Pauze tijdens transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Pauze tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 21:53

Is het verstandig om tijdens een 4 uur durende transport van je paard, met de trailer, tussendoor even te stoppen en je paard uit de trailer te laten en een stukje te gaan wandelen?

Anoniem

Re: Pauze tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:56

Nee, gewoon door rijden. Evt tussendoor water aanbieden maar ook dat is niet perse nodig.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:14

Ik hou altijd aan 2 uur rijden, een kwartier rust.
Kwartier is voor mij als chauffeur fijn. En voor mijn paard ook even een rustmoment.
Nooit van de wagen afhalen. Te groot risico dat er iets gebeurd, schrikken bv, en je paard los breekt.
1 oudere merrie, begon na ongeveer 2 uur te stampen in de trailer, dan moest ik ook echt stoppen.
En die begon dan meteen te plassen.
Mijn ruin heeft het ook overgenomen. Niet het stampen, maar wel even van de rust genieten en dan te gaan plassen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:16

Paard nóóit tussendoor uit de trailer halen. Je weet niet wat er gebeurt, en dan sta je daar.
Ook beperkt water aanbieden, niet elk paard plast op de trailer.
Wij zijn een x met een paard uit Tsjechië terug gekomen, heeft 15 uur op de trailer gestaan. Volgende dag niks aan de hand, niet eens stijf...

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:45

Zoals gezegd, paard nooit tussentijds uit de trailer halen als dit niet nodig is. Toen ik mijn paard vervoerde van belgie naar Nederland, een 5 uur durende tocht, hebben we tussendoor gestopt om te tanken en daarna meteen doorgereden. Des te eerder waren we ook thuis. Eenmaal thuis even aan de hand wat gestapt om de spieren te laten bewegen. 4 uur valt nog best mee qua transport uren.

Mijn andere paard heeft 10 uur op de trailer gestaan en ook daar alleen gestopt om te tanken, verder gewoon doorgereden. Paard had nergens last van, dat kunnen ze prima als ze gewend zijn om met de trailer te reizen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:55

Gewoon doorrijden. Kan goed in 4 uur.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 00:39

Inderdaad gewoon door rijden. Heb mijn paarden 4jaar geleden naar Zweden gereden, ook in één stuk (wel tussen door stoppen en hooi/slobber/water/etc...). De rit was ruim 20 uur, waarvan twee boten. Paarden waren niet eens stijf...

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:13

Wij hebben hier een onderzoek naar gedaan op school,
ik doe een opleiding paardenhouderij,
hieruit blijkt dat het wel verstandig is om eens in de 4 uur te stoppen als er lang transport is. mocht en transport 6 uur duren dan is het verstandig door te rijden.
Het om de 4 uur stoppen is om even het paard de benen te laten strekken en hooi en water te geven. gemiddeld drinkt het paard om de 2 a 3 uur. dus dit is wel echt een max bij lang transport

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:34

En hoe hebben jullie dat onderzoek gedaan? Waarop zijn de uitspraken gebaseerd?
Even een rondje wandelen op een parkeerplaats naast de rijksweg is gewoon levens gevaarlijk, om nog maar niet te spreken over het probleem dat ontstaat als het paard daar ineens de trailer niet meer in wil

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:22

Ik zou het niet doen. Ik zou een extra hooinet meenemen om eventueel tussendoor te wisselen, maar verder gewoon doorrijden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:28

Ik heb onlangs met mijn drachtige merrie een rit van 5 uur gemaakt. Ik heb een doodbraaf paard wat veel van de wereld heeft gezien. Ik ben na ca. 3 uur rijden gestopt op een parkeerplaats bij een rustige Mc Donald's (was een door de weeks ochtend). Deze was vrij goed afgeschermd en niet direct langs een grote weg, daar paar rondjes met haar gestapt en weer opgeladen. Ze loopt al 11 jaar zo in een keer door de trailer op, dus zou bijzonder maf zijn als ze nu ineens niet meer zou gaan.

Terugweg zijn we ergens op de veluwe gestopt aan een zandpad, stukje door het bos gelopen en terug de trailer op.

Zijn tal van paarden waarmee ik zou zeggen, beter doorrijden dan straks problemen hebben. Maar met deze merrie kan dit allemaal gewoon, en voor een (drachtig) paard wat er 5 uur op moet staan is het naar mijn idee wel een verademing als ze even vaste grond onder dr voeten had en een stukje kon wandelen. Tevens plaste ze vrij veel, dus konden we dan even de trailer droog maken.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:30

hier al een paar keer lange ritten gemaakt met de trailer, en wij stopte alleen om te tanken, en dan vulde ik meteen het hooi bij en bood ik water aan, maar ik heb altijd geleerd, om een aantal uur voor transport en tijdens transport geen krachtvoer of slobber oid te geven...

mijn merrie vind het bijvoorbeeld verschrikkelijk om de tussenstoppen te hebben! die bijt dan mijn borststang kapot uit nijd :')

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:38

Adrienne93 schreef:
hieruit blijkt dat het wel verstandig is om eens in de 4 uur te stoppen als er lang transport is. mocht en transport 6 uur duren dan is het verstandig door te rijden.
Het om de 4 uur stoppen is om even het paard de benen te laten strekken en hooi en water te geven. gemiddeld drinkt het paard om de 2 a 3 uur. dus dit is wel echt een max bij lang transport

Ben ook heel benieuwd naar hoe je aan deze resultaten bent gekomen.
En stoppen om te voeren of water te geven is wat anders dan ook daadwerkelijk afladen.
Besluit je paard op zo'n snelweg parkeerplaats dat ie de reis te lang vind en niet meer de trailer op wil. Sta je daar te hannesen.
4 uur is prima te doen, dat weet ik uit ervaring.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:42

Afladen op snelweg-parkeerplaats, NOOIT doen!! Behalve gevaar voor je paard, ook groot gevaar voor de mede-weggebruikers mocht hij/zij los komen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:17

Hier een transport naar een wedstrijd van 26 uur meegemaakt. We hebben ze er snachts uitgehaald voor een paar uur om zelf ook te kunnen slapen. Toen heb ik ze een stuk aan de hand gestapt en daarna zijn ze in een paddock gegaan (Australie, iedereen zet zijn topknol gewoon op een plek in de woestijn in een paddock :D ) Maar ze hebben de rest er volledig op gestaan. Ze kunnen wel een stootje hebben, als je ze daarna maar voldoende stapt, en wij hadden special spul om ze een (legale) oppepper te geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:23

Uit de trailer halen nooit doen, gewoon een hooinet erbij hangen en om de paar uur stoppen zodat het paard kan plassen (!) en water drinken.
En 4 uur is een eitje, dat kan prima zonder de benen te hoeven strekken.
De nl toppertjes rijden ook gewoon in één rit naar de andere kant van Europa voor een concours.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:21

Adrienne93 schreef:

Hoe heb je dat onderzoek opgezet? Hoe zijn de resultaten verzameld? Wat maakte deze conclusie?

Ik heb ooit eens onderweg een paard uit moeten laden, simpelweg omdat de trailer achter een andere auto moest en het paard net te onrustig was om erop te laten staan. Ik kan je vertellen dat je een hoop bekijks hebt als je op het haventerrein in Harlingen een paard uitlaad, een andere (vracht)wagen voor de trailer zet en het paard weer inlaad.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:35

Ik denk dat de genoemde richtlijn puur een richtlijn is om een richtlijn te hebben. Leuk bedacht in theorie, maar in de praktijk...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:30

Tessebes schreef:
Ik denk dat de genoemde richtlijn puur een richtlijn is om een richtlijn te hebben. Leuk bedacht in theorie, maar in de praktijk...

Nee, het is nog veel simpeler: Arbeidstijdenwet: max 4,5 uur aaneengesloten werken........