exoneratieclausule wanneer wel of niet geldig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

exoneratieclausule wanneer wel of niet geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:48

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen.....maar dacht dat dit de beste plek was...anders mijn excuses.

Ik vraag mij af wanneer een exoneratieclausule nu wel of niet geldig is. Zeer veel maneges of vakantie bestemmingen wel of niet officieel laten dit soort contracten ondertekenen door cursisten/les nemers of dagjes mensen. Maar stel: Ik als ruiter onderteken de voorwaarden van een manege of vakantiebestemming om te gaan paardrijden, waarbij ik dus akkoord ga met hun voorwaarden alvorens te paard te gaan. Mij overkomt iets ernstigs en ben tijden uit de running met alle kosten van dien ( ziekenhuis, revalidatie, geen inkomsten e.d.) maar ik ben kort door de bocht, akkoord gegaan met de voorwaarden om alle risico van het paardrijden, welke gevolgen ook van dien te accepteren. Er vanuit gaande dat men mij het juiste paard heeft aangewezen voor mijn kunnen met desbetreffende begeleiding…. Maar door alle kosten die ik heb gekregen door het ongeval wel of niet mijn schuld, klaag ik de eigenaar van het desbetreffende paard toch aan op kosten verhaling, terwijl ik wel bewust het exoneratieclausule van de eigenaar van het paard heb ondertekend.

Voorbeeld 1)ik kan niet rijden…en ik wordt te voet begeleid… maar onverhoopt val ik van het paard en heb ernstig letsel.
Voorbeeld 2)ik heb een redelijke ervaring en mij wordt een rustig betrouwbaar paard aangewezen. Het paard schrikt, maakt en sprongetje, of struikeld en ik lig er naast met ernstig letsel.
Voorbeeld 3) ik ben een ervaren ruiter en mij wordt een betrouwbaar maar iets pittiger paard aangewezen…het paard schrikt, ik val eraf en heb ernstig letsel.

In alle gevallen waar ik nu op duidt zijn de paarden normaal gesproken zeer betrouwbaar..hebben geen “gebruiksaanwijzing” zijn 99% bomproof en hebben geen onverwachte dingen in normale doen.

Elk paard kan uiteraard een keer schrikken en een onverwachte beweging maken of zelf struikelen, ik ga hier persoonlijk waar ik ook rijdt mee akkoord. Mocht er dan onverhoopt iets ernstigs voorvallen klaag ik de eigenaar niet aan….tenzij ze mij bewust op een paard hebben gezet waar ik de ervaring niet voor heb… ( paard kan bekend staan met onverwacht bokken, stijgeren e.d.)

Ik noem nu voorbeelden….ik heb zeer veel ervaring, ik rijd nu zelf 25 jaar actief, en het moet echt heel gek gaan wil ik naast het paard liggen, maar een paard kan ook op zijn snufferd gaan, en dan hou je er niks aan, dat waren de keren dat ik er naast lag...op een paar blauwe plekken na, een keer een hersenschudding en een gekneusde hand en voet na, nooit wat ernstigs gehad. (altijd met goede cap)
Maar ik zou graag jullie mening willen hebben over bovenstaande, graag ook van mensen die hier weet van hebben.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: exoneratieclausule wanneer wel of niet geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:26

google maar eens op grijze en zwarte lijst :)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 01:11

ik heb al zo veel ge-googled...al dagen/weken..en ik kom er niet uit....bij de een wel, de ander niet......vaak zijn de maneges of anders "de pinbeut" als ze onverantwoord oefeningen (in mijn ogen) uitvoeren....met 1 begeleider te paard buiten op stap met 12 on ervaren ruiters ( al was je te voet dan zou je 1 op 1 moeten = mijn mening).... of weg lopen bij de groep en in galop op de groep af moeten gaan..... etc...(in mijn ogen onverantwoord)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 05:46

... en jij zit ook nog eens in Portugal, waar de regels wel eens heel anders kunnen zijn dan in Nederland...

In Nederland is er veel jurisprudentie over, en dat maakt het een moeilijk te beantwoorden vraag voor Nederlands recht. Je kunt er in ieder geval niet van uit gaan dat je eenvoudig alle aansprakelijkheid weg kunt tekenen, maar daar was je zelf ook al achter. Je blijft (deels) aansprakelijk voor de schade die wordt aangericht door de eigen energie van het paard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:31

Toch vind ik het verhalen van schade toch niet echt kunnen. Paardrijden is een risico. Je bent er op gewezen. Je had ook van je eigen paard kunnen vallen.
Alleen in gevallen die echt niet kunnen zoals mensen die niet kunnen rijden op jonge paarden zetten . Of paarden die nog maar net op het bedrijf zijn kun je zeggen dat mensen nalatig zijn.
Maar veel mensen vinden zich een enorm goeie ruiter maar begrijpen totaal niet waar ze mee bezig zijn.
Ik had vorig jaar iemand mee op een buitenrit. Heb die persoon meerdere keren gevraagd: kun je rijden? En hoe goed? Maak je niet druk ik kan best rijden. Dus niet. Hij kreeg een super braaf paard mee. Niks aan de hand beetje gestapt en een drafje gedaan. Vond meneer dat hij best wel in galop mocht want hij had z'n paard prima onder controle. :):) .als ik dan uitleg dat de enige reden waarom hij er nog op zit is omdat zijn merrie heel voorzichtig met hem is en goed op hem past dan begrijpt hij me niet.

Maar waarschijnlijk wil je weten hoe het juridisch zit. Helaas kan ik je dat niet precies vertellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:46

Ik denk dat dit topic beter op zn plek is op TAO, dus ik zal m daar naar toe verplaatsen.