Hoe herken je echte pijn bij je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe herken je echte pijn bij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 22:51

Net als bij mensen lijkt me dat elk paard een eigen pijngrens heeft. Ik heb ook wel eens ergens pijn, maar dit beinvloed niet zodanig mijn leven dat ik bij wijze van er gebukt onder ga.
Volgens de uitslagen (hoefkatrol fase 3 en 4) zou mijn paard echt flink pijn kunnen hebben. Toch merk ik er helemaal geen bal van.... hij doet gek in de wei, gek in de paddock, maakt plezier.
Ik zou graag willen weten hoe ik nu echt herken dat hij pijn heeft.....Ik herkende het namelijk wel als ik met hem draafde (wat me dus getriggred heeft hem t elaten onderzoeken) omdat hij onregelmatig liep, maar in het normale stal/weide/paddock gebeuren merk ik helemaal niks....
Gaat een paard bijvoorbeeld slecht eten? Wordt ie sago? Gaat zn vacht dof worden? Of is dat allemaal onzin. Ik zou het graag horen van ervaringsdeskundigen; waaraan herkende jij dat je paard pijn had?

Anoniem

Re: Hoe herken je echte pijn bij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:11

Paarden zijn vluchtdieren, ze zullen dus echt pas pijn laten zien als ze ver heen zijn. Minder eten, ontevreden ogen, mat ogen, opstaande rug of buik, ggedragsverandering maar ook uitingen tijdens het rijden als tandenknarsen, tong naar buiten gooien. schudden met hoofd en staken kunnen uitingen zijn. Ken bijv een paard die de tong over het bit gooide door problemen in de benen. Soms zijn signalen minimaal en vermenselijken we Paarden door te denken dat het paard nog happy uit zijn ogen kijkt of en sprintje maakt in de wei. Maar dat is dus link want onderhuids kan er veel meer spelen.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:29

Dat is een vrij lastig punt. Wat Joolien al zegt als ze het al laten zien is het vaak al erg dan je denkt. Ze kunnen er zeker lichamelijk onder lijden als ze pijn hebben. Zo hebben wij 2 jaar terug een paard gehad dat een ongeluk heeft gehad en daardoor erg veel pijn. Dat paard ging van goed gewicht naar een gratenpakhuis wat ook niet goed meer in de vacht zat. Verder ook erg gestrest in de omgang denk dat het wel te maken heeft met hun vlucht instinct dat ze meer op hun hoeden moeten zijn om zichzelf veilig te houden. Maar doordat ze meer alert moeten zijn, verbruiken ze meer energie wat ze op dat moment eigenlijk niet kunnen missen.
Maar het blijft lastig het zou het een stuk makkelijker maken als we gewoon met paarden konden praten.
Zo heeft mijn paard tijd terug een hoefzweer gehad, de hoefsmid vond het heel raar dat we dat niet opgemerkt hadden. Ik was vrij verbaasd want ze was niet kreupel. Dus ja wat moet je er mee........

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:31

Geef m pijnstillers en kijk of je verschil ziet... Zo merkte ik het.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 01:08

Leer je paard kennen. Ik kan aan mijn ruin zijn ogen en neus zien of hij pijn heeft. Aan zijn neus ook of hij moe is.

En verder zijn er natuurlijk de algemene dingen die je kunt zien en/of voelen, zoals een verandering in spierspanning (compensatie) of een verandering in gedrag en eetlust.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 09:14

Ik ken mn paard heel goed.... maar wel pas een jaar. Ik merk dus helemaal niets, zolang ik niet aan het rijden ben. Tijdens het rijden hapte hij wel eens naar zn voorbenen, en hij 'hobbelde' soms. Daaraan kon ik (achteraf gezien) afleiden dat hij last had van zn kwaal. Ik wist alleen nog niet dat dat het was. Maar in zn normale doen en laten merk ik echt helemaal niets.... hij glimt als een spiegel, eet prima, speelt en kroelt en tut met mij en andere paarden, oogt vrolijk.
De reden dat ik dit allemaal vraag, is dat ik misschien ooit die ene nare beslissing moet gaan nemen, en ik wil dan voor mezelf duidelijk hebben of het voor hem niet meer prettig is het leven.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:28

Dat is vreselijk moeilijk. Ik sta nu al sinds januari steeds in dubio. Mijn paard gaat ondertussen weer wat vooruit, maar voor mij is het duidelijk dat voor mij de "grote beslissing" er wel ergens een keer aan zit te komen. Ik hoop op nog een paar mooie recreatie-jaartjes...

Waar ik pijn duidelijk aan kan zien bij mijn paard:
de "kuilen" boven zijn ogen worden dieper (Kan echt per dag veranderen...)
hij trekt zijn neusgaten wat omhoog
doffe blik in zijn ogen
oren staan veel vaker wat opzij gedraaid dan naar voren (Normaal vooral naar voren)
zijn lip en kin lijken wat strakker te staan
In zijn totaal lijkt er meer spanning in zijn lijf te zitten, op alle spieren.
In zijn totaal minder alert, vooral minder geintereseerd in aandacht. (normaal houdt hij nogal van poetsen en kroelen. als hij niet in zijn hum is, staat hij het gewoon toe, maar de interactie is veel minder. Lastig om precies op te schrijven waar dat in zit)

verder, maar dat hangt waarschijnlijk met zijn speciefieke maagproblemen samen:
veel tandenknarsen
veel gapen
duidelijk meer luchtzuigen

Mijn paard heeft een paar echt zware pijnaanvallen gehad dit jaar, en die zijn niet te missen. Zelfs voor iemand die nooit paarden ziet. Die hingen samen met maagdarmproblemen en maagzweren.
Liggen, niet willen opstaan.
Als hij dan opstaat: onrustig rondje lopen op stal, dan stil staan, gestrekt. Voorbenen naar voor, achterbenen naar achteren. Het hoofd hangt wat laag, oren opzij weggedraaid, iets afhangend. Direct daarna wordt de hals zeer hoog opgeheven, bijna doorgestrekt naar achteren/omhoog, waarbij de rare beenhouding blijft. Daarna weer rondje lopen.
Duidelijk zeer onrustig, blik afwisselend dof of juist ogen wat verder opengesperd.
Achterom kijken, zuchten, en wat kreunen.
Daarna met zijn hoofd in de achterste hoek van de stal gaan staan, kont richting deur. (Doet hij normaal echt nooit!) hoofd laag, oren opzij weggedraaid en laag. Bijna hangend hoofd.
Je zou verwachten dat hij heel erg zweet, maar dat is niet zo. Wel wat klammer onder zijn deken tijdens deze aanval, maar niet zweten.

Dit is buitengewoon naar om te zien.
Ik denk dat een echte pijnaanval nogal verschillend kan zijn, afhankelijk van welke klachten er precies zijn, en hoe het individuele dier erop reageert.

Als het paard continue met zo veel pijn staat, dan is het natuurlijk eenvoudiger te zien, en eenvoudiger te beslissen.
Het lastige zit denk ik meer in de continue pijn/irritatie. Dus niet de acute, dat is voor iedereen wel duidelijk. Maar in de pijn die chronisch wordt. Dat laat zich heel moeilijk beoordelen/inschatten.

Ik volg dit topic, ik ben ook el benieuwd hoe anderen hier over denken. Mijn paard lijk op dit moment door de grote problemen heen, maar terugvallen en wat restschade lijkt -helaas- wel erg waarschijnlijk. Ook ik zal moeten gaan bepalen voor mijn paard waar de grens gaat liggen, ooit.
Laatst bijgewerkt door F_T op 20-04-14 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:39

Mijn paard had ook hko graad 3/4, daar kwamen we achter toen hij iets kreupelde naar de wei toe en daarna ook in de draf tijdens het rijden. Verder was het een ontzettend blij en energiek paard (4 jaar), niets aan te merken. Zelfs als hij na een energieuitbarsting stokkreupel uit de wie gehaald werd, bleef de adrenaline stromen. Maar dat was voor mij wel de druppel toen hij alleen met pijnstillend nog in de wei kon staan...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:45

Door mijn merrie haar hoge pijngrens ben ik haar dus kwijt geraakt.
Ze had koliek en doordat zij niet snel iets laat merken was ik er veel te laat bij.
Ze liet het pas merken toen het eigenlijk al te ver was en hebben haar toen naar wolvega gebracht maar ondanks de operatie heeft ze het niet gered.
Ze had er waarschijnlijk al een tijd mee gelopen maar we hebben niets gemerkt omdat ze niets liet zien ( en ik ken mijn paard), pas toen ze op stal kwam begon ze dingen te laten zien zoals niet zuiver lopen en liggen (laatste deed ze nooit als er mensen op stal waren) en gingen bij ons de alarmbellen gelijk rinkelen, helaas toch te laat. heb haar 3 mei vorig jaar in moeten laten slapen.
Bij haar moest ik echt op lichaamstaal letten want pijn liet ze niet zien, oren steeds naar achteren sjaggie zijn, wegdraaien van hetgeen wat haar pijn deed, liggen waar mensen bij waren dat soort dingen en dan was het voor ons uitzoeken waar ze last van had.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:47

Toevallig heeft bit hier laatst een artikel over geplaatst. Je zou aan het gezicht van een paard kunnen zien of hij pijn heeft, volgens onderzoekers.
In het artikel zit een link met nog meer info en foto's. Misschien heb je er wat aan!

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/gez ... -aan/8396/

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:00

Paarden laten inderdaad pas pijn zien als het al behoorlijk ernstig is. Ze hebben ook 'stille' pijn, ze schreeuwen en huilen niet. Soms hoor je een paard met koliek wel kreunen, ik wil niet weten wat ze dan voelen...

Aan mijn merrie zie ik het wel als ze pijn heeft. Zoals Koper al zei vooral aan de ogen en de neus. Ze laten misschien niet echt iets zien, maar ze staan er ook niet helemaal ontspannen bij. Zo'n vijf jaar geleden kwam ik een keer de stal binnen en wist ik dat er iets niet goed zat, maar mensen met meer kennis zagen het niet. Niet veel later had mijn pony dus wel koliek. Dat ik het zag had niks te maken met mijn telepathische paardenkennis :D maar gewoon dat ik doorhad dat ze net niet helemaal zichzelf was.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:02

Dat is inderdaad een interessant artikel, ik had hem al eerder gelezen. (week of 2 terug denk ik, het is een vrij recent artikel) En over het algemeen herken ik de dingen die daar genoemd worden ook heel duidelijk bij mijn paard.

Het valt mij op dat ze in dit artikel aangeven dat de neusgaten open, en wat naar voren gaan. (Als ik het goed lees) Tweety (mijn paard dus) trekt de neusgaten dan juist op naar boven, en er ontstaan 1 of 2 extra plooitjes boven zijn neusgaten.

Oren opzij KAN bij mijn paard ook op ontspanning duiden, maar kan ook op pijn duiden. Beetje afhankelijk van de exacte stand, en de rest van zijn gezichtsuitdrukking.

Ik heb voor de "aardigheid" een filmpje opgezocht van Tweety, waarin je aan het hoofd verschillende pijnuitingen kunt zien. Dit is op een moment dat hij een terugval heeft in zijn maagklachten. Lang niet zo erg as dat ze geweest zijn, maar er is wel een en ander aan te zien. (Overigens zijn we direct op deze dag weer met maagmedicatie gestart, het is natuurlijk niet zo dat ik hem hiermee laat lopen...)

https://plus.google.com/u/0/photos/your ... 9807937588

Je ziet in het begin van het filmpje: strakke, gespannen hals. Oren wat opzij. Tandenknarsen. (Je ziet dat aan de malende beweging van zijn kaken, hij staat hier NIET te eten) Hij heeft zijn ogen minder ver open dan anders, neus staat wat strakker, maar dat is minder makkelijk te zien. Zijn mond is vrij strak.
Het gapen is in dit geval ook een pijnuiting, en geen ontspanning helaas.

Overigens gaat dit niet over de pijnklachten zoals je die bij beenproblemen of hoefkatrol verwacht, het zijn wel typische pijnuitingen, die je bij veel paarden tegenkomt.
Maar als TS liever specifiek op benen en pijnklachten ingaat kan ik me dat ook prima voorstellen. Geef dat dan gewoon aan, dan laat ik Tweet's pijn-dingen wat meer achterwege.
Als je het juist wel interessant vind: ook prima, waarschijnlijk heb ik -helaas...- nog wel wat meer beeldmateriaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:07

Afvallen en zich distantiëren van de groep, dus geen interactie is ook pijn...blijven eten zegt niks, want eten is overleven...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:09

Pijn is moeilijk in te schatten. Zelfs bij een ander mens die nota bene kan praten kan je nog niet bepalen hoeveel pijn diegene heeft.

Ik vind dat je de levenskwaliteit en levensvreugde van je paard goed in de gaten moet houden. Daarbij heb je natuurlijk ook wel het verschil tussen acute pijn en chronische pijn. Een blessure die erg pijnlijk is maar wel weer goed kan genezen is i.m.o. vaak wel te overbruggen, zeker met pijnstillers. Chronische pijn heb je natuurlijk ook in alle maten. In hoeverre belemmert het je paard's welzijn? Ik denk dat ik dat voor mijn eigen dieren wel goed in kan schatten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:11

Oja, afvallen en spierverlies inderdaad ook bij mijn paard. En sociaal is hij sowieso niet zo handig (is vaak de sjaak), maar hij lijkt tijdens pijn inderdaad nog minder handig met soortgenoten.

Spierverlies hangt natuurlijk ook samen met het stoppen met rijden en mennen toen hij zo slecht was, dus niet helemaal makkelijk te beoordelen. Maar het spierverlies ging bij mijn paard wel opvallend hard.

Zelfs bij heel veel pijn blijven sommige paarden gewoon eten, dus dat zegt niet zo heel veel. Mijn paard is eigenlijk altijd blijven eten.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:14

Wat het ene paard doet bij veel pijn, doet het andere niet. Zoals eerder al vermeld zijn paarden vluchtdieren en laten ze echt pas op het laatste moment de pijn merken. Een paard bij ons op stal had een extreme kanteling na hoefbevangenheid en de dierenarts was van mening dat ze eigenlijk niet meer op haar benen zou kunnen staan. Mevrouw liep nog vrolijk rond, dus bij ieder paard wisselt het enorm.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:41

Dat is een hele moeilijke vraag.. Ik denk dat dit voor ieder paard anders is, net als bij mensen. De 1 heeft een lage pijngrens en laat het snel merken en de ander heeft een hoge lijngrens.

Mijn pony laat het niet snel blijken, maar toen hij hoefbevangen was had hij duidelijk pijn. Dit straalde hij echt uit... Ik zag het aan alles, hoe hij stond, hoe hij keek, hoe hij reageerde...

Je kan niet weten of je paard echt pijn heeft of dat t meer ongemak is. Paarden laten het niet snel zien, maar als je paard echt pijn heeft merk je het denk ik wel.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:47

Mijn paard stond een paar maanden geleden met een rare vorm van koliek(leek op gaskoliek maar de arts kon er ook de vinger niet precies op leggen).
Eerst had ik dit nog niet in de gaten(merkte ik pas na het afstappen), hij was wel verdacht rustig en héél sloom onder het zadel. Ik moest hem echt vooruit duwen terwijl ik daar normaal niks voor hoef te doen.
Ik dacht dus dat hij gewoon geen zin had, rondde het af en stapte af. En toen viel hij bijna om!
Hij had gewoon enorme buikpijn, dus hop meteen zadel eraf natuurlijk(me ondertussen onwijs schuldig voelen over dat ik het niet eerder gemerkt had) en arts laten komen.

Hij stond ondertussen naast me als een mak schaap, touwtje los, koppie laag en zoals ik hem dus echt niet gewend ben. Normaal zit hij overal aan, blijft niet stilstaan, hapt naar je handen/armen, likt je helemaal onder enz, maar toen helemaal niks.
Ik maakte me zo'n zorgen! Gelukkig was er verder niks aan de hand en kreeg hij gewoon een spuitje tegen de buikpijn en toen knapte hij ook duidelijk weer op.

Verder heb ik hem nog nooit ziek of met pijn meegemaakt(goed, ik heb hem nog net geen half jaar dus ik wil dat ook nog niet meemaken haha) maar ik vermoed dus dat het zich bij hem net zoals toen uit in lusteloosheid, sloomheid enz..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:48

Eentje van ons laat de pijn zien wanneer de da er is, dan knuffelt hij de da, stom , maar als er niets aan de hand is en die beste man komt voor één van de anderen dan staat hij ver weg. Hoe ik het merk, tja, ervaring, je ziet dat er ééntje zich net anders dan anders gedraagt. Maar hoeveel pijn ze dan al hebben, ik zou het niet weten.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:16

Ik zit net als Femke_tweety ook met dit dilemma. Wanneer is het over en uit? Mijn Arabische merrie heeft over het algemeen vaak een terugval zodra de temperaturen beginnen te dalen. Ze is 21, maar haar lichaam is een stuk ouder helaas. Ze heeft onder andere artrose en regelmatig last van haar luchtwegen.

Voor het eerst sinds ik haar heb (8 jaar nu) heeft ze met dit warme weer veel vastzittend slijm, ze is kortademig en voelt ze zich duidelijk ellendig. Ik heb al vaker gedacht dat het over en uit was, maar dan krabbelt mevrouw er weer bovenop. Dus ook voor mij is het moeilijk om die grens te vinden. Ik hoop dat ze nog lekker een paar jaar kan genieten van haar pensioen, omdat ze voordat ik haar kreeg geen makkelijk leven heeft gehad.

Ik lees dus ook even mee, ik wil er graag meer over weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:54

Paarden laten nooit zien hoe slecht ze er aan toe zijn, blijven nadenken en denken voor je paard, hoe is haar levenskwaliteit en dat is je graadmeter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:26

Bij lichte pijn en ongenoegen zijn de signalen heel subtiel maar wanneer je eenmaal leert kijken duidelijk zichtbaar.
Paarden "spreken" vooral met hun ogen.
Ze laten met een zachte twijfelende ontwijkende houding zien dat ze iets liever niet willen.
Bij spierpijn van de vorige dag proberen ze bijvoorbeeld zachtjes aan te geven dat ze het halster vandaag liever niet om willen, dus liever niet gaan werken...
Dit is gemakkelijk te forceren en dat doen we dus ook.

Het belangrijkste dat je nodig hebt om te "zien" is geloven wat je ziet/voelt.

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:15

Pijn bij paarden... ook onze Friese merrie laat het niet gauw zien. Vorige jaar is een koliekaanval haar bijna fataal geworden. Haar verhaal kun je lezen in het topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1586701&start=1950 =

op pagina 79.

De hele dag gewoon niks aan haar kunnen merken. Pas toen het bijna te laat was.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. De artsen van de kliniek gaven aan dat paarden inderdaad pijn niet gauw laten zien en dat scheelt ook weer per ras en per paard/pony natuurlijk. Friezen schijnen er om bekend te staan, dat ze niet gauw hun pijn laten zien. Het optrekken van de bovenlip zou een blijk van pijn kunnen zijn en dat heb ik haar, die bewuste dag wel zien doen. Maar dan denk je niet meteen aan koliek toch? Verder oogde ze heel normaal namelijk. Pas 's avonds stond ze er verloren bij en had ze haar eten laten staan. Tja... dan weet je dat het goed mis is! Maar pff... wat had ik het graag willen voorkomen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:30

Een heel duidelijk signaal bij mijn paard is, wanneer ze met haar lippen klappert.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:47

Bij mijn ene ruin merk je het al aan zijn begroeting. Is het een iets minder enthousiaste hinnik dan weet ik eigenlijk al genoeg. Ook een doffe blik in zijn ogen en een kriebellipje die iets minder kriebelt zijn allemaal tekenen. Helaas zijn paarden zo vreselijk hard voor zichzelf dat je als mens vaak te laat bent.

Ik ben daarom iedere dag bij mijn paarden, gewoon om te checken :)