hulp met jaarling hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brittneyx

hulp met jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:48

hallo :wave:
Ik heb sinds oktober een quarter hengst, hij is nu net 1 jaar geworden. Hij was altijd heel schuw naar andere mensen toe.
Ik had het gevoel dat hij niet lekker in zijn vel zat dus even de dierenarts laten komen, hij raadde aan om hem nog eens te ontwormen (was altijd netjes op tijd gedaan) zo gezegd zo gedaan. Twee dagen later (geen wormen in de mest gevonden) ontplooide hij helemaal en werd zelfzekerder. Hij begon zich echt als een hengst te gedragen waardoor hij niet meer bij de andere paarden (twee merrie's) in de wei kon. Jammergenoeg zit hij nu alleen in de weide naast de andere paarden. Hij overwint zijn angsten ipv ervoor weg te lopen. Bv vroeger liep hij weg voor mijn stiefpapa nu gaat hij ernaar toe om hem te bekijken en uit te testen.

Allemaal randinformatie die de situatie wat duidelijk maken B-)

Ik wil hem zolang mogelijk hengst houden. Elke dag ben ik een uurtje met hem bezig. Poetsen, hoefjes uitkrabben, manen en staart ontklitten, inspuiten met ontklitter, hij kent het allemaal al.
En dan werk ik er ook nog mee in de piste. Hij kent al: volgen, halt, weggaan en terugkomen, halthouden en blijven staan terwijl ik wegga. Hij luistert goed maar hij heeft niet veel vertrouwen in mij. In enge situatie's (plastiek zakje, paraplu,..) sluit hij zich af van mij, negeert me. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en veelal word het antwoord 'vertrouwen winnen' gegeven maar hoe win je nu zijn vertrouwen?
Graag wil ik wat tips en eventueel simpele oefeningen die niet te belastend zijn voor een jaarling hoe ik beter kan omgaan met hem en zijn vertrouwen winnen

Liefs Brittney :evaw:
edit; typo
Laatst bijgewerkt door Brittneyx op 05-06-23 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: hulp met jaarling hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:19

Ik zou voor de juiste ontwikkeling dit paard nu in een groep zetten waar hij zich kan ontplooien, nu al met hem aan het werk gaan is veel te vroeg en kan alleen maar averechts werken. Als hij 2,5 jaar is kun je weer lekker met hem verder gaan, laat hem nu lekker puppy zijn en zich ontwikkelen met paarden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:20

Dus hij staat nu alleen omdat jij hem zo lang mogelijk hengst Wilt houden? Ik zou hem Ten eerste castreren, want anders leert hij het belangrijkste niet en dat is hoe hij moet omgaan met andere paarden. Ik denk verder dat hij gewoon de enge dingen niet eng vindt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:22

Een jaarling hoort niet in zijn eentje te staan, daar krijg je echt draken van. Ik zou een opfok voor hem zoeken en als dat niet mogelijk is hem castreren en bij een koppel in de wei gooien. Niemand kan paarden beter opvoeden dan andere paarden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:23

Volledig met jolien eens. Zet hem lekker op het land! Je kunt best een paar keer per week even aaien, appel geven, even een halve borstel er overheen halen maar je vraagt nu heel veel van een peuter. Want dat is hij op dit moment nog echt, een peuter..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:26

Het beste voor een jaarling is de opfok in.
Lekker paard zijn op het land, hier leert hij te vertrouwen op zijn kunnen maar wordt ook door de groep gecorrigeerd wanneer nodig.
Training is echt nog veel te vroeg. Zie het als een peuter die je naar de kleuterschool doet, die ontwikkelingen kunnen ze nog niet verwerken in het hoofd

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:28

@gillbo, opfok is echt niet 'het beste'. Dat vind jij...

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:29

Mijn mening is ook dat je al veel te veel met je paard bezig bent.
Laat het paard lekker paard zijn. Ik ben pas begonnen met 3 jaar en 4 jaar inrijden en ze is super braaf en heel erg op mij ingesteld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:29

Te vroeg met een hengst aan de gang geeft geheid problemen. Al is het enkel omdat een jonge hengst gewoon de behoefte heeft aan pootje haken, stijgeren en zijn maatje op de grond proberen te werken. Dat gaat hij dadelijk bij jou doen.
Een veulen moet bepaalde dingen nog eng vinden. Het is absoluut niet normaal dat hij niet wegloopt voor volwassen paarden. Gooi hem snel in een groepje hengsten, bij voorkeur een groepje met ook een volwassen ruin erbij.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:38

Dus hij staat alleen omdat jij hem zolang mogelijk hengst kan houden? Wat ontzettend egoistisch! Hoe kun je dat zo'n (jong) dier aandoen? Weet je dat dit een van de belangrijkste zo niet de belangrijkste fase uit zijn leven is? Jonge paarden alleen zetten krijg je sociaal gestoorde paarden van. Je veroordeelt hem om een paard te worden wat niets van andere paarden snapt en zo de rest van zijn leven alleen moet staan. Of zoek een maatje voor hem of ruin hem. Aan hengst houden heeft niemand wat, envooral het beest zelf niet.

Elke dag een uur lang met zo'n beest trutte heeft totaal geen nut en is veel te zwaar voor hem. Twee keer per week tien minuutjes is meer dan zat. Waarom die haast? Laat hem lekker spelen in een kudde en andere SOORTgenoten hem opvoeden. Want zolang hij alleen staat wordt dit echt niet beter. Beest is waarschijnlijk doodongelukkig.
Als hij wat ouder is kun je altijd nog met hem aan de gang.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:40

Waarom wil je m hengst houden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:42

Ik ga met mijn voorgangers mee, zoek een leuke kudde uit met het liefst ook een paar oudere dieren zodat hij een goede paardenopvoeding krijgt. Daarnaast vind ik iedere dag een uur tutten en dan nog aan het 'werk' best veel voor een jong dier. Die staat veel liever met soortgenoten in de wei, kan hij lekker spelen en stoeien en zijn energie kwijt. De dingen die hij nu al kent verleert hij niet, dus ik vind dat eerlijk gezegd ook niet nodig om dat iedere dag te blijven herhalen. Als je dat eens per week doet is dat al meer dan genoeg.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:48

Ik wilde een heel verhaal schrijven, maar feitelijk verwoord xSogno precies mijn mening. Zet hem zo snel als kan in een groep zodat hij leert om gaan met andere paarden en laat hem verder gewoon lekker met rust. Als je hem alleen laat staan nu krijg je een volledig gestoord beest wat waarschijnlijk sowieso gecastreerd zal moeten worden en desondanks altijd een buitenbeentje zal blijven in welke groep dan ook.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:48

Heb je geen mogelijkheid om hem bij andere paarden dan je merries te zetten? Het gedrag van je paardje is normaal voor die leeftijd. Die willen heerlijk stoeien met elkaar.
Vertrouwen komt vanzelf. Gewoon door hem af en toe te benaderen en een aai over zijn bol. Plastic zakken op hem af laten komen zijn te spannend. Hij kent nog niets.
De mijne heb ik er op 2,5 jarige leeftijd aan laten wennen door hem te betrekken bij mijn dagelijkse dingen in en rondom stal. Ik gooide dus een pak zaagsel in zij stal en schudde de zak goed uit. Dat was in het begin natuurlijk spannend maar ik negeerde hem daarbij en deed gewoon mijn ding. Liep dan weg met de plastic zak en na een week vond hij die zak zo interessant dat hij achter mij aan kwam als ik de wei uitliep met plastic zak. Zo had hij vertrouwen in mij en was de zak niet meer eng.
Denk dat jij te snel wil en hem nog even met vriendjes moet laten spelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:51

Gooi dat arme dier met een groep leeftijdsgenootjes het land op en laat hem nog lekker twee jaar paard zijn. Op deze manier houd je hier straks een heel sociaal en contactgestoord dier aan over. Het is heel egoistisch om hem alleen te zetten omdat je hem hengst wilt houden. Denk vanuit het welzijn van het dier :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:59

even voor de duidelijk: ik wil hem zo lang mogelijk hengst houden voor zijn bouw zodat hij kan uitzwaren. Hij staat alleen omdat hij de merrie's probeert te dekken hen opjaagt en hen bijt.
Hij is pas 1 jaar zijn teelballen zijn nog niet eens volledig ingedaald waarom zou ik hem nu al ruinen?

Met opfok hebben wij slechte ervaringen. Een vorige hengst heeft vanaf spenen tot z'n 2 jaar in de opfok geweest. Hij kwam terug als een compleet verwildert paard waar geen handelen meer aan was. Tot aan zijn 6 jaar hebben we allerhande dingen geprobeerd om er een handelbaar paard van te maken. Dit is helaas niet gelukt en we hebben hem moeten verkopen.

hij staat 23u per dag in de weide. Ik poets hem uitgebreid (40minuten ongeveer) en stap er 20 minuutjes mee in de piste dit hangt af van dag tot dag. Soms gebeurt er niets soms enkel borstelen.
Volgens mij kan het echt geen kwaad om ermee bezig te zijn. Er is helemaal nog geen sprake van inrijden en dit gebeurt enkel wanneer hij er klaar voor is. Hij moet leren respect hebben voor mij en mijn persoonlijke ruimte respecteren. Dat is veel makkelijker nu dan als het een puberende 3 jarige is.
Doodongelukkig is hij zeker niet, dit vind ik ook een zeer ongepaste reactie, je hebt hem nog nooit gezien en weet niet hoe hij zich gedraagt. Hij zit in de weide naast een merrie en ruin (eigenaren) en aan de andere kant onze 2 merrie's hij heeft dus zeker sociaal contact met hen en is niet volledig afgezonderd

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:02

Iris82 schreef:

waarom niet?
Als het niet meer lukt word hij sowieso gecastreerd maar om hem al te castreren voor het te proberen vind ik wat te makkelijk, een hengst vind ik toch meestal mooier uitgroeien dan een paard dat zeer vroeg geruind is

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:03

Het ene paard is de ander niet, net zoals de ene opfok de ander niet is. Je geeft dit paard geen kans om het iig in de opfok te proberen. Dat is imo niet eerlijk. En om hem alleen te laten staan is alles behalve goed. Klinkt alsof hij gewoon enorm gefrustreerd is. Contact is wat anders als lekker ravotten en paard zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:04

Brittneyx schreef:
Iris82 schreef:

waarom niet?
Als het niet meer lukt word hij sowieso gecastreerd maar om hem al te castreren voor het te proberen vind ik wat te makkelijk, een hengst vind ik toch meestal mooier uitgroeien dan een paard dat zeer vroeg geruind is

Dus in principe noem je nu steeds redenen op waarom jij het niet wilt, maar denk je ook weleens vanuit je paard en wat voor hem het beste zou zijn? Je paard probeert je namelijk iets te vertellen. Zet er desnoods een ruintje bij? Dan heeft hij toch wat te doen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-04-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:05

Op zich prima dat je er al mee bezig bent en snap vanuit jouw opzicht dat je hem niet in de opfok wil doen. Maar heb je niet de mogelijkheid om er nog een paard bij te zetten? Of misschien de ruin bij jouw veulen en dan de merries samen? :P
Geen enkel paard staat graag alleen en ook al ziet hij wel andere paarden het is wel een stuk beter als hij er ook mee op trekt anders krijg je later problemen als hij in de buurt van andere paarden moet komen ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:06

Naar de opfok ermee, wat vind ik jou vreselijk egoïstisch, dier hoort gewoon in de kudde, of dit als ruin tussen oudere ruinen/merries is, of als hengst tussen andere hengsten/ruinen, dat maakt niet (veel) uit.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:10

Er gaat zeker nog geprobeerd worden om hem bij andere paarden te zetten. Ik ben ook van mening dat een paard vriendjes nodig heeft maar dit is momenteel niet mogelijk.
De eigenaars van de ruin willen helaas niet dat hij bij de hengst staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:12

Biedt dan op zijn minst plaats aan een andere jaarling hengst.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:12

Wat heeft die ruin ermee te maken? Jij bent de baas van jou pony en jij bepaald waar die bij komt te staan, bij een kudde of niet. Er zijn zo veel (goede) kuddes voor je pony, doe er wat mee of blijf egoïstisch doorgaan zoals je nu doet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:13

Sizzle schreef:
Biedt dan op zijn minst plaats aan een andere jaarling hengst.

Dat zou ik ook doen. Zet er een leeftijdsgenootje bij of plaats een advertentie voor een weidegenootje.