Wat dragen jullie 24/7 buiten paarden in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat dragen jullie 24/7 buiten paarden in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 12:41

Ik ben er lekker op tijd bij :+

Paar weken geleden had mijn paard een acute stofallergie-aanval.
Advies dag en nacht naar buiten en nat of gestoomd hooi voeren.
Ik had toen het geluk dat we in de overgang zaten naar het betere weer.

Maar volgende winter is dan de eerste winter dat ze s'nachts ook buiten blijft. En maak me daar nu al een beetje druk om.
Ze staat in een ruime paddock met een gedeelte betegeld met een groot afdak waar ook een grote bak met hooi staat. Die houden we gevuld zodat ze onbeperkt hooi heeft.
Ze staat samen met 3 shetjes dus ook niet alleen.

Ik wil haar wel graag onder dekens zetten om haar kort in het haar te houden.
Maar nu komt het wat voor dekens.

Ik heb een hele stapel dekens voor der liggen. Maar die zijn al een aantal jaren oud. En sommige ook niet helemaal goed waterdicht meer. En dat vind ik nu toch wel heel erg belangrijk.
Tijd voor een nieuwe uitzet dus.

Maar welke dekens zijn geschikt? De Bucas all in one lijkt me erg geschikt. Minder gewissel van dunne naar dikke dekens.
Maar ook een goede waterdichte regendeken met verschillende diktes onderdekens lijkt me ook wel handig.
Is een deken met een goede hals voor de echt koude dagen aan te raden of is een halsdeken niet perse nodig?

Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:06

hi,

mijn arabiertje stond ook 24/7 geschoren buiten afgelopen winter,
onder de amigo bravo plus heavy van 400 gram, echt een super deken!

ik denk alleen wel dat ik als het echt gaat vriezen er nog een onderdeken bij doe

tamary

Re: Wat dragen jullie 24/7 buiten paarden in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:18

Je voorkomt al een hoop dekengewissel door een patroon te scheren ipv helemaal kaal. Helpt ook meteen om rug en achterhand warm te houden zonder geklooi met uitrijdekens.

Hier gaat er 1 onder een regendeken (zo dec tot feb/mrt ongeveer of eerder als het langdurig nat is ivm zichzelf niet goed droog kunnen houden en bij iets nattigheid niet meer willen liggen). Ik laat hem gewoon zijn wintervacht aanmaken, maar meestal heb ik ook een winterstop qua rijden (ook omdat ik het zelf te koud krijg met rijden dan). Zou ik wel kunnen doorrijden dan is mijn 1e keuze om een klein deel te scheren (streepje hals + midden borst bv) Meer haar er af kan altijd als het niet genoeg blijkt te zijn. Je kan dan ook met 1 deken toe (al raad ik aan om als je langere tijd een paard onder dekens hebt minimaal 1 reserve te hebben, want dekens gaan altijd stuk op het verkeerde moment. Dus met bar slecht weer op za avond bv). Zelf rij ik altijd buiten en dan is bv een geschoren buik ook reden tot raar gehuppel door opspattende koude modder. Ook een deken beschermt daar niet goed, dus bij 24/7 buiten zou ik daar niet willen scheren. Benen idem. pezen/gewrichten blijven dan lang koud/koelen sneller af wat ook qua blessure risico's niet prettig is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:30

Ze word zoiezo niet geschoren van de winter. Maar om der nog wel een beetje dun in het vachtje te houden wil ik wel goede dekens op doen. Vind het nu ook extra belangrijk dat ze goed waterdicht zijn.

nicole_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:40

Een 400grams watervaste winterdeken met hals werkt echt :)
Als t echt heel koud word gewoon n fleece deken eronder :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:50

Staat je paard in een binnen- of buitenstal? Mijn ruin is nl ook stofallergisch en hij staat 's winters zonder problemen in een buitenstal, uiteraard met de luiken (luiken hele breedte deur) open. Bij extreem koud weer gaan ze op een kiertje open. Hij krijgt natuurlijk ook natgemaakt hooi.
Ik ben zelf erg fan van de Horseware dekens met het liner systeem. Je koopt een ongevoerde deken en alle benodigde liners en bijv een ongevoerde en een gevoerde hals en je bent helemaal klaar! Je moet dan nog steeds wel wisselen, maar alleen maar tussen de dunne liners en niet tussen zware dekens. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:54

felicity schreef:
Ze word zoiezo niet geschoren van de winter. Maar om der nog wel een beetje dun in het vachtje te houden wil ik wel goede dekens op doen. Vind het nu ook extra belangrijk dat ze goed waterdicht zijn.

Als je vacht onder controle wil houden moet je al beginnen als ze voor de winter gaat verharen (augustus waarschijnlijk) Dan heb je vaak een zweterige pony onder je dekens, je blijft dekens wisselen ivm temperatuurverschillen en het hoeft niet te helpen om minder vacht aan te maken. Liever later dekens op en modelletje scheren. Scheelt bult geld, gezoek naar juiste deken voor dat moment en paard kan veel meer vit.D aanmaken omdat er meer zon op de huid/vacht komt.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:15

Mijn kwpnér staat ook dag en nacht buiten, met uiloop aan box, kan dus naar binnen als hij wilt. Wordt geschoren. Dit gaat prima, ik heb verschillende waterdichte dekens met hals en onderdekens. Ja ik wissel maar vind dat niet zo'n probleem. En een gelukkiger paard heb ik nooit gehad. Een goede waterdichte deken is het belangrijkste als je niet zo'n dikke vacht wilt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 19:39

Ik heb der nu 8 jaar en ze is nog nooit geschoren geweest (op de voetjes na).
Als het echt niet anders kan kan dat altijd nog.
Een zwetend paard onder een deken vind ik ook niks. Dan is het of een dunnere op of geen deken.
Ze mag ook wel iets haar aanmaken maar niet dat ze echt een teddybeer word.

Vinden jullie het niet link een geschoren paard 24/7 buiten. Ik zou erg bang zijn dat ze kou zou vatten.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:01

Mijn paarden staan het hele jaar door buiten zonder schuilstal. Wel in een land van 4ha waarvan 0,5ha boswal dus schuilmogelijkheden zijn er wel.

Mijn Welsh nwr staat in principe onder een 100gr outdoordeken van EJ.
Zodra het heel guur is of gaat vriezen krijgt ze de 200gr outdoordeken op van hetzelfde merk. Mocht het dan nóg strenger gaan vriezen dan krijgt zij er een fleecedekentje onder.

Mijn KWPNer staat eerst ook onder een 100gr outdoor maar bij haar leg ik er rond de 5graden een 100gr onderdeken onder omdat zij een dunner velletje heeft en ik ook zie dat zij sneller last heeft van guur weer. Zodra het dan gaat vriezen doe ik haar een 380gr outdoordeken op.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 20:14

Doen jullie overdag ook nog wisselen met grote temperatuur verschillen s'nachts en overdag?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:53

ja, dat wel

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:00

Hier hebben de paarden heel de winter buiten gestaan gehad, maar echt koud was het ook niet :)
Mijn merrie was volledig geschoren en heeft het overleefd hoor ;) niet ziek of iets.
Onbeperkt hooi ter beschikking en een grote schuilstal met groot afdak er voor.

Met de felle wind stonden ze hier met 400 grams deken met hals.
Al mijn dekens zijn van Amigo voor alle paarden!
Ik heb 100 grams, 200 grams , 300 grams en 400 grams en elk een ongevoerde regendeken.
Aangezien hier altijd regendeken over de dekens gaat (ook al zijn de andere waterdicht) heb ik zo meermaals gewisseld met de dekens eronder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:04

Mijne staat onder een Rhino met halve hals. Zelf bij extreme regen nog nooit doorgelekt. Moet er wel bij vermelden dat mijn paard altijd in de schuilstal ligt te slapen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:37

Veel fans van de Horseware en bucas dekens.
Ik weet wel dat ik daar straks ook weer voor ga.
Heb nu een 50 grams en 300 grams van Bucas en die bevallen me echt heel goed. Zijn ook alweer 5 jaar oud en leven nog steeds.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:41

Mijn verzorgpony heeft afgelopen winter alleen onder 200gram gestaan (heeft volgens mij ook geen dikkere dekens), maar nu hebben we natuurlijk ook een hele zachte winter gehad, en zij had al wel een beetje vacht. Ze heeft een Harry's Horse deken, maar de pasvorm is niet optimaal. Als een deken van de bovengenoemde merken in je budget valt zou ik daar dan ook zeker voor gaan :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 22:47

Helaas valt de Rambo niet in het budget. Vind dat toch wel erg mooie dekens en die nodigen ook echt uit om te proberen. Maar met de overige dekens is ook absoluut niks mis mee. Nu alleen uitvogelen wat het handigste is.
Heeft er iemand ervaring met de Bucas All in One en de Bucas smartex rain? Moeten jullie dan minder wisselen van dekens omdat die geschikt zijn voor veel temperaturen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:57

Mijn arabs staan zonder deken, alleen met heel veel regen doe ik ze een ongevoerde regendeken om, want ze zijn niet echt waterdicht. Kou is geen probleem.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:18

ik scheer gewoon (behalve de benen) en zorg voor goede dekens. ik ben zelf fan van horseware. bucas is ook goed, maar moet wel bij de bouw van je paard passen.
dekens die ik minimaal zou willen hebben:
- goede regendeken
- goede winterdeken met afneembare hals
- rambo onderdeken (bijv 200 gr)

je kan dan beginnen met de regendeken. daarna regendeken met onderdeken. dan winterdeken en als het echt koud wordt winterdeken met onderdeken.

JayJaytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:40

Bij ons op stal waar ik rijles heb staan de paarden dag en nacht buiten en hebben zomers geen dekens en 's winters alleen een winterdeken ( ik weet eerlijk gezegd niet welk merk ) wel hebben de paarden bij ons een wat dikkere vacht maar dit gaat dan in de zomer er weer af :) Als ze hebben gewerkt en ze zweten heel erg dan stappen we nog langer uit en dan fleesedeken+winterdeken en dan ook hals! Zodra ik weer op stal ben zal ik is kijken welk merk!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:15

Ik heb altijd gewisseld met dekens maar ja als het regent of heel koud is, is dat ook niet zo handig. Ik heb begin dit jaar een Bucas Smartex Extra gekocht en tja nu komt er niks anders meer :+ Kostte wel wat (gelukkig 60 euries korting bij Agradi) maar het niet meer moeten wisselen vind ik echt een opluchting en ik hoef me ook geen zorgen meer te maken of ik teveel/te weinig op heb gedaan. Het enige vervelende vond ik toen het overdag +10° werd en 's nachts nog vroor maar dan deden we hem gewoon helemaal af overdag (was nog altijd minder werk dan wisselen :+ )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:19

ik heb deze winter bijna alleen maar een regendeken gebruikt,op enkele dagen na een gevoerde 200 grams.
We hebben hier in frankrijk geen winter gehad.
Ik kijk altijd de temperatuur aan,en daar pas ik de deken op aan.