Wat is verstandig en op welke manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Wat is verstandig en op welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 18:43

Nadat het weer erg ging kriebelen ben ik opzoek gegaan naar een nieuw paard.
Ik heb hiervoor 2 eigen paarden.

Na een maand zoeken was ik tegen een geweldig paard aangelopen waar ik gelijk de klik mee had. Een 9,5 jarige Scandic x Ferro merrie van 1.74m. Een dressuur merrie dat M2+24 had gelopen. Ik ben meteen gestart met lessen en het plan is wel om later te beginnen met wedstrijden.
Omdat ik zelf ook 1.74m ben wou ik graag een groot paard. En dat bevalt me op de dag van vandaag nog steeds perfect!

Nu heb ik mijn paard net twee weken en natuurlijk moet ze nog echt haar weg vinden. Op de 1e dag was het terrein erg spannend, maar na 3 a 4 dagen kon ze al lekker ontspannen over het terrein lopen.
Richting de bak lopen zorgde ook voor wat spanning en ik longeerde de eerste week voor het rijden even zodat de spanning wat weg nam. Nu kan ik haar ook aan de hand gewoon mee nemen en meteen opstappen en rustig weg stappen.

Omdat ik het zelf heel erg belangrijk vind om afwisseling in het rijden te houden, vind ik het erg leuk om ook wel eens een buitenritje te maken. We hebben hier mooie uitrij mogelijkheden dus die wil ik straks ook gaan benutten.

Nu wil ik haar langzaam laten wennen aan de buurt hier buiten het terrein. Gewoon eerst lekker aan de hand lopen overal en nergens.
Ze is alleen best wel groot en al helemaal als de kop er op zit. Ik voel me dan ineens erg klein.. :=
Zodra ik het terrein wil af lopen is alles natuurlijk ineens heel spannend en maakt ze zich erg groot. Het voelt daarom ook nog niet heel erg veilig om buiten te lopen.. Nu was mijn vraag wat jullie verstandig leek, en of ik hier nog gewoon mee moet wachten?

Binnenkort (aantal maanden) willen we natuurlijk ook op wedstrijd en dan komt ze elke keer op andere locatie. Ik wil haar daarom zo veel mogelijk laten wennen aan buiten en bos/buitenrit etc.

Wat lijkt jullie voor nu verstandig? :)

troi

Re: Wat is verstandig en op welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:00

Voor de zekerheid hoofdstel in met een leadrope of longeertouw eraan en samen met een ander erg mak paard eerst een klein stukje gaan lopen en dit steeds uit te bouwen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:18

troi schreef:
Voor de zekerheid hoofdstel in met een leadrope of longeertouw eraan en samen met een ander erg mak paard eerst een klein stukje gaan lopen en dit steeds uit te bouwen.

Ik loop inderdaad al met een hoofdstel en longeertouw eraan. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:40

Persoonlijk vind ik een longeerlijn onhandig werken, net wat te veel in de handen. Ik zou gaan voor een halster en lang touw, of evt een touwhalster. Ze mogen alles eng vinden, maar moeten wel de basisopvoeding herinneren. Je kan dus een zweepje mee nemen om bij te tikken als ze stopt, of om te begrenzen als ze door dramt. En ervaren paard mee helpt vaak veel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:03

_Sannee schreef:
Ze is alleen best wel groot en al helemaal als de kop er op zit. Ik voel me dan ineens erg klein.. :=

Hier heb je het probleem te pakken. Jij bent bang voor dat paard, of in elk geval ben je van haar onder de indruk. Je tekst leest niet alsof je haar helemaal vertrouwt. Hoe moet dat paard dan in hemelsnaam op jou gaan vertrouwen?

Werk daar dus aan. Leer zien dat je paard een zachtaardig wezen is wat niet moedwillig rare of gekke dingen doet. De knop in jouw hoofd moet om.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:12

En goede ervaringen helpen daarbij. Neem een stalgenootje mee met een mak paard. Ga samen wandelen met de paarden en keuvel een beetje. Hoe gewoner het is voor jou, hoe gewoner voor het paard. Doe dit elke week een keer of twee. Zo wordt het een gewoonte. Jullie groeien wel naar elkaar toe, geef het een kans. Succes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:41

Ik zou eerst nog meer tijd steken in grondwerken. Zo leer je haar goed kennen, en ook hoe ze reageert. Dan zie je vanaf de grond wat ze doet als jij wat meer druk geeft, of ze iets spannends moet doen.

Ik weet niet of je al wat bekend bent met grondwerk?
Anders zou je wat lessen kunnen nemen om daarmee op te starten.
Kijk ook eens op youtube onder Parelli.
Grondwerk is heel goed om je paard beter te leren kennen en een band op te bouwen samen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:49

Wandelen is ook grondwerk.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:53

Jetta schreef:

Dat kan, maar alleen maar wandelen in de zin van lopen met je oaard is absoluut geen grindwerk! (Of maak je een grapje? ;) )

Met grondwerkoefeningen leer je je paard uit jouw persoonlijke ruimte te blijven, op kleine hulpen te reageren en op jou te focussen. Netjes meelopen, meteen halthouden, achterwaarts zodra jij dat wilt.
Daar heb je uiteindelijk bij wandelen profijt van, maar moet je wel eerst goed oefenen en onder de knie hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:57

Als het paard al M2 +24 liep dan heeft het in principe al genoeg gezien in zijn leven om gewoon braaf te kunnen zijn. Ik zou er gewoon niet te veel voorzichtig mee prutsen maar gewoon met een stalgenoot mee op buitenrit gaan.
Je hoeft dat echt niet stapje voor stapje te doen.
Je kunt evt beginnen met even langs de weg uitstappen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:00

Dat ze M2 heeft gelopen, wil niet zeggen dat ze buiten aan de hand ook braaf en ontspannen is!
Bovendien zie je tijdens een wandeling buiten meer en andere dingen dan op een wedstrijdterrein.

Een paard dat bij een vorige eigenaar rustig was, is dat niet per definitie ook bij een nieuwe eigenaar, je moet eerst een band krijgen. Zeker als de nieuwe eigenaar nog wat onzeker is.
Ik vind het juist heel goed dat TS dat onderkent en geen risico's neemt! +:)+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:04

Oei je gaat met dit paard om als of hij net 3 is. Dit paard is al 9 daar hoef je niet zo bang voor te zijn, die kent het allemaal wel.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:07

Sizzle schreef:
Als het paard al M2 +24 liep dan heeft het in principe al genoeg gezien in zijn leven om gewoon braaf te kunnen zijn. Ik zou er gewoon niet te veel voorzichtig mee prutsen maar gewoon met een stalgenoot mee op buitenrit gaan.
Je hoeft dat echt niet stapje voor stapje te doen.
Je kunt evt beginnen met even langs de weg uitstappen

Oeh dat vind ik een link advies
Uit het bericht van TS komt duidelijk naar voren dat zij zich er nog niet klaar voor vindt om met dit paard naar buiten te gaan. Ik zou hier nooit aan voorbij gaan, dat is vragen om ongelukken. Spanning bij de ruiter is spanning bij het paard, dus oefen lekker stap voor stap TS totdat je het wel aandurft

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:07

simodi schreef:
Jetta schreef:

Dat kan, maar alleen maar wandelen in de zin van lopen met je oaard is absoluut geen grindwerk! (Of maak je een grapje? ;) )

Alles wat je vanaf de grond met je paard doet is grondwerk ;)

Vroeger noemden ze dat opvoeden, of wandelen, of longeren ofzo. Tegenwoordig heet het allemaal grondwerk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:27

Probeer voor je eigen vertrouwen eens een enge situatie in de bak te creëren of vraag iemand je paard te laten schrikken. Als jij weet hoe je paard reageert en hoe jij haar schrikreactie op kunt vangen ben je al halverwege. Als je dat dan ook nog eens vaak genoeg herhaald om jou merrie te leren dat ze in spannende situaties op jou kan rekenen, houd niks jullie meer tegen!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:22

Ga eens aan de gang met grondwerk, en dan in de zin van heel stupide, oefenen dat je wandelt. Dus dat zij stopt als jij stopt enz. Zorg dat je meer zelf vertrouwen krijgt, want anders word zij nooit rustig buiten...

Dus dat is deel 1, zorgen dat jij de leider kan zijn, en zelfverzekerd over komt. Dan kan je haar de rust geven dat er niks gaat gebeuren. Als je zoals nu onzeker bent, gaat dat niet lukken..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 11:07

Bedankt voor alle adviezen! Grondwerken, longeren, lopen over terrein ben ik mee bezig.
Met deze tips kom ik een heel stuk verder. :j