Na het internet hebben afgespeurd heb ik eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Ik moet over een maandje verhuizen met een van mijn mini's aangezien de huisvesting geen shetlanders en andere kleine paarden meer op stal wilt hebben. Volgens mijn oom is het vervoeren van een mini. In een bestelbus het meest verantwoordelijk, aangezien een trailer vrij groot is. Te veel bewegingsvrijheid. Het gaat hier om een klein paardje met de stokmaat van 80 cm.
Zeggen jullie trailer huren, een klein vee trailertjr huren of gewoon in die bestelbus gooien? Laat me anders ook eventjes weten hoe jullie dit doen.
Alvast bedankt.
Brainless
Geplaatst: 22-04-14 14:02
In een bestelbus mag je geen vee vervoeren. Alleen in een daarvoor goedgekeurde veetrailer/wagen.
Meestal worden ze los in een paardentrailer vervoerd.
Shirley
Geplaatst: 22-04-14 14:03
Sowieso in een trailer, in de bus is onverantwoord en bovendien verboden, kan je een vette prent opleveren !
capopjekop
Een bestelbus vind ik niet echt veilig, de pony moet er zelf in en uit klimmen. Ik zou een veetrailertje huren, die zijn speciaal gemaakt voor kleine pony's.
Zelf vervoer ik die van mij in een 2 paardstrailer, maar de stangen zijn zo gemaakt dat ik ze lager kan hangen.
Kim
Mijn shetlander is altijd in een trailer vervoerd, niet los, gewoon aan twee kanten vastzetten zodat hij bij het hooi kan maar net niet kan omdraaien. Gaat altijd super! Met uitladen draai ik hem in de trailer gewoon om zodat hij er vooruit uit kan lopen
mijn kleintje hebben we ook in een trailer vervoerd. Vast aan 2 touwen rechts en links, hooinetje en klaar.
Almighty
Geplaatst: 22-04-14 14:14
Mijne heb ik met de kont in de punt staan en dan dus achteruit laten reizen. Kan je makkelijk iets voor maken dat hij daar stabiel staat en niet weg kan bewegen. Een baal hooi kan je er al voor zetten die vast zet. Vast zetten kunnen die kleine dingen nog alle kanten op en een trailer aan laten passen doe je niet als je huurt of maar heel zelden vervoerd zo.
Maar ze zijn voor mij altijd los vervoert in de trailer. Gewoon hup erin klep en zeiltje dicht en wel halster aan en klaar.
Ik heb mijn B pony veulen toen vervoerd in een 1 paardstrailer. Ik heb voorin de trailer een baal stro vastgezet zodat hij niet onder de stang door kon. Het was voor mij maar een klein stukje, 2 straten, dus ik ben tijdens de rit bij hem gebleven.
ik had voor het vervoeren van mijn shetlander gewoon een baal hooi voorin. zodat de pony niet voorlangs naar de andere kant kon lopen. waardoor ze en op haar hoogte kon eten, en zich niet teveel kon bewegen.
Zoals een veulen.... Alles uit de trailer, dikke laag stro en mini erin. Liefst camera en heel voorzichtig rijden!
Moonlight17
Geplaatst: 22-04-14 14:28
Mini shet meegenomen naar een fotomeeting in een gewone 2 paardstrailer. Voorin 3 balen hooi opgestapeld, kon helemaal niet schuiven door de stangen. Rechts gewoon een schot met rubberen mat ertussen. Achter een hooi pak goed onder de stand geduwd en heel stevig vastgebonden zodat hij niet tot nauwelijks kon verschuiven. Rubberen mat op de vloer en aangereden met een D-pony er langs. Geen probleem gehad. Allebei heerlijk van de hooibalen gesnoept
piezze
Geplaatst: 22-04-14 14:29
ik deed in 1,5 paardstrailer de voorstang eruit en de pony los in de kar. En dan heel rustig rijden. Onderweg een paar keer gekeken bij de pony en hij stond heel rustig te kijken. De stang deed ik eruit om te voorkomen dat hij zijn hoofd zou stoten.
Met die pakken hooi zou ik altijd bang zijn dat ze met de benen in die hooitouwtjes terecht komen of dat de balen toch gaan verschuiven of omvallen.
gemske
Geplaatst: 22-04-14 14:31
Ik heb de mijne altijd los vervoerd, tussenschot eruit, zeiltje dicht en gaan. Vastzetten zonder steun aan stangen vind ik maar eng, en dat zijn die van mij zowiezo niet gewend. Ze gaan dan schuin achterstevoren staan met de kont in de hoek, dat is blijkbaar de prettigste positie.
sneeuwpop
Geplaatst: 22-04-14 14:32
Hier ook altijd los erin gezet. Ook wel eens mee gereden in de trailer en ze staat gewoon en soms te scharrelen. Loopt er ook altijd makkelijk op, dus de extra ruimte is blijkbaar geen probleem.
gap
Geplaatst: 23-04-14 21:53
Wij hebben een trailer met verstelbare stangen, voor de b pony's zetten we de stang op zijn laagst, en ook onze mini appaloosa gaat op die manier mee, gewoon met trailer lijnen vast aan beide zijden en dat gaat goed.