Aanvragen dispensatie/classificatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Aanvragen dispensatie/classificatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 14:46

Ik wil zeer binnenkort een startkaart aanvragen, maar vanwege een zenuwaandoening kamp ik met enkele beperkingen, waarvoor ik aanpassingen nodig heb tijdens het rijden.
Ik wil hiervoor dispensatie aanvragen. Omdat het niet meer over gaat, zou het een definitieve dispensatie moeten worden.
Hoe gaat dit in zijn werk? Wat moet ik doen? Wie wil zijn zijn/haar ervaringen met mij delen?

manie

Re: Aanvragen dispensatie/classificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:49

Google: knhs + dispensatie en daar is al je info :-)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:07

Ja, heb ik uiteraard wel gelezen.
Maar ik wilde ook graag wat persoonlijke ervaringen.
Het is een nogal algemeen verhaal.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:51

Misschien is hier meer ervaring: AP, aangepast paardrijden

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 01:25

Aanvraag indienen bij knhs.
Dat gaat naar gehandicaptensport nld, hier krijg je uitnodiging voor keuring van. Neem zoveel mogelijk "bewijs" van wat je hebt mee (doktersverklaring etc bij voorkeur ook wat de beperking is/wat je met paardrijden niet kan).
Die neem je mee afhankelijk van wat je nodig hebt verloopt de keuring. Als het gaat ok bv een definitieve pas voor een krachtbeperking (dat je bv met zweep wil rijden) moet je vanalles doen op de keuring zodat ze je in kunnen schalen naar "ernst".
Maar wil je bv lichtrijden ivm rugklachten, heb je aan doktersverklaringen genoeg (aan een zweep kun je "voordeel" ondervinden dus daarvoor wel keuren, maar lichtrijden is geen "voordeel" dus bewijs van bv rugklacht is genoeg).

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:37

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:49

Ik heb 17 mei de keuring in ermelo ik moet medisch dossier meenemen en eventuele hulpmiddelen die je gebruikt tijdens het rijden. Ik heb ook een zenuwbeperking in mijn rechter onderbeen ik ben benieuwd naar de dag in ermelo

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:52

Laura1982

Ik ben heel benieuwd hoe je de keuring hebt ervaren. Zou je mij op de hoogte willen houden?
De zenuwaandoening speelt zich bij in mijn hele lijf af en elke dag is wisselend, om het nog maar eens lastig te maken.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:53

Heel herkenbaar ene dag gaat redelijk en andere dagen kan ik niet op of om. Ja ik laat je weten hoe het was.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:22

hoi ankem.

Ik ben net terug van Ermelo. erg vriendelijk mensen Veel kennis en informatie gekregen. Ik heb een grade 4 gekregen en mag met hulpmiddelen en zweep rijden ook als we ooit in het M komen. over 3 jaar krijg ik een nieuwe oproep om te kijken hoe het dan gaat. er is gekeken naar stand looppatroon balans en kracht. er werden verschillende testen gedaan.

dystrofie is een discussie punt omdat je geen Een dag hetzelfde voelt qwa klachten. vandaar het over 3 jaar terug komen. als ik jou was zou ik contact opnemen met stichting onbeperkt sportief dan kun je dispensatie aanvragen.

Ik moest even op mijn tanden bijten met de testen maar ben blij dat ik gegaan ben.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:28

Ik ben vandaag ook in Ermelo geweest. Ben ook ingedeeld in grade 4, maar bij mij hebben ze het niet gehad dat ik over 3 jaar weer gekeurd moest worden. Is dat standaard?
En ik kreeg mijn grade bijna niet omdat er dystrofie in mijn geschiedenis staat. Ze zeiden tegen mij dat je dan afgewezen wordt omdat het beeld zo wisselend is...
Zoals ik begrijp heb jij wel dystrofie?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:09

Ik heb dystrofie en een zenuwbeschadiging wellicht zit daar het verschil. Ik had twee dames een blonde en brunette. wat vond je van het concept ik verwachten er eigenlijk veel meer van.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 11:37

Ik ben gisteren ook in Ermelo geweest en dat was best confronterend :\ . De classifiërs waren idd erg vriendelijk en ik voelde me prima op mijn gemak. De testen zelf waren voor mij vermoeidend en totaal anders dan ik me vooraf voorgesteld had. Het was ook best een eye-opener voor mij om te merken dat ik veel meer afwijk qua coördinatie tov gezonde mensen dan ik dacht en dat ik al zoveel "trucjes" heb aangeleerd om het mijzelf makkelijker te maken.

Mijn doel van de classificatie was lichtrijden ipv doorzitten en gebruik van een headset, daar was ik al heel erg mee geholpen geweest. Maar ik bleek nog meer hulpmiddelen te mogen gebruiken dan ik verwacht had en daar ben ik echt heel blij mee, dat gaat het rijden van proeven zoveel prettiger en veiliger voor mij maken :) . Ik ben ook ingedeeld in een grade, ook al was dat niet mijn doel. Mocht ik er in de toekomst toch gebruik van willen maken, dan geldt voor mij Grade III. Omdat mijn toestand helaas niet zal verbeteren, hoef ik niet herkeurd te worden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 13:26

ziolette ik heb grade 4 gekregen dat was ook niet mijn doel maar goed eerst maar kijken of de hulpmiddelen verlichting geven ik wist ook niet dat ik die dingen mocht gebruiken.

ja confronterend was het wel maar omdat de classifiers zo vriendelijk waren heb ik het niet als onprettig ervaren.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:28

Ik vond het idd ook erg confronterend. Ik heb een traantje weg moeten pinken.. ;(
Maar ja, de dames waren idd erg aardig en dachten echt met je mee. Zo gauw ik de handtekening heb van mijn orthopeed krijg ik de pas (hij is nu al in werking, maar dan definitief), en dus zover als ik heb begrepen hoef ik ook niet herkeurd te worden. Alleen als ik internationaal aanpast wil starten, maar dan moet ik eerst een sponsor vinden :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 22:52

Bedankt voor het delen van jullie persoonlijke ervaringen. Goed om te lezen!
Ik heb btw ook een dystrofie verleden, al is dat wrs toen al een uiting geweest van mijn aandoening, alleen bestond de aandoening toen nog niet.

Ik heb het plan even geparkeerd, omdat ik eerst mijn nieuwe, compleet op mij aangepaste zadel wil hebben. Mijn beperking uit zich o.a. in nagenoeg geen gevoel hebben in voeten en handen. Ik rijd nu met van die beugelkapjes aan de beugels en een verdikte teugel. Volgens mij mag ik daar gewoon mee starten. Ik begin in de B, dus lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd is nog niet nodig. Vanwege wisselend beeld en o.a. Orthostase zou ik mogelijk gebruik moeten van iemand die een stukje losrijdt, maar dat zien we dan in de praktijk wel weer.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:50

ankem schreef:
Bedankt voor het delen van jullie persoonlijke ervaringen. Goed om te lezen!
Ik heb btw ook een dystrofie verleden, al is dat wrs toen al een uiting geweest van mijn aandoening, alleen bestond de aandoening toen nog niet.

Ik heb het plan even geparkeerd, omdat ik eerst mijn nieuwe, compleet op mij aangepaste zadel wil hebben. Mijn beperking uit zich o.a. in nagenoeg geen gevoel hebben in voeten en handen. Ik rijd nu met van die beugelkapjes aan de beugels en een verdikte teugel. Volgens mij mag ik daar gewoon mee starten. Ik begin in de B, dus lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd is nog niet nodig. Vanwege wisselend beeld en o.a. Orthostase zou ik mogelijk gebruik moeten van iemand die een stukje losrijdt, maar dat zien we dan in de praktijk wel weer.

Volgens mij moet je voor die beugelkapjes wel een dispensatie hebben., hoor...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:34

ja daar heb je dispensatie voor nodig dit is namelijk voor mij ook een hulpmiddel welke ik nu mag gebruiken

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:22

Ik vind het leuk om te lezen dat steeds meer mensen de stap zetten om zich te laten classificeren, je zult er zoveel profijt van hebben! Ik heb me in het voorjaar van 2013 laten classificeren, ik had zelf verwacht in G4 uit te komen maar ben uiteindelijk geclassificeerd in G3 (P15). Ik rijd met lussenteugels een zweep en mag ook lichtrijden. Sinds de classificatie ben ik ook qua rijden zeer vooruit gegaan mede door de teugels. Dus als je denkt dat je hulpmiddelen nodig hebt, altijd proberen!