Paard is niet gemotiveerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kattaklopper

Paard is niet gemotiveerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:54

Hoi allemaal,

Ik zit met een klein probleempje, nou ja, meer een irritatie puntje; mijn paard heeft absoluut geen zin meer om te werken. Normaal gesproken loopt hij 2x per week aan de dubbele longe, 2x per week doen we werken aan de lange teugel, 1 dag vrij en dan nog 2 dagen iets wat hij erg leuk vindt (drafbaan op, spelen, sprongetje maken en of lekker naar buiten. Drafbaan en naar buiten doen we ook geregeld voor of na het werk). Nu is er het afgelopen jaar het 1 en ander veranderd wat ongetwijfeld met het probleem te maken heeft, dus ik zal proberen hier alles neer te zetten.

Op mijn vorige stal kwam hij ' s winters naast het werk maar 3 kwartier buiten (los in de paddock) en kreeg hij tegen mijn wil te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer. Sociaal contact had hij eigenlijk alleen in het weide seizoen. Daardoor was hij altijd een bom als hij zijn stal uit kwam, te dik en vreselijk aanhankelijk tot het punt dat hij zijn stal afbrak als ik ziek of met vakantie was en iemand anders hem verzorgde. Ook was hij nog eens heel erg onzeker.

Eind vorig jaar zijn wij verhuist naar een andere stal. Hij loopt daar 's winters overdag 8.00 tot 13.00 in een kudde, heeft onbeperkt hooi tot zijn beschikking en krijgt alleen nog een handje krachtvoer tijdens de voerbeurten. Als aanvulling krijgt nog wel de balancer van Je Paard Gezond en Fit erbij. Hij is afgevallen en gelukkig niet meer zo vadsig; hij ziet er weer mooi gezond uit. In de kudde is hij de gangmaker, altijd aan het spelen, heel sociaal en betrekt jong en oud bij het spel. Zijn overdreven aanhankelijkheid en onzekerheid zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Op stal is hij heel rustig geworden en staat hij heel tevreden te eten of een slapie te doen. Ik zeg super in vergelijking met het verleden!

Maarrrrrr.... Als ik kom en ik haal het in mijn hoofd om hem te werken, wordt er nog net geen vinger naar me opgestoken. Hij gaat stil staan, is niet meer in beweging te krijgen of gaat zijn eigen ding doen en sluit zich compleet af. Een andere mogelijkheid is mijn persoonlijke ruimte binnenkomen(en daar gaat hij niet uit), mijn spullen afpakken of zachtjes mijn arm vastpakken zodat ik niet weg kan. Draai ik om en loop ik richting de baan of naar de dijk, dan gaat het staartje erop en huppelt hij vrolijk met me mee. Hetzelfde gebeurd als ik hindernis je neerzet. Ik kan boos worden, op mijn oren de salsa dansen, niets helpt.
Oefeningen tijdens het grondwerk doet hij super, maar als ik het toe wil passen als hij weer zo'n bui heeft negeert hij gewoon alles.

Overige info: kwpn-er, 15 jaar, 1.85m. Wordt sinds 7 jaar alleen vanaf de grond gewerkt omdat ik na een ongeluk niet meer kan rijden.

Hopelijk hebben jullie wat tips! Bedankt alvast!!

Overigens is het een schat van een beest hoor die iedereen om zijn grote hoeven weet te wikkelen. Er zit echt geen kwaaiigheid of iets dergelijks in.

Anoniem

Re: Paard is niet gemotiveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:19

Wordt het paard ook beloond en gemotiveerd voor het werk? Ik ken een paard die altijd alleen maar afgestraft werd wanneer ze iets fout ded of nooit even de druk eraf kreeg, die werd ook mat omdat er nooit een beloning volgde.
Het kan ook een leiderschap probleem zijn, paard neemt je niet serieus. Als je hem weg zet nadat hij iets niet wilt dan leert hij dat dit een makkelijke oplossing is om niks te hoeven doen.
Als laatste kan het ook zijn dat het paard fysiek ongemak ondervind aan het werken en daarom niet wilt. Werken of spelen in de wei vind ik daarbij niet vergelijkbaar.

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:42

Bedankt voor je reactie Joolien.

Ja ik beloon mijn paard zeker tijdens en het na werk. Bijv. door direct rust, ontspanning geven en druk wegnemen als hij iets goed doet tijdens het werk. En dingen doen die hij leuk vind na het werk, waar hij zich vol overgave instort.
Leiderschap en mij niet serieus nemen daar heb je wel een goed punt. Leiderschap is bij ons altijd wat gedeeld geweest en hij weet mij altijd wel in te pakken en met een strikje af te leveren. In de periode waarin ik lichamelijk heel slecht was heeft hij die taak overgenomen en me letterlijk weer op de been gebracht. Daarna heb ik het nooit helemaal terug gekregen maar op 1 of andere manier heb ik nooit problemen ondervonden. Alleen in situaties waarin hij onzeker is ben ik volledig in charge. Wat zijn goede manieren voor mij om hiermee aan de slag te gaan? Ik zoek dan toch vooral het probleem bij mezelf.
Lichamelijk heeft hij wel een probleempje en dat is zijn krampbeen. Hier ondervindt hij vooral problemen mee qua balans en natuurlijk als hij spanningen heeft. Maar hier hou ik ontzettend veel rekening mee en pas het werk daarop ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:44

kattaklopper schreef:
Bedankt voor je reactie Joolien.

Ja ik beloon mijn paard zeker tijdens en het na werk. Bijv. door direct rust, ontspanning geven en druk wegnemen als hij iets goed doet tijdens het werk. En dingen doen die hij leuk vind na het werk, waar hij zich vol overgave instort.
Leiderschap en mij niet serieus nemen daar heb je wel een goed punt. Leiderschap is bij ons altijd wat gedeeld geweest en hij weet mij altijd wel in te pakken en met een strikje af te leveren. In de periode waarin ik lichamelijk heel slecht was heeft hij die taak overgenomen en me letterlijk weer op de been gebracht. Daarna heb ik het nooit helemaal terug gekregen maar op 1 of andere manier heb ik nooit problemen ondervonden. Alleen in situaties waarin hij onzeker is ben ik volledig in charge. Wat zijn goede manieren voor mij om hiermee aan de slag te gaan? Ik zoek dan toch vooral het probleem bij mezelf.
Lichamelijk heeft hij wel een probleempje en dat is zijn krampbeen. Hier ondervindt hij vooral problemen mee qua balans en natuurlijk als hij spanningen heeft. Maar hier hou ik ontzettend veel rekening mee en pas het werk daarop ook aan.

Ik zou grondwerklessen nemen en zo leren hoe je de leiding over kunt nemen maar ook hoe je signalen kunt herkennen.

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:07

Nogmaals bedankt. Ik zal zeker weer de grondwerk lessen gaan oppakken. Waarschijnlijk kunnen we wel weer eens een opfrisser gebruiken:-) Het punt is wel dat als ik grondwerk met hem doe hij perfect luistert, zowel los als aan de rope. Ook in situaties waarin hij actief mee wandelt kan ik elk moment een oefening inzetten zeg maar en dan gaat dit prima. Maar op de momenten dat hij in zijn eigen wereldje schiet, reageert hij uberhaupt nergens meer op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:23

kattaklopper schreef:
Het punt is wel dat als ik grondwerk met hem doe hij perfect luistert, zowel los als aan de rope. Ook in situaties waarin hij actief mee wandelt kan ik elk moment een oefening inzetten zeg maar en dan gaat dit prima. Maar op de momenten dat hij in zijn eigen wereldje schiet, reageert hij uberhaupt nergens meer op.

Grondwerk is in principe alles wat je op de grond doet. Jouw paard luistert dus niet perfect.
Want:
-Hij gaat stilstaan
-Hij gaat zijn eigen ding doen
-Komt zomaar jouw persoonlijke ruimte in en gaat daar niet meer uit
-Pakt jou en jouw spullen vast wanneer je dat niet wilt

Grondwerk is niet wat je even een half uurtje doet. Dat begint al op het moment dat je naar de wei komt. Dan wil je al dat het paard naar jou komt en niet andersom. Meelopen vanuit de wei = op jou letten etc.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:27

Hetgeen "Sassol en ook Joolien" al aangeven is helemaal juist.
Denk hier heel goed over na, ga niet zelf aan de hand van de tips van alles uitproberen, maar ga les zoeken.
Je zegt zelf soms hebben we een soort van gedeeld leiderschap (deel jij en ander deel het paard).
Paarden kennen zo'n soort afspraken niet en kunnen daar niet echt mee omgaan.
Als jij nog maar in de buurt van het paard komt, zou jij de leiding moeten hebben en behouden, simpel als dat, dus geen gedeeld leiderschap.

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:38

Bedankt beide, jullie hebben helemaal gelijk. Het is even de eye opener die ik nodig had, juist omdat we voor de rest nergens problemen hebben. Maar goed, bij dit probleempje zag ik de basis dus over het hoofd. Ik neem het advies ook zeker ter harte en ga niet zelf aan lopen vogelen zoals ik al eerder aangaf, wat dus betekend dat zeker weer lessen ga volgen. Nogmaals bedankt alle 3 :-)