Wie gebruikt Tectonik en in welke dosering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pommetje1

Wie gebruikt Tectonik en in welke dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:23

Omdat ik toch wel goede ervaringen lees/hoor over het gebruik van Tectonik bij paarden met SME overweeg ik dit te gaan gebruiken. Omdat dit officieel een middel voor koeien is zal de dosering wel iets anders zijn bij paarden schat ik zo in.

Wie gebruikt het en weet welke dosering voor paarden wordt aangehouden?

Hoe vaak per week/maand doe je het op je paard?

En wat is je ervaring?

Staat je paard nog wel op het gras of niet, zo ja hoeveel uur p/d en is je land bemest met kunstmest?

Alvast bedankt voor jullie nuttige antwoorden.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 12:00

Helemaal niemand???? -O-

Blackberry28

Re: Wie gebruikt Tectonik en in welke dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:07

Anders je vraag in het zomereczeemtopic stellen? Zelf gebruik ik soms Butox.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:16

Heb het vorige zomer gebruikt, maar weet helaas niet meer welke dosering. Ik zou zeggen, wat je nodig hebt om paard van schoft tot staartwortel vol te druppelen cq. te spuiten. Hoef dus niet veel te zijn. Ik dacht dat het wel 4 - 6 weken effectief is. (bij veel regen wat korter).

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:52

Ik heb het vorig jaar ook gebruikt in een periode met veel muggen (augustus, september). Werkt wel goed, maar geeft wel blauwe vlekken (vooral goed zichtbaar op lichte paarden natuurlijk). Ik heb voor een paard van > 1.60 en >550 kg max 20 ml gebruikt. Voor een D-pony max 15 ml. Aan de paarden zelf heb ik niets gemerkt, behalve dat ze (veel) minder last hadden van muggen/jeuk :j De plaats van het zadel had ik overgeslagen, verder een kwart van de dosering verspreiden over de hals (bij de inzet van de manen) en de rest over de achterhand en bovenkant staart.

Duur van het effect van tectonic bij koeien is minimaal 7 weken, bij paarden die vaak geborsteld worden is dit wat korter. Goed opletten of ze weer jeuk krijgen dus. Ik heb ze zelf na ca 6 weken weer behandeld (in totaal 2 x dus vorig jaar). Ik ben van plan om het dit jaar weer te gaan gebruiken als er veel muggen zijn.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:09

Dank je wel Dorino voor je heldere uitleg.
Ik heb het inmiddels besteld maar nog niet binnen.
We hebben twee zwarte paarden en twee met een aalstreep dus dat moet geen probleem zijn, en we hebben er nog één met witte manen en staart, nou ja een beetje blauw is niet lelijk :D Als t maar helpt, daar gaat t om.
Ik hoor er van op dat je er wel 6 wk mee kunt doen, ik las dat je bij paarden wel om de 2 a 3 wk opnieuw moest behandelen, goed om te weten dus. Werkt het snel als je ze er mee behandeld hebt of duurt het een aantal dagen voordat je merkt dat ze minder jeuk krijgen?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:35

Als ik mij goed herinner werkte het na ruim 24 uur. Hoe vaak je het opnieuw moet aanbrengen hangt natuurlijk ook af van hoe vaak je borstelt en of ze vaak in de regen staan. Kan dus best dat het dit jaar wat sneller herhaald moet worden. Ik heb er vorig jaar ook een schimmeltje mee behandeld, zag er wel apart uit :)) , maar ze had veel minder last van vliegen. Ik heb dit jaar een nieuwe aanwinst met SME en deels witte manen. Als zij veel jeuk krijgt ga ik het ook voor haar gebruiken, dan maar blauwe manen. Overigens staat ze nu nog zonder eczeemdeken en heb ik 1x behandeld met TKC lotion. Dat is tot nu toe afdoende.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:11

mijn stalhoudster gebruikt het bij haar pony, en moest het verdunnen [ via DA ] met water en elke dag of bij minder jeuk om de dag de manen en staart inmasseren
werkte vorig jaar super!

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:14

Ik heb het hier ook, maar durf het niet te gebruiken. Wat nou als het erger wordt?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:32

Even een update:
Ik heb het eerst voorzichtig een beetje op de kont gedaan en dit een dag+ nacht laten zitten, om te kijken hoe de huid erop zou reageren en er was bij geen van de paarden iets geks te zien dus toen hebben we bij alle paarden een streep op de kont en in de manenkam gezet, niet op de rug waar het zadel ligt. Tot nu toe lijkt het erg goed te gaan. Onze eczemer staat nog nu steeds zonder deken en heeft nog niet geschuurd.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:51

Goed nieuws Pommetje1. Hoop voor je dat het goed blijft gaan. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, jeuk gaat tot nu toe goed hier in het Noorden.
succes!

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 19:56

Hee Dorino, wij wonen ook in t Hoge Noorden :P
Fijn dat t met jouw paardje ook nog steeds goed gaat.

Ik zal af en toe even een update plaatsen.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:49

Graag, ben benieuwd!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 07:40

Ik heb het vorig jaar gebruikt tegen teken. Mijn paarden stonden op een land waar ze onder de teken zaten. Niet een paar maar kon er zelfs soms wel 30 afhalen. Mijn merrie reageerde zelfs allergisch en had der benen onder de mok zitten en haar hoofd ook pussig ontstoken.
werkte wel goed.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:16

Ik heb dit middel ook besteld. Werkt het bij jou nog goed pommetje???

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:20

We hebben het van de week weer opnieuw op de paarden gedaan, ze waren nog steeds rustig en niet jeukerig maar omdat het warm zou worden en regenachtig, de ideale omstandigheden voor de knutten hebben we het uit voorzorg nog een keer gedaan.
Al onze paarden staan nog steeds zonder deken, ook de hardnekkige eczemer, maar ik denk niet dat dat alleen maar door de Tectonik komt, maar een combinatie van meerdere factoren.
In ieder geval ben ik tot zover tevreden. Als ik het vergelijk met de paarden van de buren, staan die van ons wel rustiger en minder te stampen en te zwaaien met de staart.

Ben ook wel benieuwd hoe jij de tectonik ervaart Haukieboy, heb je het al binnen?
Ik doe het 's avonds pas op de paarden, als de zon weg is, ik heb namelijk wel gehoord dat de paarden er ook brandplekken van kunnen krijgen in de zon, dus uit voorzorg doe ik het dus 's avonds, dan heeft het de hele nacht om in de werken.
Verder breng ik het aan met een spuitje, daar kun je het goed mee verdelen, van de staartinplant t/m de lendenen, tegen de haargroeirichting in, tot aan waar het zadel ligt. Dan doe ik nog een streep door de manenkam (of ernaast als ze een hele volle bos hebben) en een beetje in de maantop. Ik gebruik 25 ml per paard.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:28

Waar kopen jullie dit?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:02

Ik heb het er vanochtend op gedaan. Was hier niet echt heel zonnig en winderig. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Woon zelf in het noorden van friesland aan de kust. Dus redelijk te handelen voor eczemers. Volgende week ga ik met mijn nieuwe aanwinst [zie dus eczeem heeft] naar de bossen van Dwingeloo. We zullen zien.... Ik gebruik ook 25 ml [voor een ijslander]

Je kan het kopen bij de dierenapotheker.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 22:28

Ben benieuwd hoe het in Dwingeloo is gegaan, wil je dat laten weten? wij gaan eind van de zomer waarschijnlijk weer naar het Drents Friese Wold, dus hoop dat het dan ook afdoende is.
Veel plezier in Dwingeloo.

Ik heb de Tectonik bij Agradi gekocht, was toen met zoveel procent korting, 56 euro voor een liter ofzo.
Zal eens kijken bij die dierenapotheker.