gebeurd. Meestal is ze dan wel te corrigeren, maar dat is toch vaak nog wel lastig. Maar dit weekend was ze zo door het dolle heen, stond de hele tijd rondjes te draaien, terwijl ik eerst nog wel vrij rustig was. Maargoed, ze moet niet over me heen lopen en dit jonge paard heeft nog wel eens nodig dat iemand haar goed corrigeert. Maar daar ging het mis. Door streng toe te spreken, werd ze alleen nog maar nerveuzer en ik kon haar totaal niet meer bereiken. Normaal kan ik haar hoofdstel nog normaal omdoen omdat ze standaard haar hoofd laat zakken. Nu gooide ze die constant in de lucht en zag mij niet meer staan. Vervolgens had ik alleen nog maar de teugels van het hoofdstel om de hals en op dat moment schoot ze langs mee heen, de stal uit, het erf en de weilanden op.

Sassol schreef:Je probleem is niet zozeer het ongeduld, maar het gebrek aan focus op jou. Daarbij ga jij door met je stappen terwijl ze onrustig is. Altijd eerst terug de rust op zoeken voor je een stap verder gaat. En dit dus al vanaf de wei doen. Rustig, met het hoofd naar beneden vanuit de wei naar de stal lopen. Daar, met hoofd naar beneden poetsen. Als je het zadel pakt, niet er op doen voor ze rustig is etc. etc.
Nammie schreef:Wat de trailer betreft , ik weet niet wie mij dat ooit verteld heeft , maar een paard die stress opbouwt in een trailer , moet je de stress ook laten afbouwen in de trailer. Haal haar pas van de trailer als ze weer rustig is.
Oefen wat vaker , zonder auto te rijden , want als ze er makkelijk opgaat , en je blijft dan nog even stilstaan , dan is ze niet onrustig? Dus blijkbaar bouwt ze dan stress op tijdens het rijden. Als de trailer dan weer stilstaat , geeft haar dan de kans om de rijstress kwijt te raken voordat ze er weer af gaat.
Dus daar gaat het vaak wel eens mis.