Kumo trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Kumo trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 16:05

Hallo,

wie heeft er ervaringen met de Kumo trailer, type Kuma-002 uit 1979? Wat zijn de zwakke/sterke plekken?

en wat zou een redelijke vraagprijs zijn voor een 1-paards model daarvan, goed onderhouden? (geen opknapper). Kan er namelijk 1 overnemen, maar heb nog nooit van dit merk gehoord? (moet de trailer nog gaan bezichtigen dus weet nog geen details.

Alvast bedankt

Karreman

Re: Kumo trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:44

Vooral bij deze leeftijd letten op de assen en onderkant chassis. Assen zullen zeker niet gegalvaniseerd zijn en waarschijnlijk het ijzerwerk van het chassis ook nog niet.
Let er ook op of er al een terugrij-automaat op zit, anders moet je als je achteruit wilt rijden uit de auto en op de dissel een handel omzetten. Niet meer van deze tijd.
Prijs idee €300-€400 ( in mijn beleving)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 21:19

Dank je voor de tips! Zet ze op de checklist.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:34

Ik heb een 2 paards kumo trailer van 1985 ongeveer 4 jaar geleden gekocht. Helemaal opgeknapt dus nieuwe vloer en wanden. Fijne trailer wij hebben er inderdaad een terugrij- automaat op zitten zoals karreman zegt. Mijn man heeft toendertijd bewust voor een kumo trailer gekeken omdat dit van vroeger uit degelijke trailers waren.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 21:50

Deze is van een bekende van me, oud stalgenoot. Hij schijnt goed onderhouden te zijn. Hard houten vloer en nieuwe banden. Ikzelf geb nog nooit van het merk gehoord. Alle ervaringen en tips zijn welkom. Nu nog de auto ervoor..... ;-) trailer aanschaffen lukt nog wel maar nu kijken wat voor trekkracht ervoor moet (b rijbewijs)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:09

Ik zou nooit een 1 paardstrailer willen hebben hoe goed hij ook onderhouden is.
Je hebt bar weinig ruimte en voor je paard is er ook heel weinig ruimte (hoofdruimte vooral). Ze zijn ook minder stabiel dan een 1,5 of 2 paards als paard heen en weer gaat staan schudden. Niet voor niks worden ze niet meer gemaakt.
Een 1 paards is niet hetzelfde als een halve tweepaards, optisch is het voor een paard enorm smal en de klep is ook smal ze lopen er zo naast.

Als je dan toch deze trailer wilt gaan kopen kijk dan behalve de staat van onderhoud ook of er handvaten op zitten die helemaal onder de klep kunnen worden weggeklapt en er niks aan randjes uitsteekt aan de klep, ze trappen zo hun hoefwand kapot met die rotrandjes als ze er een keer naast stappen.

Met brijbewijs mag je tegenwoordig best veel mits je een sterke auto hebt dus ik zou voor een 1,5 paards gaan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 12:16

Cissy, bedankt voor de tip! Ik heb zelf een klein paard, maar geen ervaringen met een 1-paards trailer... Altijd 2. Dus ik ben benieuwd hoe de ruimte eruit ziet! Ik kan me voorstellen dat het allemaal behoorlijk smal is voor zo'n paard...En kijken of het inderdaad goed laden is, of een risico aan bepaalde randen enz.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:10

Ik heb 1 keer met een oude 1 paards trailer moeten rijden maar dat doe ik NOOIT meer!, moet er wel bij zeggen dat dat ding maar 2 wielen had en geen 4, doodeng om mee te rijden en veel te smal voor het paard. Ik was toen slechts chauffeur maar heb met zweet in mn handen gereden de hele weg. Brrrr.....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:12

Deze heeft er 4 dat weet ik wel. Ik heb sowieso nog nooit met een trailer gereden. Was altijd in de luxe positie dat ik met iemand mee kon liften. Maar nu op het punt gekomen dat ik misschien toch op eigen benen wil gaan staan... En de mogelijkheid kreeg om deze over te nemen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:20

Ik had er eentje uit 1975 gekocht een aantal jaar terug.
Zag er perfect uit, alles recht geen roest altijd binnen gestaan. Die heb ik in eerste instantie gebruikt om mijn verhuisdozen te vervoeren naar Oostenrijk toen we gingen emigreren.

Gelukkig maar, want bij aankomst in Oostenrijk bleek onderweg een as gebogen. En ik had er minder kilo's in zitten dan wanneer je 2 paarden vervoerd. Voor mij nooit meer zo'n oude trailer hoe degelijk het merk ook is en hoe goed hij ook is onderhouden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:33

Zoals zoveel hier al aangeven hoe goed het onderhoud ook mag zijn er zijn altijd dingen waar je op moet letten.
Als die assen in al die jaren niet vervangen zijn zit je tegen een kleine 1000 euro te kijken voor het vervangen van je assen (helaas spreek ik uit ervaring).
Het verdere metaalwerk is dat nog goed.
Het houtwerk ed is vanzelf sprekend.

Ik ben het trouwens ook met cissy eens.
Ik zou nu niet dan niet en nooit niet met een 1 paards op pad willen, je mist een hoop stabiliteit en met een beetje wind bewegen die dingen al alle kanten uit.

Ik heb eind vorig jaar een 1,3/4 gekocht en ben heel blij dat ik deze heb.
Ik heb al wat wind ed getrotseerd met hem en de trailer geeft geen krimp.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:34

Kamy, hoeveel mag jouw auto trekken?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:38

Mijn auto niks ;-) dat is het volgende punt. Kijken of die van mijn man het mag en kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:02

Kwestie van even de papieren erbij pakken of het kenteken bij de RDW invullen :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:06

Wij hebben vrij vaak trailers staan voor de handel (oostblok enz) maar voor eigen gebruik pakken we van de oude trailers alleen westfalia. Die blijven goed. Trailer van die leeftijd al zijn ze gegalvaniseerd hebben toch vaak in weer en wind gestaan en dit komt het onderstel en de "draaiende delen" niet ten goed.

Voor een klein budget zie ik liever een begin jaren 90 trailer van atec, henra of westfalia.

Wil je meer weten pb maar

En zoek voor 1 paard idd een 1,5 paards trailer. zo'n 1 paards ligt zo op z'n kant en met een goede windvlaag wordt je er ook niet blij van achter de auto.
Kumo met een zeilen dak? Waarde = oud ijzer prijs (sorry)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 20:13

De auto van mijn man mag hem in ieder geval trekken (kenteken trailer en auto nagetrokken bij rdw en geinformeerd bij de garage).

Of de trailer een zeilen dak heeft weet ik eigenlijk niet? Ik ga hem zondag bezichtingen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:53

Hoeveel mag jullie auto dan trekken en wat is de max kogeldruk, als het voldoende is ga dan gewoon voor een 1,5 paards, zoveel verschil in gewicht is er ook weer niet en het is een stuk veiliger voor je paard.

Nog enkele tips:
Kijk of er stangen in zitten die er helemaal uit kunnen en evt ook een veiligheidsbevestiging hebben waarmee je m aan de buitenkant vd trailer los kunt maken. Als paard er onverhoopt overheen wil dan kun je de stang tenminste veilig losmaken.
Zitten de stangen op de goede hoogte voor jouw paard.
Zitten er nergens uitstekende delen waar paard zich aan kan verwonden.
Zit er een anti slip bodem in of niet.
Wat ik al eerder zie van die handvaten geldt nog steeds :).
Is de trailer licht van binnen of een donker hol.
Wel of geen houten latten op de klep, paarden kunnen bij achterwaarts gaan aan hun ijzers achter de latten blijven hangen of als ze lastig laden erover struikelen.
Heeft paard er genoeg ruimte in ook qua lengte tussen de stangen (je zult er versteld van staan hoeveel paarden krap staan in de trailer) en qua hoogte vd trailer.
En uiteraard is de staat van onderhoud ok, geen uitgedroogde banden, remmen werkend etc

Zijn zomaar wat dingen waar je als 'leek' niet op let misschien, maar niet geheel onbelangrijk. Vooral de wat oudere trailers hebben vaak vaste stangen bijvoorbeeld.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:33

Thanks! Zaken komen op de checklist!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 16:57

Ik heb hem eindelijk gezien! ;)

Het was inderdaad, gezien zijn leeftijd, nog een nette trailer. Houten opbouw, buitenkant met alu platen betimmerd (origineel). Hout aan de binnenkant trailer zag er nog goed uit, en gaf zo geen sporen van rotting (omdat je aan de buitenkant het hout niet ziet ivm de alu bekleding). 4 nieuwe banden en een nieuw reserve wiel. Houten bodem zag er, ook vanonder, nog goed uit. Hij had een polyester (?) kap, in ieder geval geen zeil oid.
De remmen zagen er nog goed uit en het onderstel was gegalvaniseerd. De houten klep had latten en begon op een plekje te rotten. Dus die wil ik eventueel wel vervangen voordat het erger wordt.
Het was geen donker hol. Aan een kant voor had hij een raam van boven tot beneden zeg maar, de wand was niet donker van kleur en de kap gewoon standaard "wit".

De kennis die ik mee had, en die zelf auto's, trailers, etc opknapt en/of bouwt kon zo geen negatieve dingen vinden. Paard opladen en rijden.

Nu nog even goed overleggen met hubby over de aanschaf. Indien ja, gaat hij toch eerst naar die vriend. Zodat hij hem na kan kijken en indien nodig nog wat kan opknappen. Heb hem niet op stel en sprong nodig...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:43

helaas moet ik nog even in conclaaf met mijn echtgenoot..... _-:(
Die ziet de aanschaf van een eigen trailer niet zitten...