kosten doorrijden probleempaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

kosten doorrijden probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 19:52

Lang verhaal in het kort....
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn paard niet wegbreng zodat ik haar hierna weer zelf kan gaan rijden.
Ik heb haar 7 jaar geleden gekocht als probleempaard, rustig aan opgebouwd met haar en 7 jaar lang geen problemen met haar gehad. Ik heb haar het afgelopen half jaar zelf niet gereden ivm mijn zwangerschap.
In de tussentijd hebben 2 meiden haar willen rijden maar dit resulteerde vanuit het niks in staken en steigeren ( ik was erbij, 1 x had ze zelfs les en uit het niks, stilstaan en steigeren tot ze ernaast lag. Erna kon ze weer gewoon doorrijden)
Beide amazones zijn eraf gevallen en toen is besloten om het paard stil te zetten. ( 24-7 buiten en gelongeerd dus niet helemaal stil)
Nadat ik bevallen ben, ben ik in maart weer zelf erop gekropen en ook bij mij was er ineens veel spanning en na aantal keer rijden werd ook ik eraf gegooid.

Medisch is alles uitgesloten, hier geen discussie over graag. Zadel past ook is ook nagekeken, tanden zijn in orde. Osteopaath, dierenarts en masseur zijn geweest en deze hebben ook niks afwijkends gevonden

Ik ben aan rondvragen wat de kosten zullen zijn om een ander haar een tijdje te laten rijden omdat ze nu bij mij zelfs bij aandraven al begint in te houden en ze zo hoog steigerd dat ik bang ben om achterover te klappen. Ik heb 2 kleine kinderen waaronder een baby van net 3 maanden en wil nu even geen risico lopen om gewond te raken.

Ik kreeg net een aanbod via de mail 200- excl stalling voor de eerste week en erna 600 euro per maand incl staling en diegene wilde haar dan 3 maanden op stal hebben staan.
Nu begrijp ik dat dit doorrijden geld kost, maar 2000- euro voor een paard wat recreatief gereden wordt van 17 jaar oud vind ik teveel. Na een ongeval van mijn andere paard en het binnestebuiten keren van dit paard is mijn potje leeg.
Wat zijn gangbare bedragen ? En hoelang is gebruikelijk?

_Barbara_

Re: kosten doorrijden probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:08

Ik heb geen idee hoe het zit qua prijzen, maar is het geen idee om een bijrijder oid te nemen die hier verstand van heeft en het gewoon bij jou op stal doet? Heb jij ondertussen nog plezier van je paard en hoeft ze ook niet weg. Zal het ook een stuk minder duur zijn ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:12

hier in de buurt ben je ongeveer 400 euro per maand inclusief alles kwijt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:13

Kun je niet iemand zoeken die aan huis komt die je per keer betaald tot jij er weer op durft?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:20

Een trainer die aan huis komt is eigenlijk duurder dan het paard bij die trainer te stallen en dan kan die ook er dagelijks mee werken.
De meeste trainers vragen (ik ook) 500 euro/maand, maar er zijn er die net iets meer vragen tot ongeveer een 650 euro/maand
Op één maand kan er al heel wat gebeuren hoor, maar idd niet altijd is dat voldoende, het is altijd een beetje afwegen wat het je waard is natuurlijk.
Het is uiteraard nooit een garantie, er kan heel veel oorzaak zijn van het rare gedrag van het paard.
succes.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:27

Ligt er heel erg aan wat voor bedrijf het is, en hoe lang het gaat duren.
Al aan Gert van den Hof gedacht? Erg kundige man, vriendelijk voor het paard. Je brengt je paard naar zijn stal toe. Je mag er gewoon bij zijn als hij gaat rijden, zodat je kan zien hoe hij het doet.
Eerste week is 350, daarna 250 per week. Voor doorrijden zal ie aan 2 weken genoeg hebben gok ik.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:32

Ik heb mijn (probleem)ruin laten inrijden en doorrijden bij een zeer kundige ruiter en ik was ook 650 euro per maand kwijt. Ter info: mijn ruin steigerde ook, maar liet zich ook vanuit het niets achterover vallen. Die 650 euro was met alles erop en eraan. Hij had de tandarts, hoefsmid en 2 keer een dierenarts laten komen (enten, en een wond hechten). Hier heb ik nooit een extra rekening van gehad.
Paard heeft daar 3 maanden gestaan, geen moment spijt van gehad. Is mij het geld echt waard geweest want ik heb er nu een ontzettend fijn paard aan.

western4everJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:34

Wat een hoge bedragen worden hier allemaal genoemd!
Mijn 4-jarige gaat toevallig over 2 weken op trainingskamp ;)
Ik betaal 350 euro per maand exclusief stallingskosten wat neerkomt op ongeveer 200 euro.
Mijn paard zal daar 2 tot 3 maanden staan en word beleerd in de Amerikaanse rijkunst

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 21:32

Een bijrijder gaat dus net gebeuren, ik heb er 2 gehad en hierna is het gedoe dus begonnen, ik zoek echt iemand met ervaring hierin.
Ik ben zelf ook een vrij handige ruiter maar ben bij haar echt bang op achterover klappen, ze zit elke keer echt op het randje namelijk.

Alleen 2000- voor een 17 jarig recreatiepaard is voor mij echt teveel geld, daar heb ik al een leuk jong ander paard voor. Heb nu dan namelijk nog geen garantie dat het lukt

Ik heb een eigen locatie dus voor mij is wegbrengen in verhouding weer duurder omdat k dan natuurlijk ook ineens stalgeld ga betalen wat ik nu nagenoeg niet heb.

Ik heb ook via pb een aantal reacties en ga alles eens op een rijtje zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:37

In antwoord op de laatste opmerking, moet je nog zover willen gaan, heb je de ruimte om haar het land op te gooien dus niet al te veel onderhoudskosten?? Zo ja, dan is een ander paard erbij misschien nog niet zo'n verkeerde keuze. Ik heb je vorige topic ook gelezen en begrijp dat je je paard goed kent maar ook herken ik de noodzaak van veiligheid ivm een gezin hebben. Misschien alles eens tegen elkaar afzetten want ondanks dat je alles onderzocht hebt en dat geloof ik echt,, denk ik toch dat er meer aan de hand is met je paard en is een ander paard misschien een betere en vooral veiligere oplossing.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:47

Heel verstandige keuze. Je bent vast een handige ruiter maar op een gegeven moment gaan andere zaken voor en wordt je voorzichtiger. Daarbij kan iemand die dagelijks probleempaarden rijdt vaak ook net wat sneller doorpakken. Daarom vind ik drie maanden ook wel wat lang; helemaal omdat jijzelf ook al correcties hebt doorgevoerd. Waarom wordt die drie maanden periode aangehouden?

Je kunt er ook nog voor kiezen om iemand aan huis te laten komen. Is vaak ook erg duur (denk zo aan 50,- tot 75,- per keer) maar dan kun je er ook bij zijn en aangeven wanneer jij er zelf mee door kunt. Pro's vragen er flink geld voor maar er zitten dan ook flinke risico's aan, risico's die jij met jou gezin niet wilt lopen. Maar liever even geld ertegen aan en daarna weer lekker verder. Je kunt het paard natuurlijk ook gewoon laten staan maar ja, dan heb je een hele dure grasmaaier waar je dus niets mee kunt. Dan liever even een grote uitgave maar er daarna weer plezier van hebben!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 09:40

Haar aanhouden als grasmaaier en het land opgooien en een 3e paard erbij is voor mij geen optie. Ik heb namelijk nog een paardje die 3 maanden geleden zwaargewond geraakt en is de vraag is of zij ooit gereden kan worden. Dan heb ik nog de pony van mijn zoontje. Ik heb helaas ook niet zoveel land om alles aan te houden en nog een rijpaard aan te schaffen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:52

Annemarie van de Toorn is ook een goeie hiervoor, denk ik. En ik vermoed dat die je binnen een maand weer op de rit zet met je paard. Niet om de hoek voor je, dat niet, maar dat is - denk ik - vrijwel niets als je in Limburg woont :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:53

Hier in de buurt is rond de 700 per maand heel normaal.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:02

Lastig!! Ik denk toch echt dat je keuzes moet gaan maken, enerzijds wil je hem door laten rijden, anderzijds heb je het geld er niet voor over en begrijpelijk! Zulke mensen nemen natuurlijk een heel groot risico, vooral als het gaat om een probleem paard door te rijden, met alle risico's die erbij komen kijken, en als ze goed zijn kunnen ze het zeker vragen!

Dus.... Keuzes keuzes, of wel doen of niet, het klinkt uit jouw verhaal meer richting de niet kant!

Succes met je keuze!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:07

Ik vind dat echt heel erg veel geld.

Misschien is het een optie je paard verder weg te brengen??
De kosten van die rit heb je er dan zo uit denk ik.

Maar pas wel goed op waar je je paard zet.
Ik heb trainers gezien die niet doen wat ze zeggen.
Laat je goed informeren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:08

Ik snap jou maar ik snap zo'n trainingsstal ook! De mensen moeten ook betaald worden, over de hoogte van de prijs weet ik zo niks zinnigs te zeggen. Ik denk dat ik in jou geval toch een keer langs Gert van de Hof bijvoorbeeld zou rijden, al was het maar één keer, zodat hij kan aangeven waar het probleem zit en hoe lang het zou duren om dat op te lossen. Dan weet je even genoeg wellicht en kan je daarna nadenken wat je er mee wil? Er mee verongelukken is geen optie, heel goed dat je zo voorzichtig bent!!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:15

Ik hoor en heb op youtube ook veel goeds van gert vd hof gezien, maar hij woont in drenthe en ts in limburg :oo het zal zeker de moeite waard zijn! Al weet ik niet wat hij vraagt ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:18

western4ever schreef:
Wat een hoge bedragen worden hier allemaal genoemd!
Mijn 4-jarige gaat toevallig over 2 weken op trainingskamp ;)
Ik betaal 350 euro per maand exclusief stallingskosten wat neerkomt op ongeveer 200 euro.
Mijn paard zal daar 2 tot 3 maanden staan en word beleerd in de Amerikaanse rijkunst

Ik moet stiekem toch wel lachen om deze reactie. Je zit dan toch ook gewoon op 550,- per maand? Bijna net zo duur als andere bedragen die hier genoemd worden?

Ik denk dat dit soort prijzen heel normaal zijn. Een paard kost geld qua stalling (ongeveer 200-250 per maand). Dan wordt er nog bijna dagelijks wat gedaan met je paard. Als je dat omrekend is het 12 euri per keer. Zeer logische prijzen dus. En vergeet niet het risico wat de mensen lopen!

MyJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:21

Gert zou een optie zijn, maar denk dat hij ook inzet van de eigenaar/ruiter vraagt..... Vanwege de afstand en 2 kleine kids lijkt mij dit niet haalbaar voor de TS.

Knap van je dat je volhoud met haar TS, heb je voige topic ook gelezen. Heb helaas geen echt advies, maar wil je veel succes wensen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:22

_KiMbErLeY_ schreef:
Lastig!! Ik denk toch echt dat je keuzes moet gaan maken, enerzijds wil je hem door laten rijden, anderzijds heb je het geld er niet voor over en begrijpelijk! Zulke mensen nemen natuurlijk een heel groot risico, vooral als het gaat om een probleem paard door te rijden, met alle risico's die erbij komen kijken, en als ze goed zijn kunnen ze het zeker vragen!

Dus.... Keuzes keuzes, of wel doen of niet, het klinkt uit jouw verhaal meer richting de niet kant!

Succes met je keuze!

Ik heb er wel geld voor over, maar diegene die ik bijvoorbeeld in de beginpost vraag dus rond de 2000 euro. Dat vind ik dan wel veel geld in verhouding met het paard en het doel wat ik voor ogen heb. namelijk gewoon recreatief ermee rijden.
1000 euro of 2000 euro is een heel verschil

Veel kosten komen denk ik ook vanwege het stalgeld, en die kosten zullen in de randstad natuurlijk ook al veel hoger liggen dan hier in de buurt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:23

MyJess schreef:
Gert zou een optie zijn, maar denk dat hij ook inzet van de eigenaar/ruiter vraagt..... Vanwege de afstand en 2 kleine kids lijkt mij dit niet haalbaar voor de TS.

Knap van je dat je volhoud met haar TS, heb je voige topic ook gelezen. Heb helaas geen echt advies, maar wil je veel succes wensen.

Ik wil er zelf echt wel weer op hoor, heb in het verleden genoeg jonge paarden en moeilijke paarden gereden, en als er een begin gemaakt is hoop ik dit zelf weer op te kunnen pakken.
Afstand is vanwege mijn woonplaats helaas vaak een nadeel, ik woon hier heerlijk maar Limburg is iddd wat afgelegen van de rest van NL

MyJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:26

Dat proefde ik al in je antwoorden. Ik zou in ieder geval in je eigen omg te zoeken, juist omdat het dan makkelijker is voor jou om te gaan kijken en er daar ook zelf mee aan de slag kan als jullie daar aan toe zijn.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:28

misschien kan je gert vd hof of annemarie vd toorn eens bellen of die ook iemand weten die daar goed in is. Ze krijgen (zo stel ik me dat voor) wel stagiaires, hebben contacten met de "betere" ruiters.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:30

Gert is al gemaild maar ik wacht nog op reactie, vragen of hun iemand kennen die uit de buurt komt is een hele goede tip waar ik zelf nog niet aan gedacht heb!